کاربرد کود فیدینگ

همان طور که گفته شد گیاه برای رشد اولیه خود نیازمند مواد بالقوه و اساسی مثل کود زیستی است، در واقع به هر نوع ماده معدنی، زیست محیطی یا بیولوژیکی که برای مراقبت از گیاه در جهت افزایش میزان کیفیت و البته کمیت آن سهیم باشد، کود گفته می‌شود، اما هر کودی مناسب نیست چه بسا که باید به لحاظ میزان PH مورد اندازه‌گیری واقع شود، تا بتواند به صورت مستمر در جهت افرایش رشد گیاه باشد و در نهایت در جهت حفظ سلامتی گیاه و پیشگیری از عوامل بیماری ‌زا نقش موثری را ایفا کند.

کاربرد کود فیدینگ

کود فیدینگ نوعی کود بیولوژیک است و یک روش اساسی برای حاصلخیزی خاک محسوب می ‌شود. به کمک این کود زیستی می‌ توان اکثرا مواد غذایی موجود در خاک را تحت یک فرایند زیستی به مواد بالقوه مثل ویتامین ‌ها و سایر مواد معدنی تبدیل کرد.

 

ترکیبات کود فیدینگ چیست؟

برای اینکه بدانیم کود فیدینگ چه کاربردهایی دارد بهتر است ابتدا با ترکیبات این کود آشنا شویم:

نیتروژن

کلروفیل یکی از اجزای سازنده بخش سبزینگی گیاه است. بخش نام برده محل اساسی و تجمع مواد مغذی جهت رشد و کیفیت گیاه است، اما برای رشد کلروفیل نیاز به نیتروزن فراوانی است، یعنی هر چقدر میزان آن متناسب با رشد گیاه باشد با کیفیت بالای رشد مواجه خواهیم شد. به این ترتیب کود فیدینگ با دارا بودن منبع نیتروژن نقش موثری در سبزینگی گیاهان و درختان خواهد داشت.

کلسیم

فتوسنتز یک فرایند از نوع زیست شیمیایی است. در این فرایند نور خورشید توسط کلروفیل ‌ها به دام می ‌افتد و به دی اکسید کربن، آب و نور تبدیل می ‌شود و به کلروپلاست ‌ها فرستاده می ‌شود. در این تبدیل آنزیم‌ ها نقش مهمی دارند که کلسیم قادر است مولکول ‌های سازنده آنزیم‌ ها را تقویت کند و در نهایت چرخه فتوسنتز با قدرت بیشتری انجام شود پس رشد گیاه چند برابر خواهد شد.

آهن

کود فیدینگ دارای میزان بالایی از آهن است و این آهن در رشد کلروفیل ‌ها و ساختار کلروپلاست نقش مهمی دارد. وقتی این اجزای گیاه با رشد مناسبی همراه شوند پس تولید سبزینگی و فرایند فتوسنتز هم با کیفیت برتری همراه خواهد شد و در نهایت رشد گیاه و ترکیبات معدنی خاک افزایش خواهد یافت.

 

کاربرد های کود فیدینگ

در گذشته که هنوز کودهای شیمیایی جایگزین نشده بودند و همچنان از کودهای دامی استفاده می ‌شد، مشکلاتی از قبیل آلودگی، بیماری ‌های میکروبی و قارچی و همچنین ظهور علف ‌های هرز کشاورزی را تهدید می‌کرد.

به مرور زمان کودهای شیمیایی جایگزین شدند که برخی از مشکلات گذشته را جبران کرد، اما همچنان گیاهان در معرض خطر بودند، خطراتی چون بالا رفتن میزان PH و بالا رفتن سطح شوری و همچنین مصرف بی ‌رویه کود شیمیایی موجب آسیب به خاک و ساختار آن می شد.

اکنون کود فیدینگ با پیشگیری از عوامل نامبرده قادر است ترکیبات آلی و مورد نیاز را فراهم کند، بدون آنکه سطح PH را تغییر دهد یا عامل بیماری ‌های باکتریایی و قارچی باشد، به عنوان یک قارچ ‌‌کش زیستی عمل می‌کند.

قارچ‌ کش‌ بیولوژیک یا همان قارچ ‌کش ‌های زیستی یکی از مواد اصلی برای کشاورزی امروز هستند تا بدون آسیب به خاک و مواد سازنده از گیاهان و رشد آن ‌ها در برابر انواع آفات محافظت کنند.

در ضمن سطح مواد آلی خاک را آسیب نمی ‌زند بلکه موجب افزایش مواد معدنی می ‌شود.

 

98

 

مزایای استفاده از کود فیدینگ

  • کود ها میزان مواد مغذی گیاهان را کنترل می کنند.
  • کیفیت رشد گیاهان را نیز بیشتر می کند.
  • همچنین کود باعث حاصلخیز تر شدن خاک می شود. و یک بستر مناسب برای رشد گیاه فراهم می سازد.
  • به کمک کود فیدینگ می توان گیاهان متنوعی را در خاک پرورش داد و با وجود کلسیم ها و ویتامین های موجود در این کود گیاهان راحت تر و بهتر رشد می کنند.
  • کود فیدینگ یکی از انواع کود های بیولوژیکی می باشد. با کمک این کود می توان تمامی مواد مغذی و ویتامین ها را در جهت رشد گیاهان به آن ها منتقل نمود.
  • در اخر باید گفت که این کود یکی از بهترین کود هایی است که شما می توانید برای پرورش گیاهان خود از آن استفاده کنید.اما در نظر داشته باشید هر نوع کودی برای هر نوع گیاهی مناسب نیست. کودی برای گیاهان مناسب است که مواد مغذی آن ها را تامین کند و به سلامتی گیاهان کمک نماید. و در صورت رشد گیاهان استفاده شود.زیرا برخی از کود ها باعث خشک شدن و بیمار شدن گیاهان می شود.

اهداف استفاده از کود فیدینگ

تقویت گیاهان ضعیف شده : در نتیجه فرسودگی خاک ، کاهش مواد معدنی خاک ، عدم جذب مواد مغذی کافی توسط ریشه و … ممکن است گیاهان شما دچار ضعف گردند و بدیهی است که در این حالت نه میوه خوبی مدهند نه محصول کافی تولید و می کنند و نه… در این صورت استفاده از کود های فیدینگ می تواند این مشکل را به خوبی حل کند.

پرورش گیاهان با کیفیت بالا : حتی اگر در روند پرورش گیاهان هیچ خللی وارد نشده است و تمامی ریشه ها و ساقه ها …از وضعیت خوبی برخوردار باشند شما اولا برای جلوگیری از ضعیف شدن و دوما برای افزایش کیفیت پرورش و رشد گیاهان لزوما باید از کود خوب استفاده کنید. در غیر این صورت باز در آخر پرورش و رشد گیاهان با کیفیت مطلوبی صورت نمی گیرد.

نحوه استفاده از کود فیدینگ

معمولا بر روی پاکت بسته بندی مقدار استفاده مناسب آن جهت ترکیب با آب قید شده است اما برای گرفتن نتیجه باکیفیت‌تر باید نسبت به سن درخت و گیاه خود آگاهی داشته باشید تا از مقدار مصرف ضروری کود مطلع شوید.

اگر کود کودینگ به صورت دانه‌ای می‌باشد، به همان صورت اطراف درختان و گیاه بپاشید و حتی الامکان به اندازه ۳۰ الی ۳۵ سانتی‌متر از تنه درخت فاصله داشته باشد که تنه درخت مورد آسیب قرار نگیرد و تنها ریشه را درگیر شود.

در ضمن حین مصرف حتما از دستکش استفاده کنید.

خرید کود فیدینگ

در این مطلب سعی کردیم تا حد امکان از اهمیت خرید کود مرغوب فیدینگ صحبت کنیم. اگر به این کود جهت پرورش دادن هر چه بهتر گل و گیاه و محصولات باغی و کشاورزی و … نیاز دارید، می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی دشت سبز کود مد نظر خود را در انواع و مقادیر مختلف تهیه نمایید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها