دایمی شدن قرارداد موقت کارگران از بهمن ماه

بر اساس آیین‌نامه فعالیت‌های غیر مستمر که در سال 98 مصوب شد، بهمن ماه امسال 1402 تمام کسانی که به‌مدت 4 سال در کار موقت حضور داشتند باید قراردادشان به قرارداد دائم تبدیل شود.

دایمی شدن قرارداد موقت کارگران از بهمن ماه

براساس آیین‌نامه فعالیت‌های غیر مستمر که در سال 98 مصوب شد اگر افرادی بودند که آن زمان در فعالیت‌هایی به شکل قراردادی حضور داشتند و چهار سال از زمان همکاری‌شان در آن پیمان گذشته باشد چون مدت چهار سال منقضی شده طبیعتاً قرارداد آن‌ها از حالت موقت خارج شده و نهایتاً تا هر زمانی‌که کار و پروژه تمام شود رابطه کارگری و کارفرمایی ادامه دارد و پس‌از آن منقضی خواهد شد.

بنابراین بهمن ماه امسال ۱۴۰۲ تمام کسانی که به‌مدت ۴ سال در کار موقت حضور داشتند باید قراردادشان به قرارداد دائم تبدیل شود.

رئیس اتحادیه کارگران پیمانی گفت :  طبق مصوبه هیأت وزیران دولت قبل نیز طبق ماده هفت قانون کار، سقف کارهای موقت چهار سال تعیین شد. طبق قاعده آخرین فرصت دولت فعلی برای اجرا و ابلاغ این مصوبه همین بهمن‌ماه سال جاری است. چهار سال از تصویب این مطلب گذشته و سقف قانونی زمانی برای ابلاغ مصوبه دولت قبل پر شده است.

در حال حاضر بیش از 96 درصد جامعه 15 میلیونی کارگران کشور، با قرارداد موقت کوتاه مدت حتی با قراردادهای سفید امضا، مشغول به کارند.

آنطور که ناصر چمنی، فعال کارگری می گوید: مطابق آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار، تمام کسانی که به مدت ۴ سال در کار‌های با ماهیت موقت حضور دارند باید قرارداد کارشان دائم شود و موعد اجرای این قانون بهمن ماه ۱۴۰۲ است. 

ماه های پایانی سال برای بسیاری از کارگران قراردادی، روزهای آمیخته با بیم و امید است. خیلی از آنها این روزها دغدغه تمدید یا پایان قرارداد کاری خود را دارند؛ کارگرانی که نبود ثبات در قراردادهای کاری شان باعث می شود همیشه با نگرانی کار کنند. قراردادهای کوتاه مدت و تهدید به عدم تمدید قرارداد و اخراج، از عوامل مهمی هستند که باعث شده نسل جوان کمتر به کار کردن در مراکز تولیدی و کارخانه ها تمایلی نشان بدهند. 

منبع: نور نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    کارگران محترم تا دایمی نشدید رای ندهید

  • ناشناس
    0

    دائمی شدن قراردادموقت دیگه چه صیغه ایه

  • ناشناس
    0

    درحال حلضر برخی کارفرما های محترم قرارداد موقت بدون تاریخ منعقد میکنند و کارگر را 3 ماه بعد اخراج میکنند و نیروی تازه نفس استخدام میکنند و همین کار را بطور متوالی ادامه میدهند و اداره کار هم تظارتی بر روی این قراردادها ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها