بوی توافق در بازار ارز

در جریان انتشار اخبار مثبت در زمینه روابط خارجی کشور سمت و سوی انتظارات فعالان بازار کاهشی شد.

بوی توافق در بازار ارز

در روز‌های گذشته سیگنال‌هایی مبنی بر ارتباط طرفین قرارداد برجام از طریق واسطه‌ها منتشر شد. با سفر معاون رئیس‌جمهور آمریکا به عمان در روز گذشته این سیگنال‌ها قوت بیشتری به خود گرفت. در این میان برخی از فعالان حوزه صادرات و واردات کشور از گشایش‌های ارزی و آزادسازی برخی منابع مالی در عراق خبر دادند.

12 copy

 برآیند اخبار مذکور در بازار روز چهارشنبه به خروج دلار از کانال 51 هزار تومانی و معامله این ارز در سطوح قیمتی انتهای کانال 50 هزار تومانی منجر شد. ترکیب «توافق موقت» را می‌توان از جمله عبارت‌های پرتکرار فعالان ارزی در بازار روز گذشته دانست.

به عقیده این افراد با توجه به اخبار منتشر شده، احتمال انعقاد یک توافق موقت با کشور‌های غربی افزایش یافته و همین امر می‌تواند سبب تغییر کانال شاخص ارزی شده باشد. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار غیر‌رسمی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 420 تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 50 هزار و 880تومان رسید.

تغییر کانال دلار آزاد

دیروز چهارشنبه 10 خرداد ماه روند نرخ شاخص ارزی در معاملات غیر رسمی بازار ارز تهران کاهشی بود. در حالی که هر برگ از این اسکناس آمریکایی در معاملات روز سه‌شنبه با انتشار اخبار مثبت به نیمه نخست کانال 51 هزار تومانی رسید، روز گذشته نرخ این ارز کاهش بیشتری را تجربه کرد و در سطوح قیمتی کانال پایین‌تر معامله شد. هر برگ از این اسکناس آمریکایی نخستین معاملات صبح روز گذشته خود را با حدود 300 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه در رقم 51هزار تومان آغاز کرد. با عبور بازار از ساعات میانی خود روند کاهشی نرخ دلار شیب بیشتری به خود گرفت و در حوالی ظهر روز گذشته بود که هر برگ اسکناس دلار آزاد پس از حدود 36 روز کاری (از 27 فروردین ماه) در کانال قیمتی 50 هزار تومانی قیمت خورد.

 در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم نرخ ارز مذکور تا ساعات پایانی بازار روز گذشته یک پله دیگر نیز کاهش یافت و در نهایت با حدود 420 تومان افت قیمت نسبت به نرخ پیشین در رقم 50هزار و 880 تومان به فعالیت روزانه خود پایان بخشید. بررسی‌های به‌عمل آمده از محل گفت‌وگوی فعالان بازار تهران حاکی از آن است که احتمالاتی مبنی بر وقوع توافق موقت در میان این افراد وجود دارد. در صورت اجرای یک توافق جدید و کاهش سطح تحریم‌های اقتصادی علیه کشور، فرآیند ارزآوری بهبود یافته و با افزایش سطح عرضه، قیمت ارز دچار نوسانات کاهشی خواهد شد. روز گذشته همزمان با افت قیمت دلار، نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در واپسین معاملات نقدی روز گذشته با حدود 710 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 30 میلیون و 180 هزار تومان رسید.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    0

    وهمچنان تحریم وقطع رابطه هیچ اثری برای اقتصاد ما ندارد.امام شریعتمداری

  • ناشناس
    0

    دیگه کشور ومردم را گرفتار کاسبان تحریم نکنید ومردم وجوانان را ازاین بن بست ونا امیدی ومشکل معیشتی نجات دهید فقر از هر دری واردشود ایمان خارج خواهد شد

  • ناشناس
    2

    دیگه سن من شد 47 مجردم و فررندی هم الحمداله ندارم اگر من هستم بشود عصر حجر و اتیش بگیرد ایران .

  • چه دل خجسته ای دارید
    0

    هرچی آزاد بشه پول همه رو میفرستن لبنان و فلسطین و مفتخورای داخلی میزنن به جیب
    انگار تو این خراب شده زندگی نمیکنیم و نمیشناسیم مملکت دست دزداست

  • ناشناس
    0

    فقط کافیه یک مقام خارجی....زه.. اونوقت دلار نوسان پیدا می کنه!!!

  • ناشناس
    0

    ایشالابه توافق برسیم،

  • ناشناس
    0

    وهمچنان مردم ایران برروی گنج اما قفلی بنام اخوند بر روی ان وگرسنه

  • ناشناس
    0

    به امیدخدا ریزشی خواهدشد،

  • ناشناس
    0

    آن شا الله دلار بشه 1000 تومان و مردم قدرت خریدشان بالا بره. البته‌ الان هم اگه صفر پول ایران را بردارند دلار میشه 50 تومن

  • ناشناس
    0

    اگر به جای اینکه چشم وگوشمون به این عربها به اقتصادانها وسیاستمدارهای ایرانی بود. که دارن درکشورهای دیگر خدمت میکنن دعوت مکردین وانها هم باور میکردن که تامین هستن .بهتر نبود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها