روش های تخلیه چربی پشت پلک

اگرچه غدد چربی که روی پلک ظاهر می شوند در بیشتر مواقع مانع از بینایی نمی شوند، اما می توانند ظاهری نامطلوب از نظر زیبایی ایجاد کنند. با این حال، غدد چربی بزرگ شده از حرکت پلک جلوگیری می‌کنند، نیاز به مراقبت پزشکی دارند.

روش های تخلیه چربی پشت پلک

چربی پشت پلک می تواند با افزایش سن ایجاد شود یا ممکن است یک ویژگی ارثی باشد که در هر سنی دیده ممکن است دیده شود.

محل و اندازه این غدد که ممکن است به دلیل بیماری های متابولیک یا عادات غذایی ایجاد شوند، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این غدد که معمولاً اثرات روانی بیشتری نسبت به اثرات فیزیکی دارند، با روش های جراحی مانند بلفاروپلاستی یا لیزر درمانی قابل برداشتن هستند.

روش های تخلیه چربی پشت پلک

غده چربی روی پلک نشانه چیست؟

 

غدد چربی به نام لیپوم؛ آنها بافت هایی هستند که می توانند در هر قسمت از بدن ظاهر شوند، پر از چربی هستند، می توانند رشد کنند و ساختاری شبیه تومور دارند. لیپوم ها که اکثر آنها توده های خوش خیم هستند به شکل تورم ظاهر می شوند و اغلب ظاهری نامطلوب از نظر زیبایی ایجاد می کنند.

در برخی موارد، غدد چربی خود را به صورت تورم های نرم و پر از چربی روی پلک ها نشان می دهند. غدد چربی روی پلک که به نام گزانتلاسما نیز شناخته می شود، معمولاً در اثر تجمع کلسترول و سلول های سیستم ایمنی روی اپیدرم ایجاد می شوند.

این غدد روغنی؛ دارای رنگ زرد، بژ یا مایل به سفید و با بافت نرم است.غدد چربی که در زیر پوست ایجاد می شوند و از لیپید تشکیل شده اند، بیشتر ضایعاتی هستند که نشانه بیماری نیستند. این ممکن است به طور کلی نشانه اختلال لیپوپروتئین باشد. لیپوپروتئین ها مسئول انتقال سلول های چربی در سراسر بدن هستند.

غدد سباسه که بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده می شود، می تواند در سنین پایین تر نیز اتفاق بیفتد، البته به ندرت. علاوه بر این، می توان گفت که تشکیل غدد چربی روی پلک در زنان بیشتر از مردان است.

روش های تخلیه چربی پشت پلک

 

 

دلایل ایجاد غدد چربی بالای چشم

برخی از عوامل خطر که می توانند باعث تشکیل غدد چربی روی پلک شوند به شرح زیر است:

  • عوامل ژنتیکی
  • اضافه وزن (چاقی)
  • عادات تغذیه ای
  • سبک زندگی کم تحرک (بی تحرک).
  • بیماری های متابولیک
  • سطوح بالای تری گلیسیرید یا کلسترول در خون

غدد چربی روی پلک به انواع مختلفی تقسیم می شوند. بنابراین، علت بیماری ممکن است با توجه به این گونه ها متفاوت باشد.

غدد چربی که در پلک بالا یا پایین ظاهر می شوند علائم مشابهی را در بیماران ایجاد می کنند. از ویژگی های بارز این غدد می توان به رنگ های مختلف (زرد، سفید یا بژ) و اندازه های مختلف و همچنین ظاهر شدن آنها به صورت حباب های متقارن توضیح داد.

مشخص ترین علامت غده چربی روی پلک، تورمی است که روی پلک ایجاد می شود. به طور کلی تورم هایی که نزدیک به ریشه بینی ایجاد می شوند و ممکن است از نظر عرض متفاوت باشند به شکل حلقوی یا بیضی و بیشتر اوقات صاف هستند. اگرچه نادر است، اما حباب های کاملا گرد و محدب نیز دیده می شود.

در بیشتر موارد، غدد چربی که روی پلک ظاهر می شوند به صورت چند تورم کوچک ظاهر می شوند و ممکن است به مرور زمان بزرگ شده و به نواحی اطراف گسترش پیدا کنند. در این حالت تورم های کوچک 1-2 میلی متری می توانند به برجستگی های بزرگ 1-2 سانتی متری تبدیل شوند. گسترش ممکن است به پلک بالا و همچنین پلک پایین محدود شود.

آیا غده چربی روی پلک روی بینایی تأثیر می گذارد؟

در موارد نادر بدون درمان، این ضایعات ممکن است در طول زمان بزرگ شوند. رشد بیش از حد غدد چربی می تواند باعث افتادگی پلک و ناتوانی در حرکت دادن پلک به صورت دلخواه شود. در این صورت میدان دید افراد محدود می شود.

چگونه غده چربی روی پلک را درمان کنیم؟

اگر غدد چربی ظاهر شده روی پلک به اندازه کافی بزرگ نباشند که بینایی را تحت تأثیر قرار دهند، از نظر فیزیکی بر روی بیماران تأثیر نمی گذارد. با این حال، درمان غدد چربی روی پلک بسیار مهم است زیرا از نظر زیبایی ظاهری نامطلوب ایجاد می کند.

درمان های مختلف چین و چروک و چربی پشت پلک برای بهبود ظاهر چشم استفاده می شود. درمان های پزشکی شامل لیزر، لایه برداری شیمیایی و پرکننده ها مانند تزریق ژل که ممکن است رنگ پوست را بهبود بخشد، پوست را سفت کند و ناحیه زیر چشم را جوان کند.

بسته به علت ایجاد چربی پشت چشم، جراحی پلک (بلفاروپلاستی) ممکن است یک گزینه درمانی مناسب باشد. در این روش جراح شما با برداشتن چربی اضافی از طریق یک برش در چین طبیعی پلک فوقانی یا داخل پلک تحتانی اقدام به تخلیه چربی پشت پلک می نماید. این روش معمولا در یک محیط سرپایی با بی حسی موضعی انجام می شود.

درمان بلفاروپلاستی

شایع ترین مشکلی که با افزایش سن در پلک های بالایی مشاهده می شود، پوست اضافی است. نازک شدن، کشیدگی و افتادگی پوست در درجه اول باعث ایجاد حالتی خسته و غمگین می شود، در حالی که پیشرفت این مشکل در طول زمان می تواند بر بینایی تأثیر منفی بگذارد.

در جراحی زیبایی پلک فوقانی علاوه بر پوست اضافی روی پلک، در صورت لزوم می توان مقدار کمی از عضلات زیر جلدی و یا بافت چربی را برداشت و مشکلات بینایی ناشی از اثر غدد چربی ایجاد شده توسط پوست اضافی را نیز اصلاح کرد.

آیا برای بلفاروپلاستی (زیبایی پلک) محدودیت سنی وجود دارد؟

در جراحی زیبایی پلک محدودیت سنی وجود ندارد . زیرا بسته به عوامل ژنتیکی، برخی از بیماران ممکن است حتی در 20 سالگی پوست اضافی روی پلک های خود داشته باشند یا فتق چربی داشته باشند و نیاز به زیبایی داشته باشند.

البته ما استفاده از روش های زیبایی را در سنین پایین توصیه نمی کنیم. با بالا رفتن سن، پوست اضافی یا تشکیل کیسه ها و  درمان پلک توسط آنها شدیدتر می شود.

بهبودی بلفاروپلاستی (زیبایی پلک) چقدر طول می کشد؟

پس از زیبایی پلک حدود 10 روز دوره نقاهت وجود دارد. در این فرآیند تورم و کبودی ایجاد می شود.

برای دو روز اول، این می تواند برای بیمار بسیار چالش برانگیز باشد. درد جدی وجود ندارد.

در فرآیند بعدی، این تورم ها و کبودی ها شروع به کاهش می کنند.

معمولاً تا پایان هفته اول ، تورم و کبودی پلک تقریباً از بین می‌رود و بخیه‌ها در روز دهم برداشته می‌شود و به این ترتیب عمل به پایان می‌رسد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها