تاثیر کاهش نرخ دلار بر بازار مسکن/ قیمت مسکن می ‌ریزد؟

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: قطعا هم عوامل بخش عرضه و هم تقاضا در قیمت‌ها و تعداد معاملات اثرگذار است اما معمولا آن چیزی که تعیین‌کننده قیمت و از تحلیل پارامترها مهم‌تر است، بخش تقاضا است.

تاثیر کاهش نرخ دلار بر بازار مسکن/ قیمت مسکن می ‌ریزد؟

سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران و سپس انتشار خبر توافق ایران و عربستان برای از سر گیری روابط میان دو کشور، تاثیرات مثبتی بر بازار ارز گذاشت و قیمت دلار کاهشی شد. تاثیر این خبر بر بازارهای مالی از جمله بازار طلا و سکه محسوس بوده است.

مهدی روانشادنیا، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد تاثیر کاهش قیمت دلار بر بازار مسکن، به همشهری آنلاین گفت: اگر ریزش قیمت دلار تداوم داشته باشد و قیمت‌ها در سطح فعلی و پایین‌تر از آن تثبیت شود حتما اثر تثبیت‌کننده و حتی در شرایطی می‌تواند اثر کاهشی در بازار مسکن داشته باشد.

معاملات کاهش بیشتری خواهد یافت

مهدی روانشادنیا در مورد وضعیت بازار مسکن هم بیان کرد: معمولا ماه‌های آخر سال خرید و فروش در بخش مسکن رونق می‌گیرد اما امسال این شرایط را نداشتیم چون در شرایطی که بازارهای مالی متلاطم است و قیمت‌ها مشخص نیست هم خریدار و هم فروشنده صبر می‌کنند تا ببینند چه اتفاقی می‌افتد.

روانشادنیا ادامه داد: با اتفاقات اخیر هم که منجر به کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی شده است، احتمال دارد خریداران برای خرید بیشتر تأمل کنند و در نتیجه تعداد معاملات در روزهای پایانی اسفند با کاهش جدی مواجه خواهد شد تا وضعیت بازار روشن‌تر شود.

تقاضا در تعیین قیمت‌ها اثرگذار است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت مسکن به‌خصوص کاهش اخیر قیمت مصالح ساختمانی گفت: قطعا هم عوامل بخش عرضه و هم تقاضا در قیمت‌ها و تعداد معاملات اثرگذار است اما معمولا آن چیزی که تعیین‌کننده قیمت و از تحلیل پارامترها مهم‌تر است، بخش تقاضا است.

روانشادنیا ادامه داد: در واقع در شرایط فعلی بیش از اینکه کاهش قیمت‌ مصالح و عواملی از این دست بتواند اثر کوتاه‌مدت بگذارد خوش‌بینی نسبت به کاهش نرخ ارز و شرایط عمومی اقتصادی که به وجود آمده است می‌تواند تاثیرگذار باشد البته همه اینها به شرط تداوم این شرایط است.

پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن در سال آینده

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مورد وضعیت بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ هم بیان کرد: در شرایط فعلی با توجه به ریسک‌های مختلفی که در اقتصاد حاکم است پیش‌بینی کار دشواری است اما آن چیزی که می‌شود پیش‌بینی کرد این است که بازار مسکن می‌تواند در حدود نرخ تورم عمومی کمی کمتر یا کمی بیشتر حرکت کند و اگر با ریزش بیشتر قیمت ارز مواجه شویم قطعا بازار هم از نظر تعداد معاملات و هم از نظر قیمت‌ها به رکود خواهد رفت.

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • ناشناس
    6

    به همین خیال باش ، هر وقت شما این کاهش را در لوازم خانگی و خودروی ایرانی و و و نوسازی زاک.نی دیدی در خانه و مسکن هم میبینی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      قیمت دلاررابیشترکاهشی کنید تاقیمت لوازم خانگی در بازار هم کاهشی شود.جوانان با گرانی سرسام آور لوازم خانگی توان خرید جهیزیه در بازار را ندارند.
      ‌واردات لوازم خانگی به کشور را آزادکنیدتاقیمتها کاهش پیداکنند.باتشکر

  • ناشناس
    8

    تا وقتی دشمنی با آمریکا رو ادامه بدید وضع روز به روز بدتر خواهد شد.ارتباط با کشورهای دسته چندم شانه تخم مرغی دردی رو دوا نمیکنه.اینها همه مصرف داخلی دارن

    نظرات شما -
    • 2

      نادان کدوم دشمنی همه باهم برای چاپیدن
      ما هستند حتی پول گازوییل ناو ها امریکا
      را اخوندها میدن

    • ناشناس
      2

      انشاالله قیمت دلاربه زیر۲۰ هزارتومان برگردد،،تاشاهدکاهش بیشتر خودرو،،،مسکن،،،لوازم خانگی،،،سکه وطلا درکشور باشیم.
      باتشکرازمسئولین بابت کاهش قیمت دلار در بازار.
      یاعلی

  • ناشناس
    1

    اخه بی وجدان ، چه کاهش نرخ ارز؟!؟!؟!؟؟؟؟ دلار ۴۶ هزار تومنه ماه پیش ۳۶ هزار بود ، چرا چرت میگید ....

  • ناشناس
    1

    هیچ امیدی به اینها نیست تمومه ماجرا

  • بهلول
    1

    این مطلب را بخوانید همه چیز را خواهید فهمید. تاحالا به دقت وبادلیل فکر کردید چه کسانی از افزایش قیمت ارز بیشترین سود را می‌کنند!؟ وچگونه قادرند به راحتی قیمت ارز را تغییر دهند؟ شاید تعجب کنید سهامداران کلان کارخانجات فولادی شمش وپتروشیمیهای که تولید کننده مواد اولیه سایر کارخانجات هستند . ولی چرا؟ این شرکت‌ها دارای چند امتیازند 1_سایر کارخانه ها به آنها وابسته اند. 2_دولت وابستگی شدیدی به ارز صادراتی آنها به نام نیمایی دارد3_در قیمت گذاری محصولات خود هیچ ضابطه ای یا آنالیزی صورت نمی‌گیرد 4_تعهدات تامین ارزی آنها به دلیل دراختیار گذاشتن گاز وبرق یارانه ای از دولت است ولی هیچ قانون بازدارنده ای درصورت اخلال درتحویل ارز به بانک مرکزی ندارندوصرفا یک تعهد اخلاقی بوده که همه می‌دانند اقتصاد اخلاق ندارد. 5-تعهدات عرضه کالا درداخل بورس نیز بسیار آبکی واخلاقیست
    حالا شما جای سهامداران آنها باشید با این امتیازات طلایی چه می‌کنید؟ کافیست بهانه جویی کنید قیمت ارز بالا رود. مثلا اغتشاش یا شکرآب شدن مذاکرات برجامی یعنی ابتدا فرصت طلبی . قدم دوم ایجاد اختلال درتحویل ارز به بانک مرکزی با بهانه های مختلف 3_ ایجاد شایعه همراه با فرستادن عده ای به بازار جهت جمع آوری اسکناس‌های کف بازار وهمراه شدن عده ای جاهل وطمع کارکه ناخواسته به آنها کمک میکنند 4_با افزایش قیمت ارز چون ریش وقیچی قیمت محصولات دردست مبارکشان است نرخ خودرا بدون هیچ آنالیز ومنطقی صرفا به نسبت افزایش قیمت دلار بالا می‌برند درحالیکه تاثیر ارز در تولید محصولاتشان کمتر از ده درصد است ولی وقتی دلار دوبرابر شد شمش آهن نیز قیمتش دوبرابر میشود یعنی با کمترین هزینه، بالاترین سود ممکن که هیچ کارخانه دیگر چنین سودی نخواهد برد.5_اگر کسی به آنها بگوید لا مروت این قیمت را برای چه دادی! ؟می‌گوید ما هوای سهامداران مانند تامین اجتماعی را داریم که باید حقوق بازنشستگان وغیره را بدهیم و شروع به عجزولابه می‌کنند.
    نتیجه کار:1_سرایت گرانی به سایر محصولات وخدمات وتورم 2_ایجاد فرهنگ قیمت گذاری دلبخواهی چه در کارخانجات چه دربازاریان چه آنچه که مردم مالک واختیار آنرا دارند مانند طلا وماشین وملک واجاره خانه وغیره 3_بدبخت آن کارخانه یا کارگر وکارمندومستمری بگیری که نرخشان دستوریست لذا یا ورشکسته ویاروز به روز فقیر تر می‌شوند. 4_اگر کسی صاحب ملک وماشین نبود که قیمتش را بالا ببرد بایست به کمیته امداد متوصل شود. 5_ دولت به دلیل تورم های صرفا بابهانه سیاسی گرچه اندکی درآمدش ازبابت گران شدن ارز وسکه بالا می‌رود ولی درعوض چند برابر هزینه هایش افزایش میابد نهایت با کسری بودجه مواجه می‌شود. 5_ چرت وپرت گویی کارشناسان که کسری بودجه موجب تورم می‌شود درحالیکه دراین کشور برعکس است چون این تورم است که کسری بودجه می آورد.

    نظرات شما -
    • 🐜
      0

      درودبرشما مشتی بهلول عاقل اصل مطلب را بیان کردی

  • ناشناس
    0

    هرموقع قیمت مصالح وکرایه وعوارض شهرداری کاهش پیداکرد انوقت راست گفتی

  • ناشناس
    0

    ایشالا شاهد ریزش مسکن و خودرو در کشور باشیم تا دل مردم عزیزمان در سال جدید شاد شوند.آمین

  • ناشناس
    0

    خدا روشکربابت کاهش مسکن و خودرو

    نظرات شما -
    • ب ناشناس
      0

      ساده نباش

  • میلاد
    0

    بشین تا بیاد پایین. مسکن در حال حاضر با دلار ۳۲ تومنی است. فروشندای در بازار نیست . آمار پروانه ساختمانی عملا صفر شده. یعنی تولید نیست. کسانی هم که مشغول به ساخت هستن بعد از اتمام با قیمت فعلی مصالح و دست مزد قطعا مجبور به اعلام قیمت بالاتر از حال حاضر هستن. قیمت مسکن فعلی با میگذرد ۱۸ هزار تومانی و ... است

  • احمد
    0

    دولت اگه بخاد میتونه همه بی خانمان ها رو خانه دارکند مثل کشورهای اروپای شرقی که مستاجرندارن وهیچکس هم دوست ندارد بیشترازیک خونه داشته باشد کافیست ابرقولهای ملک اجازه بدن

  • ناشناس
    0

    تا وقتی دولت هرسال حتی تا چندیت نوبت اقدام ب افزایش قیمتها میکنه بنابراین هیچ کاهش قیمتی رخ
    نخواهد داد ب ویژه در مورد مسکن و فقط مدتی شاهد روکود خواهیم بود و بعد شدیدا شاهد افزایش قیمت

  • 🐜
    0

    خیلی تاثیرگذار است الان همه ارزان شده بخصوص مسکن الان میشه با ۲۵۰میلیون تومان یک واحد مسکن ۴۰۰متری درمحله پاسداران خریداری کرد درهمین سال اقتصادکشور پدرصاحب مردم را درنیاورده آفرین بشما دولت ومجلس اففففففففففففففففففرین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها