تورم ترکیه تا ۲۰۲۵ دو رقمی خواهد ماند

نهادهای اقتصادی ترکبه می‌گویند در هیچ یک از سناریوهایی که برای تورم ترکیه در نظر می‌گیرند، میزان آن تا سال ۲۰۲۵ تک رقمی نمی‌شود. اما انتظار اصلاح جدی در لیر ترکیه را دارند.

تورم ترکیه تا ۲۰۲۵ دو رقمی خواهد ماند

پیش از انتخابات ۱۴ می، برخی از بانک‌ها و موسسات بین‌المللی سناریوهایی برای اقتصاد ترکیه در نظر گرفته‌اند. آن‌ها پیش‌بینی می‌کنند که نسبت دلار به لیر بدون توجه به اینکه کدام طرف در انتخابات پیروز می‌شود، افزایش خواهد یافت. اما در صورت ادامه دولت فعلی، نرخ بهره بانکی احتمالا تغییر نمی‌کند.

به نقل از “ازجمله” این نهادها می‌گویند در هیچ یک از سناریوهایی که برای تورم ترکیه در نظر می‌گیرند، میزان آن تا سال ۲۰۲۵ تک رقمی نمی‌شود. اما انتظار اصلاح جدی در لیر ترکیه را دارند.

آنها می‌گویند یکی از دلایل تورم و کاهش ارزش لیر گذار به «مدل اقتصاد ترکیه» است، مدلی که به دنبال افزایش صادرات با بی ارزش کردن لیر بود.

به عنوان مثال بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی آمریکا معتقد است بدون توجه به اینکه چه کسی در انتخابات پیروز می‌شود دلار در برابر لیر افزایش خواهد یافت. بر اساس برآورد این بانک، در صورت تداوم دولت فعلی، دلار تا پایان سال به ۲۷ لیر می‌رسد. در صورت پیروزی اپوزیسیون، دلار کانال ۲۴ لیر را خواهد دید.

اما برخی از اقتصاددان می‌گویند: «در صورت ادامه روند فعلی، می‌توان انتظار داشت که کاهش ارزش  لیر در طول زمان گسترش یابد. سناریوی اصلی ما این است که می‌توانیم ابتدا انتظار استهلاک آهسته و سپس استهلاک سریع‌تر را داشته باشیم».

در صورت پیروزی اپوزیسیون نیز برخی معتقدند «دولت جدید باید اجازه دهد دلار در فضایی که لیر بیش از حد ارزش گذاری شده است، افزایش یابد، حتی اگر نرخ ارز به عنوان اولین واکنش کمی کاهش یابد. ما می‌توانیم سناریوی افزایش سریعتر را در اینجا مشاهده کنیم. زمانی که نرخ ارز و بهره متعادل شود، سرمایه گذاران خارجی شروع به سرمایه گذاری در ترکیه خواهند کرد».

منبع: عصر ترکیه
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ناشناس
    0

    تورم خودمون تا یک سال دیگه سه رقمی میشه ترکیه که تورم نداره

  • متین
    2

    بازهم خدا اردغان رو برای مردم ترکیه حفظ کنه حقوق کارگران رو چهل درصد اضافه کرد آفرین

  • ناشناس
    0

    فاطمی امین باید استعفاء دهد

  • ناشناس
    0

    تورم ایران خیلیوقته دو رقمی را رد کرده منتهی رو سنگ پای قزوینهو......

  • ناشناس
    0

    چقد بدبختا از ما عقب ترند مال ما سالهاست دو رقمیه اونا تازه میخوان دو رقمی بشن .

  • ز هرا
    0

    شما فکرخودتون باشید انگار اینجا برامردم گلستان کردین حرف ازترکیه میزنین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها