کارنامه ضعیف نفت فروشی دولت!

چقدر از فروش نفت به خزانه رفت؟

با بررسی اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه که امروز در مجلس شورای اسلامی عملکرد بودجه ای دولت در ۴ ماه نخست ۱۴۰۲ را تشریح کرد، حاکی از آن است که عملکرد دولت در صادرات نفت در ۴ ماه نخست امسال، ضعیف بوده است.

چقدر از فروش نفت به خزانه رفت؟

داوود منظور در جمع نمایندگان در صحن علنی مجلس با اشاره به منابع بودجه‌ای وصول شده در ۴ ماه نخست امسال گفت: مبلغی که باید در کل سال وصول شود ۲ هزار و ۸۲ همت است که بیش از ۷۰۰ همت باید در ۴ ماهه اول وصول می شد.

بر اساس اظهارات منظور ، از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان که برای درآمدهای ۴ ماهه پیش بینی شده بود، بیش از ۶۰ درصد محقق و وصول شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع واگذاری دارایی های سرمایه ای که بخش عمده آن نفتی است پرداخت و توضیح داد: از مجموع درآمدهای نفتی پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۲ ، باید در ۲۴۸ هزار میلیارد تومان در ۴ ماهه تحقق می یافت که ۱۰۵ همت آن محقق شده است.

بر این اساس، دولت توانسته تنها ۴۲ درصد از منابعی که قرار بود از محل فروش نفت عایدی داشته باشد را وصول کرده است. به نظر می رسد تیغ تحریم های نفتی همچنان برنده است و این موضوعی است که داوود منظور نیز در اظهارات امروز خود به آن اشاره کرد.

آنطور که معاون رئیس جمهور گفت، براساس قانون بودجه ۱۴۰۲ ، دولت موظف به صادرات روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت است اما شرایط تحریمی مانع از وصوا منابع حاصل از محل شده است.

بر این اساس، به نظر می رسد دولتی ها تحریم را اصلی ترین عامل عدم توفیق در فروش و صادرات نفت می دانند؛ موضوعی که سبب شد درآمدهای نفتی دولت در ۴ ماه ابتدایی امسال ۵۸ درصد کمتر از آنچه پیش بینی می شد، به جیب دولت روانه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد که در شرایط تحریمی، وصول منابع حاصل از فروش و صادرات نفت، زمان بر است و با تاخیر انجام می شود.

منبع: اقتصاد نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • 🐜
    0

    فروش نفت گازپتروشیمی اورانیوم معادن طلا نقره مس ووووووو متعلق ب حکومت است استعماری نفت هنوز ملی نشده مصدق کجایی کجایی چرا شرکت نفت ملی ایران را ملی اعلام نکردی

    نظرات شما -
    • رابی
      0

      به اطلاع شما برسانم که نه تنها نفت بلکه گاز و معادن در ایران هم اکنون ملی نیست ‌و ملت ایران هیچ سهمی از نفت و گاز و معادن خودش را ندارد.
      آخوندها نفت و گاز و معادن ایران را برای شعب کشورهای عربی ملی کرده اند.

  • ناشناس
    0

    به خزانه کی ؟همش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها