خروج دلار از محدوده امن؟

شاخص ارزی پس از ۹۰ روز به بالای ۵۰ رسید.

خروج دلار از محدوده امن؟

با تشدید مناقشات نظامی در منطقه، سطح ریسک‌های نگران‌کننده در بازار تهران افزایش یافت. نرخ دلار آزاد نیز پس از ۹۲ روز از سقف ۵۰هزار تومانی عبور کرد و به رقم ۵۰هزار و ۱۰۰تومان رسید. البته فعالان بازار معتقدند که آزاد‌سازی ۱.۷میلیارد دلاری دیروز می‌تواند قدرت بازارساز در کنترل نوسانات بازار ارز را افزایش دهد.

6 copy

نرخ شاخص ارزی در معاملات بازار غیررسمی روز گذشته سقف مقاومت 3 ماهه خود را شکست و در کانال 50 هزار تومانی معامله شد. در حالی که از 17 تیر ماه نرخ دلار آزاد زیر سقف 50 هزار تومانی معامله می‌شد، در بازار روز شنبه روند افزایشی جدیدی در نرخ این ارز آغاز شد و هر برگ از این اسکناس آمریکایی در پله‌های نخست کانال 50 هزار تومانی به فروش رسید.

تحلیلگران بر این باورند که تشدید مناقشات نظامی در نوار غزه عامل مهمی در جهت تغییر مسیر دلار تهران است. چرا که همواره با انتشار سیگنال‌های نگران‌کننده نسبت به موضوعات این‌چنینی، انتظارات تورمی افراد تحت تاثیر قرار گرفته و با رشد تقاضا در بازار، نرخ نیز رشد می‌کند. بر این اساس نرخ هر برگ از این اسکناس آمریکایی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 370 تومان رشد نسبت به نرخ روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 50 هزار و 100 تومان رسید. در این میان نرخ سکه طلا نیز در بازار روز شنبه به رشد قیمت دلار واکنش جدی نشان داد. هر قطعه سکه طلا طرح جدید در عصر روز گذشته 620 هزار تومان گران‌تر از نرخ روز پنج‌شنبه در رقم 27 میلیون و 950 هزار تومان معامله شد.

 عبور دلار از مرز 3 ماهه

پس از بالاگرفتن آتش جنگ در نوار غزه نرخ دلار آزاد نیز از کریدور 3 ماهه خود خارج شد. از روز‌های میانی تیر ماه به سبب انتشار سیگنال‌های مثبت در رابطه با گشایش‌های اقتصادی و بهبود روابط خارجی، نرخ دلار آزاد در سطوح قیمتی کانال‌های 48 و 49هزار تومانی محدود شد و نوسان چشمگیری از خود به جا نگذاشت. البته بهبود سطح ذخایر ارزی بانک مرکزی نیز در آرامش تابستانه بازار ارز بی‌تاثیر نبود. با افزایش میزان تولید و فروش نفت در ماه‌های اخیر و همچنین آزاد‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ارزی در کره‌جنوبی و عراق دست بازار‌ساز جهت کنترل نوسانات ارزی بازتر شد و در نتیجه اندک نوسانات افزایشی دلار در تابستان 1402 نیز بی‌نتیجه ماند. اما در بازار روز شنبه قدرت انتظارات افزایشی بیش از پیش بود. فعالان بازار با مطرح کردن ریسک‌های نظامی حول محور مناقشات نوار غزه اقدام به نرخ‌دهی در سطوح قیمتی بالاتر کردند. این رشد قیمت در ساعات ابتدایی بازار منجر به عبور نرخ دلار آزاد از مرز 50 هزار تومانی شد. در ادامه نرخ این ارز به پله‌های دوم و سوم کانال مذکور نیز رسید. اما در واپسین معاملات نقدی دیروز هر برگ دلار 370تومان گران‌تر از نرخ روز پنج‌شنبه در رقم 50 هزار و 100 تومان معامله شد.

آزادسازی دلارهای لوکزامبورگ

 از جمله دیگر اخبار مهم برای بازار ارز در روز گذشته می‌توان به آزادسازی جدید دلاری نیز اشاره کرد. طبق اعلام روابط عمومی بانک مرکزی با صدور رای دیوان عالی کشور لوکزامبورگ، موانع قضایی جهت دسترسی به معادل یک میلیارد و ۷۰۰میلیون دلار از دارایی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی در این کشور برطرف شد. براساس این اطلاعیه: «اموال و دارایی ارزی بانک مرکزی کشورمان نزد موسسه «کلیر استریم» لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با اعتراض و پیگیری‌های حقوقی بانک مرکزی کشورمان در نهایت طی چند روز گذشته (۶مهر ۱۴۰۲) دیوان عالی کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلایل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داد و رای قبلی دادگاه را نقض کرد.» حال باید دید بانک مرکزی با توجه به گشایش ارزی جدید به رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی چه واکنشی نشان خواهد داد و قیمت دلار مجددا به زیر مرز 50 بازخواهد گشت یا خیر؟

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • رابی
    0

    برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز دعای عمم نجیب بود با دعای جعفر طیار میکس کنید بخوانید حتما تأثیر دارد.

  • حسین
    4

    فریب سرمایه داران ودلالان ارز را نخورید.در تمام کشورها هیچ تغییری در واحد پولشان نیوده است .و قابل مشاهده هم است.

  • ناشناس
    0

    آن وقت این جهش هست؟

  • ناشناس
    0

    جنگ که از طرف طرفداران ایران شروع شده دلار بالا می برد یا پایین اگر با تفکر شما و ربط به آن بدهید؟!!

  • ناشناس
    2

    دلار باید بالای 100 هزار تومان برسه.همین الان دستورش رو صادر کردم

  • عشق منی رئیسی
    1

    ۵۵ هزار تومان خط قرمز دولت و بانک مرکزی و بهیچ عنوان اجازه تجاوز قیمت به بالا ۵۵ نخواهیم داد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها