5 کاربرد جالب دریل‌های چکشی که نمی‌دانستید!

دریل چکشی یکی از ابزارهای مفید برای انجام کارهای صنعتی و کارگاهی است. این دستگاه می‌تواند کارهایی مانند سوراخ کردن سنگ یا آهن که معمولاً دریل‌های عادی به‌ سختی قادر به انجام آن هستند را انجام دهد و برای کارهای سنگین مناسب است.

5 کاربرد جالب دریل‌های چکشی که نمی‌دانستید!

دریل چکشی علاوه بر سوراخ کردن، حالت چکشی و ضربه‌ای هم دارد که کارایی دستگاه را چندین برابر کرده است. برای اینکه با کاربردهای متنوع این دستگاه آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی دریل چکشی و کاربردهای متنوع آن خواهیم پرداخت.

 

دریل چکشی چیست؟

دریل چکشی نوعی مته برقی است که برای سوراخ کاری سطوح سخت از حالت چکشی و ضربه‌ای استفاده می‌کند. در دریل چکشی مته حول محور طولی خودش می‌چرخد و همزمان با چرخش به مته هم ضربه وارد می‌کند. این دریل از نظر ظاهری شبیه دریل‌های معمولی است و همان چاک‌ها، ماشه‌ها و قابلیت کنترل سرعت استاندارد را دارد، ولی بزرگ‌تر و قدرتمندتر است.

کارکرد اصلی دریل چکشی سوراخ کردن سطوح سخت با عمق و قطر بیشتر است. این دستگاه قابلیت سوراخ کاری بتن و مصالح ساختمانی، پیچ کاری پیچ‌های خودکار MDF و چوب، سوراخ کردن سطوح فلزی در صورت استفاده از مته مناسب و قابلیت استفاده به‌ جای آچار بکس در صورت فراهم بودن تبدیل بکس را دارد. قیمت دریل چکشی با توجه به برند سازنده، قدرت موتور دستگاه و قابلیت‌های آن بستگی دارد. در فروشگاه آنلاین ابزار بیات می‌توانید دریل چکشی را با بهترین قیمت خریداری کنید.

 

تفاوت دریل چکشی نسبت به سایر دریل‌ها

همان طور که می‌دانید دریل‌ها انواع مختلفی دارد. ولی آن ویژگی که دریل چکشی را نسبت به سایر دریل‌ها متمایز کرده، قدرت بالا در سوراخ کاری و سبک بودن کار با این دستگاه است. این دستگاه در دو مدل شارژی و برقی تولید شده که مدل برقی آن قدرت موتور بالاتری دارد و برای مصارف صنعتی مناسب‌تر است. دستگاه دریل چکشی با سایر دریل‌ها چند تفاوت مهم دارد:

  1. دریل چکشی با حالت ضربه زدن کار می‌کند و سرعت و شدت فشاری که به سطح وارد می‌کند، براساس جنس سطحی که می‌خواهید آن را سوراخ کنید، قابل تنظیم است. بنابراین نسبت به دریل‌های ساده قدرت بیشتری دارد.
  2. دریل ساده سوراخ کردن سطوحی مانند گچ را با قدرت، سرعت و تمرکز بالا انجام می‌دهد. دریل‌های چکشی هم علی‌رغم حرکت ضربه‌ای و چرخشی، سطوح سخت را با تخریب کمتری سوراخ می‌کنند و نسبت به دریل‌های بتن کن ظرافت عملکرد بالاتری دارد.
  3. قدرت موتور دریل چکشی در مقایسه با دریل معمولی و دریل گیربکسی بالاتر و عمق سوراخ کاری آن بیشتر است. قدرت این دستگاه در حالت معمولی (وقت حالت چکشی دریل غیرفعال است) برای سوراخ کردن فلزات هم پاسخگو است.
  4. دنده‌های دریل چکشی از نوع دندانه‌دار هستند و در زمان کار کردن با وارد کردن حالت ضربه‌ای، فشار بیشتری را به سطح وارد می‌کنند. ولی دنده دریل‌های معمولی از نوع صاف است.
  5. مصرف برق این دستگاه نسبت به دریل‌های ساده کمی بیشتر است.

 

2

 

انواع کاربردهای دریل چکشی

در این بخش از مطلب انواع کاربردهای دریل چکشی را توضیح می‌دهیم:

1. حفر کف‌های بتنی، سیمانی و کاشی

دریل چکشی برای ایجاد سوراخ‌های عمیق و دقیق در کفپوش‌های سخت بتنی و سنگی استفاده می‌شود. به ‌عنوان مثال:

  • ایجاد سوراخ‌های عمیق برای نصب پایه‌ها و میخ‌هایی که برای استحکام ساختمان و تأمین پایداری زیرساخت ضروری هستند.
  • نصب تجهیزات، ماشین ‌آلات و دستگاه‌هایی که باید به کف زمین متصل شوند. مانند تجهیزات اتاق تمیز در بیمارستان‌ها.
  • حفر کف زمین برای تمرکز لوله‌ها و کابل‌های مربوط به سیستم‌های لوله ‌کشی آب، گاز یا حتی برق
  • نصب سیستم‌های گرمایی و سرمایشی از کف یا نصب لوله‌ها و داکت‌های مربوط به این سیستم‌ها

2. سوراخ کردن دیوارهای سیمانی و سخت

کاربرد بعدی دریل چکشی، سوراخ کردن دیوارهای سخت مانند آجر، بتن و سنگ است. این ابزار از نظر قدرت و کارایی برای سوراخ‌ها و شکافتن دیوارها بسیار مناسب است. برخی از کاربردهای اصلی دریل چکشی در تخریب دیوارها عبارتند از:

  • حفر سوراخ‌های عمیق، دقیق و سریع داخل دیوار برای نصب کابل‌ها، لوله‌ها و اتصالات برقی و لوله‌ کشی
  • سوراخ کردن دیوار برای نصب گیره‌های پنجره، درب و مهارها در دیوارها
  • تخریب و بازسازی بخش‌های معیوب یا قدیمی دیوارها در پروژه‌های تعمیراتی و بازسازی
  • نصب تجهیزات سیستم‌های گرمایی و سرمایشی داخل دیوارها

3. دریل کردن سنگ و آجر

کاربرد بعدی دریل چکشی، سوراخ کاری یا تخریب سطوح سنگی و آجری است که نه می‌توان با دریل ساده و گیربکسی آن را سوراخ کرد، نه دریل‌های بزرگ بتن کن برای آنها مناسب است. در این مواقع دیوار باید با قدرت زیاد و بدون تخریب تهاجمی دریل شود و تنها گزینه مناسب، دریل چکشی است. به‌ عنوان مثال:

  • تعویض یا بازسازی نماهای آجری یا سنگی
  • دریل کردن سنگ یا آجرهای‌ که برای حفظ زیبایی باید با کمترین تخریب دریل شوند

4. جدا کردن سرامیک و کاشی

کاربرد بعدی که می‌تواند جزو مصارف خانگی دریل چکشی محسوب شود، جدا کردن سرامیک‌هایی است که به‌ عنوان کفپوش یا دیوارپوش در ساختمان نصب ‌شده‌اند. دریل چکشی می‌تواند این کار را با کمترین تخریب و بیشترین قدرت انجام دهد. به ‌عنوان مثال:

  • جدا کردن سرامیک‌های لعابی یا سیمانی کف آپارتمان‌ها
  • کندن سرامیک‌های دیوار آشپزخانه یا سرویس‌های بهداشتی

5. انجام کارهای تخریب

کاربرد دیگر دریل چکشی تخریب است. اگر این دریل را در حالت چکشی و با بالاترین توان استفاده‌ کنید، می‌تواند سطوح مختلف سخت را تخریب کند، مانند تخریب دیوارهای بتنی، سنگی، سیمانی یا آجری. معمولا در پروژه‌های ساختمانی، نوسازی و بازسازی از این دریل استفاده می‌کنند.

 

3

 

از کجا دریل چکشی بخریم؟

دریل چکشی یکی از ابزارهای کاربردی و مهم برای سوراخ کاری و تخریب است. این ابزار می‌تواند در خانه یا کارگاه نیاز شما را برطرف کند. برندهای مختلفی این ابزار را تولید می‌کنند، از BOSS، BOCSH، Makita، Dewalt، AEG و NEC گرفته تا Tosan، Arva، Ronix و Safir. اگر قصد خرید دستگاه دریل چکشی را دارید، حتماً از برندهایی خرید کنید که دارای گارانتی کیفیت و خدمات پس از فروش هستند. برای تهیه این ابزار با قیمت مناسب و ضمانت اصالت کالا، پیشنهاد می‌کیم به فروشگاه آنلاین ابزار بیات مراجعه کنید.

کلیه ابزارآلات صنعتی این فروشگاه با ضمانت اصالت و سلامت کالا، گارانتی کیفیت، قیمت مناسب و خدمات پس از فروش ارائه می‌شوند. به‌ علاوه اینکه با خرید انواع دریل چکشی از فروشگاه ابزار بیات تا ۷ روز پس از خرید گارانتی تعویض یا مرجوعی خواهید داشت. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا ثبت سفارش، فقط کافی است به نشانی https://abzarbayat.com/ مراجعه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • میکائیل
    0

    چه جااااالب!!!
    خدا امواتتونو بیامرزه روشنمون کردین
    ما تا حالا فک میکردیم با دریل چکشی کوبیده ابگوشتو میکوبن
    الان فهمیدیم سوراخکاری و کندن اجر و بتونم انجام میده.

  • رضا
    0

    خدا لعنتت کنه چی میخواستی بگی چی گفتی

  • علیرضا یکانی
    1

    بس کنید این همه دروغ نامردی خیرنبینید نامردی دزد ای اراجیف چیه به خورد مردم میدید

  • بهمن
    0

    ععع من سه چهارتا تا حالا گرفتم با یکیشون میرم دور دور یکیشو کردم ظرف غذای گربه چنتاشونم انداختم تو سرکه نمیدونستم بتن و هم سوراخ کاری هم میکنن !!! چقد جالب بود مطلبتون

  • جعفر
    1

    خسته نباشید ندزدندندند

  • سلطان
    0

    با این همه اطلاعات میتونید فرق بین دریل چکشی با کمان اره رو تشخیص بدید؟
    ناسا دربدر دنبال نابغه هایی مثل شما میگرده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها