عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

استفاده از هر نوع مصالحی در تولیدات صنعتی باید دارای توجیه اقتصادی باشد. قیمت، مقاومت و دوام مواد تعیین کننده توجیه اقتصادی آن‌ها است. یکی از کاربردی‌ترین مصالح در صنایع مختلف ورق‌های گالوانیزه هستند. ورق‌های گالوانیزه باتوجه‌به اینکه بر روی فلز پایه آهن یا فولاد لایه‌ای از فلز روی قرار گرفته، دارای مقاومت بالایی هستند.

عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است؟

علاوه بر این، قیمت این متریال نیز به گونه‌ای است که استفاده از آن در صنایع مختلف توجیه‌پذیر می‌باشد. یکی دیگر از مواردی که در هنگام استفاده از این ورق‌ها باید مد نظر قرار گیرد، دوام و طول عمر مفید آن‌ها است. اگر می‌خواهید بدانید عمر مفید ورق گالوانیزه چقدر است، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

 

ورق گالوانیزه چیست؟

فولاد و آهن از جمله عناصری هستند که دچار زنگ زدن، خوردگی و در نهایت ضعیف شدن می‌شوند. برای رفع این مشکل در سازه‌های فولادی روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها فولاد گالوانیزه است که در اکثر سازه‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درصورتی‌که ورق فولادی با فلز روی پوشش داده شود ورق گالوانیزه تولید می‌شود. در ورق‌های گالوانیزه حتی اگر پوشش روی شکسته شود و یا از بین رود این ورق هرگز دچار زنگ زدگی نخواهد شد. به همین دلیل کاربردهای گسترده‌ای دارد و از این ورق‌ها در ساخت سازه‌هایی مانند پل‌ها، استادیوم‌ها، چراغ خیابان‌ها، دروازه و نرده‌ها، سقف منازل و اتومبیل‌ها استفاده می‌شود.

ویژگی‌های ورق‌های گالوانیزه

پیش از آنکه به بررسی عمد مفید ورق گالوانیزه و عوامل موثر بر آن بپردازیم بهتر است که با ویژگی‌های این ورق‌ها بیشتر آشنا شویم.

  • هزینه تولید خیلی پایین در مقایسه با سایر ورق‌های مقاوم در برابر خوردگی
  • برخورداری از ظاهری زیبا و براق
  • قابلیت شکل و فرم‌گیری بسیار سریع و آسان
  • جوشکاری بسیار آسان
  • هزینه تعمیر و نگهداری بسیار مقرون‌به‌صرفه

 

اتنتان

 

میزان عمر مفید ورق گالوانیزه

به‌طور متوسط مدت زمانی که ورق‌های گالوانیزه قادر هستند در مقابل عوامل محیطی مانند رطوبت و اکسیژن هوا دوام آورند و دچار خردگی و زنگ زدگی نشوند، تقریبا 50 سال تخمین زده شده است. اما عمر مفید ورق گالوانیزه حدود 20 الی 30 سال است و پس از آن را نمی‌توان جز عمر با کارایی بالا این ورق‌ها محسوب نمود.

همان مدت 20 – 30 ساله نیز بسیار قابل توجه و ارزشمند است و اگر بخواهیم آن‌ها را با ورق‌های فولادی غیر گالوانیزه که حداکثر عمری بین 2 تا 12 سال دارند مقایسه کنیم، می‌توانیم به‌خوبی به ارزش و فواید این ورق‌ها و توجیه اقتصادی آن‌ها پی ببریم.

البته میزان عمر مفید تمامی ورق‌های گالوانیزه یکسان نیست و شرایط و روش تولید، مواد اولیه مورد استفاده و محل کاربرد آن‌ها نیز تاثیر بسزایی در طول عمر مفید آن‌ها دارد. ازاین‌رو نمی‌توان یک زمان ثابت را برای عمر همه ورق‌های گالوانیزه در کاربردهای مختلف بیان نمود.

اهمیت طول عمر مفید ورق گالوانیزه در کاربری‌های صنعتی

ورق گالوانیزه در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما از اصلی‌ترین صنایع که در آن‌ها این ورق‌ها به کار می‌رود، می‌توان به صنعت ساختمان، صنعت تولید اتومبیل و صنعت لوازم خانگی اشاره نمود. در تمامی این صنایع استفاده از مواد و فلزاتی که طول عمر بالایی دارند، بسیار حائز اهمیت است و موجب می‌شود که در نهایت بتوانند محصولاتی با طول عمر بالا تولید و عرضه نمایند.

 ازاین‌رو استفاده از ورق‌های گالوانیزه که دارای مقاومت خوب و طول عمر بالا، قیمت مناسب و ظاهر زیبا هستند می‌تواند یک گزینه بسیار عالی برای این صنایع محسوب گردد.

 

فثقفقف

 

ارتباط روش تولید ورق گالوانیزه با طول عمر مفید آن‌ها

عمل گالوانیزاسیون ورق‌های فولادی و آهنی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که این روش‌ها می‌تواند تاثیر مستقیمی بر طول عمر مفید ورق گالوانیزه داشته باشد. در ادامه سه روش اصلی گالوانیزاسیون را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

·روش غوطه وری ورق

یکی از رایج‌ترین و متداول‌ترین روش‌های تولید ورق‌های گالوانیزه، روش غوطه وری ورق در روی مذاب است که از آن برای تولید قطعات کوچک و بزرگ بسیاری مانند پیچ و مهره تا کانتر و کانتینر استفاده می‌کنند. در واقع انعطاف‌پذیری بالای این روش موجب کاربرد گسترده آن شده است.

یکی از عوامل موثر در میزان مقاومت ورق و عمر مفید آن، میزان ضخامت لایه روی است که در این روش دارای ارتباط مستقیمی با مدت زمان غوطه ور بودن ورق در روی مذاب و سرعت و میزان روی مذاب است. این روش به دو شکل پیوسته و ناپیوسته ورق‌های را گالوانیزه می‌نماید و ضخامت لایه روی محافظ کمتر از 1 اونس بر فوت مربع تا 2.75 اونس بر فوت مربع می‌باشد.

·روش الکتروگالوانیزاسیون

یکی دیگر از این روش‌ها، الکترو گالوانیزاسیون یا گالوانیزاسیون سرد است که از جریان الکتریسیته برای ایجاد لایه‌های نازک روی بر روی سطح صاف فلز پایه استفاده می‌کنند. پوشش ایجاد شده در این روش دارای چسبندگی بیشتری است و ورق‌های گالوانیزه تولید شده با آن از عمر مفید مناسبی برخوردار هستند. در واقع میزان چسبندگی تعیین کننده میزان مقاومت و طول عمر مفید ورق گالوانیزه است. ضخامت ورق گالوانیزه روی سطح فلز در این روش حدود 0.06 تا0.2 اونس بر فوت مربع است.

·روش پاشیدن روی

در این روش از دستگاهی همانند تفنگ بادی جهت پاشیدن روی بر سطح ورق استفاده می‌کنند و در نهایت سطح به کمک سنباده صاف می‌شود. ضخامت نهایی محصول در روش پاشیدن روی 0.01 میلی‌متر است.

 

عتفعفغعغ

 

ضخامت ورق‌های گالوانیزه

از دیگر عوامل موثر بر عمر مفید ورق گالوانیزه می‌توان به ضخامت این ورق‌ها اشاره نمود. هر چقدر که محصول دارای درصد پوشش بیشتری باشد از مقاومت و طول عمر بالاتری برخوردار است. برای تعیین میزان پوشش روی در سطح فلز پایه طی عملیات گالوانیزاسیون از اصطلاح کوتینگ استفاده می‌شود.

معمولا ورق‌های گالوانیزه موجود در بازار دارای ضخامتی حدود 0.02 تا 4 میلی‌متر هستند و عرضی بین 100 تا 125 سانتی‌متر دارند. همچنین میزان ضخامت روی بر روی سطح فلز مادر نیز برای کاربری‌های مختلف بین 80 تا 150 میکرون معادل گرم بر مترمربع است که با‌توجه‌به درخواست مشتری این میزان می‌تواند تغییر یابد.

سخن پایانی

ورق‌های گالوانیزه از مهم‌ترین مصالحی هستند که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای آنکه یک سازه در طولانی مدت به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز داشته باشد، باید در انتخاب مواد اولیه به کار رفته در آن بیشتر دقت نمود. بنابراین عمر مفید ورق گالوانیزه و انتخاب یک محصول با کیفیت بسیار حائز اهمیت است. ازاین‌رو در هنگام خرید ورق گالوانیزه از کارخانه‌های مختلف همواره باید به این مسئله توجه کرد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها