قیمت سیمان افزایش یافت

قیمت سیمان به دلیل بر هم خوردن تعادل میان عرضه و تقاضا افزایش یافته است. کارخانه‌ها پس از گذران روزهای سرد و محدودیت‌ در مصرف انرژی به‌تازگی به جریان عادی تولید بازگشته‌اند؛ این در حالی است که تقاضا برای سیمان به صورت سنتی در نیمه دوم اسفند صعودی شده است.

قیمت سیمان افزایش یافت

قیمت سیمان افزایش پیدا کرده است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با آغاز نیمه دوم اسفند، گرم‌تر شدن هوا، به‌طور سنتی تقاضا برای انواع مصالح ساختمانی رشد یافت و قیمت انواع مصالح از جمله سیمان بالا رفت.

حمید فرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن سیمان، در این باره گفت: تولید شماری از کارخانه‌های سیمانی در طول 50 روز از روزهای سرد سال به دلیل محدودیت شدیدی که این کارخانه‌ها در مصرف گاز متحمل شدند، کاهش شدید داشت. این اتفاق امروز و در نیمه دوم اسفند به برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا منجر و باعث افزایش قیمت سیمان شده است.

وی افزود: به صورت سنتی در نیمه دوم اسفند مصرف سیمان جهش چشمگیری را تجربه می‌کند. در حال حاضر نیز این جهش در شرایط کاهش عرضه اتفاق افتاده است.

 

او همچنین اضافه کرد: البته شیب جهش مصرف سیمان از نیمه دوم فرودین تندتر می‌شود، اما تا آن زمان چون تولید و مصرف به تعادل رسیده‌اند، قیمت سیمان دوباره افزایش نمی‌یابد.

قیمت سیمان امروز 16 اسفند

امروز سه‌شنبه 16 اسفند 1401 قیمت سیمان سیاه تیپ 2 از 52 هزار تومان برای هر پاکت 50 کیلویی آغاز می‌شود. این قیمت بسته به میزان تقاضایی که برای محصول هر کارخانه وجود دارد می‌تواند بالا رود. به طور مثال قیمت سیمان تیپ 2 آبیک امروز 55 تومان درهر کیسه است. همچنین در پی این افزایش قیمت، بهای هر تن سیمان سیاه فله از یک میلیون تومان بالاتر رفت.

سیمان تیپ یک ساوه نیز 55 تومان در هر پاکت فروخته می‌شود.

قیمت سیمان سیاه تیپ2 در حالی به دست‌کم  52 هزار تومان رسیده که پیش از 15 اسفند قیمت هر پاکت حداقل 40 هزار تومان و حداکثر 50 هزار تومان بود.

تحریک بازار با گرما و تامین انرژی

همان طور که نائب رئیس هیات مدیره انجمن سیمان بیان کرد، شرکت‌های تولیدکننده سیمان از اوایل دی با مشکل کمبود گاز و در پی آن کمبود برق روبه‌رو بودند، اتفاقی که تولید آنها را به شدت کاهش داده و حتی شماری از کارخانه‌ها را تا آستانه تعطیلی پیش برده بود.

با این حال مازاد سیمانی که در کارخانه‌ها وجود داشت مانع از افزایش قیمت در فصول سرد شد و قیمت سیمان در این فصول تنها در مناطق جنوبی کشور که در این ماه‌ها روزهای اوج‌گیری ساخت و ساز را سپری می‌کردند، بالا رفت.

حالا با آغاز فصل گرما مشکل کمبود انرژی کارخانه‌های تولید سیمان از بین رفته و تقاضا هم چنانچه گفته شد برای این محصول افزایش پیدا کرده است؛ این دو عامل می‌توانند محرک خوبی برای رونق‌گیری بازار سیمان باشند.

با این حال از سویی دیگر بازار ساخت و ساز ایران در رکود به سر می‌برد. گرانی مصالح ساختمانی از سود انبوه‌سازان کاسته و تمایل آنها را به ساخت و ساز کاهش داده است. رکود ساخت و ساز به معنای کاهش تقاضا برای سیمان و در ادامه مازاد عرضه آن است. در شرایطی که صادرات سیمان به مقاصد دوردست به دلیل سنگینی بار مقرون به صرفه نیست، مازاد عرضه می‌تواند به ورشکستگی واحدهای تولیدی بینجامد.

منبع: تجارت نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • بازنشسته
    0

    همه مشکلات امروزکشور ازمردم هست که کارگران حقوق اضافی به اندازه تورم طلب می کنندمثلآسیمان زیادمی خورندببخشید!!مصرف میکنندآب می خورند.نان میخورند.برق وکاز مصرف می کنند.ازهمه بدترنفس می کشنداکسیژن درحال اتمام است تصمیمات غلط می گیرندمدیران ومسئولان بیچاره راباحقوق ودرآمدکم به دردسر می اندازندتازه پدرآمرزیده هاتوکشورجااشغال کرده اندازکشورپاک ومقدس مسئولان کوچ نمی کنندباباجان ازاین کشور که ارث پدری مسئولان ومدیران خودوم هست چه میخواهیدروابط بین المللی مشکل ایجادمیکنیداقتصادمشکل ایجادمیکنیدفرهنگ و....مشکل ایجادمی کنیدتازه بعضی وقت ها مظاهم خواب مدیران ومسئولان پرپشت میزشان می شوید برای یک امضای ناقابل نمی گذارنداین بینوایان با حقوق ودرآمدکم ورانت به اینکه چگونه وباپارچه راههایی می شوداین مردم رابیشتراذیت کردبیاندشندای مردم نمک نشناس مدیران ومسئول آزاری نکن عین کفراست مدیران ومسئولان نعمت اندهرچندیک کم زندگی مرفه و حساب بانکی خوشگل وویلاهها دارند یک کم ویک کم رانت خوارهستندوتنهادغدغه که ندارندمردم و انقلاب هست ای کاش امام ره توصیه می فرمودند اینگونه مسئول ومدیرولی نعمت است اصلآبایدمدیران زحمت کش و همیشه طلب کارومیزشان تقدس ومقدس بودبه جای زیارتگاه‌ها وعروج شهدا درورودی اطاق باروی میزمدیران هرچه نالایق ترپررنگ ترمی نوشتند با صلوات وباوضوواردشویدبله مردم مقصرند

  • ناشناس
    0

    سیمان دربازار ازاد زیر ۸۰ هزارتومن پیداکردی یه صلوات بلند درحق اموات مسعول سیمان بفرست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها