ثبات در بازار دلار/ خریداران پشیمان شدند

با وجود رشد عجیب قیمت دلار در تعطیلات نوروزی، حالا روشن شده که خریداران دلارهای گران‌قیمت به سودی که می‌خواستند دست نیافتند.

ثبات در بازار دلار/ خریداران پشیمان شدند

بعد از اتمام تعطیلات و بازگشایی شبکه رسمی و غیر رسمی دلار بود که قیمت هر اسکناس آمریکایی از فاز افزایشی که در تعطیلات نوروز در فضای مجازی طی کرده بود، خارج و به سوی سطوح پایین‌تری حرکت کرد.

این روزها قیمت دلار در بازار غیر رسمی در حدود ۵۰هزار تومان به ثبت رسیده که ادامه روند کاهشی ۱۵ روز اخیر را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که سطح ۵۰هزار تومانی تبدیل به یک هسته سخت برای این ارز آمریکایی شده و شکسته شدن و تثبیت آن بالای این سطح، سخت و در حال حاضر غیر ممکن به نظر می‌آید.

اما دلیل ثبات قیمت با وجود تلاش دلال‌ها از ماه پایانی سال گذشته برای فتح قله ۶۰هزار تومانی چیست؟

با بررسی قیمت دلار می‌توان دریافت که عمده نوسان نرخ شاخص ارزی پس از پایان نوسانات نوروزی، در بازه کانال‌های قیمتی ۵۰ و ۵۱هزار تومانی صورت گرفته و حمایت و مقاومت شدیدی در مقابل خروج دلار از این بازه وجود دارد. با به پایان رسیدن نوسانات ابتدای سال، کم‌کم سیگنال‌هایی از کریدورسازی بازار دلار آزاد در بازار ارز مخابره شد.

بررسی‌های به عمل آمده از نمودار قیمت دلار حاکی از آن است که کریدور مذکور، سطوح قیمتی دو کانال 50 و 51هزار تومانی است که از ۱۵ فروردین تاکنون ، این اسکناس آمریکایی تنها یک بار از آن خارج شده و در کانال 49هزار تومانی معامله شده است.

برخی از کارشناسان ارزی علت تشکیل کریدور مذکور را عدم انتشار اخبار سیاسی جریان‌ساز جدید خوانده و برخی دیگر نیز بر اساس مشاهده‌های پیشین از افت تحرک نرخ ارز در ماه رمضان سخن می‌گویند.

به‌نظر می‌رسد گشایش‌های دیپلماتیک در منطقه و اظهارنظر مقامات غربی برای توافق موقت با ایران، امید به کاهش دلار را بیشتر کرده و تقاضای ارز را نیز کاهش داده است.

از یاد نباید برد که سیاست بانک مرکزی در کاهش ارز سهمیه‌ای و حواله‌ای کردن آن به جای واگذاری اسکناس نیز موج فزاینده تقاضا را تاحدی مهار کرده است.

با این حال باید مراقب بود که ایجاد تنش سیاسی و به ویژه تشدید فشارهای تحریمی می‌تواند این بازار رام‌شده را دوباره سرکش کند. بنابراین دولت با ترکیب تازه تیم اقتصادی، می‌بایست با هوشمندی بیشتری در قبال بازاری عمل کند که وابسته به حوزه دیپلماسی است.

منبع: خبر24
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • رابی
    1

    یک سوتی دیگه رئیسی بده تا بالای ۶۰ هزار تومان هم خواهد رفت.

  • پشیمان
    0

    😂😂😂😂😂

  • ناشناس
    0

    نهایتا تا پایان اردیبهشت روی 50 تومان می‌ماند.
    کشوری که در آن مشکل تولید و بیکاری حل نشه، همیشه تورم خواهد داشت

  • ناشناس
    0

    یعنی 52هزار تومن قیمت خوبی است؟؟ لعنت برجد و اباد کسانی که ایران را به این روز فلاکت بار انداخته اند با شعارهای پوچ و توخالی شان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها