کارمزد جدید بانک ها شامل کدام خدمات می‌شود؟

اگر کسی با داشتن کارت یک بانک برای دریافت وجه نقد به شعبه بانک دیگری مراجعه می‌کند و خواهان دریافت بیش از ۲۰۰ هزار تومان باشد از آن کارمزد می‌گیرند، اما در بخشنامه بانک مرکزی چیزی به‌اسم کارمزد برداشت وجه از خودپرداز‌ها وجود ندارد

کارمزد جدید بانک ها شامل کدام خدمات می‌شود؟

کارمزد برداشت وجه از خودپرداز‌ها خیلی زود توسط بانک مرکزی تکذیب شد. صبح روز چهارشنبه هفتم تیر همزمان با برداشت اشتباهی که برخی رسانه‌ها از بخشنامه نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی داشتند، مدیر اداره نظارت بر نظام بانکی بانک مرکزی رسما اعلام کرد که برداشت وجه از خودپرداز‌ها مثل روال گذشته کارمزدی ندارد. آنطور که مسئولان بانک مرکزی می‌گویند، کارمزد دریافت وجه نقد فقط زمانی گرفته می‌شود که فرد با داشتن کارت بانکی یک بانک برای گرفتن پول به شعبه بانک دیگر مراجعه می‌کند و خواهان دریافت بیش از ۲۰۰ هزار تومان است. با این حال بخشنامه بانک مرکزی درباره نرخ جدید کارمزد خدمات بانکی نشان می‌دهد به‌جز چندتا استثنا کارمزد همه عملیات‌های حضوری و غیرحضوری نسبت به قبل بیشتر شده و خدماتی مثل فعالسازی اینترنت‌بانک و همراه‌بانک که تا الان رایگان بودند، شامل دریافت کارمزد می‌شوند.

 

کارمزد جدید بانکی بابت خدمات حضوری

نرخ جدید خدمات بانکی از چهارم تیر اعمال شده است. بانک‌ها می‌توانند بابت خدمات حضوری مثل افتتاح حساب جاری از مشتری خودشان، شش هزار تومان کارمزد دریافت کنند که خب این عدد نسبت به قبل هزار تومان بیشتر شده است. کارمزد خدمات بانکی بابت افتتاح حساب سپرده کوتاه‌مدت هم از پنج به شش هزار تومان رسیده، اما اگر برای افتتاح حساب سپرده قرض‌الحسنه به بانک بروید، مثل قبل از شما کارمزد نمی‌گیرند.

کارمزد خدمات بانکی برای صادرشدن رمز جدید کارت از هزار تومان به هزار و ۲۰۰ تومان رسیده و اگر به شعبه بروید و بخواهید برایتان تراکنش کارت بانکی سرقتی را بررسی کنند، باید دو هزار تومان کارمزد بدهید. کارمزد خدمات بانکی برای کسی که دنبال انسداد کارت است، از سه هزار تومان به سه هزار و ۶۰۰ تومان می‌رسد.

کارمزد خدمات بانکی برای کسانی که با چک و دسته‌چک کار می‌کنند در بخشنامه جدید افزایش پیدا کرده و کارمزد صدور انواع چک بانکی از جمله چک رمزدار به‌جای شش هزار تومان، هفت هزار و ۲۰۰ تومان تمام می‌شود. تحویل دسته چک هم که تا الان دو هزار تومان کارمزد داشت الان دو هزار و ۴۰۰ تومان هزینه دارد. کارمزد صدور دسته چک سال قبل بابت هر برگ ۲۰۰ تومان به اضافه هزینه تمبر می‌شد. امسال در محاسبه کارمزد خدمات بانکی دیگر شمارش تعداد برگه‌ها اهمیتی ندارد و هزینه هر مرتبه صدور دسته‌چک شش هزار تومان است که به این عدد هزینه کاغذ و تمبر پستی هم اضافه می‌شود. صدور گواهی مفقودی چک که به منع پرداخت چک ختم می‌شود، امسال ۵۷ هزار و ۶۰۰ تومان کارمزد دارد که تا پارسال همین کار را می‌شد با پرداخت کارمزد ۴۸ هزار تومانی انجام داد.

کارمزد جدید بانکی بابت خدمات غیرحضوری

کارمزد جدید بانکی بابت صدور کارت به‌شکل غیرحضوری، هفت هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شده است تا قبل از بخشنامه جدید بانک مرکزی، کارمزد صدور کارت شش هزار تومان بود

کارمزد اعلام مانده‌حساب بابت تا روز چهارم تیر ۱۲۰ تومان بود از حالا به‌بعد به‌خاطر هر مرتبه درخواست باید ۱۴۴ تومان بپردازید. اگر بخواهید ۱۰ گردش آخر را به‌شکل غصرحضوری چک کنید، کارمزد خدمات بانکی به ۲۶۵ تومان می‌رسد که این یکی تا الان ۲۴۰ تومان هزینه داشت.

کارمزد پیامک بانکی یکی دیگر از مواردی که در بخشنامه جدید دستخوش تغییراتی شده است؛ تا الان بانک‌ها کارمزد سرویس پیامک خودشان را به دو شکل موردی و آبونمان سالانه حساب می‌کردند، اما از روز چهارم اجازه دارند برای ارائه خدمات پیامک، کنار هزینه‌ای که باید به اپراتور‌ها دهند، ۳۰ تومان کارمزد بگیرند.

کارمزد انتقال وجه کارت به‌کارت دست‌کم ۱۲۰ تومان نسبت به قبل بیشتر شده است. تا الان اگر رقم کارت به‌کارت کمتر از یک میلیون بود، باید ۶۰۰ تومان کارمزد می‌دادید و بابت هر یک میلیون اضافی، ۲۴۰ تومان به میزان کارمزد اضافه می‌شد. به‌این ترتیب اگر مثلا رقمی معادل هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کارت به‌کارت می‌کردید، دو هزار و ۲۸۰ تومان محاسبه می‌شد. حالا بانک‌ها می‌توانند برای جا‌به‌جایی ارقام زیر یک میلیون تومان، ۷۲۰ تومان بگیرند و برای هر یک میلیون تومان اضافی، ۲۸۰ تومان دیگر کارمزد دریافت کنند.

کارمزد کارت به‌کارت کردن حالا با شیوه جدید برای همان مبلغ هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، از دو هزار و ۲۸۰ تومان به دو هزار و ۶۸۰ تومان می‌رسد. کارمزد بانکی بابت کارت به‌کارت کردن مبلغ ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان، تا الان سه هزار و ۹۶۰ تومان بود، اما پس با ابلاغ بخشنامه کارمزد جدید خدمات بانکی، به چهار هزار و ۶۴۰ تومان می‌رسد.

کارمزد انتقال وجه با کمک پایا، پیش از این یک‌صدم درصد ارزش کل تراکنش بود، اما حالا با صدور مجوز رسمی، دست بانک‌ها اجازه دارند تا به‌خاطر هر تراکنش دست‌کم ۲۴۰ تومان و البته نهایتا سه هزار تومان کارمزد بگیرند. سقف کارمزد انتقال وجه ساتنا هم که برای جابجایی ارقام بزرگ طراحی شده، با ابلاغ بخشنامه جدید کارمزد بانکی به ۲۵ هزار تومان می‌رسد. ثبت و استعلام چک بانکی تا الان کارمزد نداشت، اما برای اولین بار به فهرست کارمزد خدمات بانکی اضافه شده است. طوری که اگر بخواهید حضوری در شعبه یک چک را ثبت کنید یا استعلام بگیرید، باید بابت هر برگ چک پنج هزار تومان کارمزد بدهید. کارمزد ثبت و استعلام غیرحضوری چک صیادی هم ۱۰ هزار تومان به ازای هر برگه محاسبه می‌شود.

هزینه کارمزد خدمات بانکی

انواع خدمات

هزینه کارمزد قدیم

هزینه کارمزد جدید

صدور انواع کارت الکترونیک

شش هزار تومان

هفت هزار و 200 تومان

صدور کارت هدیه

سه هزار تومان

سه هزار و 600 تومان

اعلام مانده‌حساب

120 تومان

144 تومان

اعلام مانده‌حساب و 10 گردش آخر

240 تومان

265 تومان

کارت به‌کارت

کمتر از یک میلیون، 600 تومان/ هر یک میلیون اضافی، 240 تومان

کمتر از یک میلیون 720 تومان/ هر یک میلیون اضافی 280 تومان

انتقال وجه پایا

200 تومان تا دو هزار و 500 تومان

240 تومان تا سه هزار تومان

صدور کارت المثنی قبل انقضا

-

هزار و 500 تومان

فعالسازی اینترنت بانک و همراه بانک

-

هزار تومان

احراز هویت غیرحضوری

-

10 هزار تومان

افتتاح حساب جاری و کوتاه‌مدت

پنج هزار تومان

شش هزار تومان

صدور دسته‌چک

هر برگ 200 تومان+ هزینه تمبر

شش هزار تومان+ هزینه تمبر

مسدود کردن کارت حضوری و غیرحضوری

سه هزار تومان/ -

سه هزار و 600 تومان/ سه هزار و 300 تومان

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    بغیر ازبانکهای خصوصی که انها پایه خدماتشون برای سودهی به مشتریهاهست مابقی بانکهای دولتی یادرحال چای وشیرینی خوردن هستن ویامکالمه باباجناق ویاخمیازه کشیدن ونگاه به ساعت

  • ناشناس
    0

    یکدفعه بیائید مردم را بدوشید! دولت گشنه و گدا از دوغ هم می خواهد کره بگیرد!

    نظرات شما -
    • 0

      کره رااز دوغ می گیرند .مثل کره از اب گرفتنه خرابش نکن .

  • حمید
    0

    بیچاره ها خیلی هم توی بانک زحمت میکشند ارواح عمشون

  • ناشناس
    0

    خب وقتی ایناراهم دزدیدید بعد چه ؟چگونه ملت باید جبران کند ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها