چند وقت یکبار دتکتور گاز را باید کالیبره و تعمیر کرد؟

دتکتور گاز یکی از مهم‌ ترین تجهیزات صنعتی است که از آن برای شناسایی غلظت گاز در یک محیط استفاده می‌ شود.

چند وقت یکبار دتکتور گاز را باید کالیبره و تعمیر کرد؟

بهره‌گیری از این نوع دستگاه می‌ تواند مانع از بروز هرگونه احتراق و آتش‌ سوزی در اثر افزایش غلظت گاز در یک محیط شود. یکی از مهم‌ ترین موارد در مورد استفاده از دتکتورگاز کالیبره کردن آن است. درحقیقت کالیبراسیون برای اطمینان از عملکرد درست سیستم شمارنده گازی مانند کنتور گاز انجام می‌ شود. معمولاً بهترین زمان برای کالیبره کردن دتکتور گاز هر ۶ ماه یک‌ بار است تا تمامی سیستم‌ های هشدار گاز مورد بررسی قرار گیرند. درغیراین‌صورت خسارت جانی و مالی بسیاری در پی خواهد داشت.

چند وقت یکبار دتکتورگاز را باید کالیبره و تعمیر کرد؟

 

 بهترین زمان برای تعمیر دتکتور گاز چه زمانی است؟

 دتکتور گاز با توجه به عوامل مختلف، در مدت زمان های متفاوت تعمیر می شود. اداره ایمنی و بهداشت شغلی انجام عمل کالیبراسیون را قبل‌ از هر بار استفاده توصیه می‌ نماید. اما اگر برنامه استفاده شما از این دستگاه نامنظم است بهتر است بررسی‌ های بیشتری بر روی آن انجام شود تا مطمئن گردید تمامی ابزارهای آن در حالت دقیق خود عمل می‌ کنند.

چند وقت یکبار دتکتورگاز را باید کالیبره و تعمیر کرد؟

 

 اهمیت کالیبراسیون دتکتور‌گاز

 یکی از مهم‌ ترین مواردی که باید به آن توجه کرد، اهمیت کالیبره و تعمیر دتکتور گاز bw است. ازآن‌جایی‌که از دتکتورهای گاز در نواحی استفاده می‌ شود که احتمال نشتی در آن بسیار زیاد است، دقت عملکرد آن اهمیت بسیاری می‌ یابد. از این‌رو کالیبره کردن دتکتور گاز توصیه می‌ گردد تا از کیفیت عملکرد این دستگاه اطمینان حاصل شود. بهتر است بدانید که عوامل بسیاری مانند رطوبت، آلودگی هوا، دما، گریس و روغن و سیلیکون بر روی عملکرد دستگاه گاز سنج مؤثر هستند و به‌ مرور زمان باعث کاهش کیفیت و حساسیت سنسورهای آن می‌ گردند. همچنین عملکرد آن را بسیار ضعیف می‌ کند.

چند وقت یکبار دتکتورگاز را باید کالیبره و تعمیر کرد؟

بهتر است دستگاه گاز سنج را قبل‌ از هر بار استفاده کالیبره کنید. این دستگاه‌ ها پس‌ از کالیبراسیون در حدود ۱۸۰ روز به‌ خوبی کار خواهند کرد که این مدت زمان با توجه به میزان کارکرد دستگاه متفاوت می‌ باشد. برای تعمیر دستگاه گازسنج آن را در یک محیط کاملاً امن قرار دهید که هیچ‌ گونه گاز خطرناک در آن وجود نداشته باشد. حسگرهای گازی قابل اشتعال دستگاه باید با ال ای دی ۵۰ درصد متان کالیبره گردند. اگر گاز سنج مورد استفاده شما در معرض انواع ترکیبات شیمیایی سمی مانند بخارات سیلیکونی، ترکیبات سولفور و ترکیبات هالوژنی قرار گیرد باید آن را مجدداً کالیبره کنید. سپس آن را آزمایش کنید تا از عملکرد صحیح دستگاه مطمئن شوید.

 اگر در هنگام استفاده از این دستگاه اعداد و ارقام آن دارای اختلاف زیادی باشند باید دستگاه را مجدداً کالیبره و تعمیر کنید. توجه داشته باشید که سیلیکون، ترکیبات سربی و هیدروکربن‌ های کلررینه بر روی دستگاه اثرات منفی دارند. بهتر است دستگاه را از این مواد دور نگه دارید. هشدارهای لرزشی و هشدارهای صوتی را در هنگام کالیبراسیون روشن نگه دارید تا عملکرد صحیح دستگاه را نشان دهند.

 نحوه کالیبراسیون آشکارساز گاز

 همان‌طورکه گفته شد تعمیر دستگاه آشکارساز گاز یکی از مهم‌ ترین کارهایی است که می‌ توانید از طریق آن از عملکرد درست دستگاه اطمینان لازم را بدست آورید. این نوع دستگاه‌ ها دارای کاربردهای بسیاری بوده و از آن‌ ها در نقاط حساس استفاده می‌ گردد. کالیبره کردن دتکتور گاز و تعمیر و تعویض سنسور دتکتورهای گاز در آزمایشگاه تخصصی انجام می شوند. در این فرایند دستگاه را درون یک محفظه دارای سطح معینی از گاز قرار می‌ دهند. پس‌ از گذشت یک مدت زمان مشخص سطح گاز سنجیده می‌ شود.

 سپس آن را با میزان گاز موجود در محفظه اندازه‌ گیری می‌ کنند. اگر اعداد بدست آمده با مقدار واقعی گاز تفاوت زیادی نداشته باشند دستگاه به‌خوبی کار می‌ کند در غیر این صورت باید تعمیر شود.

 سخن پایانی

 دتکتور گاز یکی از مهم ترین اجزای صنعتی است که از آن برای تشخیص غلظت گاز محیط استفاده می شود تا خطر احتراق کاهش یابد. این نوع دستگاه هر شش ماه یک بار نیاز به کالیبراسیون دارد تا عملکرد درست آن مشخص گردد. در این بخش سعی کردیم شما را با نحوه کالیبراسیون و مدت تعمیر و نگهداری دستگاه گازسنج آشنا سازیم.

 سوالات متداول

  1. کالیبراسیون دستگاه گازسنج هر چند مدت انجام می شود؟

 دستگاه گازسنج هر شش ماه کالیبره می گردد.

  1. دستگاه گازسنج پس از کالیبراسیون تا چند ماه به خوبی کار می کند؟

 این دستگاه تا سه ماه به خوبی کار می کند.

  1. چه عواملی بر کارکرد دستگاه گازسنج موثر هستند؟

 رطوبت، آلودگی هوا، دما، گریس و روغن و سیلیکون بر روی عملکرد دستگاه گاز سنج مؤثر هستند

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها