معرفی 5 طرح پرکاربرد ورق رنگی در بازار

برای اینکه با ورق رنگی آشنا شویم، اجازه دهید کمی به عقب‌تر برگردیم! یعنی زمانی که ورق‌های فولادی به عنوان آلیاژ آهن با کربن و دیگر عناصر مانند منگنز، کروم، نیکل و غیره ترکیب می‌شوند. در این مرحله این صفحات تخت فولادی هیچ پوششی ندارند و آماده‌اند تا به نواع مختلفی از ورق‌ها با کاربردهای متنوع تبدیل شوند؛ که یکی از آنها همین ورق‌های رنگی است.

معرفی 5 طرح پرکاربرد ورق رنگی در بازار

البته ورق رنگی خود دارای انواع مختلفی است که بسته به کاربرد، انتخاب و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مطلب کمی عمیق‌تر با ورق گالوانیزه رنگی آشنا خواهیم شد، ویژگی‌های آن را ارائه می‌دهیم و نهایتا انواع آن را نام می‌بریم.

ورق رنگی چیست ؟

در مقدمه مطلب سعی کردیم به سوال ورق رنگی چیست ؟ یک پاسخ کلی بدهیم، اما هدف از رنگ آمیزی این صفحات تخت چیست؟ آیا فقط برای زیبا سازی ورق‌ها را رنگ می‌کنند؟ آیا ورق‌ها مستقیما پس از تولید برای رنگ آمیزی آماده می‌شوند؟ البته که صفحات با وجود رنگ‌های متنوع زیباتر می‌شوند؛ اما رنگ روی ورق‌ها می‌تواند عمر مفید محصول نهایی را تا حد زیادی بالا ببرد.

البته عملیات گالوانیزاسیون پیش از رنگ آمیزی نیز تاثیر زیادی در افزایش مقاومت ورق‌ها دارد. ورق رنگی گالوانیزه با پوششی از روی (Zn) و رنگ (پلی‌استر، پلی‌اورتان، سیلیکون مودیفاید و غیره) تولید می‌شود. استفاده از این محصول در پروژه‌های عمرانی و صنعتی به وفور دیده می‌شود.

در ادامه به طور مختصر فرآیند تولید ورق رنگی را توضیح می‌دهیم:

  1. آماده سازی سطح: پیش از انجام هر اقدامی به روی ورق، لازم است به دقت تمیز شود! چربی، ذرات گرد و غبار، زنگ زدگی و هر آلاینده‌ای که ناهمواری بر روی سطح ورق ایجاد کند، کیفیت محصول نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  2. پوشش دهی کروماته (Chromate conversion coating): پس از شستشو، ورق‌ها آماده کروماته کردن می‌شوند! این مرحله نه تنها ورق را در برابر خوردگی مقاوم می‌سازد، بلکه منجر به چسبندگی هرچه بیشتر رنگ به ورق خواهد شد.
  3. رنگ آمیزی ورق: پس از عملیات chromating نوبت به رنگ آمیزی می‌رسد. اعمال رنگ بر روی ورق می‌تواند با رو‌ش‌های مختلفی انجام شود که هر کدام مزایا و معایب منحصر بفرد خود را دارند. انتخاب رنگ می‌تواند بنا به سفارش مشتری و الزامات محیطی، متفاوت باشد. کیفیت رنگ، قیمت ورق رنگی گالوانیزه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  4. خشک کردن: پس از رنگ آمیزی، ورق‌ها را در معرض گرما قرار می‌دهند تا همه جای ورق کامل خشک شود. البته به جز گرما، تکنولوژی‌های مختلفی برای خشکاندن رنگ به کار می‌رود که بسته به کارگاه متفاوت است.
  5. بسته بندی و تحویل کالا: بسته بندی کالا معمولا به منظور حفاظت از ورق و تسهیل حمل و نقل آن انجام می‌شود. فرآیند بسته‌بندی و تحویل، می‌تواند بسته به نوع و ابعاد ورق، استانداردهای صنعتی، و نیاز مشتری، متفاوت باشد.

ویژگی‌های ورق گالوانیزه رنگی

ورق گالوانیزه رنگی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است؛ شاید همین ویژگی‌هاست که این ورق برای طراحان صنعتی و معماران جایگاه خاصی پیدا کرده است! در ادامه با تعدادی از خصوصیات ورق رنگی آشنا خواهیم شد:

  1. پوشش رنگی، مقاومت ورق را در برابر خوردگی و اکسیداسیون، بالا می‌برد.
  2. هر طیف رنگی روی این ورق‌ها قابل اعمال است.
  3. در برابر عوامل مختلف جوی، مانند باران، باد، تغییرات دمایی و نور خورشید مقاوم است.
  4. این ورق‌ها در عین مقاومت بالا، انعطاف‌پذیرند! یعنی به راحتی فرم دلخواه را به خود می‌گیرند. ورق گالوانیزه خودرو که در کاخانه‌های تولید اتومیبل مورد استفاده قرار می‌گیرد، خود نشان دهنده استحکام در عین فرم پذیری بالاست.
  5. پوششی که روی ورق‌ اعمال می‌شود، می‌تواند تا حدودی خاصیت عایق حرارتی داشته باشد و دما را تا اندازه‌ای کنترل کند.
  6. اگر این ورق‌ها با استاندارهای روز دنیا تولید شوند، قابلیت بازیافت داشته و دوست محیط زیست هستند.
  7. این ورق‌ها نسبتا سبک وزن بوده و هنگام نصبشان تجهیزات خاصی نیاز نیست.
  8. ورق‌های رنگی تنوع بالایی دارند! از رنگ و طرح گرفته تا ضخامت! که بسته به نیاز مشتری تولید می‌شوند.

 

غعهغعه

 

انواع ورق رنگی

همانطور که اشاره کردیم انواع مختلفی از ورق‌های رنگی تولید می‌شوند؛ در ادامه با تعدادی از آنها آشنا خواهیم شد که به عنوان نمونه‌هایی از سبک‌های مختلف معماری شناخته می‌شوند. اصطلاحات زیر نه تنها به عنوان نام ورق رنگی اطلاق شده‌اند، بلکه هر کدام داستانی برای خود دارند!

شادولاین

شادولاین را معمولا در طراحی معماری‌های مدرن می‌بینیم؛ طراحی آن به صورتی است که می‌تواند یک سایه روی ساختمان ایجاد کند. استفاده از آن برای سایه دهی فضاهای باز و یا ایجاد عناصر دکوراتیو و زیبایی در طراحی خارجی ساختمان‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ذوزنقه

به ورق‌های ذوزنقه‌ای، رومبوس نیز گفته می‌شود. الگوی پیاده شده روی سطح این ورق، ظاهر زیبا و خاصی به آن بخشیده است. استفاده از ورق ذوزنقه معمولاً به منظور ایجاد جلوه‌های زیبایی و تزئینی در ساختمان‌ها و پروژه‌های معماری انجام می‌شود.

کرکره ای

ورق رنگی با طرح کرکره‌ای، نوعی از ورق‌های فولادی است که دارای طرح یا الگوی کرکره‌ای بر روی سطح آنهاست. این الگوها به صورت تکراری بر روی ورق‌ها قرار می‌گیرند و طراحی خاصی به سطح آنها می‌دهد.

پالرمو

ورق پالرمو، نمایانگر جزئیات معماری شهر پالرمو در جزیره سیسیل ایتالیا است که از یک الگوی سنتی پیروی می‌کند. استفاده از این نوع ورق را در سقف خانه‌ها و ویلاهای شمال کشور، سایه بان، آلاچیق و ... می‌بینیم.

ژنوا

الگوی ژنوا ممکن است به نام محله یا شهر "ژنوا" در کشور ایتالیا اشاره داشته باشد. طرح ژنوا به صورت تکراری (V شکل) روی سطح قرار می‌گیرد که تکرار و تناوب آن زیبایی خاصی به ورق داده است.

جمع بندی

در مطلب فوق، سعی کردیم، شما را با ورق رنگی آشنا کنیم، خلاصه‌ای از مراحل تولید آن را شرح دهیم و انواع آن را نام ببریم. دریافتیم که از ورق‌های رنگی گالوانیزه به دلیل مزیت‌های بسیار، مورد استفاده طیف وسیعی از صنایع قرار می‌گیرند. نهایتا توصیه ما به شما این است که برای خرید ورق گالوانیزه رنگی، حتما از مراجع معتبر اقدام نمایید! زیرا نوع رنگ، نوع ورق، میزان پوشش دهی و ... می‌تواند طول عمر ورق را تحت تاثیر قرار دهد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها