بزرگ ترین و مهم ترین مزیت فناوری بلاکچین چیست؟

سید مهداد خاتمی/ فعال اقتصادی

بزرگ ترین و مهم ترین مزیت فناوری بلاکچین چیست؟

باید نگاهی در سطح کلان داشته باشیم و ابتدا جهان رو با چشم ناظر نظارت و اعمال خرد جمعی نتیجه گیری کنین با این اوصاف سیاست آمریکا در مقابل کشورهای تحریم شده، استفاده از فشار اقتصادی است که البته این مساله به ضرر آمریکا نیز بوده، چرا که تحریم‌های چند ساله این کشور باعث کاهش استفاده از دلار در معاملات در جهان شده، به طوری که بر اساس آمار سوئیفت در اکتبر سال گذشته میزان تراکنش‌های یورو از دلار بیشتر بوده است.

در مقابل، کشورهای تحریم شده به راهکارهای مختلفی برای عبور از تحریم‌ها دست پیدا کرده‌اند. مدتی قبل وزیر امور خارجه روسیه برای کاهش خطرات تحریم‌ها خواستار کنار گذاشتن دلار و جایگزین کردن آن با پول‌های ملی شد.

چین هم اکنون با بین‌المللی سازی «یوآن» در کشورهای شرکت‌کننده در طرح جاده ابریشم به رهبری پکن؛ طرح تضعیف دلار را پیش می‌برد. این گونه اقدام ها همزمان با تقویت پول‌های ملی در مقابل دلار، محبویت ارزهای دیجیتال نیز به سرعت در حال ارتقا است به طوری که برخی کشورها اقدام به پذیرش ارزهای دیجیتال در نظام پرداخت خود کرده‌اند. 

در این میان، میزان استقبال از ارزهای دیجیتال در کشورهایی که دچار تحریم هستند نیز رو به افزایش است. بنابراین امریکا دست از سیاسیت یک قدم جلوتر بر نخواهد داشت و شروع به رصد ماین ها و نکته مهم این است که مالکیت آدرس کیف پول‌ها برای کسی عیان نیست مگر این که بر اساس IP (کد یا آدرسی که به دستگاه‌های متصل به اینترنت اختصاص داده می‌شود) به ویژه در استخرهای ماینینگ یا انتقال به یک کیف پول شناخته شده، بتوانیم به آن دارایی دیجیتال برچسب بزنیم و تاکیید بنده استفاده از سیستم های داری بلاکچین است و هر چه بیشتر و سریع تر از ارزهایی مانند تتر که قراردادی بر بستر ترون و اتریوم هستند پرهیز کنند همچنین حرکت به سمت سیستم های شناخته شده و با محوریت تغییر IP و رعایت اصول امنیت باشد در این میان می‌توان به شرکت رصد IP با بودجه های کلان اشاره نمود مانند سایفر تدریس که اخیرا گذارش ۷۲ هزار IP مربوط با ایران که ۴/۵ میلیون عدد بیتکوین را جا به جا نموده اند و نکته قابل تعامل دیگر همکاری شرکت های سازنده ولت با دولت مرکزی امریکا و شرکت های رصد این کشور میباشد و به جرائم می‌توان گفت که یکی از بهترین راهکار های سیستم مالی برای رفع تحریم ها همین نعمت رمزارز ها با محوریت بلاکچین است.

بلاکچین راهکاری برای ثبت اطلاعات غیر متمرکز در سیستم بدون نیاز به اعتماد (Trustless) کاربران نیازی به شناخت طرف مقابل معامله و یا اعتماد به هرگونه مرکز واحدی مانند بانک ندارند. از نظر بنده در اغلب سیستم‌­های پرداخت سنتی، معاملات نه تنها به دو طرف درگیر در معامله وابسته است، بلکه به یک واسطه مانند بانک و یا شرکت‌­های ارائه دهنده کارت اعتباری نیاز دارند. واین برگه برنده جامعه بلاکچینی است که نیازی به واسطه نیست؛ زیرا شبکه توزیع نود، معاملات را از طریق فرآیندی موسوم به ماینینگ یا استخراج تأیید می­‌کنند وبا الگوریتم های سرمایه محوری و سهامی کار میکنند. به همین دلیل، بلاکچین اغلب به عنوان یک سیستم بدون نیاز به اعتماد شناخته می­‌شود.

و از آنجایی که اطلاعات در بین شرکت کنندگان شبکه بلاکچین تبادل شده و به طور مداوم ضبط می­‌شوند، با افزایش تعداد شرکت کنندگان، شبکه قوی­‌تر می­‌شود. شبکه P2P یا همتا به همتا (کاربر به کاربر) بخش جدایی‌­ناپذیر و مهم فناوری بلاکچین است.

در شبکه همتا به همتا گره­‌ها به هیچ سرور مرکزی وصل نیستند و می­‌توانند همزمان به عنوان سرویس دهنده و سرویس گیرنده عمل کنند. 

مزایای آن عبارتند از: افزایش امنیت، حذف واسطه و افزایش پایداری در شبکه با این عمل انجام میشود.

خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران هنوز به‌صورت رسمی قانونی نیست، اما معاملات آن در کشور جرم هم محسوب نمی‌شود. در صورت رخ‌دادن هرگونه کلاهبرداری، هک یا عدم وفای به عهد در دنیای ارزهای دیجیتال، کاربر می‌تواند شکایت رسمی ارائه دهد تا در دادگاه به آن رسیدگی شود چون آزادی مدنی در هر خصوصی توان پیگیری از مراجع ذی صلاح را باز گذاشته قانون ارز دیجیتال در ایران مسیر پر فراز و نشیبی را گذرانده است. دولت سیزدهم در اواخر سال ۲۰۲۰، دولت ایران بار دیگر بررسی امکان اجرای مجدد کنترل‌های بیشتر روی ارزهای دیجیتال را شروع کرد؛ زیرا قیمت بیت‌کوین در حال افزایش بود، بازار سهام و بورس ایران در حال سقوط بودند و تعداد بهترین کشورها برای ترید ارز دیجیتال افزایش یافته بود. تنها قوانینی که در آن زمان توانستند تعیین کنند، محدودیت‌های بیشتر برای ماینرهای ارز دیجیتال به دلیل مصرف زیاد انرژی بود.

طبق گفته مقامات معاملات ارزهای دیجیتال جرم نیست و قوانین روشن و مشخصی توسط مجلس و قوه قضایی در حوزه ارزهای دیجیتال مشخص نشده است. بنا به ماده ۲ قانون مجازات عمومی:هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون مجازات یا مستلزم اقدامات تأمینی با تربیتی باشد جرم محسوب می‌شود. هیچ امری را نمی‌توان جرم دانست مگر آنکه به‌موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تأمینی یا تربیتی تعیین شود.

پس صرفا باتوجه به گفته های قبلی استناد به چشم ناظر می‌توان گفت رویکرد دولت سیزدهم به ارزهای دیجیتال کاملا مثبت است و بدنبال مناسبات بیشتر با این سیستم نوین برای بی اثر ساختن تحریم ها و حذف مبادلات با ارز دلار است.

در مورد صرافی ها یک نگاه شخصی در ابتدا باید عرض کنم که وجود صرافی ها بسیار میتونه خوب باشه هم گردش سرمایه دربین آحاد جامعه شکل هم اشتغال هم سهولت برای مصرف کننده اما اگر نگاه شما به کسانی که در نظام مالی کشور آسیب میزنند باشد باید گفت بانک های خصوصی که باعث ایجاد نقدینگی و پول پاشی در کشورمان ایران است باید متوقف شود اما قانون گذار هم قانون در این خصوص وضع کرده است.

بانک مرکزی شرایط و ضوابطی هم درباره کار این پلتفرم‌ها ارائه کرده است. صرافی‌ها پس از احراز هویت در بانک مرکزی مجاز به ارائه خدمات رمزارزی به کاربران هستند.

ریسک تمامی معاملاتی که در صرافی انجام می‌شود بر عهده خود سرمایه‌گذاران است.

سقف تبدیل ریال به ارز دیجیتال و بلعکس، بر اساس قوانین ارزی کشور در صرافی مجاز انجام می‌شود.

لیست رمزارزهای قابل مبادله توسط بانک مرکزی تعیین می‌شود و در بازه زمانی سه ماهه به صرافی‌ها ابلاغ می‌شود.

تمامی صرافی‌ها موظف هستند اطلاعات مربوط به مشتریان خود را در صورت نیاز بانک ملی ارائه دهند.

تمامی قوانین مربوط به مبارزه با پول‌شویی و “KYC” توسط صرافی رعایت شود. 

پس می‌توان نگاه عمیق تری را نسبت به صرافی های آنلاین در دولت سیزدهم مشاهده نمود که در این راستا برای علاقه مندان طلب خیر دارم و امیدوارم مسئولین نگاه ویژه ای به این صنعت پر درآمد زا داشته باشند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حامد
    0

    حیف مطلب به این مهمی، چقدر متن به هم ریخته و نامفهومی بود. از Google translate هم استفاده میشد باید ترجمه بهتری ارائه میشد. لطفاً از افراد حرفه‌ای در ترجمه و edit استفاده کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها