فرق سونوگرافی و ماموگرافی، کدامیک برای تشخیص سرطان سینه بهتر است؟

دو روش تصویربرداری رایج، برای بررسی پستان و مشکلات آن وجود دارد. یکی از روش‌ها ماموگرافی و دیگری سونوگرافی است. با وجود اینکه هر دو روش برای بررسی وضعیت پستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند. سونوگرافی و ماموگرافی، هر دو روش‌های تصویربرداری هستند و به طور معمول برای بررسی کیست سینه یا سرطان سینه و غده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرق سونوگرافی و ماموگرافی، کدامیک برای تشخیص سرطان سینه بهتر است؟

البته کاربردهای سونوگرافی به تشخیص سرطان سینه محدود نمی‌شود. در حال حاضر، سونوگرافی برای بررسی و شناسایی بیماری‌ها در بسیاری از اندام‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سونوگرافی پستان، صرفاً برخی تغییرات خاص مثل وجود کیست‌های کوچک یا غده را شناسایی می‌کند؛ ولی برای تشخیص دقیق سرطان سینه، باید ماموگرافی استفاده کرد.

در دنیای پزشکی، آزمایش‌ها مکمل یکدیگر هستند. یعنی می‌توان سونوگرافی و ماموگرافی را در کنار یکدیگر انجام داد. به این ترتیب، پزشک نتایج دقیق‌تری به دست خواهد آورد. در ادامه قصد داریم درباره تفاوت ماموگرافی و سونوگرافی صحبت کنیم.

سونوگرافی و ماموگرافی چه تفاوتی دارند؟

2

برای درک تفاوت بین سونوگرافی و ماموگرافی، باید با عملکرد هر کدام از آن‌ها آشنا شوید. ماموگرافی یک روش عکسبرداری با اشعه ایکس است. این دستگاه با استفاده از اشعه ایکس، تصاویر دقیقی از بافت سینه تهیه می‌کند. به همین دلیل، بهترین روش برای انجام تست غربالگری سرطان سینه است.

در فرایند ماموگرافی، چندین تصویر مختلف از پستان تهیه می‌شود. همچنین می‌توان رسوبات کلسیم در بافت پستان را شناسایی کرد. افرادی که سابقه ابتلا به بیماری سرطان یا کیست سینه دارند، می‌توانند از ماموگرافی برای تشخیص زود هنگام بیماری استفاده کنند.

در مقابل، سونوگرافی معمولاً برای تشخیص توده‌های کوچک یا کیست مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر توده مشکوکی در آزمایش ماموگرافی مشاهده شده باشد، می‌توان برای ارزیابی بافت توده یا اندازه‌گیری ابعاد آن از سونوگرافی استفاده کرد.

بسیاری از کیست‌های خوش خیم، به راحتی به وسیله سونوگرافی سینه تشخیص داده می‌شوند. مهم‌ترین تفاوت بین ماموگرافی و سونوگرافی، در نحوه عملکرد آن‌هاست. در فرآیند ماموگرافی، از اشعه ایکس با دوز بسیار کم برای عکسبرداری بخش‌های مختلف سینه استفاده می‌شود. اما در آزمایش سونوگرافی، از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا استفاده می‌شود.  

دستگاه اولتراسوند برای تصویربرداری از اندام‌های داخلی بدن، از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌کند. با کمک این روش، تصاویر حاصل از اندام‌های داخلی به سرعت قابل مشاهده هستند. تفاوت بسیار زیادی بین امواج اولتراسوند و اشعه ایکس وجود دارد.

پژوهش‌ها نشان داده است که امواج اولتراسوند، آسیبی به بدن انسان وارد نمی‌کنند و کاملاً بی‌خطر هستند. اما اشعه ایکس می‌تواند باعث بروز برخی ناهنجاری‌ها شود. با این وجود، مقدار تشعشعات خطرناک در ماموگرافی بسیار کم است. زیرا اشعه ایکس با انرژی بسیار کم به سمت بدن ارسال می‌شود.

کاربردهای سونوگرافی و ماموگرافی

3

سونوگرافی و ماموگرافی کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه، برخی از آنها را بیان می‌کنیم.

·کاربرد های ماموگرافی

برخی از کاربردهای ماموگرافی شامل موارد زیر هستند:

  1. تشخیص زود هنگام سرطان سینه و جلوگیری از پیشروی این بیماری، یکی از مهم‌ترین کاربردهای ماموگرافی است.
  2. شناسایی انواع سرطان پستان مثل سرطان داکتال تهاجمی و لوولار تهاجمی
  3. شناسایی و تشخیص انواع تومورهای کوچک
  4. تصویربرداری دقیق از بافت‌های عمیق سینه
  5. شناسایی بافت‌های غیر طبیعی در مجاری شیری
  6. غربالگری بانوانی که بالای ۴۰ سال سن دارند و مشکوک به سرطان پستان هستند.

·کاربرد های سونوگرافی

در حال حاضر، سونوگرافی کاربرد زیادی برای تشخیص و درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها دارد. به همین دلیل، کاربردهای سونوگرافی صرفاً به تشخیص توده‌های خوش خیم و بدخیم در سینه محدود نمی‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین کاربردهای سونوگرافی را برای شما بیان می‌کنیم:

  1. تشخیص بسیاری از بیماری‌های مربوط به زنان مثل کیست تخمدان و سرطان رحم
  2. شناسایی و درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به کلیه و مجاری ادراری مثل سنگ کلیه
  3. تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌های مربوط به قلب و عروق مثل جریان خون در قلب و گرفتگی رگ‌های قلب
  4. تشخیص بیماری‌های چشم
  5. شناسایی و تشخیص بیماری‌های مربوط به آلت تناسلی مردانه

در حال حاضر، می‌توان از امواج دستگاه سونوگرافی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد. پزشکان تشخیص داده‌اند که این امواج هیچ آسیبی به بدن انسان وارد نمی‌کنند و برای درمان بیماری‌های مختلف مثل بورسیت یا تورم کیسه مفصلی، تاندونیت، کشیدگی‌ها و پارگی‌های عضلات، شانه منجمد، رگ به رگ شدن، صدمات وارده به رباط‌ها و سفتی یا کنتراکچر مفصلی مفید هستند. یکی از کاربردهای بسیار مهم سونوگرافی در تشخیص سرطان است و پیشنهاد می کنیم حتما در خصوص اهمیت و نقش سونوگرافی برای تشخیص سرطان مطالعه کنید.

برای تشخیص سرطان سینه، کدام یک بهتر است؟

4

در پاسخ به سوالاتی همچون اینکه آیا سونوگرافی برای بدن ضرر دارد؟ کدام روش برای تشخیص سرطان سینه مناسب‌تر است؟ آیا اشعه ایکس دستگاه ماموگرافی باعث بروز سرطان یا بیماری‌های خطرناک‌تر می‌شود؟ باید گفت هر دو روش، برای شناسایی توده‌های مشکوک و بررسی آن‌ها کاملاً مناسب هستند. اما به طور کل، بهتر است پزشک متخصص تصمیم بگیرد که کدام روش را انجام دهید.

در فرایند ماموگرافی، از مقدار بسیار کمی تابش اشعه ایکس استفاده می‌شود و نمی‌توان کیست یا توده‌های جامد را شناسایی کرد. این روش برای افرادی که بافت سینه متراکم دارند، چندان مناسب نیست. با این وجود، از ماموگرافی برای بررسی نواحی مشکوک در عمق سینه استفاده می‌شود. این روش حتی می‌تواند غدد لنفاوی زیر بغل را به طور کامل ارزیابی کند.

بهترین و ایده آل‌ترین روش برای غربالگری سرطان سینه، ماموگرافی است. بنابراین اگر به سرطان سینه مشکوک هستید یا پزشک توده‌های خطرناکی را شناسایی کرده است، بهتر است ابتدا برای انجام ماموگرافی اقدام کنید. در وهله بعد، می‌توان با استفاده از سونوگرافی اطلاعات را تکمیل کرد.

در روش سونوگرافی، معمولاً از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود و به جای آن امواج اولتراسوند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش کاملاً برای شناسایی توده‌های جامد مناسب است. برای تشخیص ناهنجاری‌ها در افرادی با بافت سینه متراکم، بهتر است از سونوگرافی استفاده شود. در روش سونوگرافی، نمی‌توان کل سینه یا اعماق سینه را مشاهده کرد. علاوه بر این، سونوگرافی چندان برای بررسی غدد لنفاوی زیر بغل مناسب نیست.

بررسی کلی

در این مطلب درباره تفاوت بین ماموگرافی و سونوگرافی نکاتی بیان شد. ماموگرافی یک روش ایده‌آل برای بررسی پستان و غربالگری سرطان سینه است. در روش ماموگرافی، از اشعه ایکس برای تصویربرداری استفاده می‌شود.‌ در حالی که سونوگرافی برای بررسی کیست و توده‌های خوش خیم یا بدخیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در روش سونوگرافی، از امواج اولتراسوند با فرکانس بالا استفاده می‌شود‌. این امواج به هیچ وجه به بدن انسان آسیب نمی‌رسانند و مزیت سونوگرافی این است که در تشخیص بیماری های بسیار دیگری هم کاربرد دارد. شما می توانید برای آشنایی با کاربردهای دیگر دستگاه سونوگرافی در تشخیص بیماری ها به این مطلب از شما نیوزمراجعه کنید.

در پایاین باید گفت برای تشخیص و درمان سرطان سینه، انتخاب بین روش سونوگرافی و ماموگرافی، کار چندان ساده‌ای نیست. بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از او بخواهید بهترین روش را به شما پیشنهاد کند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها