نرخ تورم سالانه در شهریورماه به 45.8 درصد رسید

نرخ تورم سالانه در شهریور ماه امسال برای کل خانوارهای کشور به ٤٥.٨ درصد رسیده که نسبت به تورم سالانه در مردادماه، ٠.٦ درصد افزایش نشان داشته است.

نرخ تورم سالانه در شهریورماه به 45.8 درصد رسید

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود نرخ تورم در شهریورماه امسال را منتشر کرد. بر این اساس نرخ تورم سالانه یعنی درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه شهریور، نسبت به دوره مشابه قبل از آن برای خانوارهای کشور به ٤٥.٨ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ٤٥.١ درصد و برای خانوارهای روستایی ٤٩.٧ درصد بوده است. به این ترتیب نرخ تورم سالانه در شهریورماه برای خانوارهای شهری ٠.٦ درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی یک درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای خانوارهای کشور

در شهریورماه امسال نرخ تورم نقطه‌ای، یعنی درصد تغییر تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل به عدد ٤٣.٧ درصد رسیده است؛ این یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٣.٧ درصد بیشتر از شهریور سال گذشته برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند. نرخ تورم نقطه‌ای شهریور ماه امسال در مقایسه با ماه قبل ٠.٥ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی­‌ها و دخانیات» با افزایش ٣.٢ واحد درصدی به ٦١.٦ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش ٠.٧ واحد درصدی به ٣٥.٤ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٢.٩ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٤٧.٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.١ واحد درصد افزایش داشته است.

افزایش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

همچنین در شهریورماه امسال، نرخ تورم ماهانه یعنی درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل به ٣.٩ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» 5 درصد و برای «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ٣.٣ درصد بوده است.

در همین حال نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ٤ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٨درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٣.٦ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠.٤ واحد درصد افزایش داشته است.

کدام گروه‌ها خوراکی و خدماتی بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند؟

همچنین براساس این گزارش در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «لبنیات و تخم مرغ» شامل ماست، پنیر و شیر پاستوریزه، گروه «سبزیجات» شامل کاهو، هویج فرنگی و کدوسبز و گروه «ادویه و چاشنی» شامل رب گوجه فرنگی، سس مایونز بوده است.

اما در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، متوسط قیمت یک متر مکعب گاز و آب و اجاره بها در گروه «مسکن، آب، برق و گاز»، سرو شده در رستوران در گروه «هتل و رستوران» و روغن موتور و انواع اتومبیل در گروه «حمل و نقل» بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور

به علاوه بر اساس این گزارش دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در شهریور ماه ١٤٠٠ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ٤٥.٥ درصد برای دهک ششم تا ٤٩.٤ درصد برای دهک دهم است.

منبع: اتاق ایران آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی
    0

    با این آمارهای مسخره فقط دارید با اعداد بازی می کنید چیزی که واضح و مشهود هست اینه که دیگه با درآمد سی میلیونی هم نمیشه یک زندگی دو نفررو توی شهرستانها هم حتی گذراند

  • ناشناس
    0

    اما حقوق 10 درصد چون تورم میزاید .البته در 10 درصدم گیرنده زیر تورم میزاید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها