خدمات بازسازی ساختمان شامل چه مواردی است؟

یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین راهکارها برای بهبود کیفیت ساختمان‌های قدیمی، بازسازی آن‌هاست. عملیات بازسازی علاوه بر ایجاد تغییرات ظاهری در ساختمان، موجب افزایش طول عمر آن هم می‌شود. این عملیات به شکل‌های مختلفی انجام شده و مراحل مختلفی دارد که به مجموع آن‌ها، خدمات بازسازی ساختمان گفته می‌شود.

خدمات بازسازی ساختمان شامل چه مواردی است؟

این خدمات توسط شرکت‌ها یا گروه‌های مهندسی برای بازسازی تمام یا بخشی از یک سازه در اختیار مشتریان قرار می‌گیرند. در ادامه خواهیم گفت که خدمات بازسازی بناهای قدیمی شامل چه مواردی هستند و چه مزایایی دارند.

بازسازی ساختمان به چه معناست؟

تمام ساختمان‌ها، صرف نظر از کاربری یعنی تجاری یا مسکونی بودن و نوع آن‌ها مانند ویلایی و تک طبقه یا آپارتمانی بودن، طول عمر مشخصی دارند. در واقع متریال و مصالحی که در ساختمان به کار می‌رود، عمر مشخصی دارد و به مرور زمان دچار فرسودگی می‌شود. در چنین شرایطی باید برای تعمیر بخش‌های آسیب‌دیده ساختمان اقدام کرد تا از خرابی کلی آن‌ها جلوگیری و مانع از صرف هزینه‌های سنگین یا خطرات احتمالی مانند ریزش ساختمان و ... شد.

اقداماتی که به جهت تعمیر بخش‌های آسیب‌دیده ساختمان انجام می‌شوند، در اصطلاح بازسازی نام دارند. بازسازی عملیاتی است که طی آن بنا از نظر ایمنی، جلوه ظاهری یا کم و زیاد کردن بخش‌هایی از آن تغییر پیدا کرده و تازه‌سازی می‌شود.

با انجام این عملیات می‌توان از فرسودگی سازه جلوگیری کرد و طول عمر آن را افزایش داد. به علاوه طی عملیات بازسازی می‌توان کاربری سازه را تغییر داد یا با ایجاد ظاهری جدید، ساختمانی فرسوده و قدیمی را به سازه‌ای مدرن و جدید تبدیل کرد.

خدمات بازسازی ساختمان شامل چه مواردی است؟

همان‌طور که گفتیم، بازسازی عملیاتی است که طی آن اقدامات مختلفی انجام می‌شود. این اقدامات بسته به نوع ساختمان و شرایطی که پیش از بازسازی داشته، انواع مختلفی دارند. به مجموع اقداماتی که برای ایجاد تغییر و تحول در ساختمان با هدف افزایش طول عمر و جلوگیری از فرسودگی یا ایجاد ظاهری جدید برای سازه انجام می‌شود، خدمات بازسازی ساختمان گفته می‌شود.

به طور کلی این خدمات شامل موارد زیر هستند:

  • تخریب تمام یا بخشی از ساختمان
  • تیغه‌چینی و اضافه کردن دیوارهای جدید
  • تغییر محل لوله‌کشی و تاسیسات یا تعویض تاسیسات فرسوده با نو
  • تازه‌سازی درب و پنجره
  • حذف یا اضافه کردن سقف کاذب
  • بازسازی کف ساختمان، تغییر کفپوش و ...
  • نقاشی ساختمان، به خصوص دیوارها یا استفاده از دیوارپوش
  • تغییر کابینت‌های آشپزخانه
  • تغییر و تازه‌سازی محوطه ساختمان و ...

این خدمات در واقع کلیه مواردی هستند که برای بازسازی صفر تا صد ساختمان باید انجام شوند اما بسته به میزان خرابی و فرسودگی ساختمان، گاهی نیازی به بازسازی صفر تا صد نیست. در چنین شرایطی تنها بخشی از این خدمات متناسب با محل مورد نظر برای بازسازی کافی خواهند بود. برای مثال اگر قصد بازسازی آشپزخانه را دارید، تنها خدماتی مانند بررسی تاسیسات، تعویض کابینت‌ها و رسیدگی به دیوار و کفپوش مورد نیاز است.

مراحل بازسازی ساختمان

2

بسته به اینکه بازسازی ساختمان را در چه سطحی انجام دهید و قصد چه میزان تغییرات در ساختمان خود را داشته باشید، مراحل انجام این کار متفاوت خواهند بود. با این حال در بیشتر موارد یک سری اقدامات کلی در فرآیند بازسازی انجام می‌شود که در این بخش قصد صحبت در مورد آن‌ها را داریم. در واقع، مراحل بازسازی ساختمان به شرح زیر هستند:

·تهیه چک لیست بازسازی

پیش از هر اقدامی در جهت بازسازی ساختمان باید چک لیستی از اقدامات و فعالیت‌های موردنیاز تهیه کنید. این چک لیست باید شامل بخش‌های مورد نظر برای بازسازی، اقدامات لازم برای هر بخش، متریال و مصالح مورد نیاز و ... باشد. این کار به ارائه هر چه بهتر خدمات بازسازی ساختمان کمک می‌کند.

نوع مصالح مورد نیاز برای ساختمان‌های مسکونی نسبت به اداری متفاوت است و در هزینه‌ها نیز تفاوت ایجاد می‌کند. برای مثال ممکن است در بازسازی یک ساختمان اداری نیاز به خرید پارتیشن اداری باشد که این موضوع باید در چک لیست درج شده و هزینه حدودی آن محاسبه شود.

·انتخاب پیمانکار

در مرحله بعد باید پیمانکار یا تیم مورد نظر را انتخاب کنید. بسته به میزان و شرایط بازسازی ممکن است نیاز باشد که این کار را به یک تیم متخصص بسپارید یا با یک شرکت مهندسی جهت بازسازی کلی ساختمان خود قرارداد ببندید.

در هر دو حالت باید اطمینان داشته باشید که تیم مهندسی یا پیمانکاری ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • مسئولیت‌پذیری
  • داشتن نمونه پروژه‌های موفق
  • خوش قولی
  • مدیریت زمان
  • تخصص و تجربه
  • تخمین هزینه‌ها

پس از انتخاب تیم پیمانکاری و پیش از شروع فرآیند بازسازی باید هزینه‌های احتمالی برای بازسازی را برآورد کنید. این مرحله از مراحل بازسازی ساختمان بسیار مهم است؛ زیرا تمام مراحل و اقدامات بعدی به آن بستگی دارد. در صورتی که تخمین هزینه‌ها از بودجه مورد نظر شما برای بازسازی بیشتر باشد، در تامین هزینه دچار مشکل خواهید شد.

دقت کنید که هر اقدامی در بازسازی مانند خرید مصالح، استخدام نیروی کار، تخریب، حمل مصالح و نخاله‌های ساختمانی و ... نیاز به پرداخت هزینه دارد و در صورتی که بودجه کافی برای این کار نداشته باشید، با مشکلات جدی مواجه می‌شوید.

3

ایده‌پردازی

پس از انتخاب تیم پیمانکار باید ایده‌های مورد نظر برای بازسازی مشخص شود. اگر نظر خاصی برای بازسازی ساختمان خود دارید، بهتر است همان ابتدا آن را مشخص کنید. در غیر این صورت تیم‌های پیمانکاری این کار را توسط طراحان و مهندسان حرفه‌ای انجام می‌دهند تا متناسب با شرایط ساختمان، بهترین ایده ارائه شود. طراحی نقشه بازسازی، یکی از بهترین خدمات در این زمینه است.

·شروع عملیات

بعد از توافق در مورد ایده بازسازی ساختمان، عملیات بازسازی آغاز می‌شود. در مرحله اول بخش‌های مورد نظر، تخریب و مصالح مورد نیاز متناسب با نقشه خریداری می‌شوند. بازسازی معمولا از یک بخش آغاز می‌شود و ابتدا کلیات تغییر در هر بخش صورت گرفته و سپس جزئیاتی مانند نصب کاغذ دیواری، رنگ‌‌آمیزی دیوارها و ... انجام می‌گیرد.

مزایای استفاده از خدمات بازسازی ساختمان

استفاده از خدمات بازسازی و نوسازی ساختمان و به طور کلی انجام فرآیند بازسازی مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ارزش مادی ملک: با انجام بازسازی ساختمان، ارزش مادی ملک افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که قصد فروش ملک خود را داشته باشید، با کمی هزینه برای بازسازی می‌توانید سودی چندین برابر دریافت کنید.
  • بهبود کیفیت زندگی: زندگی در ساختمانی جدید و نو، روحیه شما را تغییر می‌دهد. بازسازی و تغییرات در داشتن ساختمانی جدید و تغییر روحیه تاثیر زیادی دارند. از طرفی اگر به خاطر مشکلی در ساخت سازه، امکان استفاده از یک بخش وجود نداشته باشد، پس از بازسازی این مشکل رفع خواهد شد.
  • افزایش ایمنی: دیگر مزیت بازسازی ساختمان‌های قدیمی، افزایش ایمنی آن‌هاست. برای مثال در صورت آسیب‌دیدگی تاسیسات، تنها راه رفع مشکل تعویض آن‌هاست که این کار نیاز به بازسازی و ایجاد موقعیت مناسب برای تغییرات دارد.
  • تطبیق با سلیقه و نیاز: در نهایت خدمات بازسازی ساختمان کمک می‌کنند تا خانه یا اداره خود را مطابق با نظر، سلیقه و نیازهایی که دارید، طراحی کنید و از این طریق زندگی بهتر و آسایش بیشتری داشته باشید.

4

سخن پایانی

بازسازی ساختمان اقدامی هوشمندانه است تا با صرف هزینه کمتر نسبت به خرید و فروش یا اجاره ملک جدید، ظاهری متفاوت برای ساختمان خود ایجاد کنید. تغییرات بازسازی هر چند کوچک نه تنها در روحیه اعضای خانواده بلکه در طول عمر ساختمان هم تاثیر مستقیم دارد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها