چه رابطه ای بین قیمت تتر و بیت کوین وجود دارد؟

تتر (Tether - USDT) یکی از قدیمی‌ترین رمز ارزها و در حال حاضر پراستفاده‌ترین ارز دیجیتال دنیا است، به طوری که بیشترین حجم معاملات روزانه در بازار کریپتو به آن تعلق دارد. بیت کوین (Bitcoin - BTC) نخستین رمز ارز دنیا با بالاترین دامیننس است و بیشترین سهم را از ارزش کل بازار دارد.

چه رابطه ای بین قیمت تتر و بیت کوین وجود دارد؟

بیشترین حجم معاملات روزانه بعد از تتر در اختیار بیت کوین است. اما آیا بین قیمت تتر و بیت کوین رابطه ای وجود دارد؟ تا انتهای این مقاله متوجه خواهیم شد.

تتر یک استیبل کوین است

در حالت عادی، قیمت هر ارز USDT همواره ثابت و برابر 1 دلار آمریکا است، چرا که تتر در دسته‌بندی استیبل کوین‌ها قرار می‌گیرد. این نوع رمز ارزها به یک دارایی یا پول دیگر وابسته هستند و قیمتشان بر اساس آن‌ها تغییر می‌کند. قیمت هر واحد معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین ارزهای پایدار نظیر تتر، یو اس دی کوین، بایننس دلار و دای برابر 1 دلار آمریکا است. اما آیا رابطه ای بین قیمت تتر و بیت کوین وجود دارد؟ به صورت طبیعی خیر؛ حتی اگر قیمت BTC به 100 هزار دلار افزایش یا به 10 هزار دلار کاهش پیدا کند، تتر همواره 1 دلار باقی خواهد ماند. حداقل از آن چنین انتظاری داریم!

ارزهای باثبات به سه گروه الگوریتمی، دارای پشتوانه رمز ارز و دارای پشتوانه فیات دسته‌بندی می‌شوند.

  • در نوع اول، کاهش یا افزایش عرضه توکن‌های شبکه بر اساس کاهش یا افزایش ارزش هر واحد از حد تعیین شده، قیمت را ثابت نگه می‌دارد. آن‌ها چندان معروف نیستند و چند پروژه استیبل کوین الگوریتمی تا کنون با شکست مواجه شده‌اند. به عنوان مثال باید به UST اشاره کنیم.
  • در نوع دوم، از رمز ارزهای مهم و باارزشی مثل اتریوم به عنوان پشتوانه استفاده می‌شود. با ارسال و قفل کردن مقداری ETH در یک قرارداد هوشمند، تعدادی توکن استیبل کوین ایجاد خواهد شد. با توجه به احتمال ریزش بازار و کاهش قیمت ارزی که به عنوان پشتوانه در نظر گرفته شده، معمولا ارزش کل دارایی پشتوانه از مجموع ارزش توکن‌های صادر شده بیشتر است. DAI معروف‌ترین استیبل کوین با پشتوانه کریپتو است.
  •  در نوع سوم، یک شرکت خصوصی مجری پروژه است و به ازای ایجاد و عرضه هر توکن در شبکه بلاک چین، یک دلار آمریکا به عنوان پشتوانه در یک حساب بانکی ذخیره می‌کند. البته رابطه قیمت تتر و بیت کوین ارتباطی به نوع آن ندارد، اما در هر صورت، USDT و سایر رقبای مهم آن مثل USDC و BUSD با وثیقه فیات هستند. منظور از فیات ارزهای رایج نظیر دلار و یورو است.

متنمتنم

اگرچه ممکن است قیمت لحظه ای تتر برخی مواقع به زیر 1 دلار کاهش یا به بالای آن افزایش پیدا کند، اما وضعیت خیلی زود به حالت عادی برمی‌گردد. در غیر این صورت، با توجه به اهمیت این رمز ارز، بازار کریپتو خیلی زود متزلزل خواهد شد.

رابطه قیمت تتر و بیت کوین در ایران

از زمان شروع خرید و فروش تتر در ایران، قیمت این ارز دیجیتال معمولا بیشتر از 1 دلار آمریکا بوده است. در برخی بازه‌های زمانی این اختلاف زیاد بوده، اما فاصله بین قیمت دلار و تتر به مرور زمان کمتر شده است، هر چند هنوز وجود دارد. به عنوان مثال در روز جمعه 15 مهر ماه، هر دلار آمریکا و هر تتر به ترتیب 32,700 تومان و 33,200 تومان قیمت دارند.

عهخهخعهخ

یک رابطه بین قیمت تتر و بیت کوین وجود دارد؛ وقتی بازار ناگهان سقوط و قیمت BTC شدیدا افت می‌کند، قیمت USDT به تومان ناگهان زیاد خواهد شد که به خاطر بالا رفتن تقاضا است. اما چرا در شرایط افت قیمت بیت کوین به دلار  تقاضا برای خرید تتر افزایش می‌یابد؟

فعالیت بخش قابل توجهی از تریدرها، از جمله معامله‌گران ایرانی، در بازارهای آتی (فیوچرز) رمز ارزها است. در اینجا شما می‌توانید در صورت داشتن تحلیل درست، به سود بیشتری در مقایسه با حالت عادی دست پیدا کنید، چرا که صرافی‌ها سرمایه اولیه بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهند. اما اگر پیش‌بینی شما از روند قیمت یک ارز اشتباه باشد، سرمایه اولیه را با سرعت زیادی از دست می‌دهید، تا جایی که ممکن است در نهایت لیکویید شوید! منظور از لیکویید شدن در بازار فیوچرز، از بین رفتن کامل سرمایه اولیه است.

اما رابطه قیمت تتر و بیت کوین در این شرایط سبب بالا رفتن ارزش هر USDT به تومان می‌شود؛ تریدرها تلاش می‌کنند برای جلوگیری از لیکویید شدن، سرمایه بیشتری به حسابشان در صرافی مورد نظر تزریق و با انتظار تا زمان برگشت یا حداقل بهبود وضعیت، از ضرر جلوگیری کنند. به همین دلیل در زمان‌های افت شدید بازار که خطر لیکویید شدن به شدت افزایش پیدا می‌کند، تقاضا برای خرید تتر زیاد است.

همبستگی معکوس تتر در صرافی‌ها و قیمت بیت کوین

یک تحقیق جامع در اردیبهشت سال 1399 نشان داد بین درصد USDT موجود در صرافی‌های ارز دیجیتال و قیمت پادشاه رمز ارزها ارتباطی معکوس وجود دارد. بررسی‌های شرکت Santiment نشان داد با زیاد شدن مقدار تتر ذخیره در پلتفرم‌های خرید و فروش، قیمت بیت کوین کاهش پیدا می‌کند. کاهش ذخیره تتر آن‌ها نیز منجر به افزایش قیمت بیت کوین می‌شود.

پس اگرچه در صرافی‌های خارجی بین قیمت بیت کوین و قیمت تتر ارتباط مستقیمی وجود ندارد، اما موجودی USDT آن‌ها با ارزش هر واحد BTC دارای رابطه (معکوس) است.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها