کدام خودروسوارها باید مالیات پرداخت کنند؟

اخذ مالیات از خودروهای لوکس یکی از مالیات‌های نوظهور است، که در دولت سیزدهم متولد شده و به گفته رییس سازمان امور مالیاتی در سال جاری ۴ هزار میلیارد تومان از این محل دریافت خواهد شد؛ اما جزئیات این مالیات چیست و کدام خودروسوارها باید این مالیات را پرداخت کنند؟

کدام خودروسوارها باید مالیات پرداخت کنند؟

یکی از مشکلاتی که این روزها کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، تحریم است؛ که با توجه به آن درآمدهای دولت با کاهش روبه‌رو می‌شود. از این رو دولت باید به دنبال محلی برای جبران کسری بودجه خود و تحقق درآمدهایش باشد، که یکی از آسان‌ترین راه‌ها اخذ مالیات است.

اخذ مالیات از خودروهای لوکس نیز یکی از مالیات‌های نوظهور است، که در دولت سیزدهم متولد شده و به گفته رییس سازمان امور مالیاتی در سال جاری ۴ هزار میلیارد تومان از این محل دریافت خواهد شد؛ اما جزئیات این مالیات چیست و کدام خودروسوارها باید این مالیات را پرداخت کنند؟

*مالیات بر خودروهای لوکس چقدر است؟

بر اساس جدول میزان مالیات بر خودرو در سال ۱۴۰۱، حداقل نرخ مالیات بر ماشین​ ۱% و حداکثر آن، ۴% است.

*چه کسانی مشمول این مالیات می‌شوند؟

برای آنکه بدانید مشمول پرداخت مالیات خودرو هستید یا خیر به سایت www.my.tax.gov.ir مراجعه کرده و پس از عضویت در آن، لیست خودروهایی که به نام شما هستند را به همراه قیمت آن‌ها مشاهده خواهید کرد.

بر اساس لایحه دولت اشخاص حقیقی و حقوقی که قیمت روز خودروی آن‌ها بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد شامل این مالیات می‌شدند اما کمیسیون تلفیق در تصمیمی جدید این رقم را به ۳ میلیارد تومان افزایش داد.

بنابراین اگر مجموع قیمتی خودروهای شما بیشتر از ۳ میلیارد تومان باشد شما باید مبلغی را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید که این مبلغ در سایت مذکور به شما نمایش داده خواهد شد.

*نرخ مالیات سالانه خودروها

از(ریال)

تا(ریال)

نسبت به مازاد

نرخ مالیات سالانه(درصد)

۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۱

۴۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۳۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

۳%

نسبت به مازاد

۴۵,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰

­­__

۴%

 

 

 

 

 

*مالیات خودرو بر اساس قیمت خودرو

قیمت خودرو

میزان مالیات

بالاتر از ۳ میلیارد

۳۵ میلیون تومان

۴ میلیارد

۶۵ میلیون تومان

۵ میلیارد

۱۰۰ میلیون تومان

۶ میلیارد

۱۴۰ میلیون تومان

۷ ملیارد

۱۸۰ میلیون تومان

۸ میلیارد

۲۲۰ میلیون تومان

۹ میلیارد

۲۶۰ میلیون تومان

۱۰ میلیارد

۳۰۰ میلیون تومان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*امکان پرداخت قسطی مالیات خودرو

سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که مالکان خودروهای لوکس می‌توانند مالیات تعیین‌شده بابت خودرو خود را طی ۶ ماه و به صورت قسطی پرداخت کنند.

*انواع مالیات خودرو در ایران

  • مالیات نقل و انتقال خودرو

از فروردین‌ ۱۴۰۱، پیش از تعویض پلاک نیاز به پرداخت مالیات خودرو وجود دارد. این مالیات یکی از محل‌های کسب درآمد دولت از رانندگان خودروهای مختلف است. فرایند پرداخت مالیات انتقال خودرو دیگر در دفترخانه‌ها و در هنگام ثبت سند دریافت نمی‌شود و لازم است، برای پرداخت آن پیش از مراجعه به دفترخانه و تعویض پلاک اقدام کنید.

  • مالیات و عوارض سالانه خودرو

به عبارت ساده‌تر، مالیات سالانه خودرو، هزینه‌ای است که بابت استفاده از خدمات شهرداری‌ها در زمینه حمل و نقل خودروها، باید هر سال پرداخت کنید. البته مهم‌ نیست که ساکن تهران هستید یا ساکن سایر شهرهای ایران؛ در هر شهری که سکونت دارید، باید عوارض سالانه شهرداری را پرداخت کنید.

  • مالیات بر عایدی سرمایه خودرو

نگهداری خودرو کمتر از یک‌سال: ۳۰%

نگهداری خودرو بین ۱ تا ۲ سال: ۲۰%

نگهداری خودرو بین ۲ تا ۳ سال: ۱۰%

نگهداری بیش از ۳ سال: معاف از مالیات

به تعداد اعضای خانوار، تا سقف ۴ خودرو معافیت مالیاتی داده شده است.

منبع: بیدار بورس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    1

    چشممون کو ر حقمونه .حتی به مراتب بد تر از این .ملت خفه خون گرفته .

  • ناشناس
    0

    یاد فیلم رابین هود میوفتم
    که داشتن مالیات میگرفت

  • ناشناس
    0

    تازه اولشه

  • امیر
    3

    چرا نباید از خودرو های سواری مالیات گرفته شود این به نفع مردم است. هوای پاک ترافیک کم. بجز از خودرو پراید از بقیه خودروها بسته به قیمت از هر 100 میلیون ماهانه 1 میلیون مالیات گرفته شود خیلی از مشکلات حل می شود

    نظرات شما -
    • هوشنگ مالیک
      0

      اگر اداره مالیاتی حذف شود و اخذ مالیات بر اساس سیستمی انجام شود هم هزینه حقوق های نجومی بگیران ادارات مالیاتی از جیب ملت نمیره هم رشوه بگیران مالیاتی میرن پی کارشون.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها