روز خلوت بازار ارز

روز گذشته، معاملات در بازار ارز تهران، ساعات خلوتی را تجربه کرد. به‌نظر می‌رسد نزدیک‌کردن نرخ ارز در بازار آزاد و نرخ رسمی ارز در بازار متشکل، باعث شده تقاضا در بازار ارز مدیریت و از التهاب این بازار کاسته شود.

روز خلوت بازار ارز

عملکرد سیاستگذار منجر به کم‌ شدن شکاف نرخ آزاد ارز و نرخ رسمی آن شده و این موضوع باعث شده بیشتر افرادی با تقاضای حقیقی وارد بازار شده و تقاضای سفته‌بازی کاهش پیدا کند. البته باید دید که این روند تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. طبیعتا هرچه شکاف نرخ بین بازار غیررسمی و رسمی کمتر شود، انگیزه معاملات سفته‌بازی کاهش می‌یابد و بازار با تقاضای حقیقی روبه‌رو می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که هر دلار در بازار متشکل در روز سه‌شنبه با نرخ ۴۳ هزار و ۱۷۰ تومان معامله شد. از طرفی نرخ دلار صرافی‌ها به حدود ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. به این ترتیب اختلاف نرخ‌ها به حدود ۵۰۰ تومان رسیده است و به‌نظر می‌رسد سیاستگذار به‌صورت ضمنی به‌سمت تک‌نرخی کردن ارز حرکت می‌کند.

نزدیک‌شدن نرخ بازار آزاد به نرخ رسمی

بررسی معاملات ارز در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که نرخ دلار صرافی‌ها در آخرین معاملات انجام شده به ۴۳ هزار و ۶۰۷ تومان رسیده است. از طرفی نرخ دلار در بازار متشکل ارزی در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روز سه‌شنبه ۱۱ بهمن به ۴۳ هزار و ۱۷۵ تومان رسید و این نرخ نسبت به نرخ پایانی روز قبل کاهش ۵۰ تومانی را تجربه کرد. به این ترتیب اختلاف نرخ‌ها در بازار متشکل و بازار آزاد به حدود ۵۰۰ تومان رسیده است. ازطرفی بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای به صرافی‌های مجاز تاکید کرده که صرافی‌ها نباید بدون دلیل موجه و تایید این بانک از خرید و فروش ارز امتناع کنند. این خبر ازسوی بانک مرکزی می‌تواند این سیگنال را مخابره کند که بانک مرکزی در زمینه تامین ارز مشکل خاصی ندارد و در واقع به صرافی‌ها اطمینان تامین ارز داده است. با توجه به اینکه طرح رتبه‌بندی شرکت‌های صرافی در دستور کار این بانک قرار دارد، حجم معاملات و حضور موثر در بازار ارز از مولفه‌های مهم این طرح محسوب شده و منجر به افزایش رتبه کمی و کیفی صرافی می‌شود.

کاهش قیمت سکه

بررسی بازار سکه در روز گذشته نشان می‌دهد که هرقطعه سکه امامی با قیمت ۲۴میلیون تومان در بازار معامله شد که این قیمت نسبت به روز قبل ۱۵۰ هزار تومان کاهش را تجربه کرده است. نیم‌ سکه نیز به قیمت ۱۴ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان رسید. قیمت ربع سکه نیز با کاهش ۵۰ هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه به ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. ازسوی دیگر بانک مرکزی در خبری اعلام کرد که در ششمین روز از مرحله دوم عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا، تعداد ۱۰ هزار و ۱۴۷ قطعه ربع سکه بهار آزادی تا قیمت ۸ میلیون و ۳۴۰ هزار تومان به متقاضیان فروخته شد.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها