فروش؛ منفی ۴۵ درصد!

قطع اینترنت در زمان کنکور با فروش آنلاین بیمه ها چه کرد؟

قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور در آخر هفته باعث ضربه به کسب و کار بیمه‌های آنلاین شد تا جایی که مدیرعامل بیمه «ازکی» اعلام کرد این اتفاق باعث کاهش فروش ۴۵ درصدی این مجموعه شد.

قطع اینترنت در زمان کنکور با فروش آنلاین بیمه ها چه کرد؟

روز ۲۹ و ۳۰ دی‌ماه همان‌طور که انتظار می‌رفت اینترنت همراه برای سه ساعت به صورت کامل از دسترس خارج شد. بهانه‌اش هم تأمین امنیت مرحله اول کنکور بود و پیشگیری از لو رفتن سوالات حساس آزمونی که امروز سرنوشت بسیاری را در دست خود دارد. اینترنت در این دو روز در حالی از دسترس کاربران خارج شد که طبق وعده قبلی وزیر ارتباطات قرار بود در زمان برگزاری کنکور، تنها اینترنت همراه در مراکز برگزاری این آزمون قطع باشد، اما داده‌های نت‌بلاکس نشان می‌دهد که برای جلوگیری از تقلب در کنکور اینترنت همراه کشور برای نزدیک به سه ساعت به صورت کامل قطع بوده است.

قطع اینترنت در زمان کنکور با فروش آنلاین بیمه‌ها چه کرد؟/ فروش؛ منفی ۴۵ درصد!

کسب‌وکارها قربانی امنیت کنکور!

اما داستان قطعی اینترنت فقط چالش کاربران نبود. بسیاری از صنایع و کسب‌وکارهای آنلاین به سبب عدم دسترسی به آنچه که باید در روال عادی زندگی و کسب‌وکارشان در اختیار داشته باشند، دچار دردسرهای زیادی شدند. از کاهش فروش کسب‌وکارهای آنلاین بگیر تا دردسر صدور و تأیید نسخه‌های الکترونیکی.

نسخه‌های الکترونیکی تلنبار شده

۵‌شنبه صبح اینترنت قطع شد و بعد از سه ساعت دوباره به حالت اول خودش برگشت اما شنبه صبح بود و کلی بیمار نسخه کاغذی به دست که باید برای گرفتن خسارت درمان خود راه به راه کریدورهای طولانی و شلوغ را طی کنند و برای تهیه دارو و … به ثبت الکترونیکی نسخه‌های کاغذی خود رو بیاورند؛ آن هم در صنعتی که تحول دیجیتال و بهبود تجربه مشتری را شعار اول و آخر خودش قرار داده است.

ضربه بزرگ قطعی اینترنت به شرکت‌های فروش بیمه آنلاین

کاهش ۴۸ درصدی ترافیک ورودی و کاهش ۴۵ درصدی فروش در روزهای پایانی هفته؛ این اتفاقی است که فشردن دگمه خاموشی اینترنت برای شرکتی مانند ازکی رقم زده است، چرا که عمده‌ترین میزان فروش اگریگیتورهای بیمه معمولاً در روزهای پنج‌شنبه و جمعه اتفاق می‌افتد و در این میان تأثیر قطعی اینترنت به صورت کامل محسوس نمایان در این دو روز نمایان شد.

شکایت مدیرعامل «ازکی» از «تصمیم‌گیری‌های نسنجیده»

حامد ولی‌پوری، مدیر عامل ازکی از تأثیر عمیق تصمیم‌گیری‌های نسنجیده لایه حاکمیت بر کسب‌‎وکارهای اینترنتی می‌گوید و از فاجعه‌ای که ممکن است این گونه تصمیم‌گیری‌های عجولانه در آینده برای آنها به همراه داشته باشد.

او عدم توجه به تأثیر تصمیم‌گیری‌ها در لایه‌های اقتصادی و کسب‌وکارها را از مواردی می‌داند که امروز در کشور به چالش بزرگی تبدیل شده است.

ولی‌پوری در این باره توضیح می‌دهد:‌ «عدم توجه به تأثیر تصمیمات عجولانه در کشور به لایه های کسب‌وکاری یا از عدم دانش کافی برای بررسی ابعاد آن برمی‌آید یا این که نظر ذینفعان به اندازه کافی در فرایند تصمیم‌گیری لحاظ نمی‌شود.

وی افزود:‌ما ردپای این تصمیم‌گیری‌های عجولانه را در یک سال اخیر به دفعات دیده‌ایم. به نظر من اگر کمی به عقب برگردیم – به دورانی که بحث طرح صیانت مطرح شد- خود آن طرح نیز همراه با ابهامات و نگرانی‌های بسیاری بود طوری که به موضوع مهاجرت نیروها دامن زد و انگیزه رفتن خیلی‌ها را فراهم کرد. بعد هم موضوع ناآرامی‌هایی که در کشور به وجود آمد و روشی که برای مدیریت این ناآرامی‌ها استفاده شد، همگی روی کسب‌وکارها تأثیر مستقیم و جدی گذاشت. در گزارش‌های آماری کسب‌و کارها این تأثیر را می‌توان به خوبی لمس کرد.»

مدیرعامل از کی: نمی‌توانیم به آینده اطمینان داشته باشیم

مدیرعامل ازکی موج تعدیل نیروهایی که خصوصا روی کسب و کارهای تجارت الکترونیکی اتفاق افتاد، از آسیب‌هایی جدی می‌داند که به بدنه این کسب و کارها وارد شده است:‌ «این موضوع برای کسب و کارها و چشم‌انداز فعالیت آنها بسیار نگران‌کننده به نظر می‌رسد. اگر به روش تصمیم گیری‌ها دقت شود از آینده‌ای که باید برای خودمان متصور باشیم نمی‌توانیم اطمینان داشته باشیم.»

او قابلیت اطمینان‌پذیری و پیش‌بینی را یکی از مهم‌ترین پارامترها برای دوام یک کسب و کار تلقی می‌کند که با توجه به تصمیم‌گیری های شتابزده نمی‌توان هیچ انتظاری از آن داشت.

قطعی ۳ ساعته اینترنت، کاهش ۴۵ درصدی فروش

ولی‌پوری در رابطه با تأثیر قطعی دو روزه اینترنت در پایان هفته بر کسب و کار فروش بیمه ازکی می‌گوید:‌ «قطعی اینترنت به روزهای آخر ماه منتهی شد و معمولا کسب و کارها به سبب حجم بالای پرداختی‌ها در این دوران روی جریان درآمدی در این بازه حساب باز می‌کنند. کما این که در ماه‌های پایانی سال هستیم و هر روز آن برای کسب و کارها می‌تواند اهمیت داشته باشد. همین مسئله باعث شد تا ما در یک بازه سه ساعت در دو روز با کاهش ۴۵ درصد فروش روبه‌رو باشیم.»

به عقیده ولی‌پوری اصلی‌ترین کاری که یک تصمیم‌گیرنده باید به آن توجه داشته باشد لحاظ کردن نفع و مضرات آن تصمیم است یعنی رویکرد زیان و فایده است که باید مورد توجه قرار بگیرد. به گفته او شاید یک تصمیم در برهه‌ای خاص بتواند امنیت آزمونی حساس را تأمین کند اما عوارض جانبی آن به قدری زیاد است که نمی‌توان به آن فکر کرد.

او در این باره می‌گوید:‌ «آنچه امروز بیش از هر چیزی مهم است موضوع آینده است. این که این مدل تصمیم‌گیری‌ها و این مدل نگاه کردن به مسایل چقدر ممکن است یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار بدهد و من به عنوان کسی که باید از کسب و کارم مراقبت و حراست کنم فضا را به شدت نگران‌کننده می‌بینم. همه اینها شواهدی است که خبر از یک اتفاق بزرگ می‌دهد و این برای ما به شدت نگران‌کننده است.»

منبع: هفت صبح
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها