بررسی تبعات لو رفتن اطلاعات کاربران اسنپ فود؛

هک پشت هک

در چند وقت اخیر ماهی نیست که خبری از هک و پخش شدن اطلاعات مردم نشنویم، اما چرا چنین اتفاقی می‌افتد و این پخش شدن اطلاعات چه خطری برای کاربران دارد؟

هک پشت هک

باز هم خبری از هک شدن منتشر شد، این بار اسنپ طعمه هکرها شد و اطلاعات مختلفی از کاربران آن در فضای مجازی منتشر شد. خبری که دیگر برای کاربران ایرانی تبدیل به امری عادی و روزمره شده. دیگر تقریبا می توان گفت ماهی نیست که این قبیل اخبار پخش نشود، یک بار اسنپ، یک بار تپسی و...اما این بار چه اطلاعاتی سرقت شده؟

این اطلاعات شامل موارد زیر هست:

نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، ایمیل، تاریخ تولد، شماره کارت کاربران، بیش از ۵۱ میلیون آدرس کاربران شامل موقعیت GPS، آدرس کامل، شماره تلفن، اطلاعات ۳۶۰ میلیون سفارش از جمله آی‌پی سفارش دهنده، آدرس، تلفن، شهر، قیمت سفارش، نوع سفارش، اطلاعات ۲۵ هزار پیک شامل نام، نام خانوادگی، شماره تماس، کد ملی، شهر، اطلاعات بیش از ۱۶۰ میلیون سفر انجام شده توسط پیک‌ها، اطلاعات بیش از ۲۴۰ هزار رستوران طرف قرارداد اسنپ فود از جمله مجموع فروش آنها و اطلاعات پیام های مختلف کاربران به پشتیبانی اسنپ فود!

از صبح که این خبر منتشر شده، پیام‌های مختلف کاربران به پشتیبانی اسنپ، سوژه طنز هم در فضای مجازی شده؛ از دکتر کاظمی که ساعت 2 بامداد سفارش شیرموز داده تا برنج خوردن وحید شمسایی.

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که این هک شدن‌ها و انتشار اطلاعات، چه تبعاتی برای مردم دارد؟

گروه IRLeaks مدعی است اطلاعات بیش از ۶۰۰ هزار پرداخت، شامل نام کامل صاحب کارت، نام کامل مشتری، شماره تماس، شماره کارت، نام بانک و... را نیز در اختیار دارد.

فارغ از لوکیشن کاربران، آنچه که بیش از همه نگران کننده است، افشای اطلاعات بانکی و احتمال سوءاستفاده و سرقت موجودی حساب بانکی افراد است. این موضوع مهمترین دغدغه کاربران در فضای فعلی محسوب می شود.

البته اسنپ فود مدعی است  کلیه اطلاعات پرداخت بانکی کاربران، اعم از اطلاعات مربوط به کد امنیتی کارت CCV، رمز عبور و تاریخ انقضا کارت در امنیت کامل قرار دارد، چون این اطلاعات براساس مقررات بانک مرکزی در هیچ یک از پلتفرم‌ها ذخیره نمی‌شود. موضوعی که صحت سنجی آن نیاز به زمان دارد. 

هک شدن اسنپ‌فود حتی اگر حساب بانکی افراد را تهدید نکند، با افشای اطلاعات شخصی و تاحدودی محرمانه، مشتریان و رستوران‌ها را در معرض ریسک قرار می‌دهد. اولین تهدید، موارد مربوط به میزان فروش رستوران‌ها و کمیسیون پرداختی به هر رستوران است.

باید منتظر ماند و دید که در نهایت این اتفاق عجیب که البته در کشورمان تبدیل به رویه‌ای عادی شده، چه اثرات زیانباری در ادامه برای مردم خواهد داشت؟

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • عادل
    3

    اشکال ندارد ما از نظر تکنولوژی بقول. حکومت حرف اول دنیا را میزنیم

  • سوته دلان
    3

    بیانگر بی لیاقتی مسولان و فرا مغزها و جایگزین شدن بی سواد ها در جایگاهی ک حقشون نیست

    نظرات شما -
    • بابایی
      22

      نه بابا خودت تنهایی گفتی با کسی هم کمکت کرد

    • ناشناس
      1

      مغز منم میخواد فرار کنه ولی خودم نمی‌زارم نازش را میکشم قسمش میدم و اگر نشد زندانیش میکنم

  • ناشناس
    5

    پس روحانیون مبارز چه می‌کنند.؟

  • ناشناس
    2

    با این اتفاقی که در مورد لو رفتن اطلاعات شخصی مردم انجام گرفته تازه به مردم فشار میارن بیائید عضو پلتفورم‌های داخلی واینترانت بشوید ،اونجا دیگه چه واویلابی ممکنه اتفاق بیفته برای طرف

  • قیامی
    26

    اسنپ خصوصی است و زیر ساخت های حفاظتی را باید خودش مدیریت می کرد
    مگر دولت در اسنپ فودذسهیم است
    چرا عقده گشایی میکنید چه ارتباطی به دولت دارد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      همه میدونن اسنپ مال کدوم ارگانه.

  • ناشناس
    3

    برادران بسیجی وارد عمل شید کار اسراییل غاصب هستش ترا خدا برید اونا را بکشید

  • یاثارالله
    2

    دولت نباید به این جور استارت آپ ها اجازه فعالیت بیخودی بدهد و تا زیر ساختا های قوی و ضد هک نداشته باشند مانع از رشد قارچ گووه این سود. مردم چه گناهی دارند که تاوان بیعرضگی این استارت آپ ها و دولت بی تکلف و بی مسئولیت را بدهند؟ اگر این استارت آپ ها و... عرضه نگهداری اطلاعات کاربران خودشان را ندارند بیخود کردند وارد عمل شدند! حالا دولت و مسئولان این استارت آپ چگونه جوابگوی این همه میلیونی کاربران را می دهند!؟ معلومه که هیچ کس به گردن نمیگیره و آب از آب هم تکان نمیخوره، فساد و بی تدبیری و عدم پذیرش خطاهای مسئولیت شده نون و آب مسئولین.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      موضوع همین هست که کارشناسان دولتی با سهمیه دانشگاه درس خواندن و استخدام شدن و توانایی اینکه آیا این پلت فرم ایمنی دارد یا نه را ندارند
      این کارها نخبه میخواد عزیزم
      تو یه آزمون استخدامی من ۹۶درصد زده بودم یکی دیگه ۹۷درصد ولی یک دختر شهید با منفی و یکی برادر شهید با ۳۵درصد قبول شدند ما هم رفتیم پی کارمون البته قراردادی با یک پنجم حقوق اونا و.....

  • ناشناس
    1

    وقتی متخصصین و نخبه ها رو از کشور فرار میدادید، باید فکر این روزها هم بودید.به قول آقایون، روحانیون رو بیارید بر سر کار تا جلوی اینکارها رو با تخصص هاشون بگیرن

  • علیرضاامینی
    1

    اسنپ فود شخصی هست وباکسب وکارهای اینترنتی وفروش خوراکی هافعالیت داره کاری بادولت نداره دولت خودش توامنیت سایبری خودش ضعف سیستم داره وراه براه دارند هکش میکنند بگذریم هرشرکتی باید اول مسائل ایمنی شرکت وازجمله مهمتر حریم خصوصی مشترکین وکاربرانشو فراهم کنه بعدشروع به فعالیت کنه که البته میشه گفت اینجادولت مقصرهست که مجوزفعالیت میده به این شرکتها

  • ناشناس
    0

    بیا هک کن ازادی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها