ترفندهای خلاقانه عکاسی محصول برای جذب مشتری بیشتر

اگر از تأثیر فوق‌العادهٔ عکاسی محصول در جذب مشتری و فروش بیشتر مطلع باشید، بدون شک یا خودتان ترفندهای عکاسی از محصولات را یاد می‌گیرید، یا این‌که یک عکاس تبلیغاتی حرفه‌ای استخدام می‌کنید.

ترفندهای خلاقانه عکاسی محصول برای جذب مشتری بیشتر

ما هم در این مقاله چند نکتهٔ ریز عکاسی از محصول را به شما یاد می‌دهیم تا با کمک آن، به سود درشت (کلان) برسید، پس لطفاً چند دقیقه از وقت خودتان را به مطالعهٔ این مقالهٔ کوتاه اختصاص دهید، مطمئناً ترفندهای کاربردی و مفیدی برای عکاسی از محصولات فروشگاهی، خصوصاً عکاسی از محصول برای پست‌های اینستاگرامی را یاد خواهید گرفت.

ترفندهای عکاسی از محصولات

بنابه تصور برخی از افراد، عکاسی محصول ساده است و فقط با یک دوربین، سه‌پایه و پس‌زمینهٔ سفید، به اصطلاح کار راه می‌افتد. این طرز فکر در سال‌های آغازین مطرح‌شدن تبلیغات تصویری و به‌طورکلی اختراع دوربین‌ها، تصوری صحیح بود. اما با توجه به رقابت تنگاتنگ کنونی در دنیای تبلیغات و بازاریابی، عکس گرفتن از محصول و به عبارتی عکاسی تبلیغاتی، نیاز به خلاقیت و حتی ترفندهای زیرکانه دارد.

ترفندهای عکاسی از محصولات کمک می‌کند تا بهترین تصاویر را از کالا و محصول مورنظر ثبت کرده و آن را به بهترین شکل به مخاطب ارائه دهید. این ترفندها زیاد سخت نیستند و تقریباً از دست هرکسی برمی‌آید. کافیست آن‌ها را بلد باشید و ما هم در این مقاله برخی از آن‌ها را به شما یاد خواهیم داد.

·اندکی از حالت معمول خارج شوید

یک ترفند زیرکانه برای عکاسی از محصولات عکس گرفتن از زوایای غیرمعمول و به اصطلاح عجیب و غریب است. درواقع با این کار تنوع و تفاوت را در ذهن مخاطب ایجاد خواهید کرد. برای مثال، در عکاسی کفش وقتی کفش‌ها به‌صورت مستقیم و جفت‌شده در تصویر ظاهر شوند، با زمانی که به حالت غیرمعمول باشند، تأثیر متفاوتی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند. حتی می‌توانیم بگوییم مورد دوم ماندگارتر است. البته باید حواستان به تحریف و اغراق نیز باشد، یعنی عکس گرفتن خارج از حالت معمول طوری نباشد که مخاطب را در فهمیدن محتوای اصلی دچار سردرگمی کند. سعی کنید چاشنی زیبایی و چشم‌‌نوازی را در هر نوع عکسی که می‌‌گیرید، حفظ کنید.

·ساخت بک‌گراند برای عکاسی

دقت کنید درمورد عکاسی از محصولات مختلف صحبت می‌کنیم، بنابراین مهم‌ترین پارامتر در انتخاب بک‌گراند، خودِ سوژه است. برای مثال، پس‌زمینهٔ عکاسی جواهرات با پس‌زمینهٔ عکاسی لباس متفاوت است. در عکاسی جواهرات معمولاً مقوا، پارچه مخمل، ساتن و مواردی از این قبیل به‌عنوان پس‌زمینه کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد نیز قرار دادن یک عنصر دیگر همراه سوژه، نوردهی و فوکوس مناسب بک‌گراند خوبی برای عکس از محصولات کوچکی مثل طلا و جواهرات خواهد بود، بنابراین پس‌زمینهٔ عکس را جدی بگیرید و حتی تا جایی که می‌توانید خلاقانه عمل کنید. هرچند که بعداً و با استفاده از نرم‌افزارهای ادیت عکس، امکان تغییر در عکس وجود دارد، اما پس‌زمینه به هنگام عکاسی، در زیبا و قابل‌فهم نشان دادن سوژهٔ عکاسی مهم است. برای بسیاری از افراد، انتخاب پس‌زمینهٔ عکاسی چالش بزرگی است، اما یک عکاس حرفه‌ای می‌داند که برای عکاسی از محصولات مختلف، چه بک‌گراندی مناسب‌تر است

·فوکوس عکس بسیار مهم است

دقت داشته باشید در عکاسی از محصولات کوچک مثل طلا و به‌طورکلی در بیشتر پروژه‌های عکاسی محصول، فوکوس نقش مهمی در انتقال مفهوم عکس خواهد داشت. به‌طور غالب باید پس‌زمینه از حالت فوکوس خارج کرده و فقط سوژه را برجسته کنید. گاهی هم فوکوس بر روی قسمتی از محصول مثلاً نگین یک انگشتر، جلوهٔ عکس را چندین برابر زیباتر می‌کند.

اگر هم قصد عکاسی از چند محصول به‌طور همزمان را دارید، سوژهٔ اصلی را جلوتر از سایر موارد قرار دهید و با بالا بردن عدد دیافراگم، عمق مناسبی به عناصر دیگر عکس بدهید. در این صورت عکسی که ثبت می‌کنید، پیام واضحی را به مخاطب القا خواهد کرد.

ترفندهای خلاقانه عکاسی محصول برای جذب مشتری بیشتر

·در صورت نیاز مدل عکاسی بیاورید

ماهیت برخی از محصولات طوری است که با یک پس‌زمینه معمولاً پارچهٔ رنگ مناسب، مقوا و ...، در عکس جلوهٔ زیبایی خواهند داشت، اما در موارد دیگری همچون عکاسی کفش و اقلام پوشیدنی دیگر، باید کارهای بیشتری برای انتقال مفهوم عکس انجام دهید. آوردن یک مدل در داخل تصویر، نه تنها جلوهٔ عکس را زیباتر می‌کند، بلکه در رساندن پیام تصویر به مخاطب تأثیر مثبت زیادی خواهد داشت.

·عکاسی از محصول به‌صورت معلق

یک ترفند جالب برای عکاسی محصولاتی مثل طلا و جواهرات، کفش، ادلکن و محصولاتی از این دست، عکس گرفتن از سوژه به‌صورت معلق است، یعنی این‌که محصول را به‌صورت معلق در عکس نشان دهید، اما چطور؟ اصلاً کار سختی نیست و انجام دادن آن شما را همچون یک عکاس تبلیغاتی حرفه‌ای نشان خواهد داد.

ترفند عکاسی از محصول به‌صورت معلق آسان است و هیچ محدودیتی هم ندارد. از یک نخ یا طناب استفاده کنید و سوژه را به‌صورت معلق به سقف یا هر وسیلهٔ دیگری آویزان کنید. نمونهٔ عکاسی کفش در تصویر زیر حاصل یک ترفند خلاقانهٔ آویزان یا معلق کردن سوژهٔ عکاسی به همراه پس‌زمینه، عنصر همراه، نورپردازی و به‌طورکلی انتخاب یک بک‌گراند عالی برای عکس بوده‌است.

می‌بینید که عکس گرفته‌شده چقدر متفاوت و خیره‌کننده شده‌است.

ترفندهای خلاقانه عکاسی محصول برای جذب مشتری بیشتر

·عکاسی از محصول برای اینستاگرام

اینستاگرام پلتفرمی سرگرم‌کننده و جذاب است که اساساً به خاطر نمایش عکس ساخته شده بود. حالا عکس‌ها در اینستاگرام از حالت خصوصی درآمده‌اند و بخش از بزرگی از آن‌ها تبلیغاتی هستند. گرفتن عکس تبلیغاتی برای اینستاگرام تفاوت زیادی با عکس‌های تبلیغاتی و صنعتی دیگر ندارد. به عبارتی همان ایده‌ها و ترفندها برای جوابدهی یک عکس تبلیغاتی در اینستا هم کافی است. در اینجا نیز رقابت تنگاتنگ است و باید از ایده‌های خلاقانه برای به‌چشم‌آمدن عکس و به‌تبع آن محصولات خود استفاده کنید.

رعایت چند نکتهٔ زیر شما را کم‌وبیش به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل می‌کند:

  • کلاسیک عکس بگیرید.
  • پس‌زمینه را فراموش نکنید.
  • عکس‌های مدل‌دار، لایف‌استایل یا حتی ترکیبی از این دو بگیرید.
  • سبک عکس‌های تبلیغاتی پیج اینستاگرام باید منسجم و سازگار با هم باشد.
  • نورپردازی هم چنان مهم است؛ در رعایت استانداردهای نورپردازی عکاسی محصول، تا جایی که می‌توانید حساس باشید.
  • عکس‌های کلاسیک بگیرید؛ سوژه را برجسته کنید و از رنگ و هارمونی مناسب برای بک‌گراند استفاده کنید.

جمع‌بندی

عکاسی محصول هم می‌تواند یک شغل پردرآمد برای علاقه‌مندان به رشتهٔ عکاسی باشد، هم این‌که با عکاسی حرفه‌ای از محصولات خود و انتشار آن را در سایت و پلتفرم‌های دیگر، یک بازاریابی حرفه‌ای با نتیجه‌ای سود آور کرده‌اید. عکاسی از محصولات برای پیج اینستاگرامی، جلد مجله، برندسازی، عکاسی برای بنر، سایت و ... همگی از یک اصول اساسی پیروی می‌کند. یک عکاس حرفه‌ای با چاشنی خلاقیت و زیرکی، از رقبای خود جلو خواهد زد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها