تکذیب خبر افزایش نرخ سیمان

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان خاطر نشان کرد: دلیل و مولفه‌ای برای افزایش نرخ سیمان در بازار ایجاد نشده است و امروز سیمان با همان نرخ سابق یعنی کیسه‌ای 50 هزار تومان بفروش می‌رسد.

تکذیب خبر افزایش نرخ سیمان

نادر غفاری با رد خبر افزایش نرخ سیمان، گفت: دلیل و مولفه‌ای برای افزایش نرخ سیمان در بازار ایجاد نشده است و امروز سیمان با همان نرخ سابق یعنی کیسه‌ای 50 هزار تومان بفروش می‌رسد و هیچ کاهشی در عرضه این محصول در بورس ایجاد نشده است؛ شرکت تعاونی مصالح فروشان سیمان را کیسه‌ای 40 تومان به مصالح‌ فروشان می‌فروشند و آنها نیز حدود 50 تا 51 هزار تومان سیمان را عرضه می‌کنند.

غفاری ادامه داد: وزارت صمت برای پیگیری خبر افزایش نرخ سیمان با من تماس گرفت که من این خبر را رد کردم چراکه دلیلی وجود ندارد که قیمت این محصول افزایش پیدا کند در حال حاضر به وفور سیمان در کشور وجود دارد.

عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه سیمان به اندازه کافی در بورس توزیع می‌شود، اذعان کرد: روزی که سیمان در بورس عرضه ‌شود رقابت ایجاد می‌شود و هر چقدر از سیمان ماند و فروخته نشد روز بعد از آن با قیمت پایه تا پایان هفته بفروش خواهد رسید.

وی با اشاره به افزایش نرخ سیمان در مناطق جنوبی، افزود: میزان تقاضای سیمان در مناطق جنوبی به‌خصوص استان هرمزگان در فصل سرد سال افزایش پیدا می‌کند چراکه در هوای گرم امکان بتن‌ریزی دشواری می‌شود از این‌رو نیاز این استان‌ها در این فصل از سال زیاد می‌شود هم‌اکنون فعالان این حوزه در حال تزریق سیمان به این استان‌ها هستند.

این کارشناس حوزه سیمان از کاهش مصرف سیمان در بازار داخلی خبر داد و افزود: کاهش مصرف سیمان چندان چشم‌گیر نیست و کاهشی شدن ساخت‌وسازها می‌تواند در این میان موثر باشد.

وی با اشاره به متوقف نشدن روند صادرات سیمان، تصریح کرد: صادرات مانند روال سابق انجام می‌شود و به کشورهای عراق، آسیای میانه، افغانستان و بخش کوچکی به کشورهای آفریقایی سیمان خاکستری صادر می‌شود؛ حجم قابل توجهی سیمان به قطر صادر نمی‌شد چراکه عربستان تولیدکننده است و از آنجایی‌که تعرفه تجارت در بین کشورهای عربی حذف می‌شود آنها از ما سیمان خریداری نمی‌کنند و ما در حجم کمی سیمان سفید به عمان و قطر صادر می‌کنیم.

غفاری عرضه سیمان در بورس را اقدام منطقی دانست و افزود: عرضه در بورس قیمت‌ها را به طریقی به مصرف وصل کرده است  در برخی مناطق که مصرف بیشتر است رقابت افزایش و در نتیجه قیمت‌ها متعادل می‌شود و مانند بازار آزاد که قیمت‌ها روند صعودی به خود می‌گیرند را ندارد. قیمت تمام شده سیمان باتوجه به افزایش هزینه تولید افزایش پیدا کرده است اما تولیدکنندگان با دولت همراهی می‌کنند تا شوکی به نرخ‌ها وارد نشود در حقیقت سود اکثر شرکت‌های تولیدی نزولی است به عنوان مثال وقتی از مازوت به جای گاز استفاده می‌شود در حقیقت تنی 50 تا 100 هزار تومان تفاوت قیمت ایجاد می‌شود چراکه تولیدکنندگان گاز را از طریق لوله‌کشی دریافت می‌کنند اما برای مازوت را حمل می‌کنند.

وی ادامه داد: حمل هر لیتر مازوت 500 تا هزار تومان تمام می‌شود. تولیدکنندگان سیمان نقشی در مصرف مازوت ندارند وقتی وزارت نفت نمی‌تواند گاز مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین کنند و سوخت دوم را به آنها می‌دهد؛ این سوخت برای تولیدکنندگان نیز دردسرآور است.

غفاری با بیان اینکه مشکل قطعی برق کارخانه‌های سیمان حل شده است، افزود: تغییر سوخت از گاز به مازوت به اصلی‌ترین مشکل تولیدکنندگان سیمان تبدیل شده است.

 این کارشناس حوزه سیمان امیدوارم در سال جاری تولید به عدد سال گذشته یعنی 62 میلیون  تن برسد

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها