تاکتیک جدید بانک مرکزی؛ طلا وارد کنید/ قیمت طلا و سکه کاهش می یابد؟

چند روز پس از تلاش گسترده بانک مرکزی برای پایین آوردن قیمت سکه و طلا در بازار با حراج ربع سکه در بورس کالا، حالا این نهاد از تاکتیک تسهیل واردات طلا برای کاهش التهاب قیمت‌ها رونمایی کرده و می‌گوید: شرایط واردات طلا به کشور با مصوبه ۹بهمن۱۴۰۱ بانک مرکزی تسهیل شد.

تاکتیک جدید بانک مرکزی؛ طلا وارد کنید/ قیمت طلا و سکه کاهش می یابد؟

چند روز پس از تلاش گسترده بانک مرکزی برای پایین آوردن قیمت سکه و طلا در بازار با حراج ربع سکه در بورس کالا، حالا این نهاد از تاکتیک تسهیل واردات طلا برای کاهش التهاب قیمت‌ها رونمایی کرده و می‌گوید: شرایط واردات طلا به کشور با مصوبه ۹بهمن۱۴۰۱ بانک مرکزی تسهیل شد. آیا سیاست تقویت عرضه طلا و دلار باعث فروکش کردن التهاب قیمت در بازار سکه و طلا خواهد شد؟

افزایش قیمت برخی دارایی‌ها در ماه‌های اخیر بیشتر ناشی از نگرانی از کاهش ارزش پس‌اندازهای ریالی است و به همین دلیل برخی به تبدیل پس‌اندازهای خود به کالاهایی نظیر سکه، طلا و ارز اقدام می‌کنند تا دست‌کم از کاهش ارزش پس‌اندازشان جلوگیری کنند.

بانک مرکزی اما در غیاب یک سیاست مؤثر پولی برای کنترل تورم و افت ارزش ریال، سیاست تزریق دلار و سکه را در پیش گرفته و حالا امیدوار است با تسهیل مسیر واردات طلا و تقویت طرف عرضه، مانع پیش‌روی هرچه بیشتر قیمت طلا و سکه شود. ازاین‌رو با تصمیم جدیدی که از روز گذشته اجرا شده، تسهیلات متعددی را برای واردات طلا در نظر گرفته است.

تغییر در مسیر واردات طلا

اما بانک مرکزی چه تغییراتی در مسیر واردات طلا ایجاد کرده که انتظار دارد موانع ورود طلا به کشور برطرف شود و شاهد افزایش ورود طلا و به‌تبع آن تعدیل نرخ آن باشد؟

یکی از موانعی که طبق بخشنامه بانک مرکزی برداشته شده، این است که واردکنندگان طلا دیگر به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات این فلز گرانبها نیاز ندارند. از این پس متقاضیان واردات طلا می‌توانند از طریق همه روش‌ها و ابزارهای پرداخت به واردات طلا اقدام کنند.

تغییر دیگر به منشا ارز واردات طلا مربوط می‌شود. به‌گفته بانک مرکزی، محدودیت استفاده از منابع ارزی خود واردکننده برای واردات طلا حذف و استفاده از منابع ارزی حاصل از صادرات خود، صادرات دیگران و ارز دیگران نیز برای واردات طلا فراهم شده است.

به این ترتیب کسانی که به واردات طلا تمایل داشته باشند، می‌توانند از دیگر صادرکنندگان ارز بگیرند یا بخرند و به طرف خارجی فروشنده این فلز گرانبها تحویل دهند. افزون بر این تسهیلاتی در ثبت اطلاعات وارد شده در سامانه تأمین ارز، درنظر گرفته شده که جزئیات آن در بخشنامه ارزی بانک مرکزی به همه بانک‌ها اعلام شده است.

جزئیات واردات طلا

علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صمت می‌گوید: برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از دغدغه‌های صادرکنندگان بوده است که رفع این مشکل از طریق واردات شمش طلا برای صادرکنندگان محصولات غیرخام و نیمه‌خام در دستور کار دولت است.

او با بیان اینکه در یک سال گذشته اقدامات متعددی برای تسهیل و تسریع در صادرات غیرنفتی انجام شده است، می‌افزاید: یکی از این راه‌ها بازگشت ارز به وسیله شمش طلاست که با صادرات خشکبار شروع شده و اکنون نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شده و بانک مرکزی نیز به نرخ روز آن را خریداری می‌کند.

نبض قیمت در راسته زرگرها

نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی در حوزه ارز و طلا دست‌کم در کوتاه‌مدت باعث شده تا نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد ارز تهران ثابت بماند و التهابات بازار تا حدی فروکش کند.

ارزش برابری ریال در برابر پول آمریکایی در معاملات بازار آزاد ارز تهران به ۴۳هزار و۵۰۰تومان رسیده است. اما در مقابل، در بازار طلا، اعلام خبر تسهیل واردات طلا و همچنین فروش ربع سکه در بورس کالا هنوز بر التهاب قیمت در راسته زرگرها اثری نداشته است.

به‌گونه‌ای که هر گرم طلای ۱۸عیار در معاملات ظهر دیروز ۲میلیون و ۱۲۵هزار تومان، سکه طلای تمام بهار آزادی ۲۴میلیون‌ و۳۰۰هزار تومان، نیم سکه ۱۴میلیون ‌و۵۰۰هزار تومان و ربع سکه هم ۹میلیون‌و۱۵۰هزار تومان داد و ستد شد.

این در حالی است که در سومین روز از مرحله دوم حراج سکه در بورس کالا، ۱۸۸۲قطعه ربع سکه با حداکثر قیمت ۸۹میلیون ریال فروخته شده است.

منبع: همشهری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • حسن
    0

    به جای اینهمه ابتکاراتی که به خرج می دهید .این نعمت بزرگ تحریم را از سر مردم بردارید .

  • ناشناس
    0

    خدا خیرت بده اسلحه بده ونزوئلا از اونا طلابگیر

  • 🐜
    0

    بانک مرکزی یاگیج میزنه یا ناب شو میزنه یا سیاه بازی میکنه ایران معادن زیرزمینی طلا و کوه طلا در سیستان و بلوچستان دارد که متعلق ب ملت شریف ایران است بانک مرکزی میخواد ازخارج طلا صادر کند با کیا شدیم ۸۶میلیون فرزین چی شد پس

  • ناشناس
    0

    دوباره یک رانت جدید شروع میشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها