پیش‌بینی نفت ۱۵۷ دلاری توسط بانک جهانی

بانک جهانی هشدار داد در صورت تشدید جنگ در خاورمیانه و کاهش ۶ تا ۸ میلیون بشکه‌ای عرضه، قیمت نفت ۷۵درصد افزایش می‌یابد و به ۱۴۰ تا ۱۵۷ دلار در هر بشکه می‌رسد.

پیش‌بینی نفت ۱۵۷ دلاری توسط بانک جهانی

به نقل از رویترز، بانک جهانی در روز دوشنبه اعلام کرد انتظار می‌رود متوسط قیمت جهانی نفت در سه‌ماهه پایانی سال جاری میلادی به ۹۰ دلار در هر بشکه و در کل سال ۲۰۲۳ به ۸۱ دلار در هر بشکه برسد، چون کند شدن رشد اقتصاد دنیا تقاضا را پایین آورده است، اما این بانک هشدار داد تشدید درگیری در خاورمیانه این محدوده قیمت را بسیار افزایش خواهد داد.

طبق جدیدترین گزارش بانک جهانی از دورنمای بازار‌های کالا، قیمت نفت حدود ۶ درصد از آغاز جنگ بین حماس و رژیم صهیونیستی افزایش یافته است، اما قیمت محصولات کشاورزی، بیشتر فلزات و سایر کالا‌ها تغییر چندانی نداشته است.

در این گزارش، ۳ سناریو بر اساس مشاهدات تاریخی شامل درگیری‌های منطقه‌ای از آغاز دهه ۱۹۷۰ آورده شده است.

در سناریوی اول که کمترین اختلال در عرضه نفت معادل کاهش تولید حدود ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون بشکه‌ای جنگ لیبی در ۲۰۱۱ صورت می‌گیرد، قیمت نفت در سه‌ماهه پایانی بین ۹۳ تا ۱۰۲ دلار در هر بشکه خواهد بود.

در سناریوی دوم کاهش تولید معادل جنگ عراق در ۲۰۲۳ و برابر با ۳ تا ۵ میلیون بشکه در روز خواهد بود و قیمت نفت را تا محدوده ۱۰۹ و ۱۲۱ دلار در هر بشکه بالا می‌برد؛ و در سناریوی آخر، یعنی اختلال شدید در عرضه نفت معادل تحریم نفتی اعراب در ۱۹۷۳ که ۶ تا ۸ میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی نفت کم شد، قیمت نفت تا حدود ۱۴۰ و ۱۵۷ دلار در هر بشکه افزایش می‌یابد، یعنی یک افزایش ۷۵ درصدی.

طبق گفته اقتصاددان‌های بانک جهانی، بالا رفتن قیمت نفت به‌معنای افزایش قیمت مواد غذایی است و اگر این شوک قیمت عملی شود، تورم قیمت مواد غذایی ـ که همین حالا هم در بسیاری از کشور‌ها افزایش یافته است ـ بالاتر می‌رود.

بانک جهانی اعلام کرد تولید و صادرات نفت روسیه در سال جاری میلادی علی‌رغم تحریم‌های غربی علیه این کشور به‌خاطر حمله به اوکراین ثابت بوده است.

بانک جهانی هشدار داد اگر درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی تشدید شود سیاستگذاران در کشور‌های در حال توسعه باید اقداماتی برای کنترل افزایش نرخ تورم انجام دهند، این بانک اضافه کرد دولت‌ها باید مانع محدودیت‌های تجاری مثل ممنوعیت صادرات مواد غذایی و کود‌های شیمیایی شوند، چون بی‌ثباتی قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و ناامنی غذایی را تشدید می‌کند.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • 🐜
    0

    این همه نفت گازپتروشیمی اورانیوم معادن طلا نقره مس ملت ایران فروخته شد دلارهای فروش ثروت ملی کجاست ماملت که خیری از دلارهای نفتی گازوطلا پتروشیمی ومعادن زیرزمینی ندیدم همه دلارهای فروش انواع ثروت ملی ایران یارفته توجیب هزار فامیل یا خرج مخارج چندین کشور عربی شده امیدوارم ملت ایران بفهمید که ثروت‌های ملی متعلق ب همه ملت ایران است نه یک عده خاص

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها