نقش اتاق بازرگانی در صدور خدمات فنی و مهندسی

تشکلی بودن کاندیداها، ویژگی دهمین دوره انتخابات اتاق های بازرگانی است.

نقش اتاق بازرگانی در صدور خدمات فنی و مهندسی

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه دغدغه ما  برداشتن قدم های مثبت برای حل مشکل مسکن کشور است، گفت: روش ما تعامل نزدیک با دولتمردان است و ما هم در راستای حل مشکل مسکن در انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تهران شرکت کردیم و به دلیل اینکه قانون ، اختیارات زیادی به اتاق ها داده، می توانیم از طریق پارلمان بخش خصوصی و همکاری با دولت، قدم های بزرگی برای مسکن کشور برداریم چرا که دولتی ها و مجلسی ها با اتاق بازرگانی رابطه خوبی دارند و سخنان اعضای اتاق ها را شنیده و می توانند در رابطه با مشکلات فعالان اقتصادی اقدامات موثری را انجام دهند.

ایرج رهبر در پاسخ به پرسشی مبنی بر  تغییرات در شیوه اجرای دهمین دوره انتخابات اتاق ها، اظهار داشت: تشکلی بودن کاندیداها، ویژگی این دوره از انتخابات اتاق های بازرگانی است و تشکل ها قدرت بیشتری دارند، مصوبات مجلس را کارشناسی کرده و با این پتانسیل، فعالان اقتصادی خواسته های خود را محقق می کنند.

وی  در خصوص شیوه نظارت بر انتخابات، اینگونه پاسخ داد: در دوره های قبل از کارت های بازرگانی افراد که به کارت های یکبار مصرف معروف بودند برای شرکت در انتخابات استفاده می شد اما در این دوره، شورای نظارت، شرایطی را اعلام کرده که به شفافیت انتخابات بسیار کمک کرده است.

به گفته رهبر، اتاق بازرگانی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی، کمک بسیاری می تواند انجام دهد و در واقع پل بی اعتمادی بخش خصوصی و دولت به واسطه حضور تشکل ها در اتاق و تعامل با دولت در اجرای پروژه هایی نظیر نهضت ملی مسکن، شکسته خواهد شد.

IMG_20230308_143825_668

رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران گفت:  یک اقدام اساسی که می خواهیم در این برهه انجام دهیم، ورود به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی است.

مسئله مطرح در بخش مسکن، وجود مشکلات فراوان آن در کشور است و ۲۲ سال است که انجمن انبوه سازان را تشکیل داده ایم. افتخار داشتم به عنوان رئیس هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان بوده ام.

هدف ما این است که با دولت مردان تعامل نزدیک داشته باشیم و به عنوان بازوی اجرایی، در پیرو سیاست های دولت قدم برداریم و به حل مشکل مسکن بپردازیم.

می خواهیم به هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ورود پیدا کنیم و می توانیم در آن حوزه مانورهای وسیعی داشته باشیم و هدف های خود را در اتاق پیگیری کنیم. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، جوامع مدنی شکل گرفت تا کمک های مردمی بیشتر استفاده شود و از بهش خصوصی بهره بیشتری ببرند. اتاق آمده است تا به عنوان یک کانون و مرکز تشکل ها و پارلمان بخش خصوصی که تشکل می توانند در آن جایگاهی به عنوان فراکسیون داشته باشند و فعالیت های خوبی انجام دهند و اهداف را زودتر به نتیجه برساند.

وزرای مختلف در اتاق بازرگانی حضورپیدا می کنند و حرف های بخش خصوصی را می شنوند و باید این ارتباط بین دولت و بخش خصوصی را نزدیک تر کنیم.

وی گفت: مسئله اتاق بازرگانی بسیار وسیع تر از مسئله مقطعی نهضت ملی مسکن است و صدور خدمات فنی و مهندسی به اتاق بازرگانی بازمی گردد.  بخشی از این مشکلات به تحریم ها و مشکلات پولی بازمی‌گردد. از الان باید برنامه ریزی کنیم و اتاق بازرگانی برای صدور خدمات فنی و مهندسی، می تواند کمک بسیاری انجام دهد.

همچنین  رامین گوران اوریمی؛ دبیر  کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: ظرفیت های اتاق بازرگانی بسیار بیشتر از این حرف ها بوده است و ما قانون بهبود مستمر کسب و کار داریم و اگر بتوانیم آن را اجرا کنیم، بسیاری از کارها پیش رفته است.

وی گفت: در یک مدت ۴ ساله کارها پیش نمی رود و بسیاری از کارها باید به بخش خصوصی واگذار شود و تقویت بخش خصوصی بسیار مهم است و باید هدفمان تقویت بخش خصوصی باشد. جای سند احداث انرژی بسیار کمرنگ است و باید در این زمینه نیز ورود کنیم.

وی افزود: باید افرادی در اتاق بازرگانی وارد شوند که در حوزه اقتصاد کار کرده اند و افرادی که در انتخابات پیش رو رای می دهند باید سابقه ۲ ساله فعالیت داشته باشند و کیفیت انتخابات این دوره بالاتر خواهد رفت. یکی از اصلی ترین ماموریت های ما حوزه نهضت ملی مسکن است، مدل هایی که با آقای بذرپاش پیش برده ایم، تا حدودی به صورت عملیاتی درحال پیشروی است و با وزارت راه و شهرسازی و وزیر اقتصاد مدل هایی را پیش برده ایم  و به وزارتخانه ها پیشنهاد کردیم  که خلاقانه است و خوشبختانه مورد اقبال‌ قرار گرفته است.

IMG_20230308_143829_013

دبیر  کانون سراسری انبوه سازان به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از قانون مذکور اجرا نشده و از آنجا که تقویت بخش خصوصی برای کشور حائز اهمیت است، دولت باید اقتصاد را به بخش خصوصی بسپارد و نظارت و سیاستگذاری برعهده دولتی ها باشد و ما هم در راستای افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد و نیز تثبیت جایگاه صنعت احداث انرژی به انتخابات اتاق بازرگانی ورود کردیم.

رامین گوران اوریمی، دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور معتقد است: انتقال قدرت به بخش خصوصی باعث کسب نتیجه مطلوب هم برای دولت و هم مردم می شود و در همین رابطه تصریح کرد: ماموریت وزارت مسکن باید سیاستگذاری و نظارت باشد اما به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی، شرکت تعاونی تشکیل داده و بخش خصوصی، پیمانکارانش هستند که متاسفانه در این چرخه بد، امکان نفع مردم وجود ندارد.   

وی در رابطه با نهضت ملی مسکن تاکید کرد: وزارت مسکن باید فرماندهی کند و زمین و وام کم بهره بدهد و بخش ساخت را به اهلش بسپارد تا در بازار کسب و کار،توازن ایجاد شود.

گفتنی است ،دهمین دوره انتخابات هیئت نمایندگان اتاق های بازرگانی سراسر کشور، روز شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ در  تهران و سایر استان ها برگزار خواهد شد که گروه ائتلاف برای فردا با ۴۰ عضو در انتخابات اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران مشارکت می کنند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها