در انتظار تورم ۴۰ درصدی مسکن باشید/ سکونت مردم در تهران غیر ممکن خواهد شد

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت: پیش بینی تورم ۴۰ درصدی بخش مسکن در سال جاری به حدی می‌رسد که سکونت برای عده زیادی از مردم در تهران غیر ممکن خواهد شد.

در انتظار تورم ۴۰ درصدی مسکن باشید/ سکونت مردم در تهران غیر ممکن خواهد شد

در حالی که متوسط قیمت مسکن در شهر تهران به بیش از متری ۵۰ میلیون تومان رسیده و قدرت خرید با وام مسکن نیز فقط برای چند متر شده است؛ باز هم هشدار تورم در بخش مسکن برای نیمه اول سال ۱۴۰۲ باعث نگرانی جستجوگران خانه شده است.

به اعتقاد کارشناسان، وضعیت تورم در بازار مسکن، عدم توجه به صنعت خانه‌سازی و کمبود عرضه در این بازار نشانه بی برنامگی دولت در جهت دهی پول‌های سرگردان است که در نهایت تشکیل موج‌های تورم در هرماه از سال آن هم به بهانه‌های بی اساس است.

در همین رابطه حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به بودجه‌ای که دولت برای ۱۴۰۲ پیش بینی کرده است سیگنال ۴۰ درصدی تورم ناشی از همین بودجه ایجاد می‌شود و معمولاً وقتی دولت با صراحت موضوعی را اعلام می‌کند قاعدتاً پیش بینی به ویژه در بخش تورم با افزایش چشمگیری روبرو می‌شود.

وی تصریح کرد: شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که اگر کالا یا محصولی گران می‌شود به دنبال آن تولید کننده، توزیع کننده و خدمات دهنده به آن دامن می‌زنند و بیشتر از آن چیزی که دولت در نظر گرفته، محقق می‌شود.

محتشم ادامه داد: همواره پیش بینی دولت در برابر تعیین یکسری درآمد‌ها و هزینه‌های جاری است، اما طبق تجربه سال‌های گذشته معمولاً در آمد‌های دولت کمتر محقق شده، اما هزینه‌ها بیشتر از حد برنامه ریزی شده بوده است و این باعث ایجاد تورم بالاتر از رقم پیش بینی دولت بیشتر می شود.

هدایت نقدینگی به بازار مسکن راه سختی نیست

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با طرح این سوال که چقدر می‌توان در بخش مسکن تورم را پیش بینی کرد؟ گفت: این به سیاست اقتصادی دولت برمی‌گردد. اگر دولت نتواند حجم نقدینگی بیش از اندازه در جامعه را به سمت تولید هدایت کند، بالاخره این سرمایه باید جایی را برای خود انتخاب کند.

به گفته محتشم، در حال حاضر چند بازار برای سرمایه گذاری در کشور وجود دارد. بازار ارز و طلا یکی از همین بازارهاست که معمولاً بیشتر امتیاز این بازار‌ها در اختیار دولت است در واقع کنترل و مهار قیمت‌ها در این بازار را در دست دارد.

این فعال در بخش صنعت مسکن تأکید کرد: بازار بورس و خودرو هم از این قضیه مثتثنی نبوده، اما در کنار این بازارها، بخش مسکن به عنوان شاکله اصلی جذب سرمایه مطرح است.

وی تصریح کرد: دولت تاکنون نتوانسته نقدینگی‌های سرگردان را به سمت تولید مسکن هدایت کند همین موضوع باعث شده که حجم زیادی از پول به سمت بازار‌های موازی بازار مسکن برود و بخش تولید در این بازار را دچار اختلال کنند.

عدم تمایل به ورود سرمایه‌های واقعی به بازار مسکن

به اعتقاد محتشم، دولت برای تولید مسکن سازوکار شفاف ندارد از این رو سرمایه گذار تمایلی برای سپردن سرمایه به این بازار ندارد. اگر تولید در تمامی سطوح روند رشد را بگیرد می‌توان تورم را مهار کرد؛ حتی در بخش مسکن نیز همین‌طور است چراکه از طریق افزایش ساخت و ساز، نوسانات بازار ملک قابل کنترل خواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با اشاره به وعده ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم گفت: با توجه به اینکه دولت تاکنون نتوانسته وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق کند، همین عدم تحقق برنامه دولت باعث تورم چشمگیر در قیمت ملک و اجاره بهای مسکن شد که جذابیت کاذب سرمایه گذاری در این بخش را به وجود آورد.

این کارشناس صنعت مسکن به غیر از بی توجهی‌ها، به موضوع افزایش ساخت و کنترل قیمت در این بخش به دلایل دیگر تورم‌زا اشاره کرد وگفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، دستمزد کارگر و در کل هزینه‌های ساخت و ساز موضوع گرانی زمین نیز دلیل دیگری بر جهش قیمت‌ها در این بازار شده است.

محتشم گفت: با کاهش ارز پول ملی وضعیت قیمت گذاری در این بخش با تورم جدی روبرو شده و انگیزه مالکان زمین برای حفظ و ارتقای سرمایه خود به ارزش گذاری بیش از انتظار قیمت زمین شد تا جایی که دیگر برای هیچ یک از مالکان مهم نیست خریدار باشد یا نباشد چراکه می‌دانند اگر خانه هایشان فروش و یا اجاره نرود از ارزش ملکشان کم نمی‌شود.

مسکن

گرانی مسکن تا کجا ادامه دارد؟

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تهران با بیان اینکه متأسفانه قدرت خرید موثر در بازار وجود ندارد، تأکید کرد:  هم‌اکنون قدرت خرید بازار، کاذب بوده و ناشی از وارد شدن پول‌های سرگردان سرمایه گذاران است. همین دلیلی بر گرانی مسکن شده است و این دور از منطق نیست که مسکن امسال بیش از ۴۰ درصد گران شود.

این کارشناس صنعت مسکن، در خصوص راه نجات بازار مسکن از معضل تورم گفت: ارتباط با دنیا، کاهش تورم در اقتصاد و در نهایت مشارکت بخش خصوصی در تحقق وعده‌های ساخت و ساز مسکن دولتی شاید بتواند پس از گذشت مدتی مسیر حرکت بازار مسکن را به سمت تثبیت قیمت‌ها تغییر اساسی دهد در غیر این صورت ادامه روند صعودی در بازار خرید و فروش و اجاره مسکن در تهران به حدی می‌رسد که سکونت برای عده زیادی از مردم در تهران غیر ممکن خواهد شد.

منبع: اقتصاد۲۴
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • ناشناس
    9

    بزودی تهران با یک زلزله مهیب با تلی از خاک یکسان خواهدشد،انشاء الله (این جزای مردمانی ست که فقط فکرثروت اندوزی و انباشت زمین واملاک برای خود هستند.)

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      بیشترین قیمت مسکن و ساختمان ناشی از قیمت زمین آنست و اگر ساختمان ساخته شده بر روی زمین هم بر اثر زمین لرزه شدید ویران شود باز زمین آن باقیست و حکم ارزش طلا را دارد!

  • ناشناس
    1

    كشور پهناوري داريم ما چرا مشكل زمين داشته باشيم مثلا ژاپن به اندازه خراسان است ونصف اش هم جنگل است انوقت قيمت مسكن در ژاپن بايد صد ها برابر ايران باشد ويا مثلا در كره جنوبي

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خودت رو با ژاپنی و کره‌ای قیاس نکن خوش‌اشتها !
      مگه تو چه وجه مشترکی با ژاپنی و کره‌ای داری ؟
      خودت رو با امثال خودت مقایسه کن: با افغانیها و بنگلادشیها

  • ناشناس
    0

    آقا کجای کارید؟! از پائیز پارسال تا اردیبهشت امسال یعنی در طول مدت ۸ ماه حدود ۹۰٪ به قیمت مسکن به ویژه آپارتمانهای نوساز و املاک کلنگی در شهر تهران افزوده شده است آنوقت شما از نرخ رشد ۴۰٪ مسکن در طول یکسال صحبت می کنید!

  • بازنشسته
    1

    بعد این همه گرونی تازه ۴۰ درصد می خواد گرون بشه ؟؟؟؟

  • ناشناس
    1

    به قول یارو که همه مشکلات کشور رو گردن دشمن میندازه که میکه: گرانی مسکن کار دژژژژژژمن هست.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      یارو خخخخ

  • ناشناس
    0

    دولت توان کنترل قیمت مصالح ساختمانی را ندارد ، قیمت ساخت هر متر بنا به ۱۰ میلیون رسیده است .‌

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دولت‌......مگر‌‌کشور‌دولت‌دارد‌‌اگر‌داشت‌به‌این‌روز‌نمی‌افتاد‌

  • ناشناس
    0

    خدا نکنه زلزله بیاد اگرم بیاد بریزه تو سر مسببان اصلی گرانی بدبختی انشالله که نابود بشن

  • ناشناس
    1

    در سایر نقاط ایران عزیز و مظلوم هم ممکن نیست با این مدیریت اقتصادی مشعشع...

  • ناشناس
    2

    تا وقتی املاکداران همه کاره کشورند چرا باید قیمتو پایین بیارند؟!
    اصلا چرا نباید قیمتو نجومی و نجومی تر کنند؟

  • Amir
    0

    اخبار رنگ جدید تاکسی های طالبان را ببینید،بینید چه مدل ماشینهایی رو تاکسی کردند ویه نگاهی هم به تاکسی های ایران بکنید وبدبختی وعقب ماندگی راببینید

  • ناشناس
    1

    دولت نام سردترین هیولاهای سرد است هرچه دارد از راه دزدیست هرچه می‌گوید دروغ

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بهترین و کامل‌ترین توصیفی که در تمام طول تاریخ از دولت شده:

      .. دولت نام سردترین هیولاهای سرد است و به سردی دروغ می‌گوید، و این دروغ از دهانش برون می‌خزد که "منِ دولت، همان ملت هستم". به همه‌یِ زبان‌هایِ نیک و بد دروغ می‌گوید و هر چه بگوید دروغ است و هر چه دارد از راه دزدی‌ است ..
      - فردریش نیچه، چنین گفت زرتشت، ترجمه‌ی داریوش آشوری

  • ناشناس
    2

    خدارابه بزرگی خودش قسم میدیم به مامستاجراکمک کنه.خسته شدیم,بریدیم,دایم توخونه مث دزدا رفتارمیکنیم,آروم حرف بزن,یواش راه برو,زیادمهمونی نگیر,بچه هابازی نکنن,نپرن,آب کم مصرف کن,چون کنتورمشترکه,ازراه پله یواش بروبیا,درو آروم ببندو......بخاطراجاره خونه های سنگینم نمیتونیم یه واحدتمیزوجدایادربست اجاره کنیم اونم نه تهران,بلکه شهرستان.بااین همه خرج ومخارج وتورم وحقوق ناچیزکارگری!!!..............................................

  • ناشناس
    1

    مردم از مسلمان بودن پشیمان کردند لعنت خدا بر شما

  • ناشناس
    8

    این وضعیت به برکت 10 سال کار دو تا ریس جمهور. روحانی است. 2 سال دیگه باید مردم تو چادر بخوابند. چرا زمان احمدی نژاد وضعیت‌ اینطوری نبود. مردم با 20 میلیون صاحب خانه شدن الان همون خونه ها یک تا دو میلیارد قیمتش. است. هرکس باید تو حوزه خودش‌ کار کنه جواب‌ خدا و مردم را در قیامت چطوری خواهید داد. اگر به خدا ایمان دارید خودتان کار را به کاردان بدید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      یعنی هنوز هستن کسایی که مثل تو خودشونو به ..... بزنن وهیچی نفهمن وهمه رو گردن روحانی بندازن!!!!

    • ناشناس
      1

      خدا کند واقعا اینقد نفهم نباشی .برا منفعتت خودتو به نادانی زده باشی .

  • ناشناس
    2

    اصلاح ساختار اقتصادی ایران باید از 44 سال پیش بدست متخصصین مربوطه سپرده میشد. دو اول سر گردانی تشکیلات نظام و8 سال جنگ ایران و عراق .24 سال حاکمیت اصلاح طلبان گوش به فرمان غربیها امثال هاشمی خاتمی روحانی) حالا با انباشت گند کاری های گذشتگان رییسی بی سواد با دخل خالی خزانه چه کاکی میتوانند بر سر خود کنند تا اقتصاد ایران دوباره رسد کند در رشد یک گیاه آب مناسب خاک مناسب و همت کشاورز لازم است اقتصاد ایران مثل نهال سوخته در کویر میباشد پس هر روز منتظر افزایش تورم باشید و تمام شهرستانی های مستاجر سریعا از تهران خارج شوند شاید یک گشایشی برای مردوم بوجود آید.

  • ایرانی
    0

    این گرانی های کشور نشان می‌دهد که دلار به بیش از ۵۰ تومن هست قیمت واقعی دلار با قیمت اجناس امروز به ۷۵هزار تومن محاسبه می‌شود یعنی دلار ۳۰درصد کمتر به جامعه گفته می‌شود

  • مجید
    2

    انقلاب ما انفجار نور بود

  • ناشناس
    1

    چادر میخریم ت پارکها اقامت میکنیم
    کشورداری بلدتیستین مرزها باز است خداحافظی کنید
    هرکس اگه قرار باشه مجتهدبشه سنگ روی سنگ بند نمیشه هزاران نفر درحوزه درس میخونن یک نقر مجتهدمیشه
    هزاران نفر تخصص میخونن یک نفر بدردبخورتر میشه
    سیاست میدان شعار حربه و زور نیست
    سیاست یک دریاست باید همه فن حریف برهمه سلیقه های دنیا وداخل باید احترام وروش را بلد باشی
    اینجوری کشورداری عمه منم بلده

  • ناشناس
    0

    کک دولت نمیگزه
    دولتی ک نتونه تورم مهار کنه بره بمیره
    هرچند اونا رو چ غم مشکل مارو ندارن فرزندانشون بهترین شغل بهترین مسکن بهترین مدرسه بهترین امکانات خودشون ک دیگ نگو اینا میخوان دلشون ب ما بسوزه
    خدا لعنتشون کنه فقط حرف میزنند مردم رو احمق فرص کردن وک مثلا ما نگران مردیم
    نه نگران مردم نیستید نگران این هستید ک این فقراهستند محافظ مال واموال وجانتون هستند اگ اونا نباشند کی از اونا محافظت کنه دقت کنید هر بلایی ک تومملکت میاد یه دونش تو سر اونا فرو نمیاد فقط مردم پایین شهربدبخت هستند ک فدایی میشم

  • ناشناس
    1

    این ملت با این همه دزدی و اختلاس مسعولین دروغگویی بیعدالتی پارتی بازی وهزارها خلاف دیگر کی میخواهند از خواب بیدار شوند اخه تا کی ذلت خواری بی اعتنایی بسه دیگه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها