آیا خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

رژیم کتوژنیک یکی از پرطرفدارترین انواع رژیم‌های لاغری است که در چند سال اخیر بسیار ترند شده و بسیاری از افراد به انجام آن علاقه دارند. در این رژیم، مصرف کربوهیدرات‌ها ممنوع خواهد شد و بدن با کمبود گلوکز مواجه می‌شود. در این رژیم مصرف اکثر خوراکی‌های شیرین، غیرمجاز است اما خرما به عنوان یک خوراکی مقوی و خوشمزه همیشه بخشی از رژیم غذایی بسیاری از افراد بوده و هست.

آیا خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

چنین افرادی در زمان رعایت رژیم کتوژنیک با این سوال مواجه می‌شوند که آیا خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟ اگر شما هم با چنین دغدغه‌ای روبرو شده‌اید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

چطور می توان از خرما در رژیم کتوژنیک استفاده کرد؟

خرما یکی از مواد خوراکی شیرین است که کربوهیدرات متوسطی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که این خوراکی را در رژیم کتوژنیک مصرف نکنید اما اگر نمی‌خواهید از خواص بی‌نظیر خرما برای سلامتی خود محروم شوید، باید میزان کربوهیدارت دریافتی در رژیم خود را کنترل کرده و خرما را جایگزین آن نمایید. همچنین در صورتی که برای تهیه خرما مرغوب دچار مشکل شده اید می توانید به سایت اصل بم مراجعه کنید.

خرما حدود 5.5 گرم کربوهیدرات خالص دارد. بنابراین شما با خوردن دو عدد خرما در روز، 11 گرم کربوهیدرات دریافت می‌کنید. 

 

ارزش غذایی خرما

قبل از بررسی تاثیر خرما در رژیم کتوژنیک، بهتر است با ارزش غذایی این محصول آشنا شوید تا بدانید که کالری، قند و کربوهیدرات خرما چقدر است و چگونه باید آن را در رژیم‌های لاغری مختلف، مصرف کرد. در جدول زیر، ارزش غذایی هر عدد خرما و 100 گرم از این محصول را مشاهده خواهید کرد.

ارزش غذایی

1 عدد خرما

100 گرم خرما

کالری

23 کالری

282 کالری

چربی

0.03 گرم

0.39 گرم

سدیم

0

2 میلی گرم

کربوهیدرات

6.23 گرم

75.03 گرم

فیبر

0.7 گرم

8

قند

5.26 گرم

63.35 گرم

پروتئین

0.2 گرم

2.45 گرم

کلسیم

3 میلی گرم

39 میلی گرم

آهن

0.08 میلی گرم

1.02 میلی گرم

پتاسیم

54 میلی گرم

656 میلی گرم

 

 

ارزش غذایی هر خرما با توجه به ابعاد و نوع آن خرما متفاوت خواهد بود اما به طور متوسط و بدون در نظر گرفتن فیبر خرما، با مصرف یک عدد خرما در روز، 5.5 گرم کربوهیدرات دریافت می‌کنید.

رژیم کتوژنیک چیست؟

رژیم کتوژنیک که با نام رژیم کتو هم شناخته می‌شود، نوعی رژیم لاغری است که روی دریافت کمتر کربوهیدرات تمرکز دارد. بر خلاف رژیم‌های دیگر، مصرف چربی در این رژیم مجاز است و در واقع چربی جایگزین کربوهیدرات خواهد بود. این رژیم خواص و فواید زیادی برای بدن انسان دارد و یکی از بهترین رژیم‌ها برای افراد مبتلا به دیابت، سرطان، آلزایمر و... است.

 

کدام نیاز ها در رژیم کتوژنیک توسط خرما برطرف می شوند؟

2

خرما یکی از خوراکی‌های کم کالری است اما با این وجود، تا حدود زیادی افت انرژی بدن افراد در زمان رژیم را جبران خواهد کرد. از طرف دیگر، این ماده پرخاصیت باعث افزایش باکتری‌های مفید در سیستم گوارشی شده و به بهبود هضم غذا منجر می شود.

اگر اضافه وزن دارید ولی به دلیل احساس خستگی و بی حالی شدید در رژیم‌های خود، هیچوقت موفق به گرفتن رژیم نشده‌اید، این بار می‌توانید خرما را هم در رژیم خود بگنجانید. این خوراکی حاوی مواد مغذی فراوانی بوده و بسیار نشاط بخش است. به این ترتیب در حین رژیم هم انرژی و شادابی کافی برای انجام فعالیت‌های روزانه‌ خود را خواهید داشت.

در رژیم کتوژنیک خوردن چند خرما مجاز است؟

میزان مصرف خرما در رژیم کتوژنیک به این بستگی دارد که شما به چه مقدار از دیگر کربوهیدرات ها استفاده می کنید. در کل شما مجاز به دریافت 50 گرم کربوهیدرات در روز هستید. بنابراین با محاسبه میزان کربوهیدرات مواد خوراکی دیگر، می‌توانید متوجه شوید که چقدر ظرفیت برای مصرف خرما دارید.

خرمای تازه برای استفاده در رژیم کتوژنیک بهتر است یا خرمای خشک؟

از دیگر سوالاتی که کاربران در مورد تاثیرات خرما برای لاغری و مصرف این ماده در رژیم کتوژنیک می‌پرسند، این است که مصرف خرمای تازه بهتر است یا خشک؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که میزان کربوهیدرات موجود در خرمای خشک، حدودا دو برابر خرمای تازه است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حد ممکن از خرمای تازه استفاده کنید.

فواید مصرف خرما در رژیم کتوژنیک

3

معمولا کسانی که رژیم کتوژنیک را انتخاب می‌کنند، افراد مبتلا به دیابت هستند که سطح گلوکز خون آن‌ها نامتعادل است. مصرف خرما برای این افراد بسیار مفید بوده و باعث تعادل گلوکز در بدنشان خواهد شد.

علاوه بر این، خرما می‌تواند افراد را برای طولانی مدت سیر نگه دارد و از مصرف غذا و دریافت کربوهیدرات بیشتر، بی نیاز خواهند شد. حتی کسانی که کم خونی دارند و نمی‌توانند مدت طولانی در رژیم‌های لاغری بمانند هم می‌توانند از خرما برای کمک به سلامت بدن خود استفاده کنند.

نکات مصرف خرما در رژیم کتوژنیک

تا به این بخش متوجه شدید که مصرف خرما در رژیم کتوژنیک، در صورت عدم افراط مجاز خواهد بود. اما شما باید برای اضافه کردن خرما به این رژیم، نکات خاصی را مد نظر قرار دهید که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بهتر است در روزهایی که مصرف کربوهیدرات بیشتر، مجاز بوده یا در مرحله برگشت به تعادل هستید، خرما را به رژیم خود اضافه کنید.
  • خرما را با منابع پروتئینی و چربی سالم مثل گردو مصرف کنید تا قند خون شما افزایش چندانی نداشته باشد و مشکلی برایتان پیش نیاید.
  • حتما کربوهیدرات سایر مواد غذایی را هم اندازه گیری کنید تا تعادل رژیمتان به هم نریزد.

 

کدام شیرینی ها در رژیم کتوژنیک مجازند؟

اکثر افرادی که از رژیم لاغری خاصی پیروی می‌کنند، با مشکل افت قند خون، بی‌حالی و ضعف شدید مواجه خواهند شد. در چنین شرایطی نیاز به خوردن یک خوراکی شیرین و کم کالری دارند. با توجه به این که در رژیم کتوژنیک اکثر شیرینی‌ها غیرمجاز هستند، چنین افرادی باید چه کار کنند؟

در این صورت باید به سراغ شیرینی‌های مجاز در رژیم کتوژنیک بروند. برای مثال می‌توان به خرما، عسل و میوه اشاره کرد.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم در مورد رژیم کتوژنیک مطالب مفیدی را برای شما عزیزان جمع آوری کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است یا خیر؟ همان طور که متوجه شدید، مصرف خرما باعث افزایش کربوهیدرات دریافتی در بدن شما شده و امکان دارد تعادل این رژیم را از بین ببرد. با این حال شما می‌توانید روزانه یک الی دو عدد خرما را هم در رژیم خود بگنجانید تا انرژی لازم برای بدنتان و انجام فعالیت‌های روزمره خود را تامین نمایید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها