معرفی محصول دمپر ضد حریق

دمپرهای آتش، محصولاتی هستند که به منظور کنترل حریق در کانال‌ های گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع به کار برده می ‌شوند. زمانی که دما بالا می‌ رود، دریچه های دمپر ضد حریق بسته شده و مانع از گسترش آتش می گردد.

معرفی محصول دمپر ضد حریق

این تجهیزات فوق العاده باعث می شوند که میزان آسیب های ناشی از آتش سوزی به حداقل برسد و امنیت ساکنین ساختمان حفظ گردد. در این مقاله قصد داریم که شما را با فوائد بی نظیر دمپر ضد حریق، کاربرد آن و انواع این محصول آشنا کنیم، پس ما را همراهی کنید.

دمپر ضد حریق چه کاربردی دارد؟

امروزه سعی می شود که برای ساخت انواع سازه ها از متریال ضد حریق استفاده شود، تا در صورت بروز آتش سوزی خسارات وارد شده به ساکنین ساختمان به حداقل برسد. ایمنی ساختمان ‌ها در برابر آتش بسیار ضروری و مهم است؛ زیرا موجب حفاظت از جان و مال مردم و محدود کردن خسارات اقتصادی ناشی از آسیب دیدن بنا می گردد.

با وجود همه تمهیداتی که مهندسین ساختمان برای افزایش مقاومت سازه در برابر آتش انجام می دهند، حریق می تواند از طریق سیستم انتقال هوا در داخل ساختمان گسترش پیدا کند. برای جلوگیری از این فاجعه از دمپرهای ضد دود و حریق استفاده می شود. دمپر ضد حریق نقش کلیدی در جلوگیری از گسترش آتش دارد. این وسیله با تشخیص زود هنگام افزایش دما، به طور موثری جلوی نفوذ حریق را می گیرد.

تفاوت بین دمپر های کنترل در مقابل تعادل

در واقع چیزی که سیستم HVAC انجام می دهد، بیشتر از تهویه هوا است. کار سیستم های HVAC این است که حفظ فشار هوای کافی را به طور متناسب در سراسر ساختمان تضمین کند. همچنین آن‌ها از راه کانال متصل هوا را به گردش در می آورند و کار تناسب فشار هوا را انجام می دهند.

یکی دیگر از کارهای سیستم های HVAC این است که در سازه ها و ساختمان های معمولاً بزرگ ‌تر، مثل ساختمان های اداری و یا شرکت های خصوصی، هوا را در فصل های گرم و سرد سال در فضاهای داخلی عبور دهند. خب این هم طبیعی است که این سیستم هایی که در ساختمان های بزرگ تر نصب می شوند، قطعات بیشتری لازم خواهند داشت.

این سیستم ها معمولاً به بالانس دمپر (دمپر بادی) ها و دمپر های کنترل نیاز دارند و آن هم به آن خاطر است که هوا را از طریق کانال به جریان در آورد. در این سیستم هر کدام از این دمپر ها وظیفه خاص خود را دارند. حالا اینکه کدام یک از این دمپر ها وظیفه مورد نظر ما را انجام می دهند، کمی سخت است. دمپر های کنترلی و دمپر های متعادل کننده شباهت هایی دارند که تشخیص آن‌ها را از هم دشوار می کند.

معرفی محصول دمپر دستی

از جمله ابزارهایی که در دودکش ها، هواسازها و یا کانال های مختلف به کار می رود، دمپر ها هستند. به وسیله دمپر، جریان هوای ورودی از کانال ها کنترل شده یا می توان به طور کلی جریان را مسدود کرد. دمپرها انواع مختلفی دارند که کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است. نوعی از دمپر ها که بیشتر در سیستم های تهویه مرکزی مورد استفاده قرار می گیرند، دمپر دستی است. این نوع دمپر کاربرد های زیادی در تجهیزات صنعتی و سیستم های گرمایشی و سرمایشی دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم

دمپر دستی چیست و چه کاربردی دارد؟

خطوط آب رسانی را تصور کنید، برای کنترل شدت جریان آب و یا قطع کردن آن از شیر استفاده می شود. دمپر دستی نیز کاربردی این چنینی دارد. این نوع دمپر به منظور کنترل میزان جریان هوا در کانال ها و هم چنین دریچه های مختلف، طراحی و ساخته شده است. این کنترل جریان توسط پره هایی که از نوع دیسکی هستند، امکان پذیر است.

دمپرهای دستی معمولاً روی خط اصلی کانال یا روی خط فرعی کانال های هر اتاق نصب می شوند. به این صورت می توان جریان هوای ورودی به هر اتاق را کنترل کرد. جنس دمپرهای دستی از آلومینیوم، استیل ضد زنگ یا ورق های گالوانیزه است، به همین مقاومت بالایی در برابر عوامل مختلف محیطی دارند.

طول عمر مفید آن ها و کاربرد دمپر دستی در صنایع مختلف بسیار بالاست. این ابزار با قابلیت کنترل جریان ورودی هوا، در کانال های تهویه ساختمان ها و یا به صورت جداگانه برای هر اتاق یا راهرو نصب می شود. نحوه ساخت دمپرهای دستی به صورت تک پره است و در آن از اهرمی آهنی و یا از جنس pvc استفاده می شود. این اهرم باعث می شود که پره ها تا ۹۰ درجه اختلاف فازی، باز و بسته شوند و تغییر زاویه دهند. کنترل جریان هوا نیز به وسیله این تغییر زاویه در پره ها صورت می گیرد.

آشنایی با کلاهک چینی و مشخصات آن

یکی از جدیدترین طراحی های ارائه شده در زمینه ساخت کلاهک های دودکش، مدل چینی نام دارد که مورد توجه معماران، مهندسان عمران و سازنده های انواع پروژه ها قرار گرفته است. علت نام گذاری این کلاهک آن بوده که ساختار و نمای ظاهری آن بسیار نزدیک به مدل کلاه های سنتی کشور چین بوده و از همین رو کلاهک چینی نامگذاری شده است. طراحی و ساخت این کلاهک به گونه ای بوده که امکان تولید آن در ابعاد و رنگ های متنوع را به افراد میدهد و از انعطاف بسیار قابل قبولی در مرحله اجرا برخوردار است.

جالب است بدانید که شیوه قرار گیری لایه های موجود بر روی بدنه این کلاهک به طریقی است که بالاترین بازدهی فرایند اکسیژن رسانی به محل تولید گرما را داشته و برای شما بهسوزی را به ارمغان میآورد. از نتایج بهسوزی میتوان به کاهش تولید گازهای سمی و خطر ناک مانند کربن مونو اکسید اشاره کنیم که حاصل سوختن ناقص شعله آتش است. همچنین هرچه اکسیژن بهتر به شعله برسد آنگاه گرمای بیشتری نیز تولد شده و در مصرف انرژی و سوخت های فسیلی نیز صرفه جویی میشود.

مورد دیگری که در حوزه مشخصات کلاهک چینی لازم است اشاره کنیم این بوده که احتمال نفوذ عوامل خارجی به لوله دودکش را به حداقل میرساند! در حقیقت ورود حشرات، حیوانات و پرندگان به لوله دودکش یا لانه سازی در محل خروجی دودکش یکی از معضلات همیشگی این سیستم بوده است. حالا با نصب این مدل از کلاهک های جدید این احتمال به حداقل رسیده و ایمنی بسیار بالاتری نسبت به کلاهک های قدیمی تر دارد. این مورد به تائید سازمان های ناظر بر ساخت بناها نیز رسیده است.

عایق کردن لوله ها به چه منظور صورت میگیرد؟

شما میتوانید از عایق الاستومری رولی برای پوشش دهی انواع لوله های پلاستیکی رایج در ساختمان استفاده کنید. این لوله ها نقش تعیین کننده در شبکه هدایت سیالات بر عهده دارند و در مواردی که شما انرژی حرارتی را به کمک خطوط لوله منتقل میکنید، استفاده از پوشش عایق الاستومری مساوی است با صرفه جویی در مصرف انرژی، چرا که عملا راهی برای هدر رفتن حرارت در طول مسیر لوله کشی باقی نخواهد ماند.

 هر چند در هنگام استفاده از لوله های پلاستیکی شاهد مقاومت بالای این محصول در مقابل هدر رفتن انرژی و حرارت هستیم و این محصول از بازده بیشتری نسبت به نسل پیشین یعنی لوله های فلزی تاسیسات برخوردار است، با این حال نیاز به استفاده از لایه های عایق فروکش نکرده است و حتی در هنگام استفاده از لوله های پلاستیکی برای انتقال سیالات گرم، شاهد مقداری از هدر رفت انرژی خواهید بود.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها