دوره‌های آموزشی و پیش نیازهای لازم برای فعالیت به عنوان کارشناس گمرک

تجارت بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است و کارشناسان گمرک نقشی کلیدی در این حوزه دارند. آن‌ها با انجام امور اداری مربوط به ترخیص کالاها، باعث تسهیل فرآیندهای مربوط به واردات و صادرات می‌شوند.

دوره‌های آموزشی و پیش نیازهای لازم برای فعالیت به عنوان کارشناس گمرک

افرادی که به این شغل علاقه‌مند هستند، می‌توانند سراغ دوره‌های مربوطه بروند و پس از کسب اطلاعات کافی، فرآیند کاریابی را آغاز کنند. در ادامه ضمن معرفی دوره‌های آموزشی گمرک و ترخیص کالا، به بررسی شرایط مورد نیاز برای کار در گمرک می‌پردازیم.

آشنایی با شغل کارشناس گمرک

کارشناس گمرک شخصی است که در زمینه تجارت بین‌المللی و بازرگانی فعالیت دارد. این فرد اطلاعات کافی درباره قوانین مربوط به صادرات و واردات دارد و به شرکت‌ها در این زمینه کمک می‌کند. کارشناسان گمرک و ترخیص کالا وظایف مختلفی را بر عهده می‌گیرند. در ادامه به برخی از این وظایف و مسئولیت‌ها اشاره شده است.

مشاهده جدیدترین فرصت های شغلی کارشناس گمرک: https://karbord.io/jobs/customs-expert

  • بررسی مدارک و اطلاعات مربوط به واردات و صادرات
  • تنظیم و بررسی اسناد گمرکی
  • محاسبه حقوق گمرکی، هزینه ناوگان خارجی و سایر هزینه‌های مربوطه
  • دریافت مجوز بارگیری
  • صدور مجوز خروج
  • ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه‌های گمرک
  • پیگیری امور بانکی
  • ارتباط مستقیم با تجار و شرکت‌های بازرگانی
  • پیگیری و رفع مشکلات مرتبط با گمرک
  • به‌روزرسانی اطلاعات شخصی در زمینه قوانین گمرکی

معرفی دوره‌های آموزشی کار در گمرک

آموزشگاه‌های متعددی در شهرهای مختلف از جمله تهران و بندرعباس به برگزاری دوره‌های آموزشی امور گمرک و ترخیص کالا می‌پردازند. برخی آموزشگاه‌ها نیز دوره‌های آنلاین در این زمینه برگزار کرده و در پایان دوره به شرکت‌کنندگان مدرک معتبر ارائه می‌دهند.

معمولا افرادی که در رشته‌های مدیریت، بازرگانی و... تحصیل کرده‌اند، سراغ این دوره‌ها می‌آیند تا مهارت‌های مورد نیاز برای کار در حوزه گمرک را بیاموزند. تاجران، مدیران خرید و بازرگانی سازمان‌های مختلف و همچنین افرادی که پیش از این در حوزه گمرک کار کرده‌اند نیز می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها دانش خود را افزایش داده و مهارت‌های بیشتری کسب کنند.

افرادی که در حق العمل کاری گمرک فعالیت می‌کنند و رابط بین اداره گمرک و کسب و کارها هستند نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. حق العملکار ها در واقع به جای این که برای یک شرکت خاص کار کنند، با شرکت‌های متعدد همکاری کرده و امور مربوط به ترخیص کالا را برای آن‌ها انجام می‌دهند.

در دوره آموزشی شغل ترخیص گمرک، افراد دروس مختلف از جمله اصطلاحات گمرک، مذاکره، انواع قراردادها و روش مدیریت کالاها را پشت سر می‌گذارند. آن‌ها همچنین با انواع تخلفات گمرکی، جرایم قاچاق و... آشنا می‌شوند. افراد در پایان این دوره بطور کامل با تشریفات گمرک و روش ترخیص کالا آشنا می‌شوند و می‌توانند برای موقعیت‌های شغلی کارآموز یا کارشناس گمرک رزومه ارسال کنند.

مزایای شرکت در دوره‌های گمرک

شرکت در دوره‌های گمرک مزایای مختلفی برای افراد دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای این دوره‌ها می‌پردازیم.

راهی برای آغاز فعالیت به عنوان کارشناس گمرک

آن دسته از فارغ‌التحصیلان رشته‌های حقوق، بازرگانی و اقتصاد که تجربه کارآموزی و کار عملی ندارند، می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها، به خوبی با فرآیندهای گمرکی آشنا شوند و راه و رسم کار کردن به عنوان کارشناس گمرک را بیاموزند. این افراد سپس می‌توانند برای موقعیت‌های کارآموزی رزومه ارسال کنند و بعد از کسب تجربه و اضافه کردن سابقه کار به رزومه خود، به عنوان کارشناس گمرک با شرکت‌ها همکاری کنند.

تقویت مهارت‌های فنی

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، حتی افرادی که به عنوان کارگزار گمرک فعالیت می‌کنند یا در سایر حوزه‌های مربوط به بازرگانی تجربه دارند هم می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. با این کار، آن‌ها با جدیدترین نرم‌افزارها و فرآیندهای گمرکی آشنا می‌شوند و می‌توانند وظایفشان را بهتر از پیش انجام دهند.

شبکه‌سازی

در این دوره‌ها، افراد مختلفی شرکت می‌کنند و این فرصت را دارند تا اطلاعات، تجربیات و دیدگاه‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. یکی از مزایای شبکه‌سازی این است که شرکت‌کنندگان با افرادی از صنعت گمرک آشنا می‌شوند که احتمالا در زمینه‌های مشابه یا مرتبط فعالیت دارند.

در طول دوره‌ها، شرکت‌کنندگان با یکدیگر تعامل خواهند داشت. ارتباط بین آن‌ها می‌تواند فرصت‌هایی برای شراکت، تبادل اطلاعات و کاریابی به وجود بیاورد.

 شرایط استخدام کارشناس گمرک

در زمینه کاریابی در حوزه گمرک، پیشنهاد می‌شود افراد مبتدی که هنوز سابقه کار چندانی ندارند، سراغ آگهی‌های کارآموزی بروند. اغلب شرکت‌هایی که به دنبال استخدام کارشناس گمرک هستند، به نیروهایی نیاز دارند که حداقل یک سال سابقه کار در حوزه‌های مرتبط با گمرک و بازرگانی را داشته باشند.

اما داشتن سابقه کار برای استخدام شدن کافی نیست. افراد برای موفقیت در پروسه کاریابی به عنوان کارشناس گمرک، به مجموعه‌ای از مهارت‌های فنی و ویژگی‌های فردی به خصوص نیاز دارند.

معمولا داشتن دانش کافی درباره حوزه فعالیت شرکت، یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. برای مثال، اگر شرکت مورد نظر در زمینه واردات لوازم یدکی خودرو فعالیت می‌کند، داشتن اطلاعات کافی در این حوزه می‌تواند شانس کارجویان برای استخدام را افزایش دهد.

به دلیل ماهیت کار در حوزه گمرک، بسیاری از کارفرمایان به دنبال نیروهایی هستند که با زبان انگلیسی آشنایی دارند. البته، برخی شرکت‌ها نیز به کارشناسان گمرک با مهارت در زبان‌های دیگر از جمله ترکی استانبولی نیاز دارند. تسلط بر نرم‌افزارهای آفیس نظیر ورد و اکسل نیز از مهارت‌‌های کلیدی برای استخدام کارشناس گمرک محسوب می‌شوند.

همچنین، یک کارشناس گمرک باید توانایی کار با انواع سایت‌ها و نرم‌افزارهای مربوط به گمرک و بازرگانی را داشته باشد. سامانه جامع تجارت (ntsw)، سامانه گمرک جمهوری اسلامی (epl) و سامانه جستجوی شناسه ارزش (tsc) برخی از سایت‌هایی هستند که از کارشناسان گمرک انتظار می‌رود توانایی کار کردن با آن‌ها را داشته باشند.

داشتن روحیه کار تیمی، روابط عمومی بالا، فن بیان قوی، مسئولیت‌پذیری، تسلط کامل بر مهارت‌های حل مسئله و توانایی تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی برخی از ویژگی‌های فردی و مهارت‌های نرم هستند که کارفرمایان هنگام استخدام کارشناس گمرک به آن‌ها توجه می‌کنند.

علاوه بر شرایط فوق، داشتن کار پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای آقایان ضروری است. همچنین، برخی از شرکت‌ها محدودیت‌های خاصی در رابطه با مدرک تحصیلی کارشناسان گمرک اعمال می‌کنند. برای مثال، افرادی که در حوزه مدیریت، بازرگانی و تجارت مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارند، ممکن است شانس بیشتری برای استخدام شدن در چنین شرکت‌هایی داشته باشند.

کار در گمرک چه مزایا و شرایطی دارد؟

معمولا کارشناسان گمرک مانند سایر کارمندان بطور تمام وقت کار می‌کنند. در این شغل، مأموریت و سفر کاری نیز وجود دارد. همچنین، تمام موقعیت‌های کار در گمرک بصورت حضوری هستند و در این زمینه نمی‌توان دورکاری انجام داد. کارشناسان گمرک حقوقی بین ۱۲ الی ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

بیمه، پاداش، عیدی و وام برخی از مزایایی هستند که کارفرماها در اختیار کارشناسان گمرک قرار می‌دهند. همچنین، برخی از شرکت‌ها یک وعده غذایی رایگان نیز به کارمندان خود ارائه می‌دهند. بیمه درمان تکمیلی، سرویس رفت و برگشت، بن خرید و کمک هزینه دوره آموزشی برخی از دیگر مزایای کار در شرکت‌های گمرکی محسوب می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله ضمن آشنایی با دوره‌های آموزشی گمرک و ترخیص کالا، با شرایط مورد نیاز برای شروع فعالیت در این زمینه آشنا شدیم و مزایا و شرایط کار به عنوان کارشناس گمرک را مورد بررسی قرار دادیم. کارشناسان گمرک در شرکت‌های فعال در حوزه صادرات و واردات فعالیت کرده و امور اداری مربوط به ترخیص کالاها را تسهیل می‌کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها