نوکیا در سراشیبی سقوط/ غول فنلاندی به پایان خط رسیده است؟

نوکیا به‌دنبال کاهش قابل‌ توجه درآمدش در فصل اخیر، تأیید کرد که ۱۴٬۰۰۰ نفر از کارمندانش را اخراج می‌کند.

نوکیا در سراشیبی سقوط/ غول فنلاندی به پایان خط رسیده است؟

نوکیا اعلام کرد در پی کاهش شدید درآمد در سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳، سیاست کاهش هزینه‌ها را در پیش‌ می‌گیرد. این سیاست شامل اخراج ۱۴ هزار نفر از کارمندان این شرکت می‌شود که عدد قابل‌توجهی است.

غول فناوری فنلاندی قصد دارد با کاهش هزینه‌های پایه و بهبود عملکرد، «بازار چالش‌برانگیز موبایل» را کنترل کند. نوکیا از امسال تا سال ۲۰۲۶، بین ۸۰۰ میلیون یورو تا ۱٫۲ میلیارد یورو از هزینه‌های اساسی خود را کاهش خواهد داد.

تصمیم اخراج تعداد زیادی از کارمندان نوکیا از جایی شروع شد که این شرکت اعلام کرد فروش خالص سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۳ با ۲۰ درصد کاهش نسبت به سال قبل، به ۴٫۹۸ میلیارد یورو و سود این شرکت نیز با ۶۹ درصد کاهش، به ۱۳۳ میلیون یورو رسیده است.

البته نوکیا تنها شرکتی نیست که این تصمیم را گرفته؛ بلکه رقیبش اریکسون نیز اوایل امسال ۸٬۵۰۰ کارمند را اخراج کرد. اکثر تولیدکنندگان جهان با توجه به روند نزولی اقتصاد جهانی و به‌منظور کاهش هزینه‌های زیرساختی، مجبور به اخراج کارمندان خود شده‌اند.

فروش مهم‌ترین واحد نوکیا، یعنی کسب‌وکار گوشی هوشمند، نسبت به سال قبل ۲۴ درصد کاهش یافته و به ۲٫۱۶ میلیارد یورو رسیده است که از کاهش سود ۶۴ درصدی نیز خبر می‌دهد.

نوکیا کاهش درآمد خود را ناشی از کاهش فروش در آمریکای شمالی می‌داند و معتقد است بازار کلیدی هند وضعیت خوبی دارد؛ زیرا گسترش فناوری 5G در هند توسط این شرکت به‌خوبی پیش می‌رود. البته درآمد مطلوب در هند، کاهش درآمد در آمریکای شمالی را جبران نمی‌کند.

اریکسون هم با مشکلی مشابه مواجه شده است و کاهش درآمد خود را به کاهش فروش در آمریکای شمالی نسبت می‌دهد. بوریه اکولم، مدیرعامل اریکسون، می‌گوید: «روند نزولی بازار گوشی شاید تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه یابد و این موضوع، کار سازندگان را سخت می‌کند.»

به‌گزارش CNBC، پکا لاندمارک، مدیرعامل نوکیا، در بیانیه‌ای اعلام کرده‌ است احتمالاً فروش خالص کل سال ۲۰۲۳ این شرکت به ۲۳٫۲ تا ۲۴٫۶ میلیارد یورو می‌رسد. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا سیاست کاهش هزینه‌ها بر قیمت گوشی نوکیا تأثیر می‌گذارد یا خیر.

منبع: زومیت
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    1

    درود بر نوکیا و مرگ بر فلسطین تروریست

  • ناشناس
    0

    نوکایی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها