مودیان متوسط چه کسانی هستند؟

سازمان امور مالیاتی کشور برای ساده‌ تر کردن روند پرداخت مالیات کسب‌ و‌ کارهای حقیقی، اقدام به گروه‌ بندی مشاغل مالیاتی کرده است. طبق تقسیم‌ بندی مشاغل مالیاتی، این شغل‌ها در 3 گروه اول، دوم و سوم تقسیم‌ بندی شده‌ اند. در برخی از سندهای مالیاتی از این مشاغل مالیاتی به‌ عنوان گروه‌ های مالیاتی الف، ب و ج یاد شده است.

مودیان متوسط چه کسانی هستند؟

در این مقاله قصد داریم در رابطه با مشاغل مالیاتی گروه «ب» یا مودیان متوسط که در مشاغل مالیاتی گروه دوم قرار دارند، صحبت کنیم و به سوال «مودیان متوسط چه کسانی هستند» پاسخ خواهیم داد. برای آشنایی کامل با مشاغل مالیاتی گروه متوسط یا گروه «ب» مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

مشاغل مالیاتی متوسط؛ افرادی که درآمد متوسط رو به بالایی دارند

طبق گروه‌ بندی مشاغل سازمان امور مالیاتی، مشاغل مالیاتی گروه دوم یا متوسط صاحبان کسب‌ و‌ کارهایی هستند که درآمد متوسط و رو به بالایی دارند. در پاسخ به سوال «مودیان متوسط چه کسانی هستند» باید عنوان کنیم، صاحبان مشاغلی که درآمد ابرازی آن‌ها اعم از درآمد فروش یا خدمات بین 5 تا 15 میلیارد تومان قرار گرفته باشد، در گروه دوم یا «ب» مشاغل مالیاتی قرار می‌ گیرند.

همچنین صاحبان کسب‌ و‌ کارهایی که آخرین درآمد آن ها بر اساس برگ قطعی مالیات طی 2 سال گذشته بین مبلغ 5 تا 15 میلیارد تومان است، در این گروه قرار دارند. مشمولان مالیاتی برای پرداخت و ارسال مالیات‌ های مختلف باید به سامانه‌ های امور مالیاتی مراجعه کنند. به‌ عنوان مثال برای ارسال لیست مالیات حقوق باید به سامانه salary.tax.gov.ir مراجعه کرده یا برای ارسال اظهارنامه عملکرد از طریق سامانه my.tax.gov.ir اقدام کنید.

11

مشاغل مالیاتی گروه الف یا اول؛ صاحبان کسب‌ و‌ کارهای پر درآمد

طبق بخش‌‌ نامه سازمان امور مالیاتی صاحبان مشاغل مالیاتی که درآمدشان طبق اظهارنامه 2 سال گذشته بیشتر از 15 میلیارد تومان بوده است، در این گروه شغلی قرار می‌ گیرند. همچنین صاحبان برخی از مشاغل مالیاتی بدون در نظر گرفتن درآمدی که دارند، در گروه اول مشاغل مالیاتی قرار می‌ گیرند که در این بخش آن‌ ها را بررسی می‌ کنیم:

  • همه واردکنندگان و صادرکنندگانی که کارت بازرگانی دارند.
  • صاحبان صرافی ها و هتل‌ های 3 ستاره و بالاتر 
  • صاحبان واحدهای تولیدی، کارخانه‌ ها و معدن‌ داران
  • مدیران زایشگاه‌ ها، کلینیک‌ های تخصصی و بیمارستان‌ ها
  • همه فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای با مجوز رسمی
  • صاحبان کسب‌ و‌ کارهای مشاوره‌ ای و حسابداری
  • مدیران مشاغل حمل و نقل موتوری، دریایی، هوایی و زمینی

صاحبان مشاغل مالیاتی باید توجه داشته باشند که اظهارنامه خود را باید براساس قانون پایانه‌ های فروشگاهی ارسال کنند و کلیه تراکنش‌ ها باید به‌ صورت مستند قید شود. اگر در رابطه با قانون پایانه‌ های فروشگاهی یا سامانه مودیان مالیاتی اطلاعاتی ندارید، توصیه می‌ کنیم مقاله «سامانه مودیان چیست» را در مجله سپیدار سیستم مطالعه کنید. در این مقاله کلیه توضیحات و راهنمایی های لازم در رابطه با سامانه مودیان ذکر شده است.

مشاغل مالیاتی بند «ج»؛ شرکت‌ های کوچک و تازه تاسیس 

کلیه مشاغل مالیاتی که درآمد اندکی دارند یا اینکه تازه تاسیس هستند، در گروه سوم یا بند «ج» مشاغل مالیاتی قرار می‌ گیرند. در واقع صاحبین مشاغل مالیاتی گروه سوم افرادی هستند که در گروه اول یا دوم مشاغل مالیاتی حضور ندارند.

صاحبان کسب‌ و‌ کارهای حقیقی و حقوقی باید به قوانین سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی توجه ویژه ای داشته باشند. قوانین این دو سازمان با یکدیگر متفاوت است و باید کلیه شرایط در ارسال مدارک برای سازمان های امور مالیاتی و تامین اجتماعی رعایت شود. به عنوان مثال مدارک ارسالی برای موارد معاف از مالیات حقوق سازمان بیمه تامین اجتماعی با اظهارنامه‌ های مالیاتی کاملا متفاوت است.

12

توجه به گروه بندی مشاغل مالیاتی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی

در این مقاله به سوال «مودیان متوسط چه کسانی هستند» پاسخ دادیم و در رابطه با مشاغل مالیاتی مختلف صحبت کردیم. به طور کلی صاحبان کلیه کسب و کارهای حقیقی در 3 دسته مشاغل مالیاتی گروه اول، دوم و سوم قرار می گیرند. گروه بندی مشاغل مالیاتی نیز بر اساس نوع میزان درآمد صاحبان این کسب و کارها مشخص می‌ شود.

قوانین مالیاتی بسیار گسترده و پیچیده است؛ از همین رو برای آشنایی با قوانین مختلف مالیاتی پیشنهاد می کنیم مقاله های منتشرشده در مجله سپیدار سیستم را مطالعه کنید. شرکت سپیدار سیستم در زمینه طراحی نرم افزار های مالی و حسابداری فعالیت می کند. شرکت های کوچک و بزرگ برای محاسبه دقیق مبالغ مالیاتی می توانند از نرم افزار حسابداری سپیدار سیستم کمک بگیرند. برای مشاهده کلیه خدمات سپیدار سیستم به نشانی sepidarsystem.com مراجعه کنید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها