ماجرای پیام عدم ارتباط با سرور جایگاه و اختلال کارت سوخت

آیا پمپ بنزین ها دوباره هک شده‌اند؟

یکی به‌شوخی نوشته رفتیم پمپ بنزین و بعد کلی صف، کارت شخصی عدم ارتباط با مرکز را به‌عنوان خطا نشان داد، ولی کارت سوخت آزاد جایگاه بدون مشکل با سرور ارتباط برقرار کرد. به‌نظرم واقعا باید روی مهارت‌های ارتباطی کارت سوخت کار کنیم!

آیا پمپ بنزین ها دوباره هک شده‌اند؟

عدم ارتباط با سرور جایگاه، عامل جدید کلافگی مردم در پمپ بنزین‌هاست. تقریبا از هفت‌روز قبل گزارش‌هایی جسته گریخته درباره این اتفاق منتشر شده، ولی هنوز کسی حاضر نیست آن‌ها را تایید یا تکذیب کند.

هک پمپ‌بنزین‌ها و سیستم کارت سوخت هوشمند اواخر آذر امسال رخ داد. تقریبا سه هفته می‌گذرد و دقیقا وقتی تصور می‌کردیم اوضاع به حالت عادی برگشته، با موردی جدید روبرو هستیم. گزارش‌ها نشان می‌دهد بعضی مراجعه‌کنندگان به پمپ بنزین، پس از وارد کردن کارت سوخت و زدن رمز، پیام عدم ارتباط با سرور جایگاه را مشاهده می‌کنند در نهایت موفق به پر کردن باک ماشین خود نمی‌شوند. متصدیان جایگاه توضیح قانع‌کننده‌ای ندارند و نهایتا توصیه‌شان استفاده از کارت سوخت جایگاه و پرداخت قیمت بنزین آزاد است. آیا هک پمپ بنزین‌ها دوباره رخ داده یا با ایرادی فنی روبرو هستیم.

عدم ارتباط با سرور جایگاه چه دردسر‌هایی ایجاد کرده؟

عدم ارتباط با سرور جایگاه، شاید در پمپ بنزین‌ها جدید باشد، اما جستجو‌ها نشان می‌دهد برای استفاده‌کنندگان از دستگاه‌های کارتخوان آشناست. حتی تعدادی از خدمات‌دهنده پرداخت الکترونیک روی سایت خود، راهنمایی با عنوان رفع خطای عدم برقراری ارتباط با سرور در دستگاه کارتخوان کار کرده‌اند.

عدم ارتباط با سرور جایگاه، چطوری با کارت بانکی و دستگاه کارتخوان مرتبط می‌شود؟ اگر داستان هک پمپ بنزین‌ها را پیگیری کرده باشید، حتما می‌دانید یکی از متهمان آن واقعه، شرکت پرداخت الکترونیک متعلق به یکی از بانک‌ها مشهور کشور بود.

عدم ارتباط با سرور در دستگاه کارتخوان به‌علت‌های مختلفی نمایش داده می‌شود. در توضیح گفته‌اند اگر GPRS دستگاه غیرفعال باشد، اگر سیمکارت فعال نباشد، اگر دستگاه نتواند شماره‌گیری کند، اگر بسته اینترنتی به پایان رسیده باشد و... این پیام روی دستگاه کارتخوان به‌نمایش درمی‌آید.

عدم ارتباط با سرور جایگاه برای همه رخ نمی‌دهد. تنها بعضی از کسانی که می‌خواهند بنزین بزنند آن را گزارش کرده‌اند، اما گزارش همگی تقریبا مشابه است. می‌گویند پس از کلی انتظار در صف جایگاه بالاخره به نوبتشان برسد. بعد ماشین را خاموش کرده و کارت را وارد دستگاه می‌کنند. دستگاه رمز کارت سوخت را می‌پرسد و بعد بنگ!

عدم ارتباط با سرور جایگاه یعنی دردسر. یعنی قادر نیستید با کارت سوخت بنزین بزنید و به‌طور طبیعی اجاره استفاده از ۶۰ لیتر سهمیه هزار و ۵۰۰ تومانی را ندارید. ممکن است مرتبه اول چندبار پروسه را تکرار کنید تا شاید فرجی شود، اما دقیقا وقتی به اوج کلافگی رسیده‌اید متوجه می‌شوید نفر پشت سر شما نیز چنین مشکلی دارد. متصدیان جایگاه توضیح مشخصی ندارند و تا الان هیچ مقام صنفی یا مسئول رسمی درباره ماجرا اظهارنظر نکرده است.

مردم درباره عدم ارتباط با سرور جایگاه چه می‌گویند؟

عدم ارتباط با سرور جایگاه تقریبا از هفت روز پیش مشتریان را در پمپ بنزین‌ها کلافه کرده است. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد موضوع عمومی نیست و در اغلب موارد، نازل‌ها و پمپ‌های قرار گرفته در یک ردیف دست مردم را در پوست گردو می‌گذارند.

عدم ارتباط با سرور جایگاه علاوه بر اینکه اجازه نمی‌دهد مردم از سهمیه سوخت هزار و ۵۰۰ تومانی استفاده کنند، به کاهش سرعت سوخت‌گیری و ایجاد صف منجر می‌شود. ضمن اینکه متصدیان جایگاه توضیح روشنی ندارند. حتی گاهی با نسبت دادن مشکل به ماجرای هک پمپ بنزین‌ها در اواخر دی ماه، به شکل‌گیری شایعات بیشتر دامن می‌زنند.

آیا پمپ بنزین‌ها دوباره هک شده‌اند؟بیشتر بدانید | عدم ارتباط سرور با جایگاه ممکن است یک تاکتیک احتیاطی باشد؟ احتمالا، به‌خصوص بعد از اینکه فهمیدیم در جریان هک پمپ بنزین‌ها دستگاه‌های آفلاین در امان ماندند. اگر دست‌اندرکاران سیستم انتقال سوخت، از آن واقعه نتیجه گرفته باشند محض احتیاط چندتایی از نازل‌ها را آفلاین نگه دارند تا در صورت هک دوباره قابل استفاده باشند، می‌توان به آن‌ها خرده گرفت؟

«هک پمپ بنزین امروز»، عبارت دیگری است که در بازه هفت‌روزه با رشد ۳۰۰ درصدی روبرو شده است و کاربران گوگول در جغرافیای ایران نسبت به آن کنجکاوی کرده‌اند. کنار عدم ارتباط با سرور جایگاه، جستجو برای عبارت‌هایی مثل علت کار نکردن کارت سوخت جایگاه و اختلال جایگاه سوخت هم با رشد ناگهانی ظرف هفت روز گذشته روبرو است.

اختلال جایگاه سوخت طبق بررسی فرارو محدود به تهران نیست و در سایر شهر‌ها هم گزارش شده است. چهار روز پیش کاربری نوشته از صبح به سه جایگاه سوخت مختلف سر زده، اما در همه آن‌ها پیام ارتباط با سرور جایگاه برقرار نشد روبرو شده است. کاربری دیگر سه‌روز قبل گفته صبح تا حالا کارت سوخت قطع است. ظاهرا دارند زیرساخت‌ها و سیستم عامل‌ها را عوض می‌کنند.

مشکل کارت سوخت و اختلال جایگاه سوخت چیست و مردم باید چکار کنند؟ علاوه بر اینکه مشکل فعلا در رسانه‌های بازتاب پیدا نکرده و به فضای مجازی محدود شده، هنوز مقامات صنفی و مسئولان رسمی به آن واکنش نشان نداده‌اند. متصدیان یکی از جایگاه به کاربری گفته‌اند «از وقتی سیستم‌ها هک شد، [بعضی]کارت‌ها را نمی‌خواند و هنوز اطلاعات برنگشته». توصیه‌شان هم این بوده: بروید آخرین جایگاهی که ۱۰ روز گذشته سوخت‌گیری کرده‌اید، شاید بتونید از کارت استفاده کنید.

عدم ارتباط با سرور جایگاه به هر دلیلی اتفاق افتاده باشد، فقط اجازه دسترسی به سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی را نمی‌دهد، اما اگر بنزین آزاد بخواهید، متصدی پمپ بنزین با فراغ بال و آسودگی خاطر کارتش را تا بتوانید بنزین سه هزار تومانی بنزید. احتمالا عصبانی می‌شوید، اما کارت بنزین آزاد روی همان دستگاه، بدون اختلال و مشکل با سرور جایگاه ارتباط برقرار می‌کند.

یکی به‌شوخی نوشته: رفتیم پمپ بنزین و بعد کلی صف، کارت شخصی عدم ارتباط با مرکز را به‌عنوان خطا نشان می‌داد و نشد بنزین بزنیم، ولی کارت سوخت آزاد جایگاه بدون مشکل با سرور ارتباط برقرار کرد. به‌نظرم واقعا باید روی مهارت‌های ارتباطی کارت سوخت کار کنیم!

عدم ارتباط با سرور جایگاه به چه شایعاتی دامن زده؟

عدم ارتباط با سرور جایگاه واقعا چیست و کی برطرف می‌شود؟ متصدیان پمپ بنزین در چند نقطه مختلف شهر، به فرارو گفتند سیستم‌ها دوباره هک شده اند. موقع ادای این جمله لبخندی به لب داشتند. طبیعی است که بعضی مشتریان همچنان پیگیر باشند و بخواهند بدانند موضوع چیست و مشکل چطور حل خواهد شد. به این دسته مشتریان جوابی بهتر از «نمی‌دانم» و نهایتا «ما اطلاعی نداریم» تحویل داده نمی‌شود.

شایعه‌ها کار خودشان را می‌کنند. علاوه بر هک دوباره پمپ بنزین‌ها، موردی مثل تغییرات سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت هم مطرح شده است. اولی را با توجه به اینکه پس از هفت روز بازتاب نداشته نباید جدی گرفت. مورد دوم را آخرین بار، تیر ۱۳۹۹ روی خروجی خبرگزاری‌ها دیده‌ایم. پس این هم منتفی است.

اختلال جایگاه سوخت و عدم ارتباط با سرور جایگاه می‌تواند به‌دلیل پر شدن سقف سوخت‌گیری با کارت رخ داده باشد؟ گزارش کاربران می‌گوید نه؛ چون مشتریان در اولین مراجعه به پمپ بنزین با این مسئله روبرو می‌شوند و در مواردی آخرین سوخت‌گیری‌شان یک‌هفته پیش و حتی بازه‌های طولانی‌تر بوده.

آیا پمپ بنزین‌ها دوباره هک شده‌اند؟بیشتر بدانید | فرارو متوجه شده در صورت نمایش پیام عدم ارتباط با سرور جایگاه، اگر سراغ نازلی دیگر در سایر ردیف‌های پمپ بنزین بروید احتمالا مشکل حل می‌شود. پس جلوی ناامیدی را بگیرید یا لااقل بلافاصله تسلیم وسوسه پرکردن باک با نرخ آزاد نشوید

هک رمز کارت سوخت مظنون بعدی است. بعد اجباری شدن کارت سوخت شخصی، گروهی که رمز کارت سوخت خود را فراموش کرده بودند به‌ناچار روانه مراکزی شدند تا با ارائه مدارک شناسایی و مالکیت خودرو، رمز کارتشان را بازیابی کنند. اتفاقا هر ماه گزارش‌هایی درباره آمار رمزگشایی از فلان تعداد کارت سوخت در مناطق مختلف منتشر می‌شود.

عدم ارتباط با سرور جایگاه، پس از ورود رمز کارت سوخت نمایش داده می‌شود. ضمن اینکه رمز اشتباه، پیام مخصوص خود را دارد پس این یکی هم از فهرست مظنونان خط می‌خورد. شایعه حول محور قطع سهمیه بنزین خودرو‌های بدون بدون بیمه تشکیل شده؛ خبری که سوءاستفاده از آن، به شکل‌گیری شایعه دامن زده‌اند جدید است و هنوز جای کار دارد پس مردم می‌توانند اختلال جایگاه سوخت را به آن نسبت دهند. بله اما...

قطع سهمیه سوخت خودرو‌های فاقد بیمه شخص ثالث خیلی زود تکذیب شده و در شرح و تفسیر آن گفته‌اند محدودیت این بخش فعلا فقط برای تاکسی‌ها اعمال می‌شود نه برای خودرو‌های شخصی.

متهم دیگر کار نکردن کارت سوخت در جایگاه‌ها را حرص و طمع صاحبان خودرو می‌دانند؛ کسانی که به ذخیره میزان قابل توجهی بنزین اقدام کرده اند و حالا باید تنبیه شوند. قانون می‌گوید هر کارت سوخت مجاز است به‌مدت ۹ ماه سهمیه خود را ذخیره کند. با احتساب سهمیه ۶۰ لیتر درماه، وقتی ۵۴۰ لیتر در این کارت ذخیره شد، از ماه بعد سهمیه جدید برایش واریز نمی‌شود. چند وقت پیش مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با خبرگزاری فارس گفتگو کرد و گفت طرح جدیدی پیشنهاد شده تا اگر همین خودرو، به ذخیره ۳۳۰ لیتر سهمیه در کارت سوخت رسید، از ماه دهم، فقط ۳۰ لیتر سهمیه دریافت کند.

اگر در ماجرای جدید عدم ارتباط با سرور سرور جایگاه چنین عاملی را مقصر می‌دانید، حتما به نقش کلمه «شاید» و پیشنهادی بودن طرح دقت نکرده اید. ضمن اینکه در صورت اجرا، این محدودیت اول گریبان تاکسی‌ها و سایر وسایل نقلیه عمومی را می‌گیرد. پس دقیقا چی باعش اختلال اعصاب خردکن جدید جایگاه سوخت شده؟

عدم ارتباط با سرور جایگاه هنوز نتوانسته مسئولان ستاد مدیریت و سهمیه‌بندی سوخت، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، وزارت نفت یا مقامات صنفی از جمله انجمن صنف جایگاه‌داران را به واکنش وادار کند. قطعا فرارو با بعضی از آن‌ها تماس گرفته، اما هیچ‌کس حاضر نیست به‌شکل رسمی درباره موضع اظهارنظر کند. نه تاییدی و نه تکذیبی!

تکنیسین فنی یک جایگاه سوخت با اصرار بر اینکه می‌خواهد گمنام باقی بماند، به فرارو گفت نمایش پیام عدم ارتباط کارت سوخت با سرور، به‌دلیل قطع کانکشن قطعه الکترونیکی روی کارت سوخت با مودم جایگاه و در مرحله بعدی، سرور مرکزی سیستم سهمیه‌بندی سوخت رخ می‌دهد، اما شاید در مقطع فعلی بیشتر از اینکه یک ایراد فنی باشد، اقدامی احتیاطی محسوب شود.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    0

    براى بنده در پنجشنبه گذشته در پمپ بنزين سمت آبعلى همين پيام نمايان شد و متصدى پمپ بنزيت گفت ايراد دارد و كارت خودش را داد كه با همان نازل بصورت آزاد سوختگيرى كردم!جالبه كه كارت خود جايگاه دار هم بايد رمز مى كردم!

  • ناشناس
    0

    موارد مشابه وجود دارد

  • J.j
    0

    این مقدمه ای است برای حذف بنزین سهمیه ای که همین هم شروع گران کردن بنزینه . اول مجبوریم بنزین ۳۰۰۰ تومنی بزنیم و بعد انتخابات مجلس و بعد از تعطیلات عید خدا میدونه قیمت چقدر میشه

  • ناشناس
    0

    در مقوله توزیع سوخت همه عوامل دست اندرکار به طریقی چپاول شان را انجام می دهند. این وضعیت سامانه هم تقویت کننده وضعیت نابسامان است .دیشب حوالی نیمه شب در جایکاه ترمینال غرب بنزین زدم متصدی کنار دستگاه پوز ایستاده می گوید سیستم قاطی کرده باید مبلغ ار روی پمپ بخوانم با همین بهانه دو باز از موجودی کارت پول کسر شده بود . بغدا در صورت حساب بانکی دیدم مبلغ کسر شده ناجیر بود اما اطلاعات کارت بانکی و ریسک های بعدی ناشی از ان مرا برران داشت که کارت را غیر فعال کنم . اینکه دو بار کسر شدن وجه با تاخیر زمانی 30 ثانیه مرا نسبت به متصدی هم بدبین کرد. پیامک های مبالغ اندک هم ارسال نمی شود. در هر صورت از این وضعیت همه می توانند سو استفاده کنند . هوشیار باشید یک کارت بانکی با موجودی ناچیز را برای کارت سوخت تعریف کنید که ار ریسک های احتمای جلوگیری کنید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بانک قرض الحسنه رسالت کمترین مبالغ رو هم پیامک میکنه حتی هزار تومن رو.
      ولی بانک تجارت زیر ۲۰ تومن پیامک نمیکنه

  • ناشناس
    1

    برای من هم همین اتفاق افتاد به رغم داشتن سهمیه ناچار از کارت جایگاه به صورت آزاد استفاده کردم ،شاهد بودم درآنجا چند نفر دیگر هم همین مشکل داشتن،نمیدانم یا عمدی در کار است یا هنوز پمپ بنزین‌ها بعد از حمله گنجشکک اشی مشی اورهال نشدن یا لیتری ۳۰۰۰هزارتومان به دهن مسولین مزه کرده مثل بقیه موارد مثل گرانفروشی درخودرو ،لوازم خانگی و...

  • حالا میبینی
    0

    دزدی و اختلاس در این مملکت
    چیزی عادی و فراگیر شده . همه دارن یه جورایی انجام میدن
    از مدرسه ای که تقلب رو دستش مینویسه تا تعمیرگاه مجاز که ماشین رو میبره اون طرف نمیدونی چیکار کرده و برات لیست قیمت مینویسه تا .....تا چای دبش و .... فوتبال و ورزش هم فساد داره .
    فساد این کشور رو نابود میکنه

  • arad
    0

    هدف آزاد کردن بنزنه هک شدن بهانه مس مس مس مس مصطفی خودتون رو راحت کنید

  • هیتلر
    0

    تو هر مرحله که این اتفاق میفته
    میلیاردها پول به جیب میزنن

  • ناشناس
    1

    کارت هایی که خطای (عدم ارتباط با سرور جایگاه) را نشان می دهند، نشان دهنده خطای کدینگ اون کارت هست، یعنی به این معنی است که این کارت در استان های مرزی مثل استان سیستان وبلوچستان به دفعات سوختگیری کرده است، معمولا کارت هایی که از شهرستان به استان اجاره داده میشوند، با این سیستم مواجه میشوند، در صورتی که در استان های مرزی سوختگیری نکرده اید با مراجعه به سامانه سوخت شرکت نفت شهری که مقیم هستید مشکل ظرف ده دقیقه رفع میگردد

  • ناشناس
    2

    والله اگر من جای دولت بودم با توجه به شرایط فعلی بودجه کشور بطور کلی بنزین ۱۵۰۰ تومنی را حذف میکردم و کلا بنزین را به قیمت ۳ هزار تومن می‌فروختم ولی با نظارت دقیق که بنزین به کشورهای همسایه قاچاق نشود که اونم با توجه به وجود کارتها به راحتی میشه جلوی فساد ودزدی را حرفت فقط کافیه که قانونگذار اتاق فکری واسه جلوگیری از اینکار تشکیل بدهد من خودم بعنوان داور طلب حاضرم بصورت رایگان و افتخاری در این جمع حضور پیدا کنم و طرح و ایده بسیار سازنده ای در این باره جهت جلوگیری از چاقاق سوخت دارم که به میشه جلوشو بست منتها مشروط براینکه از سوی قانونگذار حمایت ۰دی و بی تعارفی بشود که روابط نابود و ۱وابط بکار گرفته شود چون معمولا چنین فسادهای توسط اشخاص معمولی صورت نمیگیره که طی یه شب میلیونها لیتر سوخت بخواد چاقاق بشه چون چنین حجمی جابجا کردن کار عدم معمولی نیست و برای چنین کاری نیاز به زیر ساخت های خاصی داره که نیاز به حمایت قاطع قانونگذار داره و به راحتی میشه ریشه قاچاق و فساد را برچید حالا. ممکنه افراد عادی درحد چند لیتر از کشور خارج کنند مثلا طرف با ماشین سواری پنج تا دبه بیست لیتری که جمعا بشه ۱۰۰ لیتر را از کشور خارج بکنه ولی دیگه اینطور نیست که با تانکر تریلر و کامیون بصورت تعداد قطاری توی مرز منتظر مجوز خروج از کشور به کشور همسایه باشند بعد بگن که روزانه چند میلیون لیتر داره قاچاق میشه خب کاملا مشخصه کسانیکه چنین کاری میکنند افراد عادی نیستند والله من از مرز مهران خودرو‌کاپیتاژ کرده بودم بروم عراق اجازه بهم ندادن یک ظرف بیست لیتری بنزین با خودم ببرم فقط باک سوختم را پر کرده بودم حالا تصورش را بکنید بعضی وقتها توی فضای مجازی کلیپ های منتشر میشه از فساد وقاچاق سوخت که صدها دستگاه کامیون از بیراهه در حال خروج سوخت به کشورهای همسایه هستند یعنی این حجم جابجایی مگر میشه خارج از دید مرزبانان صورت بگیره من که میگم ابدا محاله و قطعا کاسه ای زیر نیم کاسه است

  • حمید
    0

    این روزها من فکر میکنم که مغز خودم هم کار نمیکند فکر کنم که مغز ما را هم حک کرده باشند بهرحال باید تحمل کرد این قله باید فتح بشه هیچ نگران نباشید

  • مردم
    0

    هدف دستدرازی به جیب مردمه
    حک شدن چرا همش به ضرر مردم میشه!
    خوب اگه راس میگن حک شدنی به نرخ دولتی عرضه کنند

    ماتاوان هزینه های برون مرزی رو میدیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها