طرح بنزین لیتری 50 هزار تومانی رونمایی شد

مجلس در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه است و یکی از مباحث مهم این برنامه ماجرای قیمت‌گذاری بنزین است.

طرح بنزین لیتری 50 هزار تومانی رونمایی شد

به نظر می‌رسد که بنزین به معمایی حل نشدنی برای دولت تبدیل شده است. چون از یک طرف دولت خواستار افزایش قیمت بنزین است و از طرف دیگر می‌داند که جامعه پذیرای این افزایش قیمت نیست.

 
 

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا از پیشنهاد عجیبی رونمایی کرده است. او می‌گوید می‌توانیم در ازای یارانه ۱۰ میلیونی بنزین را لیتری ۵۰ هزار تومان به مردم بفروشیم و این راهکار را تنها روش درست برای منصفانه کردن قیمت بنزین می‌داند. محمدرضا باهنر نماینده ادوار مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین دراین باره می‌گوید: «برای چنین کاری دولت باید حساب شده حرکت کند و مردم را در جریان تصمیم‌های خود بگذارد نه که مانند دولت قبل اعلام کند که صبح جمعه متوجه گرانی قیمت بنزین شده است.» مشروح گفتگوی باهنر را در ادامه می‌خوانید.

مصوبه‌ای که قیمت بنزین را سرسام‌آور خواهد کرد!

مجلس در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه است و یکی از مباحث مهم این برنامه ماجرای قیمت‌گذاری بنزین است. به نظر می‌رسد که بنزین به معمایی حل نشدنی برای دولت تبدیل شده است. چون از یک طرف دولت خواستار افزایش قیمت بنزین است و از طرف دیگر می‌داند که جامعه پذیرای این افزایش قیمت نیست. چه باید کرد؟

قیمت نفت در دنیا تلورانس دارد اما اگر فرض کنیم نفت بشکه‌ای ۷۰ دلار باشد با این قیمت نفت در هر بشکه ما سالی بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم. این عدد در دنیا بسیار غیرطبیعی است. نه کشورهای صنعتی و نه کشورهای توسعه‌یافته و نه کشورهای عقب مانده چنین مصرفی ندارند ایران در شدت مصرف انرژی رتبه سوم یا چهارم دنیا را دارد. اگر کسی حاضر است در ایران بنزین مصرفی ماشینش را خودش از پالایشگاه بگیرد من حاضرم به او حواله بدهم تا برود و مجانی تهیه کند.

معدل قیمت حمل یک لیتر بنزین در کشور ما بیش از قیمت بنزینی است که از مردم می گیریم. یک بطری آب ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است یعنی آب را لیتری ۸ هزار تومان می‌خریم ولی بنزین لیتری ۳ هزار تومان است. این مساله باید مدیریت شود، در ایران حتما ۲۰ تا ۳۰ درصد از مصرف بنزین قاچاق می‌شود. با این مقدمه قیمت بنزین باید تعدیل شود.

فکر می کنید قیمت بنزین معقول چقدر است؟

امروز در دنیا قیمت بنزین چه در کشورهای نفتی و چه غیر نفتی لیتری ۱ دلار است. هر یک لیتری که در این کشور بنزین مصرف می شود به اندازه دویست گرم گوشت است حال بهتر است یک لیتر بنزین مصرف کنی یا دویست گرم گوشت بخری؟! امروز با پول یک لیتر بنزین یک آدامس به آدم نمی‌دهند. اگر یارانه مصرف انرژی را در کشور حذف کنیم یعنی نفتمان را به همان قیمتی که به خارج می فروشیم به داخلی ها بفروشیم، می توانیم سالیانه به هر خانواده بیش از ۱۰ میلیون تومان یارانه نقدی بدهیم.

منظور شما این است که با پرداخت یارانه به مردم می توان قیمت بنزین را افزایش داد و این راهکار شما است؟

بله، منتها به جای این یارانه ۱۰ میلیون تومانی، بنزین لیتری ۵۰ هزار تومان می‌شود.

اگر به این منوال پیش برویم احتمال تکرار حوادث سال ۹۸ که پس از گران شدن بنزین رخ داد چقدر است؟

در زمان دولت نهم هم افزایش قیمت به یکباره بالا بود اما اقدامات قبلی مردم را آماده کرده بودیم. متاسفانه در سال‌های ۹۸ برخورد دولت آقای روحانی طوری بود که ایشان به مردم خندید و گفت من صبح جمعه فهمیده‌ام که بنزین گران شده است. این برخورد برای مردم سنگین بود و نباید با مردم از موضع بالا صحبت کرد. دولت آقای روحانی خدمات زیادی داشت و من فکر می کنم به دولت ایشان ظلم شده است. با این تفاسیر در زمان هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم و دهم رییس جمهور سه یا چهار بار به طور زنده با مردم صحبت کرد و محاسبه کرد و توجیه کرد و حرکت هایی پیشینی انجام داد و قبل از گران شدن قیمت بنزین یارانه ها به حساب سرپرست خانوار واریز شد. مردم آماده شده بودند.

با توجه به میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر و التهابات اجتماعی که شاهد آن بودیم ؛ فکر می کنید دولت برای این کار سرمایه اجتماعی لازم را دارد؟

دولت باید مردم را آماده کند؛ اگر خودروی عمومی و اتوبوس و تاکسی و مترو به اندازه کافی باشد مردم کاری ندارند که دولت کیست و دولت را قبول دارند یا نه بلکه مردم به این مساله فکر می کنند که اگر از خانه خود بیرون بیایند و دم در خانه سوار وسیله حمل و نقل عمومی بشوند به موقع به محل کار خود می رسند و کاری با اینکه تصمیم‌گیر کیست ندارند اگر دولت تصمیمی بگیرد که که معدل اش به نفع مردم باشد، مردم هم همراهی می‌کنند و کاری ندارند که چه کسی این تصمیم را گرفته است؟ اینکه امروز به مردم بگوییم بنزین ۳ هزار تومانی را ۶ هزار تومان می کنیم و شاید به شما یارانه بدهیم شاید نه قطعا مردم عصبانی می شوند.

منبع: اقتصاد 100
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 52
  • ناشناس
    1

    نكه ارزش پول ملي داره با دلار رقابت ميكنه بعد ميخواين يارانه ١٠ مليوني بدين به مردم

    نظرات شما -
    • کدخدا
      1

      هیچ ربطی به قاچاق نداره تو بلوچستان جلو چشم خودشون سوخت میبرن کسی هم کاری بهشون نداره، اصلا جایگاه ها سهمیه قاچاق دارن

  • فردین
    1

    خر سواری دولا دولا نمیشه

  • ناشناس
    2

    این طرح که در زمان احمدی نژاد پیاده شد!یعنی افزایش قیمت بنزین و سایر اقلام در قبال دادن یارانه!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      منتظر نشستن بعد انتخابات پوست مردمو بکّنن
      از بس هیچ چی نگفتیم به راحتی هر بلایی سرمون میارن
      با50هزار شروع میکنن تا وقتی گفتن30هزار خدارو شکر کنیم!!!

  • ناشناس
    3

    حرفی برای گفتن نیست به شعارهاتون ادامه بدین

  • ناشناس
    8

    اگر جماعت دارید اجرا نمایید. این گوی این میدان ،بسمه الله،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      اگر جرات دارید

  • ناشناس
    2

    دلیل مصرف زیاد سوخت در ایران گاری های خودروسازان داخلی و مشکلات شبکه جاده ای در ایران است.

  • مهدی
    1

    اقای بیسواد یا شاید مردم رو مثل خودتون فرض کردید.چرا تمام هزینه ها و درآمد کشورهای دیگه رو با ایران مقایسه نمیکنید .کجای دنیا یه قراضه پراید یا پرشیا یا امثالهم را به قیمت ایران میفروشن .فقط بنزین رو مقایسه میکنید .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اگر ملت رو اسکل فرض نمی کردند که این حرفها را نمی زدند

  • ناشناس
    2

    شما جیب مردمو نزنید یارانه پیش کش. خودرو کم مصرف و برقی راه حله نه یارانه و گران کردن بنزین

  • ناشناس
    0

    حقوق کارمندان وکارگران را هم با دلار حساب کنید

  • AnqaGroup
    1

    آورین

    نظرات شما -
    • امیر
      1

      خیلی یخی!

    • امیر
      0

      شما که بنزین راباآب مقایسه میکنی .وایران راباکشورهای دیگر،لازم هست قدری انصاف به خرج بدهید.واول جیب خودراباجیب دیگراقشارجامعه مقایسه کنید و بعدازآن درآمد مردم ایران رابادیگرکشورها مقایسه کنی و یاوضعیت تاسف بارگر انی وتورم مردم ایران رابادبگر کشورهامقایسه کنی،آن وقت اگردیدی جایی برای افزایش بنزین هست سخن ازآن بگویی،وبهتراست که متوجه این مطلب باشی که هرگونه افزایشی درقیمت بنزین مساویست باانفجار مجدد تمام اجناس موجودربازار.پس سعی کنید یارانه رابرای خودنگهدارید وبیشترازاین به زخم مردم نمک نپاشید

  • رضا
    2

    نعل وارونه زدن یعنی همین!
    چرا دلار باید ۵۰ هزار تومان باشد این را جواب بدهید

  • ناشناس
    1

    چقدر حرف احمقانه اب لیتری 12هزار بنزین 300هزار مگه ما هروز چقدر اب میخوریم
    ضمناا بی سواد اب شرب لوله که الان فکرکنم مترمکعب500تومان

  • عباس بازنشسته
    1

    اول میان یارانه 10 میلیونی میدن بعد به بهانه ای اینکه شما پولداری حذفت میکنه چون دوچرخه 10 میلیون تومانی داری بعدش بنزین راهم به قیمت 50 هزارتومان به شما می‌فروشند این وسط بازدست ما کوتاه میشه این شگرد همیشگی ایناست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اول یارانه بدهید بعد

  • ناشناس
    1

    مثل اینکه خبر ندارید نصف جمعیت یارانه نمی گیرند

  • محمد
    1

    مردم رو چی فرض

  • ناشناس
    4

    اما خدا رحمتش کنه هاشمی رفسنجانی را گفت احمدی نژاد شروع کنه یارانه به مردم بده تا چندسال زندگی برای مردم سخت میشه اون گفت استارت یارانه دادن به مردم را نزن وگرنه زندگی سخت میشه برای مردم همون روز اول این حرف را هاشمی رفسنجانی به دولت احمدی نژاد زد

  • 0

    بچه شش ساله هم می‌دونه مسیولین همه بی سواد هستندوبا پول مدرک گرفتن اما سکوت میکنن

  • ناشناس
    1

    بکنید ما هم میشینیم گوشه خونه نفرینتون می کنیم !

  • ناشناس
    4

    خیلی غلط کرده هر کس چنین پیشنهادی داده

  • ناشناس
    4

    سال 98 ديگه اي در راه است...

  • ناشناس
    2

    ازیه طرف موشک هوامیکنن که تحریم بشیم ازطرف دیگه به بهانه تحریم دلار۴۰۰۰تومنی رومیکنن۵۰هزارتومن ازطرف دیگه میگن قیمت بنزین یک دلاره بایدبشه ۵۰تومن،دزدایه سرگردنه روسفیدشدن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      به خاطر موشک هوا کردن تحریم نمی شویم به خاطر خیانت و خط دهی غربگدایان تحریم میشیم

  • ناشناس
    0

    درآمد ریالی
    مخارج دلاری

  • ناشناس
    3

    ابلهانه ترین طرح پیشنهادی!
    حقوق کارگر و کارمند ماهی 8 تا 10 میلیون بعد بنزین لیتری یک دلار
    خوب حداقل حقوق را هم بفرمایید ساعتی 5 تا 7 دلار و مملکت را یک دفعه بکنید استان ایالات متحده تا همه چی حل شود!

  • ناشناس
    2

    مرگ یک بار، شیون یک بار/ امیدوارم هر چه زودتر تکلیف یارانه پنهان سوخت و ارد و دارو و .... روشن بشود/ امیدوارم دیگر چیزی به نام ارز دولتی وجود نداشته باشد/
    بگذار اتفاقی که قرار است بیست سال دیگر می خواهد بیفتد در یک شب بیفتد/ تا کی این زهر تلخ را قطره قطره در دهان نسل های مختلف بچکانند. همه را یک بار خالی کن ببینیم چه می شود/ حداقلش این است که بازار از بلاتکلیفی و رکود تورمی خارج می شود و اهرم هایی به نام ارز دولتی و یارانه پنهان برای بازی با بازار و زندگی مردم از دست دولت خارج می شود

  • احمد
    3

    جناب شما فرمودید آب لیتری ۸ هزارتومان بنزین لیتری ۳ هزار تومان!! خوب بنده یک راهکار به شما پیشنهاد می کنم! قیمت آب رو لیتری ۱۰۰ هزار تومان. و بنزین رو ۹۵ هزار تومان بکنید..اینجوری دیگه حرص نمی خورید..چون حرص خوردن برای قلبتان مضر هست.

  • ناشناس
    1

    آیا فکر این را هم کرده اند اگر این طرح عجیب و غریب را اجرایی کنند ، افرادی که در دهک بالا هستند و یارانه بهشون تعلق نگرفته ، ماشین هم دارند و اکثرا جز ثروتمندان و کارخانه دار و بنکدار و بازاری و تولیدکننده هستند ، ما به ازای بنزینی که لیتری ۵۰ هزارتومان بزنند ، با گران کردن کالاهایشان دمار از جسم و جان نحیف قشر ضعیف جامعه در خواهند آورد...تجربه هم نشان داده کسی نمیتواند جلویشان بگیرد !!

  • ناشناس
    5

    اگر جرئت دارید به قیمت بنزین دست بزنید،طوری نکنید که طوری بشود که مردم بلند شوند و طوری کنند،از ما گفتن بودددد

  • ناشناس
    0

    حقوق ها را بر حسب دلار بدهید کدخدای بی دم مردم.

  • 0

    همه چیزا با دلار حساب کن دستمزدم حساب کن چرا خودتا زدی به خریت

  • 🐜
    2

    یارانه بنزین بایددرسبد خانوارهای ایرانی احساس شود ثروت ملی وطن فقط مال دارندگان خودرو نیست متعلق ب همه ملت ایران است آقایان مجلسی و دولت خود ب خواب نزنید بنزین روگرون کنیداگر جرأت دارید!!!

  • ناشناس
    3

    میخاین بنزین رو ۵۰ تومان به مردم بفروشین باید ۶۰ لیتر بنزین رو ۳ میلیون بخرین که میشه سالی ۳۶ میلیون نه ۱۰ میلیون . اصلا دلار رو ۴۰۰۰ تومان برگردونین بنزین هم بدین لیتری همون ۴۰۰۰ تومان که ضرر نکرده باشین .

  • عشایر
    0

    جناب اقا،ده میلیون تومان دویست لیتر بنزین میکند،یعنی هفتصد کیلومتر رفت وبرگشت ،بسوخت ماشینهای ایرانی مدل پایین،اونوقت مگر درآمد ماهانه هرایرانی چقدر است،مثلایک معلم عشایر روزی دویست کیلومتر رفت وبرگشت دارد.یعنی یک هفته اون یارانه بنزین میزند.....اخ اخ اخ....

  • ناشناس
    0

    فقط باید بهت گفت خیلی بینهایت بیسواد و بیشعوری تمامممم

  • ناشناس
    0

    سلام لطفا اگه قیمت بنزین رو دلاری حساب میکنید حقوق مردم رو هم دلاری حساب کنید کمترین دستمزد بادلار الان ۴ الی ۵ هزار دلار است که به پول ما میشه ماهیانه ۲۵۰ میلیون حقوق کارگر اگه دادید حقوق دلاری به مردم بنزین رو کنید دودلار چطور حقوق به ریال بنزین به دلار

  • ایمان
    0

    🤣🤣

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فقط برای حساب کتاب خودتون با دلار حساب میکنین

  • شهروند
    0

    قشرفقیر ایران حقوقی که بتوانند از شرمندگی خانواده بیرون آیند که ندارند الحمدالله مالیات هم که از شندل غازی که عایدشان میشه دولت بر میدارد.
    حااا همین ماندخ که بنزین هم افزایش پیدا کند

  • ناشناس
    0

    می خواهید بنزین بشه لیتری ا دلار؟ بدون دست زدن به حقوقها دلار را برگردونید به 3000 تومن مشکل حل می شه، می شه مثل 45 سال پیش.

  • ناشناس
    0

    باهنر ، شیاد و کلاشی بیش نیست .

  • امیرحسین
    0

    لیتری ۱۰۰ هزارم کمه .افزایش بنزین یعنی موجودیت رژیم در امان است.

  • ایران مظلوم
    0

    دوستان این بهایم جراتش رو هم دارند . فقط صبر می کنند ببیند چه زمانی بیشتر به ضرر مردم و بیشتر به نفع خودشون هست دقیقا همون زمان اجرایی کنند . ( ما مردم بیچاره ...)

  • بمانعلی
    0

    دولت حق دارد قیمت بنزین را حد اقل لیتری 50 هزار تومان برساند آب معدنی را لیتری 9 تا 10 هزار تومان میفروشند چرا بنزین به این ارزانی وقتی بنزین لیتری 3 هزار تومان باشد بیهوده اسراف میشه

  • پیرو ولایت
    0

    قدرت خرید مردم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    پولدار ها پولدارتر میشن متوسط و قشر کارگر باید برن بمیرند همین الان با این تورم کارگر شرمنده زن و بچه اش هست دقیقا همه مرده متحرکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها