تعیین حق عائله‌مندی و افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان مهمترین‌های مجلس در هفته گذشته

با توجه به اینکه هفته گذشته ماراتن مجلس برای بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ پس از ۱۰ روز به پایان رسید، «تعیین کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد» و «افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی» در صدر خبرهای مثلث سبز قرار داشتند.

تعیین حق عائله‌مندی و افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان مهمترین‌های مجلس در هفته گذشته

هفته گذشته با توجه به اینکه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ همچنان در صحن علنی مجلس ادامه داشت، بازار اخبار تصویب شده توسط نمایندگان مجلس داغ تر شد و با سرعت بیشتری پیش رفت.

تعیین حق عائله‌مندی و افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان مهمترین‌های مجلس در هفته گذشته

پربازدیدترین خبر هفته گذشته مثلث سبز درباره مشخص شدن کمک هزینه عائله مندی و حق اولاد در سال آینده بود که مورد توجه بسسیاری از مخاطبان قرار گرفت.

بر این اساس نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت سوم روز یکشنبه(۱۴ اسفند) و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزءهای ۳ و ۴ بند الف تبصره ۱۲ را به شرح زیر تصویب کردند.

خبر مهم بعدی در رابطه با افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی بود. نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، جزء ۵ بند الف تبصره ۱۲ لایحه  را تصویب کردند که بر این اساس، مستمری‌ مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و سایر حمایت‌های متناسب با آنها به میزان ۴۰ درصد افزایش می یابد.

همچنین نمایندگان مجلس تصویب کردند که معادل ۳ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی کل کشور اختصاص پیدا کند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۴۵ همت هم بابت پرداخت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور در سال آتی اختصاص دادند.

اما در میانه اخبار مصوبات بندهای لایحه بودجه ۱۴۰۲، بحث مسمومیت های دانش آموزان هم که اخیرا در مدارس بیشتری افزایش یافته بود هم همچنان داغ بود و محمدحسن آصفری عضو کمیته حقیقت‌یاب بررسی علت مسمومیت دانش آموزان روز دوشنبه (۱۵ اسفند) به ارائه جزییات جدیدی از دلایل این مسمومیت ها پرداخت.

زهرا شیخی سخنگوی کارگروه ویژه بررسی علل مسمومیت دانش آموزان هم از تشکیل اولین جلسه این کارگروه و تعیین هیئت رئیسه آن خبر داد و گفت که به دنبال دستور رئیس مجلس برای تشکیل کارگروه ویژه بررسی علل مسمومیت دانش آموزان متشکل از چهار کمیسیون بهداشت و درمان، امنیت ملی و سیاست خارجی، آموزش و تحقیقات و شوراها، امروز اولین جلسه این کارگروه تشکیل شد.

به گفته وی در این جلسه هر یک از نمایندگان عضو چهار کمیسیون مجلس به ارائه گزارشی از آخرین جلسات برگزار شده و نتایج حاصله پرداختند.

نماینده مردم اراک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کمیته حقیقت یاب بررسی علل مسمومیت دانش‌آموزان روز گذشته جلسه‌ای با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های اطلاعات، کشور، بهداشت، آموزش و پرورش، سازمان اطلاعات سپاه و اطلاعات نیروی انتظامی برگزار کرد. طبق گزارش ارائه شده متاسفانه تعداد زیادی از مدارس ما درگیر مسمومیت شده‌اند که آمار ارائه شده تا دیروز درگیری ۲۵ استان کشور شامل تقریبا ۲۳۰ مدرسه می‌شود که به دنبال آن بیش از ۵۰۰۰ دانش آموز دختر و پسر مسموم شده‌اند از این آمار بیشترین مسمومیت مربوط به دختران و کمترین مربوط به پسران بوده است.

تعیین حق عائله‌مندی و افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان مهمترین‌های مجلس در هفته گذشته

در ادامه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش هزینه ای، همچنین نمایندگان مجلس تصویب کردند که در سال آینده حقوق کارکنان دولت ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و حداقل حقوق نیز ۷ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان تعیین شد.

در هفته گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تمدید اجرای تبدیل وضعیت ایثارگران در سال آینده هم مخالفت کردند. محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز پیشنهاد الحاق یک تبصره به تبصره ۲۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره تبدیل وضعیت ایثارگران را مطرح کرد که نمایندگان با این پیشنهاد مخالفت کردند.

یکی دیگر از خبرهای هفته گذشته و در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ این بود که با تصویب مجلس، مجوز استخدام نیروی انسانی در تمام دستگاه‌های اجرائی با امضای مشترک روسای دو سازمان ‌برنامه‌ و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور مذکور صادر می‌شود و بر این اساس نحوه استخدام در دستگاه‌های اجرایی تغییر کرد.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تسهیلات قرض ‌الحسنه ازدواج هم برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آنها از ابتدا سال ۹۸ بوده مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان و برای زوجهای زیر بیست و پنج سال و زوجه‌های زیر بیست و سه سال مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان تعیین شد.

نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری حقوق بازنشستگان در سال آینده را طبق جزء ۲ بند الف تبصره ۱۲  تعیین کردند و بر این اساس، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاههای ‌اجرائی، به میزان بیست درصد (۲۰%) نسبت به آخرین حکم حقوق سال ۱۴۰۱ افزایش می یابد. حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی مذکور در سال ۱۴۰۲ معادل (۱/۲) برابر حداقل حکم حقوق سال ۱۴۰۱، موضوع جزء(۲) بند(الف) تبصره(۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با اعمال افزایش جزء (۲) قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری خواهد بود.

در مصوبه دیگری در هفته گذشته، با تصویب مجلس، همه کارکنان دولت مشمول دریافت مزایا خواهند شد و با توجه به بندالحاقی ۱ تبصره ۱۲، در اجرای ماده (۴۰) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱) و درراستای برقراری نظام پرداخت عادلانه کارکنان دولت، دولت مکلف است در اعطای مزایای جانبی از قبیل پرداختهای مناسبتی، رفاهی، بیمه تکمیلی، هزینه ایاب و ذهاب، حق مسکن به‌گونه‌ای عمل کند که موارد مذکور به صورت عادلانه شامل کارکنان دستگاه‌های اجرایی گردد. ضوابط اجرایی پرداخت این مزایا به تصویب شورای حقوق و دستمزد می‌رسد.

تعیین حق عائله‌مندی و افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان مهمترین‌های مجلس در هفته گذشته

تعیین میزان تسهیلات فرزندآوری هم از مصوبات دیگر هفته گذشته مجلس و در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود که بر اساس آن برای فرزند اول ۳۰ میلیون، برای فرزند دوم ۶۰ میلیون، برای فرزند سوم ۹۰ میلیون و برای فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون و برای فرزند پنجم به بعد ۱۵۰ میلیون تومان تعیین شد.

با تصویب مجلس، پاداش پایان خدمت کارکنان دولت هم تعیین شد که در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی‌سال و تا سقف ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود.

در ادامه مصوبات هفته گذشته لایحه بودجه ۱۴۰۲، نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزان کمک معیشتی ماهیانه به جانبازان و آزادگان معسر غیر حالت اشتغال فاقد شغل و درآمد معلولین شدید و خیلی شدید فاقد شغل در سال آینده را ه تعیین کردند.

همچنین دستگاه های اجرایی مکلف شدند که تمام پرداخت‌های قانونی به کارکنان را فقط در یک فیش به‌صورت ماهانه درج کنند.

خبر بعدی و مصوبه دیگری که مجلس داشت این بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که مستمری والدین شهدا در سال آینده معادل حکم حقوقی شهید محاسبه شود.

نمایندگان مجلس در مصوبه ای وزارت نفت را هم مکلف کردند که حداقل ۹۰ درصد خودروهای بنزین سوز و ۹۵ درصد خودروهای نفت گاز سوز صرفاً از کارت های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.

در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ۱۴۰۲، تسهیلات قرض الحسنه ودیعه یا خرید یا ساخت مسکن برای خانواده‌های فاقد مسکن که از ابتدای سال ۱۳۹۹ به بعد صاحب فرزند سوم یا بیشتر می‌شوند هم به میزان ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

تعیین حق عائله‌مندی و افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان مهمترین‌های مجلس در هفته گذشته

در جلسه علنی نوبت سوم روز یکشنبه (۱۴ اسفند) مجلس و در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ در تبصره ۲، بابک افقهی، معاون سازمان برنامه و بودجه، از تریبون مجلس، اعلام کرد: مصوبه قبلی که آقای دلخوش طرفدار آن بودند بدان معناست که حقوق های ۲۰۰ میلیونی و ۳۰۰ میلیونی به میان خواهد آمد، بنده از اینجا این را اعلام کردم تا در جریان قرار بگیرید. بنده از اینجا می گویم تا ثبت شود مستثنی کردن رفاهیات از سقف بودجه یعنی افزایش وحشتناک حقوق.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به اظهارات نماینده دولت گفت که اینکه گفتید مجلس به افزایش حقوق ۲۰۰ میلیونی یا ۴۰۰ میلیونی رای داده اصلا درست نیست و مجلس حداقل پرداختی را ۷ میلیون و۹۲۰ هزار تومان و حداکثر را حدود ۵۶ میلیون تومان پیش بینی کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین کمیسیون انرژی را مامور کرد تا به علت صدور قبوض گاز و برق با ارقام بسیار بالا و غیرمنطقی در برخی از مناطق محروم و روستاها رسیدگی کند.

در جریان جلسات علنی هفته گذشته، نمایندگان مجلس در مصوبه ای به وزارت صمت مجوز دادند که نسبت به پلاک ملی خودرو های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام کند.

همچنین نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری بر اساس دو بندالحاقی ۲ و ۳ تبصره ۷ در بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۲، به وزارت صمت مجوز واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال را دادند.

تعیین حق عائله‌مندی و افزایش ۴۰ درصدی مستمری مددجویان مهمترین‌های مجلس در هفته گذشته

هفته گذشته رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران سفر کرده و ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جلسه روز یکشنبه (۱۴ اسفند) این کمیسیون گفت: در این جلسه آقای کمالوندی در پاسخ به سوالات مطرح شده از جانب نمایندگان، ادعای مطرح شده درباره دسترسی آژانس به افراد را رد کرد و همچنین گفت با توجه به اینکه در فردو افزایش فعالیت هسته‌ای داشته ایم براساس استانداردهای متعارف بازرسی آژانس، دفعات بازرسی از این سایت افزایش دارد.

عمویی در توضیح این جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با دعوت از آقای اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی و آقای کمالوندی معاون سازمان برای بررسی ابعاد و نتایج سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران برگزار شد. بر اساس گزارش ارائه شده در جلسه، نحوه نظارت و راستی آزمایی بعدی در جلسه فنی که در آینده بین ایران و آژانس در تهران برگزار خواهد شد، مورد توافق قرار خواهد گرفت.

همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در جریان بررسی بخش هزینه ای طبق جزء ۷ بند الف تبصره ۱۲،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی حداقل حقوق سربازان در سال آینده را ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین کردند.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها