با پول «چای دبش» حقوق بازنشستگان چقدر زیاد می‌شد؟

برای متناسب‌سازی در یک صندوق در یک سال، ۹ هزار میلیارد تومان نیاز است و حالا بیش از ۱۵ برابر این پول (۱۴۰ هزار میلیارد تومان) در پرونده اختلاس ارزیِ چای دبش به یغما رفته است یعنی بودجه‌ای برای ۱۵ بار اجرای متناسب‌سازی در یک صندوق بازنشستگی.

با پول «چای دبش» حقوق بازنشستگان چقدر زیاد می‌شد؟

«داغی چای دبش جگر ما را سوزاند»؛ این نوشته‌ی یکی از پلاکاردهای بازنشستگان است که در روزهای گذشته، وقتی به نشانه‌ی اعتراض به وضعیت بد معیشتی مقابل سازمان تامین اجتماعی جمع شده بودند، بالا گرفتند.

یکی از بازنشستگان اهوازی که چند ماه است بدون وقفه پیگیر بهبود وضع معیشتی خود و کارگران بازنشسته‌ی هم‌ردیف خود است؛ می‌گوید: «وقتی نامه می‌نویسیم و امضا جمع می‌کنیم و برای وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می‌فرستیم، جواب می‌دهند ببخشید پول نداریم، سازمان کفگیرش به ته دیگ خورده؛ وقتی مقامات می‌آیند در رسانه‌ها صحبت می‌کنند ادعا می‌کنند تامین اجتماعی بودجه‌ای برای متناسب‌سازی و افزایش حقوق مطابق قانون ندارد و اگر دولت اعتبار ندهد، متناسب‌سازی در سال آینده اجرا نمی‌شود، دولت هم همواره از کسری بودجه و نبودن پول می‌گوید.»

او بلافاصله اضافه می‌کند: «ما ماه‌هاست که این حرف‌ها را شنیده‌ایم؛ اما از آن سو، پرونده چای دبش و اختلاس ۳.۴ میلیارد دلاری پیش چشم‌مان اتفاق افتاده است؛ آیا واقعا پول نیست یا برای بازنشسته‌ای که سی سال جوانی و عمر خود را پای تولید و سازندگی گذاشته و امروز رنجور و ناتوان مقابل تامین اجتماعی می‌ایستد، پول نیست؟»

در روزهای گذشته رقم‌های عجیبی از اختلاس ارزی چای دبش منتشر شد: ۳.۴ میلیارد دلار اختلاس ارزی؛ این رقم آن‌چنان بزرگ است که کمتر کسی می‌تواند صفرهای آن را به ریال یا حتی به تومان بشمارد! گروه صنعتی چای دبش حدود ۳.۴ میلیارد دلار برای واردات و بسته‌بندی چای گرفته بود، اما این پول خیلی ساده حیف و میل شده است؛ رقم ریالی فساد رخ داده چیزی حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است که از نظر ریالی در تاریخ اقتصاد ایران سابقه نداشته است.

با رقمِ اختلاس چای دبش چه کارها می‌شود کرد؟

رسانه‌ها گزارش‌های متعددی نوشتند که با رقم فساد سه میلیارد و چهارصد میلیون دلاری چه کارها می‌شود کرد و در دنیا با این پول‌ها چه می‌کنند: ساخت کارخانه مونتاژ بوئینگ، ۳.۵ میلیارد دلار هزینه دارد؛ ساخت برج ساعت مکه ۳.۵ میلیارد دلار هزینه دارد و ساخت ۳ پتروشیمی ۱.۲ میلیارد دلار هزینه دارد، یعنی با اختلاس چای دبش می‌شود ۸ یا ۹ پتروشیمی جدید ساخت!

رقم ریالی فساد رخ داده چیزی حدود ۱۴۰هزار میلیارد تومان است و اعتبار مورد نیاز برای رفع آلودگی هوا و قانون هوای پاک در یک سال ۸۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است. یعنی با این پول می‌شد آلودگی هوا را برطرف کرد و ریه‌های دردمندِ مردم کلانشهرها را از اینهمه بیماری و مصیبت نجات داد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش سال گذشته در گردهمایی مشترک سه وزارتخانه آموزش و پرورش، کشور و راه و شهرسازی گفته بود برای بازسازی و مقاوم‌سازی مدارس فرسوده ایران به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ نوری همچنین گفته بود هشت استان سرانه‌ای کمتر از میانگین کشور دارند که ۱۳۶ هزار میلیارد تومان برآورد اعتبارات مورد نیاز برای رساندن آن‌ها به متوسط کشوری نیاز است؛ بنابراین با این پول می‌شد کل مدارس فرسوده‌ی کشور را بازسازی و مقاوم‌سازی کرد؛ در عین حال امکان این بود که سرانه آموزشی استان‌های محروم از سیستان و بلوچستان گرفته تا ایلام را به میزان استاندارد و متوسط کشوری رساند.

با رقمِ اختلاس چای دبش چقدر وضع مزدبگیران بهتر می‌شود؟

این قیاس‌ها را می‌توان همچنان ادامه داد؛ اما یک قیاس ساده‌تر که به زندگی مزدبگیران مربوط است، به این شیوه تعریف می‌شود: با ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی که به چای دبش مثلاً برای واردات چای دادند، چقدر حقوق بازنشستگان کارگری افزایش می‌یافت؛ با این پول چقدر می‌شد به ۱۴ میلیون کارگر کشور بُن و یارانه داد و یا وضعیت بحرانی تامین اجتماعی تا کجا امکان بهبود داشت تا نیازی به افزایش سن و سابقه بازنشستگی کارگران شاغل نباشد؟

دولت در سال جاری قرار بوده ۸۰ هزار میلیارد یا به قولی ۷۸ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به تامین اجتماعی را بپردازد که البته در روزهای پایانیِ نُهمین ماه سال هستیم و هنوز خبری از این پرداخت نیست؛ ۱۴۰ هزار میلیارد تومان دو برابرِ پرداخت وعده داده شده به سازمان تامین اجتماعی در یکسال است! وقتی در نظر بگیریم کل بدهی دولت به سازمان حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است بازهم متوجه می‌شویم که ۱۴۰ هزار میلیارد تومان رقم بسیار هنگفتی‌ست.

اجرای متناسب‌سازی ۱۴۰۰ در صندوق تامین اجتماعی کمتر از ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه داشت؛ حالا با ۱۴۰ هزار میلیارد تومان – تقریباً ده برابر هزینه‌ی متناسب‌سازی- حقوق بازنشستگان کارگری چقدر افزایش می‌یافت؟

مروتی بازنشسته کارگری در این رابطه می‌گوید: «اگر این پول را صرف بازنشستگانی می‌کردند که ماه‌هاست در انتظار بهبود معیشت و حق قانونی و حداقلی خود هستند، بدون تردید حقوق بازنشستگان به خط فقر نزدیک می‌شد. فرض کنید این پول را صرف دیون دولت به تامین اجتماعی می‌کردند، هم حقوق بازنشستگان به خط فقر نزدیک می‌شد و هم لابد پولی زیاد می‌آمد تا برای بهبود درمان بازنشستگان هزینه شود؛ به راستی چند درمانگاه و مرکز درمانی ملکی با این پول می‌شد ساخت؟»

این پول صرف بازنشستگان نشد، صرف مزدبگیران شاغل هم نشد، به صورت اختلاس ارزی برباد رفت! علی خدایی عضو کارگری شورایعالی کار با بیان اینکه دولت به بهانه نداشتن پول و کسری بودجه، افزایش حقوق‌ها در قانون بودجه را نصف تورم رسمی یا حتی پایین‌تر در نظر می‌گیرد؛ در این رابطه گفت: «از یکسو اختلاس ۳.۴ میلیارد دلاری اتفاق می‌افتد و از سوی دیگر دولت می‌گوید پول نیست و مردم باید ریاضت بکشند؛ دولت با همان ارقام ناچیز بودجه به نشست‌های شورایعالی کار می‌آید و مقابل افزایش قانونی دستمزد کارگران ایستادگی می‌کند؛ اگر پول نیست، این ارقام کلان اختلاس از کجا می‌آید؟ حالا که به زعم خودشان درآمدهای سرشار نفتی هم نداریم!»

یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه

۳۱ تیرماه سال جاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: «در صورتی که مبلغ ۹ هزار میلیارد تومانِ تعیین شده برای موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری نقد شود، مساله متناسب‌سازی و مطالبه ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ برای یک میلیون و ۴۶۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد». برای متناسب‌سازی در یک صندوق در یک سال، ۹ هزار میلیارد تومان نیاز است و حالا بیش از ۱۵ برابر این پول (۱۴۰ هزار میلیارد تومان) در پرونده اختلاس ارزیِ چای دبش به یغما رفته است یعنی بودجه‌ای برای ۱۵ بار اجرای متناسب‌سازی در یک صندوق بازنشستگی؛ این معادلات را که کنار هم می‌چینیم به همان شعار بازنشستگان در اعتراضات صنفی می‌رسیم: «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه.»

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • Shahram
    1

    نه تو محاسباتتون اشتباه کردید
    رقم اضافه حقوق سال آینده ۲۰درصد آنهم پلکانی!!
    تورم هم نزدیکه ۲۰درصده!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    غزه کامل ساخته میشه و ایران خرابتر

  • ناشناس
    0

    اختلاس و دزدی نشده قرار است این پول بی صاحب در جایی دیگر خرج شود . برا وام پنجاه میلیونی پنجاه نفر ضامن و پوشه و مدارک می خوان مگه میشه این همه پول را خورد .

  • غم خوار
    0

    راست میگویند هرچه دارین بدین به بازنشسته ها خیلی زحمت کشیدن صبحانه سرکارشان خوردن وبعد صاحب همان اداره میدانستند وبعد ساعتی تعطیل میشدن میرفتند خانه شان یک امضا شان بود گنج الان که پیر شدن مو سفید شذه ودندانها خراب شده هزینه شان سنگین شده بقیه که درامد ندارند بروند کارتن خواب شوند همون بش بخوره بهتر است نفر مشخص است یک نفره شما تعدادتان زیاد بهم دیگر نگاه میکنید میگوید چی شد من نخوردم سوژ نداریم درکل فرق نمیکند پول رفته است برنمیگردد درهردوصورت فرقی نمیکند

  • علی
    1

    چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است ای کاش بجای اختلاس چای دبش حقوق بازنشستگان لشکری را که ۹۰ درصد انها جز ایثارگران دوران دفاع مقدس هستند افزایش میدادند و همسان سازی حقوقها را که خانه دولت تصویب کرده اجرایی می کردند ما از دولت اقای رئیسی انتظار داریم با اجرایی کردن همسان سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ ثابت کند که دنبال برقراری عدالت هست و با فساد مبارزه می کند

  • ناشناس
    0

    نگو برادر این قدر دقیق نشید توی این دزدی‌ها بابا. ( شکایت پیش کی باید برد وقتی که .....)
    اگه حق ملت سر وقت داده بشه حق کارمند و کارگر و ووو سر وقت داده بشه اینهمه پول و ثروت جمع نمیشه که عده ای حرامزاده بی بوته و بی حیا و ووووو که دستشون به بالادستتر گرمه، مثل زالو بهش بچسبند.
    ای کاش بادزدها مثل کشور کره شمالی رفتار میشد.

  • دشمن ارتجاع
    0

    چه کسی باورش میشود که اینهمه پول واریز بی زبان مال مفت مردمان همینطور یک شبه به وسیله چند مزدور واسطه گر از کشور مثل آب خوردن خارج بشود نخیر جانم خ خودتان هستید ومخارج کمر شکن دلاری آنهم نقدی در جولانگاه وباتلاق ملت ایران تنها از کیسه خلیفه همچین باری به بیرون از مرزها اهدا میشود ولا غیر این ترفندها دیگر رنگ حنایی وجود نداردوهمان دم خروس همیشگی ودور زدن وپول شویی در زمین تحریمها آنهم نقدی واسکنی و ارز ودلاری ایش بخوری وبرباد دهید نوش زهر مارنان بشود که خواهد شد

  • پرویز
    0

    هیچ تاثیری نداشت چون همانطوربصورت دلار مابین خودیها وغیرایرانیها؟؟ تقسیم میشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها