دبیر کنگره موبایل ایران در گفتگو با خبر فوری:

دولت در قبال آیفون ۱۵ اشتباه قبلی را تکرار نکند!

دبیر کنگره موبایل ایران گفت: ممنوعیت آیفون 14 فقط به نفع دلالان شد و دولت نباید در قبال آیفون 15 این اشتباه را تکرار کند.

دولت در قبال آیفون ۱۵ اشتباه قبلی را تکرار نکند!

محمدرضا عالیان در گفت‌وگو با خبرفوری در خصوص وضعیت بازار موبایل و واردات تلفن‌های همراه اظهار کرد: در دو سال گذشته بحث تفکیک موبایل‌های بیشتر و کمتر از ۶۰۰ دلار مطرح شده، اما نکته‌ای که در مورد گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار وجود دارد، این است که در حال حاضر ارز نیمایی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: در شهریور ۱۴۰۱ مسئله ممنوعیت واردات آیفون مطرح شد که به نوعی کج‌سلیقگی در دولت تبدیل شد با این وجود اعضای انجمن واردکنندگان موبایل به دولت هشدار دادند که عواقب این تصمیم زیاد است.

عالیان با اشاره به اینکه ریشه ممنوعیت آیفون، آمریکایی بودن این کالا بود، تصریح کرد: دولت به این دلیل که گوشی آیفون یک کالای آمریکایی است واردات آن را ممنوع کرد اما گرچه این برند، آمریکایی است اما مثل خودروهای شورلت و کادیلاک مستقیما در آمریکا تولید نمی‌شود و محل تولید آن چین است.

وی تاکید کرد: آیفون یک کالای مصرفی در کشور است؛ وقتی جلوی واردات یک کالای مصرفی در کشور گرفته شود، زمینه قاچاق، دلالی و سوداگری برای تامین این نیاز در کشور بیشتر می‌شود.

دبیر کنگره موبایل ایران با اشاره به اینکه این ممنوعیت به بهانه مدیریت خروج ارز از کشور بی معناست، گفت: قاچاق آیفون و رسیدن آن به دست مردم به مراتب ارز بیشتری را نسبت به واردات رسمی از کشور خارج می‌کند، پس ممنوعیت واردات آیفون به بهانه مدیریت ارزی معنایی ندارد.

واردات سامسونگ و شیائومی هم ممنوع می‌شود؟

عالیان با اشاره به بحث اتصال گوشی‌های آیفون به اینترنت ماهواره‌ای تصریح کرد: یکی دیگر از بهانه‌ها بحث قابلیت اتصال به ماهواره بود، اما این قابلیت در خود آمریکا هم در دسترس نیست چه برسد به سایر کشورها!

وی افزود: قرار است در سال‌های آینده، برندهای سامسونگ و شیائومی هم این قابلیت را اضافه کنند، یعنی واردات این برندها هم ممنوع می‌شود؟! اگر این تصمیم ممنوعیت واردات راجع به آیفون ۱۵ هم گرفته شود ضربه اصلی را واردکنندگان بخش خصوصی و مصرف کنندگان متحمل می‌شوند.

عالیان گفت: باید واردات آزاد شود تا تقاضا برای خرید کالای قاچاق در کشور از بین برود و دست دلال از این بازار کوتاه شود. دولت با این تصمیم می‌تواند حق گمرک واردات آیفون را از شرکت‌های خصوصی دریافت کند.

وی خاطرنشان کرد: رجیستری آیفون ها باید انجام شود. حدود ۱۵۰ هزار دستگاه آیفون در دست مردم است که به صورت قاچاق از دلال خریداری شده و باید رجیستری آن‌ها هم انجام شود، یعنی باید سیستم اصولی اینترنتی طراحی شود تا کاربران به راحتی گوشی های خود را رجیستر کنند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • جاوید
    0

    این بابا نگفته که گوشی موبایلی که ریجیستر نمیشه به چه درد مردم میخوره که برن از دلال قاچاقی بخرن ؟

  • ناشناس
    0

    دولت کدوم کارش رو درست انجام میده،که این یکی رو انجام بده!!

  • ناشناس
    0

    با موبایل می شد از طبیعت دشت امامزاده صدر فیلم گرفت طبیعت در اینجا معنی ندارد بلدوزذها جمع شدند

  • محسن
    0

    این همه امریکا ، ایران تحریم کرده مردم بیچاره شدن یعنی عرضه نداریم یک کالا مشابه و در یه مقطع کوچک و نمادی تحریم کنیم . حماقت و احمقی حدی داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها