فرشاد مومنی:

آبروبرتر از فساد در ایران نیست/ اگر قادر به برخورد نیستید از صحنه کنار بروید/ در مورد فساد فراخوان ملی بدهیم

فرشاد مومنی، اظهار کرد: پس افتادگی و عقب ماندگی ذهنی و عملی گردانندگان کشور در زمینه فساد از حدود متعارف خارج شده و به نظر می‌رسد که برای جدی شدن حل و فصل مساله فساد در ایران ما به کار‌های اندیشه‌ای خیلی گسترده‌تر و پیگیری جدی‌تر وجوه نهادی نیازمند هستیم.

آبروبرتر از فساد در ایران نیست/ اگر قادر به برخورد نیستید از صحنه کنار بروید/ در مورد فساد فراخوان ملی بدهیم

وی افزود: رسانه‌ها باید به کمک بیایند و به نظام تصمیم گیری‌های اساسی کشور، شدت شرم آور بودن این که ما در ربع پایانی لیست فاسد‌ترین کشور‌های دنیا قرار داریم، را یادآوری کنند و ابعاد هزینه‌هایی که هم نظام ملی و آینده کشور متحمل می‌شود را برملا کنند.

چرا باید بدیهیات را هم به مسئولان بگوییم؟!

حتی نیاز داریم بدیهیات اولیه عقلی در این زمینه را مجددا از نو مرور کنیم. باید به مسئولان کشور بگوییم که نمی‌شود در مقام شعار و ادعا ما هیچ کسی را در جهان به حساب نیاوریم، اما در نزد کل جهانیان به عنوان یکی از فاسدترین کشور‌های دنیا شناخته شویم!

این در واقع علاوه بر سهل انگاری به نوعی ضداسلامی است؛ و بنابراین به نظر می‌رسد ما به یک جهاد ملی و نهضت ملی برای مبارزه با فساد نیاز داریم. در این مسیر وقتی می‌خواهیم بدیهیات اولیه عقلی را گوشزد کنیم شاید یکی از موارد این است که ویل دورانت در کتاب تاریخ تمدن خود یکی از جمع بندی هایش این است که هیچ تمدنی از بیرون مغلوب نمی‌شود مگر این که از درون فاسد و پوسیده شده باشد.

آبروبرتر از فساد در ایران نیست

آن‌هایی که دل بستگی به این کشور و به این نظام دارند باید بدانند که هیچ مساله‌ای آبرو برتر و فاجعه سازتر از گستره و عمق کنونی فساد در ایران نیست. متفکران بزرگ توسعه می‌گویند فساد به مثابه عریان‌ترین صورت شناخته شده فراگیر در کل جهان و در طول تاریخ بشر برای تعرض به حقوق مالکیت است این تعرض به حقوق مالکیت هم جنبه تعرض به حقوق عمومی دارد و هم جنبه تعرض به حقوق افراد.

در این زمینه مسئولیت اصلی با حکومت است. کتاب درخشان “نظم و زوال سیاسی” فوکویاما را که ملاحظه کنید در آنجا می‌گوید فساد چیزی است که به شکل طبیعی قابل مشاهده نیست؛ بنابراین فساد را باید از طریق نشانه هایش شناسایی کرد و می‌گوید یکی از مهمترین نشانه‌های فساد این است که نشانه جنگ قدرت در درون ساختار قدرت است.

فساد، عامل اصلی بحران مشروعیت

از دریچه سیاسی گفته می‌شود هیچ عنصری به اندازه “فساد” نیروی محرکه ایجاد بحران مشروعیت برای حکومت و بحران اعتماد و رابطه مردم با حکومت نیست و اساسا این پدیده ساختار انگیزشی را در جامعه دچار یک بهم ریختگی فاجعه ساز کرده و از جنبه اقتصاد سیاسی هم، فساد نشانه سلطه مناسبات نهادی غیرحساس به استثمار ضعیف‌ترین گروه‌های اجتماعی است.

علاوه بر این از جنبه دینی برای آن‌هایی که داعیه حکومت دینی دارند، این شرایط و عدم حساسیت نسبت به آن قباحت دارد و چه برسد به این که در جهت گسترش و تعمیقش هم کار کنند! از این دریچه فکر می‌کنم ما به شدت نیاز داریم به ساختار قدرت کمک کنیم که بهتر بفهمند که با این شیوه غیرحساس در عمل نسبت به فساد با خودشان و با آینده کشور چه می‌کنند.

فساد بزرگترین تهدید ثبات و امنیت یک کشور است

آن‌ها که مدعی اند پشه را در هوا نعل می‌کنند، اگر صادقند روی مبارزه با فساد تمرکز کنند

فرشاد مومنی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به موضوع جلسه با بیان این که «درخشان‌ترین و جامع‌ترین و راهبردی‌ترین حرف‌ها در مورد فساد متعلق به خانم سوزن رز اکرمن (استاد آمریکایی حقوق و سیاسی) است و ایشان می‌گوید که فساد بزرگترین تهدید ثبات و امنیت یک کشور است.» گفت: آن‌هایی که می‌گویند یک پشه در هوا نعل می‌کنیم، اگر صادق و عالم برای حفظ ثبات و امنیت کشور باشند باید روی مساله فساد و مبارزه با آن تمرکز کنند نه این که خودشان بزرگترین متهمان گسترش و تعمیق فساد باشند!

خانم اکرمن در کتاب خود درباره فساد می‌گوید فساد نشانه این است که ساختار قدرت قادر نیست پاداش مناسبی برای فعالیت‌های تولیدی در مقابل فعالیت‌های غیرتولیدی یا ضدتولیدی بدهد!

گفته می‌شود که کانون اصلی تمرکز برای مواجهه با مساله فساد، جدیت نظام قاعده گذاری در ارتقای بنیه اندیشه‌ای است؛ چه در درون قوه مجریه و چه در سطح بالاتری در مجلس. اگر ساختاری نهادی سفله گزین و غیرشایسته محور باشد و شایسته‌ها را با کمترین بهانه جویی حذف کند، معنایش این است که ساختار با علی رغم ادعاهایش به دنبال مناسبات گسترش دهنده فساد است.

وقتی پاکدامن‌ترین‌ها حذف شوند ...

وقتی کسانی که بزرگترین وجه شهرتشان پاک دامنی شان است و امتحان‌های بزرگی در دوران جنگ پس داده اند و در مسئولیت‌های اجرایی هم بزرگترین افتخارشان این بوده که پاک دامن‌ترین دوره‌های آن دستگاه، مربوط به دوره آن‌ها بوده حذف می‌شوند، دیگر با آب زمزم هم آثار این حیثیت از دست رفته را نمی‌شود، پاک کرد.

از منظر دانش توسعه هیچ عنصری در میان سیاست‌های اتخاذ شده توسط یک حکومت، به اندازه شوک درمانی محرک فساد و نابود کننده انگیزه‌های فعالیت مولد نیست. وقتی که می‌گوییم مولد، یعنی خلاقیت در اندیشه هم جزء این فعالیت هاست. آن مناسباتی که فاسد و فاسد پرور باشد، هزینه فرصت ابراز آزادانه نظریه‌های کارشناسی را بالا می‌برد و این طور می‌شود که اهل علم ترجیح می‌دهند سکوت کنند.

قباحت فساد نزد بخش‌هایی از ساختار قدرت ریخته!

چند روز پیش یکی از مسئولان کلیدی کشور می‌گفت ما آمدیم ژست ضمانت بخشی به سوت زنی درباره فساد گرفتیم، اما در تجربه عملی بیشترین تنبیه‌ها در این دوره معطوف به کسانی شده است که فساد‌ها را برملا کردند! این سخنان واقعا اسباب شرم و خجالت است که یک مقام مسئول چند روز پیش وقتی درباره فساد بزرگ فاجعه آمیز در ماجرای چای و واردات چای مورد پرسش قرار گرفت، گفت این چیزی نیست و قدیمی است و آن را توجیه کرد.

در حالی که باید توضیح دهد چه کسی کجا چه خطا‌ها و سهو‌هایی انجام داده که این اتفاق افتاده است. قباحت تن دادن به فساد نزد بخش‌هایی از ساختار قدرت آن قدر ریخته که با آرامش می‌گویند چیزی نیست و مال چند سال پیش است!

با این همه ژست و تسبیح و انگشتر و پیشانی پینه بسته همین پاسخ است؟! این که حیثیت کشور از بین رفته مهم نیست؟! این چیز‌های خیلی تکان دهنده‌ای است.

شوک درمانی ساختار قدرت را به تسخیر مافیا‌ها در می‌آورد

شوک درمانی مهمترین کارکردش این است که ساختار قدرت را گیج می‌کند. متحیر می‌شوند و جهت را از دست می‌دهند و آماده تن دادن به هر چیزی می‌شوند. این ماجرای شوک درمانی که ریشه اصلی اش مالی سازی افراطی است، در نهایت منجر می‌شود به این که ساختار قدرت به تدریج و به صورت فزاینده به تسخیر مافیا‌ها در بیاید و در نتیجه فرآیند‌های تصمیم گیری و تخصیص منابع منافع مافیا‌ها به منافع مردم و منافع ملی و آینده نظام مرجح دانسته می‌شود. به همین دلیل در کشور‌های توسعه یافته، بلافاصله بعد از شوک درمانی، همیشه مافیا‌های رسانه‌ای فعال و فریب کاری‌های سیستمی ظاهر می‌شود.

تحت عنوان ریاضت مفت خور‌ها و رباخوار‌ها و دلال‌ها و واردات چی‌ها را رها می‌کنند

در کتاب فساد در نظام سرمایه سالار که یکی از عمیق‌ترین صورت بندی‌های نظری و تجربی در زمینه فساد را ارائه داده، می‌گوید در مناسبات فریبکاری ذیل آن بسته سیاستی که شوک درمانی را توجیه می‌کند، برنامه ریاضت اقتصادی مطرح می‌شود و حکومت تحت این عنوان از مسئولیت‌های کلیدی خودش در زمینه امور حاکمیتی طفره می‌رود؛ یعنی تحت عنوان ریاضت، مفت خور‌ها و رباخوار‌ها و دلال‌ها و واردات چی‌ها را رها می‌کنند و دولت هزینه‌های خود را در مورد آموزش، سلامت، تغذیه و مسکن مردم به حداقل می‌رساند!

واقعا اگر در این خانه کس است این حرف بس نیست؟! در سال ۲۰۲۳ صندوق بین المللی پول گزارشی منتشر کرده که در آن می‌گوید: اندازه مداخله‌های حاکمیتی در ایران که با نسبت G به GDP اندازه گیری می‌شود، جزء پایین‌ترین نسبت‌ها در سطح دنیاست و فقط ۵ کشور هستند که از ایران شرایط بدتری دارند.

این برای ما که داعیه فرهنگ داریم شرم آور است؛ آن چه قضیه را معنادار می‌کند این است که رتبه ایران از نظر فساد هم افتضاح‌تر از نصف میانگین جهانی است!

کثیف‌ترین دلالی‌ها در مورد دارو‌های بیماران است
وزیر افشاگر فساد دوره احمدی نژاد جلوی چشم همه عزل شد!

کثیف‌ترین دلالی‌ها روی مورد نیازترین دارو‌های بیماران صورت می‌گیرد و این چقدر شرم آور است! یادتان باشد احمدی نژاد که آن قدر ژست ضد فساد می‌گرفت وقتی وزیرش افشا کرد که این‌ها تخصیص‌های دلاری برای دارو‌های حیاتی را به وزارت بهداشت نداده و به دلال‌هایی داده اند که لوازم آرایش و خودرو‌های لوکس وارد کنند، در روز روشن و جلوی چشم همه، آن خانم وزیر عزل شد! نشانه‌هایی ازاین دست که خیلی هم شرم آور و تلخ و غم انگیز است، اصلا کم نیست

اسم ریاضت اقتصادی را می‌آورند، ولی در نظام مالیات ستانی شان بیشترین فشار‌ها روی حقوق بگیران است و بیشترین سوبسید‌ها و رهاسازی‌ها مربوط به مالیات بر ثروت است. گویا یعنی هر چه که ثروتمندتر باشید بیشتر مورد عنایت هستید.

در این مملکت دستگاه‌های رسمی و نه گروه‌های رادیکال منتقد حکومت، کمیسیون اقتصادی مجلس در سال ۱۴۰۰ گزارشی منتشر کرده است و نشان می‌دهد که طی ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹ یعنی در دوره بیست ساله در این مملکت از وقتی بانک‌های خصوصی آمدند تناسب بین روند‌های نقدینگی و تورم و تولید از بیخ و بن به هم ریخته است.

زورشان فقط به ضعیف‌ترین مردم و گروه‌های جامعه می‌رسد

به گزارش جماران؛ این استاد دانشگاه ادامه داد: نهاد‌های نظارتی گویی مانند شبح شده اند و فقط زورشان به ضعیف‌ترین گروه‌های جامعه می‌رسد! کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید در آن دوره بیست ساله که بانک‌های خصوصی آمدند در عرض ۲۰ سال رشد تولید صرف نظر ازاین که کیفیت آن تولید چیست و خودش ماجرا‌ها دارد رشد تولید ۳۶ درصد و رشد تورم ۳۰۹۰ درصد بوده است! اما رشد نقدینگی ۱۰۲۵۰ درصد بوده است!

این یعنی میدان دادن به بانک‌های خصوصی! در همان گزارش می‌گوید در این دو دهه هر چه به سال‌های جدیدتر نزدیک می‌شویم، به ازای هر یک واحد خلق نقدینگی توسط حکومت، بانک‌های خصوصی بیش از شش برابر حکومت نقدینگی خلق کرده اند، ولی در آن تحلیل‌هایی که در مافیا‌های رسانه‌ای مطرح است، کلا هم نقش شوک درمانی در این اوضاع و احوال نقدینگی مسکوت گذاشته می‌شود و هم نقش بانک‌های خصوصی و از همه مهمتر این که نقش سقوط بنیه تولیدی کشور در این زمینه هم حفظ شده است!

این چه بساطی است که نقش سقوط بنیه تولید ملی به عنوان تعیین کننده‌ترین عنصر در توضیح فاجعه استمرار ۵۰ سال تورم دو رقمی در ایران حذف شده و همه بحث بر سر کسری مالی دولت است و اصابت تصمیمات هم به فقرا!

در کتاب فساد در نظام سرمایه سالار (به قلم گای استندینگ اقتصاددان انگلیسی) می‌گوید مناسباتی راه می‌اندازند تحت عنوان خصوصی سازی و زیان‌ها و بحران‌های شوک درمانی را عمومی سازی می‌کنند و دارایی عمومی را اختصاصی سازی می‌کنند!

انتظار شرافتی بیشتر می‌رفت!

انتظار می‌رفت شرافتی فراتر از آنچه دیده شده در بخش خصوصی مولد ببینیم و آن‌ها در این باره حرف بزنند که بعد از این که کلیدی‌ترین واحد‌های تولیدی این کشور با یک ساز و کار غیرشفاف و مشکوک خصوصی سازی می‌شود بلایی سر نیروی کار می‌آورند که تظاهرات می‌کنند. این نشانه‌ها کافی است تا ببینیم تحت عنوان خصوصی سازی و آزاد سازی و تضعیف پول ملی چه بر سر این کشور آمده است.

پشت پرده واردات خودروی خارجی دست دوم یا برقی، تقویت مافیای وارداتچی است

در این کتاب آمده است که وقتی بحث از یارانه می‌شود، در برابر این که یارانه به اموری مثل نان تعلق گیرد که بقای انسان‌ها به آن وابسته باشد! بلوا راه می‌اندازند و تحمل نمی‌کنند، ولی اگر غیر عادی‌ترین سوبسید‌ها به رانتی معدنی‌ها داده شود همه دم فرو می‌بندند!

مسئولان وزارت صنعتی که تمام هم و غم شان واردات است و حتی می‌گویند پیش به سوی واردات خودرو‌های دست دوم خارجی، حالا که می‌خواهند آبروداری کنند می‌گویند به سوی خودروی برقی برویم؛ در حالی که حتی یک کلمه درباره ضریب مونتاژ این خودرو‌های برقی نمی‌گویند! در پشت پرده هدف این است که مافیای وارداتچی باید تقویت شود!

در تمام دنیا اگر قرار باشد مبارزه با فساد جدی شود اصل بر پیشگیری می‌شود. در حالی که اینجا عزیزان همین جور دائم از طراحی یک برنامه ملی مبارزه با فساد بر محوریت پیش گیری طفره می‌روند. یعنی ساختار نهادی اول اجازه می‌دهد که بی شمار فساد واقع بشود، بعد با ظرفیت اندکی که دارد تلاش می‌کند با گزینش بین فساد‌های متعدد با برخی از آن‌ها مقابله کند!

در کتاب مذکور مساله بعدی که عنوان می‌شود این است که می‌گویند قلب بازتولید فساد، سیاست‌های اقتصادی بحران ساز و فسادزاست. آن وقت در اینجا وجوه نهادی فساد را رها کرده اند و تا بحث فساد می‌شود، فقط اشخاص مطرح می‌شوند. یقینا افراد فاسد هم باید تنبیه شوند و کسی در این تردید ندارد، اما حکومتی که نفهمد اصلاح نهاد‌ها مهمتر از افراد است نمی‌تواند بفهمد خیلی از این افراد که به ورطه فساد می‌افتند قربانی این ساختار فاسد هستند.

گزارش تلخ مرکز پژوهش‌ها درباره بانک آینده!
وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مشغول چه کاری بودند که این اتفاق افتاد؟!
درباره این بانک تساهل دارید، اما اجازه می‌دهید هزینه مسکن و درمان، کمر مردم را بشکند؟!

دکتر مومنی در ادامه تحلیل مساله فساد در ایران و ریشه‌ها و بستر‌های فسادزا؛ توضیح داد: در این جلسه یک نمونه‌ای عرض کنم تا آقای مسئول باز نگوید این چیزی نیست و قبلا اتفاق افتاده است! در تاریخ ۴ مهر ۱۴۰۲ مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش رسمی منتشر کرده است تحت عنوان پایش ثبات و سلامت نظام بانکی، و به طور مشخص راجع به بانک آینده صحبت می‌کند.

(من یک جلسه را به این موضوع اختصاص می‌دهم که بدانید شرم آورترین شیوه حکمرانی در نظام اقتصادی ما مربوط به شیوه حکمرانی در بانک‌های خصوصی است و تقریبا تمام آن‌ها به عریان‌ترین شکل تمام قواعد ساختار قدرت را زیر پا گذاشته اند و جالب است سیستمی که می‌تواند برای چند ده هزار تومان دزدی، حکم اعدام می‌دهد در اینجا تساهل و تسامح می‌کند!)

گزار ش‌های رسمی می‌گوید ۵۰ درصد سهم رشد پایه پولی مربوط به رویه‌های نابهنجاری است که در بانک آینده انجام شده و سوال بزرگ این است که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سازمان برنامه مشغول چه کاری هستند که این اتفاق می‌افتد؟ گزارش مرکز پژوهش‌ها می‌گوید کفایت سرمایه در این بانک شده منفی ۱۴۰ درصد است!

بانک آینده ۷۵ درصد تسهیلات را به آدم‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه خود، خاصه خرجی کرده و تازه این‌ها دم دستی‌ترین کاری است که شده است! در برابر این موضوع تساهل دارند، اما بی رحمانه اجازه می‌دهند که هزینه‌های مسکن و درمان کمر مردم ایران را بشکند!

به ان‌ها که می‌گویند بانک آینده هم چیزی نیست و ما اطلاعاتش را خیلی وقت است داریم، می‌گویم خیلی زحمت کشیده اید و نیازی به وجود شما نیست! شما روی این صندلی‌هایی هستید که باید پاسخگو باشید که این چه شرافتی است که أدم صندلی را اشغال کند و ابتدایی‌ترین مسال را هم پاسخ ندهد؟!

اگر قادر به برخورد نیستید صحنه را کنار بروید
اولین کار کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه، ملی کردن همه بانک‌های خصوصی بود

ما لزوما این‌ها را به عنوان آدم بدی نمی‌دانیم، اما اگر صلاحیت ندارند و قادر نیستند برخورد کنند کنار بروند. اگر صحنه را ترک کنید خیلی درجه شرافت تان بالاتر است تا این که زل بزنید و در برابر این اتفاقات، صدایی از آن‌ها در نیاید! اقتصاد‌های موفق دنیا وقتی شرایط بحرانی داشتند بدون استثناء اولین کارشان ملی کردن بانک‌های خصوصی بود. چه در سطح کشور‌های پیشرفته صنعتی و چه در حال توسعه موفق.

گزارش مرکز پژوهش‌ها می‌گوید بانک آینده، ماهیانه ۷ هزار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی ثبت می‌کند یعنی این که در واقع کل هزینه‌های این بانک را مردم می‌پردازند! این گزارش همچنین می‌گوید ماهیانه تقریبا بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان به زیان انباشته این اضافه می‌شود و صد‌ها پله از شاخص‌هایی که منجر به تعطیلی یک بانک می‌شود، عبور کرده است و عزیزان در این مورد بزرگواری شان گرفته و به روی خودشان هم نمی‌آورند!

اولویت کلیدی بازنگری بنیادی، در ساختار نهادی است
شما مدیون ۸۵ میلیون ایرانی هستید که کمرشان زیر فشار تورم در حال خرد شدن است

واقعیت این است که در ماجرای مبارزه با فساد در ایران؛ اولویت کلیدی، بازنگری بنیادی در ساختار نهادی است و از جنبه اولویت اجرایی عملی، هم رسیدگی به فساد‌ها و سوءاستفاده‌ها و بحران‌های ایجاد شده توسط بانک‌های خصوصی است. در تمام دنیا می‌گویند فساد نیروی محرکه ضعف بنیه تولیدی و در نتیجه تحمیل تورم به کشور می‌شود. بانک‌های خصوصی هم از طریق دامن زدن به زبانه‌های آتش تقاضای کل به این ماجرای تورم دامن می‌زنند و هم از طریق وارد کردن ضربه‌های مهلک به بخش مولد کشور. وقتی این طور می‌شود من به آن عزیزان که با اعصاب راحت می‌گویند این چیزی نیست، می‌گویم شما بدانید که مدیون هشتاد و پنج میلیون ایرانی هستید که کمرشان زیر فشار این تورم در حال خرد شدن است.

در مورد فساد فراخوان ملی بدهیم

دکتر فرشاد مومنی در پایان صحبت هایش در این نشست، از همه مردم به ویژه از رسانه‌ها خواست تا در زمینه مبارزه و افشای فساد، به مملکتشان کمک کنند و اظهار کرد: در مورد فساد باید یک فراخوان ملی بدهیم و از کل رسانه‌هایی که هنوز آلوده به فساد و رانت نشده اند، استمداد کنیم که به کمک بیایند و ابعاد فاجعه سازی فساد را در همه عرصه‌های نظام حیات جمعی برملا کنند تا ان شاءالله هم اراده و هم سازمان مناسب و هم اندیشه راهگشا برای مبارزه جدی‌تر با فساد فراهم شود.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 90
  • ایرانی
    2

    ای آقا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    فَساد را باید رفع کرد!!!!!!!!!!!!
    فَساد بد است!!!!!!!!!!!!!!!!!
    فَساد خطرناک است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    فَساد................
    فَساد...............
    یاد فیلم خاطره انگیز سناتور می افتم والله!!!!!!!
    سناتور این زمانه کیست؟!!!!!!!!!!!!!!!!
    استوار این زمانه کیست؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
    کی صدای غرش گلوله استوار بر سینه سناتور این زمانه می نشیند انشاءالله؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      سوت زن بدختو همین سیستم انداخت زندون

  • ناشناس
    2

    ارشدترین مقامات،رییس فاسدان مالی هستند ب کی داری میگی؟رسانه هاروبستن خبرنگاران زندانی...

  • ناشناس
    3

    فعلا که رسانه هر کانال می زنی شده غزه نمی دانم که نوبت به بدبختی مردم که دورتا دورش را فساد گرفته می شود


    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      چون کشور ما دلسوز همه هست جزمردم خودش ملت برند بمیرند

  • عادل
    2

    مشکل اینه که هرکس تا بحال فساد گزارش کرده الان در زندان هست مگه سیسمونی خلبان قالیباف یادتان رفته حاجی اینه همشون دست در غارت ایران دارند بزرگ کوچک ندارد

  • روحانیت
    1

    مبارزه با فساد به درد نمیخوره مبارزه با فساد موقعی خوبه که حق خورده شده دزدی شده و غارت و محروم شده ملت را به مردم بر گردانی تمام ولا غیر.غیر از هیچ تاثیری روی مردم نداره و خودشو خسته می‌کنه حرف حق

  • ناشناس
    1

    آقای دکتر این مملکت هرگز خوب نمی‌شود مگر آدمهای کوتله دست از سر این کشور بردادند

  • سوته دلان
    1

    آقای مومنی سخنانتون جامع و زیبا بسیار کارشناسی هسش امیدوارم روزی فراخوان رفراندم برای آزادی این کشور ازبیرق مافیا بدین

  • amir
    1

    درودبردکترواقعی وباسوادفرشادمومنی.

  • ناشناس
    1

    خدا خیرتون بده این حرف دل بیش از 90درصد از مردم ایران است که واقعا در فسادها دخالت ندارند وقطعا هر مسولی که در مورد این فسادها سکوت کرده به نحوی در این فسادها ذینفع بوده که عاقبتش را فدای آن کرده ولی خدای مردم گرسنه بزرگ است وانشاالله به زودی مفسدان رسوا میشوند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      رسوا شدن کافی نیست برگشت پول مهمه وجبذان خسارت

  • رضا
    0

    اول از خودروسازان شروع کنیم چون سالهاست با خودروسازان حواس مردم را پرت کرده اند

  • ناشناس
    1

    اگر کنار بروند قول میدی از مجلس سوپر انقلابی براشون بودجه بگیری ؟؟ یا اختلاس یا ردیف بودجه...

  • ناشناس
    1

    سنگ بزرگ نشانه نزدن هستش .؟....؟

  • مهراد
    2

    این خانه از پای بست ویران است

  • ناشناس
    0

    یکی این بنده خدارا حالی کند که ریشه فساد کجاست ومفسد اصلی چه کسی و کسانی هستند .

  • ناشناس
    0

    اتفاقا افتخار شون به فساد شونه افتخار دیگه ای که ندارن

  • ناشناس
    0

    کدام آبرو!!!

  • ولی
    63

    رهبر عزیزما هر دستوری دهد ما اجرامی کنیم اگر حکم جهاد هم دهد ما اجرا می کنیم

  • صبا
    2

    بانک های خصوصی همچون زالو خون مردم را می مکندوبرای رهایی زیر بنایی از هر نوع فسادی باید با شدت وقدرت هر چه تمامتر با آن ها بر خورد وزیر ذره بین باشند.

  • ناشناس
    0

    در کل دنیا برای هر کار و چیز مهم رفراندوم میگذارند ولی مسئولین ما چون میدانند غرق در فساد هستند زیر بار رفراندوم نمیروند

  • ع ع
    0

    حرفی برای گفتن نمانده.

  • عباس
    0

    اونوقت که یارو میگد در مورد 3000هزار اینقدر صحبت نکنید امروزم توش بایس میخوند

  • ایران دزد خانه
    1

    ایران مثل ژاپن یا کره جنوبی نیست که وزیر اشتباه کرد صحنه را ترک کند .در ایران مسئولان و آخوندهای بی سواد را که حساب کتاب نمی دانند بهتر می شود دور زد .

  • ناشناس
    0

    سلام درود به شرفت من و خانوادم زیر فشار فقر و گرانی نابود شدیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      والبته اکثر مردم... و مردم را سرگرم غزه کردن وروسیه اوکراین من نمی دونم خدا وکیلی در زمان جنگ هشت ساله کدام یک از اینها پشت ایران بودن

  • ناشناس
    1

    خلایق همين دزدان و اختلاسگران لایق

  • ایرانی
    0

    وقتی عقب افتاده های فکری با جاسوسان و دزدان کشورداری کنند.

  • ناشناس
    0

    درود بر انسانهای آزاده و نیک اندیش 🙏

  • محسن
    0

    عالی جنابان!سرمایه ی بانکها،سهام کارخانه های لبنیات ،خودروسازی،پروژه های عظیم برج وساختمانهاوپاساژهای تجاری وغیره که خودتان اشراف داری مال چه کسانی است ؟ساختمان‌های خالی !املاک موقوفه ی خالی !اینها مرجع رسیدگی کننده کیه وکجاست هیچکس نه می‌داند نه می‌خواهد بداند!

  • سید
    13

    جناب فرشاد ممنون ازانتقادتان اما چر ا در مقابل مفاسد قبلی سکوت کرده بودی

    نظرات شما -
    • حمید محمدی
      0

      خدا خیرت بده باز هم شماها یک موضوعی که آبرویی برای نظام دینی باقی نگذاشته و مردم را به ستوه آورده و ناامید از هر گونه اصلاحی کرده ، به باند و گروه و اینها و آنها ربط می‌دهی، چرا از حرف حق و نظر انتقادی دلسوزانه ای بجای تحسین و تشویق باز هم خورده بگیریم ؟

  • بهروز
    0

    کاهنان معبد فقط میگن تقوا

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      والبته تقوا فقط برای مردم

  • ناشناس
    0

    همه فقط بلدن حرف بزنند وفراموش بشه ودوباره چند .وقت دیگه یگ اختلاس یا دزدی دیگه اینم از بیداری وتیز هوشی سران مملکت

  • ناشناس
    0

    دزد که کنار نمیره دزد اومده دزدی کنه.

  • تارویردی
    16

    آقای مومنی حرفهایت خیلی عالی بوداحسنت ولی یک سوال پیش میاد آنهم اینکه چرا دردولت های گذشته این حرفها نمی زدید بنده خودم برایت مشکوکم نکند از جاهای دیگر برایت دیکته بکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مملکت خیلی خر تو خره

  • مسعود
    0

    گر خواهند که مست گیرند ،هرآنچه در شهر گیرند فسسسسساداز رأس تادم باید بروند حاکمیت در برابر فساد واکسینه شده

  • آرش
    2

    من می‌گویم تا پایان سال فرصت دهند هرکس هر چقد میخاد دزدی کنه اختلاس در سال جدید برخورد بشه

  • ناشناس
    0

    حرف های قشنگ میزنی اما دیگه کسی نمی خواهد مملکت اقتدار و رشد و امنیت داشته باشد چون معتقدند عامه مردم نمی فهمند وانها در فکر جیب خودشان هستند این نیز بگذرد ضربهای که وارد شد از همین کلمات گول زننده جهاد است ودزدان انگار بک جا آموزش دیده اند شاید در خارج کشور

  • مجید
    0

    کدام فساد این چند میلیارد که فساد نیست . در ایران فساد کم است حالا چند نفر چندین ده میلیارد ... جا به جا کردند از این جیب به آن جیب

  • رایان
    0

    اول غزه و سوریه و مردم بدبخت اینور اونور بعد خودمون آقااا مگه مردم ایران مهم عستن؟نه باو اول غریبه ها چون دولت غریبه پرسته مثل بیشتر خوانواده ها که اوناهم از دولت یاد گرفتن کلا هر چیز بدیو مردم از دولت یاد میگیرن/:

  • مادر
    0

    ای آقا کو گوش شنوا آنقدر مار حرام خورده اند که اژدهای هفت سر شده اند و پر رو

  • داود شریفی
    3

    آقای دکتر حرفای خوبی زدن اما یادشون رفته بگن همه این گندهارا و فساد ها را طیف وابسته‌ به خودشون در عرض 4 دهه بر سر ملت آوردن. به ویژه دولت قبل که علی برکت اله. پس کلمه الحق و یراد به الباطل.

  • ۰۰۰۰
    0

    وقتی در کشوری علم سهمیه بندی می‌شود یا فتن کار گرفتن وام سهمیه بندی همه چی یا سهمیه یا رابط است نه براساس توانایی وشایستگی افراد فساد عادی ونهادینه شده است

  • ناشناس
    0

    آقای دکتر قربونت ول کن اینهمه یاسین نخون . یک عده هستند که وارد بازی اند و خوب میخورند و میچرند و رانت خوارند . حالا مرتبه ودرجه دارد . یه عده هم هستند دنبال این هستند که خودشان را وارد بازی کنند تا یه چیزی بهشون بماسد. بقیه هم ول معطلند
    تمام

  • ناشناس
    0

    روزی فرا خواهد رسید که فاسدین و فاسقین کفتار صفت توسط مردم مجازات خواهند شد
    کسانی که به این ملت و مردم خیانت کردند و اموال مملکت را به تاراج بردند

  • بندهخدا
    0

    اگرچه شعارنویسی مثل خودمسئولان فاسذنباشی براذرراست خدایی باعذالت بگی بقرانومقرسات جهان حاضریم تا حتی آخرین قطره خونمون پشتبانی کنیم وهرکجاخودت امرکنی باخونمون این قوامین رامهردامضامیکنیمتااین مفتخور بسزای کیفشان برسندایرانو دوباره بسازیم باعشقوعدالت

  • ناشناس
    0

    ازطرف رنجدیدههای از.هزارنفری قول میدم ۱۰۰در۱۰۰

  • ناشناس
    0

    حرص نخور دیگه درست نمیشه

  • مهدی
    0

    ما چگونه می توانیم بچه هایمان را تربیت کنیم تا آنهارا به اسلام سفارش می کنیم از فساد مسئولین مذهبی حرف می زنند و همه بدبختی ها را به گردن دین می اندازند

  • ناشناس
    5

    تنها راهش اخراج گسترده کارمندان بیلیاقت و از همه بالاتر فرزندان این مسئولان دو رو که در کار واردات و صادرات مشغول هستن باید منع کار بشوند و بجاش افراد حزب الهی مومن متعهد ومتخصص بیایند

    نظرات شما -
    • حمید محمدی
      0

      حرف حق را گفتی ، واقعا فرزندان ، دامادها ، خواهرزاده ها ، همشهری‌ها، همکلاسی‌ها، و هم باندهای بی لیاقت ، بی سواد ، کیف کش ، این مملکت را به باد فنا دادند و هر روز به لبه پرتگاه نزدیک تر می‌کنند، از خواب بیدار شوید که در صورت خطر تر و خشک با هم می‌سوزند .

  • رسوا
    0

    وقتی می فهمند که خیلی دیر شده مردم ایران بیگانه اند مهربانترین مردم دنیا به انزوا نشسته اند خسته اند مریصند چرا

  • ناشناس
    0

    فقط یه سوال این پولا کجا میره

  • ناشناس
    0

    پدر خدا بیامرزم تعریف می کرد چندین سال پیش چین دولتمردان فاسدش رو سوار کشتی کرد و تو دریا غرقشون کرد الآنم باید خیلیارو تو دریای عمان غرق کرد تا خوراک کوسه‌ها بشن فکر کنم تا مدت‌های مدیدی کوسه‌ها نیازی به غذا نداشته باشن

  • ح
    0

    خب هر کاری میدونین خوبه بکنین فساد از بین بره مردم که کاری نمیتونن بکنن ولی تورو خدا اگه یه روزی بازم دزدی شد اصن خبرشو به گوش مردم نرسونید بهتره چون اصلا خبر خوشحال کننده ای نخواهد بود‌. که چی من بفهمم کدام شرکت یا کدام نکبت پول چاپیده مگه من کاری میتونم بکنم ؟

  • ناشناس
    1

    آمریکا اهدافش اینه که کار دست متخصص نباشه وشایسته سالاری تبدیل بشه به رانت و فامیل بازی و سهم خواهی ،شما ثروت تعدادی از مسئولین رو ببینید اینا از کجا اومده ،

  • فتاحی
    1

    نظرات موافق رو که بلد میکنید اما ...
    این کار از برنامه ریزیهای اصلاح طلبان سال ۹۸ بوده ، پس انصافا طلبکار نباشید. دیگه رنگ نداره. ما مردم آگاهیم.

  • عبذ المجید زرگر
    0

    یک قدرت فرا قوا می تواند ظرف یک ماه مسأله تا امنی و فساد را ریشه کن کند من به تجربه اول انقلاب ثابت کردم که خواست انسان خواست و توان الهی اس تات

  • منیژه
    0

    فاسد اون فقیر بیچاره ای بود که یک قرص نان برداشت فرار کرد دستش را بریدند میلیارد ها که چیزی نیست دزد هارا به صف کنند از این گوشه ایران تا گوشه دیگرش میره اونوقت اونا را اگر اعدام کنند جمعیت ایران نصف می شود حالا کی باید رآی بدهد؟ اره غصه اینه

  • چه فرقی داره؟
    0

    اتفاقا فساد حاکم بر منابع مالی کشور باعث رشد بیشتر ارازل و اوباش و دزدان شده و این با توجه به کوچک و کوچکتر شدن سفره مردم رابطه مستقیم دارد و بزهکاری را در کشور گسترش داده
    مگر همین خواسته قبلا برنامه ریزی نشده بود تا با حذف اساتید و کاربردشان مملکت از گردونه خارج شوند و مشتی بیسواد نوکیسه جایگزین‌های شود؟
    این چه سخنی است که می‌گویند آبروبرتر از فساد در ایران نیست!؟
    شما بااین سخن باعث میشوید که جنب و جوشی در مسئولان بوجود آید و ذره ای بخود آیند و کارنامه منابع مالی خود را بیشتر بررسی کنن و اینکار سبب میگردد که آنها بدنبال جبران کمبودهای مالی خود با یکدیگر باشند
    بهتر است روی اینگونه اخبار خاک ریخته شود و بگوش و هوش مسئولان نرسد تا شاید کمتر بمردم فشارهای اضافه مالیاتهای مستقیم و غیرمستقیم آورده شود

  • ناشناس
    0

    فساد دارای ریشه وشاخه است شاخه آن قانون گذاری اشتباه است که وقتی مجلس ما ازتمام صننوف نباشد نتیجه به نفع یک گروه خاص و بازنده تمام اصناف هستند لذا بایستی ۵۰درصد مجلس از اصناف محترم وتجار شرافتمند مهندسان پزشکان اساتید واقتصادانها وجامعه شناسان وکارخانجات وتعاونی ها باشد شاخه دوم فساد در قوه قضائیه است که بایستی از مهندسان مشاوری که دارای حقوقدان وبانکداروحسابدار واقتصادان وجامعه شناس ومهندس ونقشه بردار وثبتی تشکیل شده به عنوان بازوی راست قوه قضائیه به کمکش بیایند تا اینقدر اطاله دعوی وطولانی شدن پرونده ها صورت نگیرد ومسله بعدی ریشه فساد است که بایستی در قانون اساسی جستجو کرد آیا می‌شود دراین ۴۵ساله انقلاب همه یک نوع اتومبیل سوار شوند قطعا نه وقتی ایران بالاترین تورم پایین‌ترین رشد اقتصادی رادارد علت در ضعیف بودن شورا نگهبان است مگر می شود ۱۲نفر فقیه وحقوق دان برای کل کشور تصمیم بگیرند شورا نگهبان باید ازمجموعه از اصناف واساتید و معلمان ومهندسی و پزشکان ومدیران وبرنامه ریزان واقتصادان کلان وتجارو صنعتگران وکشاورزان ودامداران تشکیل شود زیرا هر یک از آنها نقشی درتولید ناخالص ملی دارند درحالی که حقوقدانان وفقها کمترین نقش را درتولید ناخالص ملی کشور دارند لذا تغییر باید در تعداد اعضا شورا نگهبان صورت گیرد تابتوان بهترین افراد متبحر ومتخصص ومتعهد وارد مجلس شوند وگرنه این درب درهمان پاشنه خواهد بود وتغییری حاصل نخواهد شد

  • تاری
    0

    شهید و فدا شدن فرزندان ایران زمین قربانی ماسونهای پنهان کار و قدرتهای موازی نامحسوس تحصیل ثروت غارت چپاول در تمام سطوح هیچ خوک کسی به ضرر خودش خیانت نمی کند مگر در خرمن غیر چنین کند
    مقاله بسیار عالی بود پاینده باشید
    حکومت
    تو ساقی خمار ید یا دشمن هوشیار
    یا آنکه کنی ویران هر خانه که من سازم مولانا

  • تاری
    0

    شهید احمد کاظمی
    خیانت آن است که کسی در جای قرار بگیرد ولی او نباشد
    این شعار مبارزه بافساد غارتگری چپاول

  • علی
    2

    وقتی در یک کشور شعار مردم «هرچی از این دولت بخوری کم خوردی» باشه . وضعیت بهتر ازاین نمیشه.
    اون مسئول دزدی که اون بالا نشسته فرزند منو توئه که بهش گفتیم هر چی از دولت بخوری حلاله.
    این انتقادات اب در هاون کوبیدنه خودتونم میدونید قضیه باید فرهنگ سازی بشه و مردم در قبال فساد عکس العمل نشون بدن بیرزن بیرون . وقتی مردم ما گوش و ذهنشون تمام کمال در اختیار شبکه هائیه که علنا دارن میگن بیا منو فریب بده نتیجش این میشه که بخاطر یه موضوع نامعلوم میریزن همه جارو اتش میکشن ولی بخاطر اختلاس فولادها و چای دبشها مثل الاغی که سر توی توبره صاحبش داشته باشه سکوت میکنن

  • ناشناس
    0

    کدوم مردم کدوم ملی مردم وملت تواین کشور فقط لرای ذای گیری وراه پیمایی نیاز دارن ولاغیر

  • م.ن
    1

    کو کجا فساد؟ شوخی میکنی ، تشویش اذهان عمومی اکیداً ممنوع

  • اسماعیل
    0

    اگه دامان یک کشور از حیث مسئول و مدیر و گرداننده، پاک باشه، یعنی گردانندگان کشور اگه پاک باشند، احدی حتی فکر دزدی هم به سرش خطور نمیکند. اما اگه در کشوری، یک فساد مالی صورت گیرد و با آن برخورد نشود، این جاست که سنگ روی سنگ بند نمیشود و فسادی دیگر و....... مگه حکم دزدی، آنهم از بیت المال، توی اسلام، حدش مشخص نیست؟ مگه این دزدی ها و چپاول ها در این مملکت صورت نمیگیره؟ پس نباید واکنش صورت گیرد؟ بیشتر مردم نسبت به دین و اسلام، بدبین شده اند، و اگر به فردای قیامتی اعتقاد داشته باشید، چه کسی جواب این همه اجحاف و ظلم و بی‌عدالتی را خواهدداد؟

  • شهروند
    0

    اختلاس در ایران تمامی ندارد در هر دولتی اختلاس می‌کنند ومتاسفانه هیچ ارگانی جلو این اختلاسها را نمیگیرد...

  • امیر
    1

    بستر فساد را دولت هموار می کند پرداخت یارانه های پنهان مثل یارانه آرد و پرداخت ارز دولتی به بعضی افراد سود جو برای واردات کالاهای اساسی ایجاد رانت و فساد میشود دولت بایدهر کمکی که میخواهد به مردم بکند بصورت مستقیم ونقدی پرداخت کند نه با واسطه عامل تمام فساد ها یارانه های پنهان است اینکه پرداخت مستقیم به مردم باعث تورم میشه دورغی بیش نیست مگر الان تورم نداریم خود فساد و رانت تورم زا است

  • ناشناس
    0

    کاملا موافقیم باید فراخوان فساد بدهند وهمه مسئولان فاسد ورانت خوار را اعدام کنند واموالشان را به نفع مردم ضبط کنند اگر مردم برای حقشان اعتراض کنند اغتشاشگر حساب میشند ولی این دزدان فاسد که پستهای مهم گرفتند را به حال خود رها کرده اند

  • منصور
    3

    اتفاقا تنها دولت مبارز با فساد همین دولت سیزدهم بوده و اتفاقا بالای ۹۰درصد مفسیدین یا گرایش اصلاح طلبی داشتند یا از رانت اصلاح طلبان برخوردار بودند..ومخالفت با این دولت در این حد.بخاطر ترس از رو شدن همین قضایا هست..یه جور میگه جمله سوزان رز اینه...که انگار بقیه اینو نفهمیدن وبه غیر این معتقد بودند..این جمله در نهج البلاغه اومده..۱۴۰۰سال پیش.بیسواد....بعد انقلاب اشتباه دولتها کم نبوده ومتاسفانه بجای مدیران باسوادومتفکر وکاربلد..مدیران سفارشی رو اوردند سر کار .همه دولتها فرقی نداره..تنها این دولت رویه ای کمی متفاوت داره که هزاران دهن گشاد دارای رسانه در حال دروغ پراکنی هستند تا زمین بزنند این رویه درست رو...حداقل این دولت میتونه در عمل نشون بده نتیجه تفکر همفکرانشون رو..در پارسهای جنوبی .درتونل ها در سیستم دفاعی کشور در تولیدات صنایع به روز.وخیلی جاها که مجال نیست..اما تفکرات اصلاحی .روحانی موسوی شما شده دزدی فوراد صنعت خودرو بورس روحانی و.و.و.

  • منصور
    2

    خیلی جالبه از بانک ها میگی وتسامح دولت...اولا این دولت اولین دولتی هست که برخورد کرده وزمان تعیین کردهبراشون برا ناترازی مالیشون...دوم چرا حرف های غلط وقشنگ روبدون راهکار به خورد مردم میدی...وقتی از بانک میخوای وام بده با ۲۵درصد سود وتورم ۴۰درصد هست..این بانک عملا ۱۵درصد داره ضرر میده..بعد میگی یقه اینو بگیرین..نه برادر من باید راهکار درست بدی بعد ازش بخوای ...مثلا وام در این کشور باید با دودرصد سود به اضافه تورم داده بشه.با نظارت شدید ومنطقی..بعدا اگر ناترازی داشت وبنگاه داری کرد .یا از بانک مرکزی بیشتر از حقش برداشت کرد ..انو مجازات کرد..پس یا نمیفهمید که وای بر شما ..وبیچارهما مردم که دلخوش شماییم..یا میفهمید وبقصد تخریب حرف میزنید که وای برمردم وبیچاره کسی که با شرف کار میکنه

  • ب پ
    1

    لطفا اسم فساد نیارید

    فساد اخلاقی یامالی یا.... زمانی است که کسی از بیت‌المال یاهر موقعیتی سواستفاده بکند

    این اقایان خودشان صاحب همه چی می‌دانند وملت صغیر حساب میکنند مگه صغیر حق اعتراض دارد.
    پس اینها همه کشور به کانادا یا.... انتقال بدهندفسادنمیدانند


    نکته مهم.. این دولت‌ نهایت نخوت بداخلاقی دارد

  • حسین
    0

    فراخون ملی برای ازبین بردن فساد واجب تر از واجب است

  • محمود
    0

    یاد بازی مافیا می افتند که تلاش میکنند خودشان را شهروندان نشان داده و پشت پرده با خودشان هماهنگ هستند

  • حسین
    0

    فساد یعنی فاسدشدن چیزی که فاسد میشه باید معدوم کرد ولی ما میزاریمش روبلندترین میز وصندلی تا بقیه ببینند وحسرت بخورن وبگن کی نوبت من میشه برم بالا

  • عباس
    0

    اهل دنیا از کهین و از لعین
    لعنت الله علیهم اجمعین

  • علی ابراهیمی
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم

    فساد فقر تبعیض و رشوه خواری در جامعه بی داد
    می کنند و سران مملکتی به جای آنکه خادم و دل سوز وبه فکر حل و فصل مشکلات جامعه باشند خود
    را تافته جدا بافته می دانند و در فکر جمع آوری ثروت
    و اشرافی گری هستند و ارباب و رئیتی نوین در جامعه شکل گرفته است و با حرص و ولع هرچه تمام تر در حال چپاول و غارت ثروت جامعه هستند .
    و مرفهین بی درد که اگر هم کاری انجام می شود
    برای رفع تکلیف است و سودی به حال مردم و جامعه
    ندارد و در راستای منافع خودشان می باشد.

  • ناشناس
    0

    آقای دکتر و برخی کاربران عزیز اولا که برخورد و کشف فساد اولویت است ولی وقتی فساد اقتصادی کشف شد باید به دقت بررسی و هم مال برگردد و هم جریمه و هم مجازات بازدارنده لازم است که عقلا زمان‌بر است. اما نکته اینکه جناب دکتر لطف میکردی به منشا بروز این فساد و عاملان شروع آن که مانند بسیاری دیگر از مفاسد بدون رعایت ضوابط و ضمانت‌های لازم با فاسد همراهی می‌شود هم مطالب قانع کننده ای میفرمودید

  • ایرانی
    0

    اونهایی که مانع فاش شدن اسامی دزدها میشن میترسن آبروی مومن بریزه ولی نمیدونن که دراصل آبروی خودشونو میبرن چون مردم رفیق غافله میدونن شون.

  • ناشناس
    0

    می‌گویند وای بروزی که بگندد نمک!!!امروز همان روز است چون نمی‌خواهیم قبول کنیم این فساد ریشه ای،وسیستماتیک مانند موریانه از درون می‌خورد وشاکله ای ظاهری بجا مانده مترصد لرزه ای همانند عصای سلیمان است،بیندیشید قبل از آنکه دیر شود.منتقدان حسگرهای درد پیش از جراحی هستند،قدر دان آنان باشیم.

  • ناشناس
    0

    خانه از پای بست ویران است خواجه درکنج نقش ایوان است قرون وسطا در ایران تازه شرع شده

  • حسن
    0

    متاسفانه این حجم از فساد در سایه ی حکومت دینی علوی بسیار شرم آور بوده و زخمهای جبران ناشدنی را بر پیکر جهان اسلام و بخصوص شیعه علوی وارد کرده و سران نظام بدون تعارف و عاجل اقدام عملی کنند . کاش روحانیت وارد مملکت داری و مسائل سیاسی و نظامی نمیشد ..

  • جوادازتبریز
    0

    داخل خانه بگردیدانهاازاسراییل نیامدن دزدی ازمسجدگرفته تمامی ادارات شهرداری دارایی فرمانداری استانداری کشوری لشگری همه همه یک نوع اختلاص میکنندوقتی گرفته میشه پست بزرگترمیدهند

  • ناشناس
    0

    این دولت که آمد سر کار کمر همه مر دم حسابی خرد کرد مردم بیچاره یه دارو که نیاز مریض هستم نمیتوانند تهیه کنند اینها همه اش از بی کیفیتی مسولین هست

  • ناشناس
    0

    درودبرشرفت مردبزرگ چقدرامثال شماتواین مملکت کم هستن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها