آشنایی کامل با پلمپ دفاتر و مراحل آن

پیش از آنکه حساب و کتاب‌های یک شرکت در دفاتر مالیاتی نوشته شود، این دفتر باید توسط اداره ثبت پلمپ شوند تا دارای اعتبار قانونی شوند. مهم‌ترین مزیت پلمپ دفاتر شرکت‌ها آن است که از انجام هرگونه تقلب و اطلاعات مالی اشتباه جلوگیری می‌شود. می‌توان گفت هدف اصلی، ایجاد شفافیت در حساب و کتاب مالی شرکت‌ها در سازمان مالیات است.

آشنایی کامل با پلمپ دفاتر و مراحل آن

بر اساس ماده ۶ قانون تجارت، هر تاجری به جز کسبه خرد و جزء، باید دفاتری شامل دفتر کل،‌ دفتر روزنامه، دارایی و کپیه را به موجب قانون داشته باشند. دفاتر روزنامه و کل باید به صورت اجباری تهیه شوند. باید دقت داشته باشید از مهم‌ترین مسائل مالیاتی شرکت شما، همین درخواست و ثبت پلمپ دفاتر به موقع است.

اقدام به گرفتن دفاتر پلمپ

جهت تهیه دفاتر پلمپ ابتدا باید مودیان برگه‌ی اظهار نامه‌ی پلمپ دفاتر تجاری ( موجود در سامانه اینترنتی اداره ثبت ) به همراه ذکر تعداد جلد دفاتر مورد نیاز تکمیل نمایند. در آن شماره ی ثبت، آدرس شرکت و مشخصات مدیر عامل نیز درج گردد. در انتها برگه‌ی مزبور باید به مهر و امضای مدیر عامل شرکت یا موسسه برسد.

انواع دفاتر تجاری یا پلمپ دفاتر

دفتر پلمپ روزنامه

این دفتر مختص ورود تمام اطلاعات روزانه از جمله واردات، صادرات درآمدها و هزینه‌ها می‌باشد.

دفتر کل

این دفتر مختص ورود اطلاعات ریز دفتر روزنامه می‌باشد.

دفتر دارایی

ورود تمام اطلاعات دارایی‌ها و کلیه‌ی صادرات و واردات در طی یک سال گذشته به صورت دقیق در این دفتر انجام می‌پذیرد. اطلاعات این دفتر در انتها می‌بایست در دفتر کل ثبت شود و به امضا برسد. زمان تحویل دفتر به صورت سالیانه می‌باشد.

دفتر کپیه

دفتری است که هر تاجری باید کلیه مخابرات، مراسلات و همچنین کلیه صورتحساب‌هایی که صادر می‌نماید را با رعایت تاریخ در آن ثبت نماید. همچنین تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورتحساب‌های وارده خود را به ترتیب تاریخ ورود آن‌ها مرتب کند و در لفاف مخصوصی ضبط و نگهداری نماید.

مهلت پلمپ دفاتر ۱۴۰۱

شما قبل از پایان سال مالی (اصولاً از اول فروردین تا پایان اسفند) باید اقدام به درخواست خود کنید. زمان تهیه دفاتر پلمب، پیش از ابتدای سال مالی است و تحریر آن در طی سال انجام می‌پذیرد. در نهایت در پایان سال مالی به همراه اظهارنامه مالیاتی تحویل حوزه مالیاتی می‌شود.  البته دقت داشته باشید که در مورد شرکت‌های تازه تاسیس سفارش دریافت دفاتر تا ۳۰ روز پس از ثبت امکان‌پذیر است، ولی از سال دوم به بعد برای هر سال مالی، باید قبل از شروع سال مالی جدید دفاتر را تهیه کنید.

مدارک پلمپ دفاتر

مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی

  • ارائه کپی کارت ملی
  • ارائه کپی پروانه کسب و مجوز فعالیت
  • اصل اظهارنامه پلمپ ( با مهر و امضا)
  • مجوز فعالیت کسبی
  • وکالتنامه وکیل شرکت

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی

  • اصل اظهارنامه پلمپ با امضا
  • معرفی نامه برای اشخاص دولتی
  • کپی کارت ملی مدیر عامل
  • مهر شرکت
  • کپی روزنامه تاسیس شرکت
  • کپی از روزنامه حاوی تغییرات شرکت
  • ارائه وکالتنامه وکیل مسئول

مراحل پلمپ دفاتر تجاری چیست؟

اگر بخواهیم به طور خلاصه مراحل پلمب دفاتر را بگوییم می‌توان گفت:

ابتدا برای شروع و پلمب دفاتر تجاری خود، باید از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری اقدام کنید. اگر شرکت شما در مرجع اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد باید از قسمت اطلاعات متقاضی پلمب (نوع شخص متقاضی) شخص حقوقی را انتخاب نمایید.

 پس از آن اطلاعات مورد نیزا در فرم مربوطه را که شامل تابعیت، شناسه ملی، شماره تلفن ثابت و کد پستی شخصیت حقوقی است پر کرده و بخش شروع سال مالی و ماه مالی را نیز تکمیل کنید.

سپس در مرحله بعد بخش اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر را تکمیل کنید. در پایان مراحل دفاتر پلمب شده به آدرس وارد شده در این مرحله ارسال می‌شود. پس از بررسی اطلاعات شخص حقوقی گزینه تأیید شخص حقوقی را انتخاب کرده و در گام بعدی شماره پیگیری را دریافت می‌کنید.

12

 

در مرحله بعد فرم اطلاعات تکمیل کننده را انتخاب کرده و اطلاعات یکی از اعضای هیئت مدیره را در سامانه وارد می‌کنید. پس از آن نیز اطلاعات باقی اعضای هیئت مدیره را وارد می‌کنید و وارد مرحله بعد می‌شوید. حدود حق امضا اعضای هیئت مدیره را وارد کرده و فرم دفتر مورد تقاضای شخص را پر می‌کنید.

پس از انجام مراحل گفته شده، به صفحه تأیید صحت اطلاعات وارد می‌شوید و اظهارنامه پلمپ و مدارک مورد نیاز را انتخاب می‌کنید. اطلاعات لازم در سامانه را وارد کرده و بر روی پذیرش نهایی کلیک می‌نمایید. پس از انجام مراحل اینترنتی اصل اظهارنامه پلمب دفاتر تجاری را همراه با مهر و امضا به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری ارسال می‌نمایید.

برای اطلاعات تکمیلی و پاسخ به سوالات پیرامون مراحل پلمپ دفاتر تجاری شما می‌توانید از متخصصین این حوزه کمک بگیرید و به پاسخ سوالات خود برسید. تیم آسان ثبت با پشتیبانی مجرب به شما برای حل کردن تمام سوالات و مشکلات در راه تهیه، ثبت، ارسال و هرگونه فعالیت ثبتی دیگری همراه شما خواهد بود و به شما کمک خواهد کرد.

هزینه پلمپ دفاتر ۱۴۰۱

هزینه پلمپ دفاتر در هر سال می‌تواند متغیر باشد. ضمن اینکه این قیمت با توجه به نوع دفتر شما هم متفاوت خواهد بود. برای مثال هزینه دفتر ۵۰ برگ با هزینه دفتر ۱۰۰ برگ تفاوت دارد. به همین منظور در هنگام ثبت درخواست می‌توانید هزینه پلمپ دفاتر ۱۴۰۱ را در سامانه مشاهده کرده و سپس آن‌ها را سفارش دهید.

هزینه انحلال شرکت بستگی به میزان مالیات به تعویق افتاده و تعرفه‌های دیگر اداره ثبت دارد. یکی از مهم‌ترین هزینه‌های انحلال شرکت، پرداخت بدهی‌ها و قرض‌های شرکت به اشخاص حقیقی و حقوقی است. پس از اینکه تمام بدهی‌ها تسویه شد، دارایی‌های منقول و غیر منقول شرکت بین سهامداران تقسیم خواهد شد. مبلغی که برای انتشار آگهی پرداخت می‌کنید نیز جز هزینه انحلال شرکت می‌باشد.

 

13

 

ختم تصفیه شرکت چیست؟

اصطلاحاً به فرآیندی که در آن فعالیت شرکتی پاپان می‌پذیرد و دارایی‌های آن میان شرکاء تقسیم می‌گردد یا به دلایلی شرکت منحل می‌گردد ختم تصفیه شرکت اطلاق می‌شود. یعنی شرکت شما دیگر هیچ گونه فعالیتی را انجام نخواهد داد. به این منظور بایستی پس از گذشت ۶ ماه از زمان انحلال در ۳ نوبت با فاصله یکماهه نسبت به چاپ آگهی دعوت از بستانکاران در روزنامه رسمی و روزنامه کثیرالانتشار اقدام شود. پس از گذشت زمان قانونی از آخرین آگهی، وکلای آسان ثبت در تهران و متقاضی در شهرستانها با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها، نسبت به ختم تصفیه شرکت یا موسسه و بستن کامل پرونده آن اقدام می‌نمایند.

مدیر تصفیه کسی است که مراحل تصفیه در شرکت را بر عهده دارد. به این معنی که طلب‌ها را به طور کامل پاک کند و بعد از آن دارایی‌های شرکت را در بین اعضاء متناسب با میزان سهمی که هر یک از اعضاء دارند را تقسیم کند.

انواع تصفیه شرکت

با توجه به قانون و بر اساس مواد ۲۰۲ که در کتاب قانون آمده است، تصفیه در دو دسته زیر تقسیم شده است:

الف) تصفیه اختیاری: این نوع از تصفیه در اساسنامه هنگام ثبت شرکت در رابطه با آن تمامی شرکا به توافق رسیده و مطابق با همان اقدام می‌کنند.

ب) تصفیه قانونی: این نوع از تصفیه در اساسنامه شرکت از قبل تعیین نشده و باید با توجه به مواد ۲۰۲ الی ۲۱۷ در کتاب قانون تجارت صورت گیرد. گفتنی است که این نوع تصفیه فقط توسط مراجع قانونی قابل قبول است، زیرا امکان دارد موارد و روش تصفیه مشخص در اساسنامه با موارد و روش قوانین کاملا متفاوت باشد.

مراحل ختم تصفیه شرکت

پس از ثبت انحلال شرکت و تعیین مدیر تصفیه، باید با تنظیم نمونه صورت جلسه مربوطه، به انجام امور مربوط به فرآیند تصفیه شرکت اقدام نماید. وظیفه متصدیان تصفیه، خاتمه دادن به کارهای جاری از قبیل اجرای تعهدات، وصول مطالبات و تقسیم دارایی شرکت می‌باشد. مراحل تصفیه شرکت به صورت خلاصه بیان شده است:

  • بررسی، رسیدگی و دریافت مطالبات شرکت
  • نقد کردن دارایی شرکت
  • پرداخت بدهی‌های شرکت
  • تقسیم کردن دارایی باقی مانده بین شرکا
  • اعلام ختم تصفیه شرکت به اداره ثبت شرکت‌ها از طریق سامانه جامع ثبت شرکت‌ها

چرا از سامانه آنلاین آسان ثبت استفاده کنیم؟

به عنوان فردی که به دنبال انجام کارهای ثبتی شرکت خود برای مثال ختم تصفیه و پلمپ دفاتر تجاری، هستید و راهی مطمعن و آسان را برای این کار می‌خواهید باید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید. دنبال کردن مراحل ممکن است گاهی اوقات پیچیده و وقت گیر باشد. از نکات مثبت این سامانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کمک این سامانه برای ثبت دفاتر پلمپ و ارسال مدارک مرتبط، نیاز به هیچگونه مراجعه حضوری و ارسال فیزیکی مدارک ندارید.
  • بلافاصله بعد از ارسال اطلاعات مورد نیاز توسط شما، کارشناسان ما به بررسی آن می‌پردازند.
  • در صورت نیاز به تکمیل و یا اصلاح مدارک، کارشناسان ما جهت مشاوره‌ی تخصصی با شما تماس می‌گیرند.
  • پس از تکمیل مراحل قبل، پرونده‌ی شما به اداره‌ی مربوطه ارسال می‌گردد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها