رمزارزها ابزاری برای دور زدن تحریم هستند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ایران از دو و نیم میلیون تا هشت میلیون کاربر در حوزه رمزارز دارد، گفت: شاید نگاه مردم، حفظ یا ایجاد تبادل سبد دارایی‌ها باشد؛ اما همچنین می‌توان از این ابزار برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد.

رمزارزها ابزاری برای دور زدن تحریم هستند

نخستین اجلاس جهانی انجمن‌های رمزارز دنیا و فعالان حوزه بلاک‌چین با عنوان «تکنوبلاک» با حضور فعالان ایرانی و نمایندگان متعددی از کشورهای روسیه و ترکیه، امروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد.

رضا باقری اصل، معاون امور دولت، مجلس و استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در کنفرانس تکنوبلاک بیان کرد: از سال ٢٠٠٨ که اولین وایت‌پییر سیستم یعنی بیت‌کوین شکل گرفت، پنج سال طول کشید تا مفهوم بلاک‌چین وارد سیستم‌های حقوقی کشورها شود.  نمود این دغدغه تا به امروز ادامه دارد. اگر کمی به عقب برگردیم، در نوامبر ٢٠٢١، شاهد اوج قیمت بیت‌کوین تا ۶۸ هزار دلار بودیم و در سه ماه ارزش آن نصف شد و امروز به یک سوم رسیده است. این موضوع یک دغدغه و انتظار مردم برای حفظ سرمایه را نشان می‌دهد. اعتمادی که مردم در آن عرصه داشتند، رشد بی‌نظیر در آن عرصه را به دنبال داشته است.

وی با بیان اینکه ایران از دو و نیم میلیون تا هشت میلیون کاربر در حوزه رمزارز دارد، گفت: البته شاید نگاه مردم، حفظ یا ایجاد تبادل سبد دارایی‌های رمزارزی باشد؛ اما همچنین می‌توان از این ابزار برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد، اما در کنار این مزیت‌ها، بیم‌هایی نیز وجود دارد. بنابراین در کنار منافع باید نگاهی به مضرات داشت، زیرا بدون کنترل‌ مضرات، امکان رشد، با مشکل مواجه خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اما یک مساله در مورد این صنعت وجود دارد و آن مصرف انرژی است. در کشور ما ماینینگ قانونی ۲۰۰ و در حوزه غیرقانونی تا ۲۰۰۰ مگاوات هم برای صنعت استخراج، مصرف می‌شود و این فناوری اقبال عمومی دارد. به همین دلیل در این زمینه مقرراتی داشتیم. سال گذشته یک کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال تشکیل شد و به لطف وزیر اقتصاد و نیرو در دوره گذشته، مصوبه‌ای به تصویب کمیسیون رسید که امیدواریم تصویب شود. البته مایننیگ جنبه کوچکی از چیزی است که از این فناوری انتظار داریم.  

باقری اصل اظهار کرد: به نظر می‌رسد باید این موضوع را با حساسیت ویژه‌ای دیده و در کنار آن از منفعتی که این فناوری ایجاد می‌کند، استفاده کنیم. این فناوری منفعت عمومی دارد و بیشتر بازیگران آن جمعیت جوان هستند. همچنین در حالی که در دنیا بین کریپتو و بازار بورس همبستگی وجود دارد، در دو سال گذشته، باتوجه به مسائل بورس در ایران، گرایش به حوزه افزایش یافت و به دلیل تغییر جهت بازار، رمزارزها در کشور نقش ویژه‌ای داشتند.

وی با بیان اینکه همچنین کاهش ارزش دارایی‌ها در حرکت به استفاده از رمزارزها موثر است، گفت: در کشور ما بسیاری از این فناوری استفاده می‌کنند. از طرفی فناوری باید در خدمت مقابله با کلاهبرداری‌ها باشد، مقررات‌گذاری ما باید هم خطرات و هم منافع را پوشش دهد و بین آنها تعادلی ایجاد کند.  همچنین گرایش دولت به تسهیل امور است، مشارکت خوبی در حوزه اصناف صورت گرفته است و موضوع دارایی‌های دیجیتال موضوع جدیدی است که در حال پیگیری آن هستیم. این  اولین بار نیست که در دنیا اعتماد به فناوری از دست رفته است و اگر ما نتوانیم دغدغه‌های مردمی که می‌خواهند به فناوری اعتماد کنند را پاسخ دهیم، فناوری ارزش‌ خود را از دست خواهد داد.

گذار به اقتصاد دیجیتال، فرصتی پیش روی صنعت کشور

در این مراسم همچنین سیروس وطنخواه -رییس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری- اظهار کرد: امروزه نوآوری‌های فناورانه از جنبه‌های کلیدی صنایع هستند. این جنبه سبب رقابت‌پذیری بین جوامع شده است. نوآوری‌های فناورانه نیازمند بستر لازم است، بستری که امروزه به اقتصاد دیجیتال معروف شده است.  در اهمیت اقتصاد دیجیتال در کشورها آمارهای مختلفی وجود دارد و فناوری‌های دیجیتال مفاهیم اولیه اقتصاد را هم متحول می‌کند.

وی با بیان اینکه در سال ٢٠٠٩ و وقتی نخستین بار رمزارزها وارد جهان شد، اینترنت برای نخستین بار جهت انتقال ارزش وارد کار شد، گفت: تاثیرات این فناوری و کاربرد آن بر اقتصاد کشورها قابل توجه است و حاکمیت‌ها باید تصمیمات مهمی در این باره اتخاذ کنند. این موضوعات سبب می‌شود تهیه سیاست‌های نقش مالی پرمخاطره باشد. به همین خاطر سیاستگذاران و ناظران جهان در تلاشند تا تعادلی بین فین‌تک و ابزارهای مالی ایجاد کنند.

رییس شورای سیاست‌گذاری همایش تکنوبلاک توضیح داد: گذار اقتصاد دیجیتال کشورها را قادر می‌کند صنعت را بهبود بخشند و با صرفه‌جویی در زمان شرایط خود راه به بهره‌وری بهتری برسانند. مصرف کنندگان از طریق دسترسی به خدمات بهتر و هزینه کمتر، از شرایط بهتری بهره‌مند شده و به همین دلیل اقتصاد دیجیتال امر مهمی در کشورها محسوب می‌شود.

وطنخواه خاطرنشان کرد: اقدامات صورت‌گرفته‌برای برگزاری کنفرانس امروز اقدامات گسترده‌ای بوده است. جلسات متعددی بین نهادهای دولتی کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس شرکت گرفت. جلسات متعددی بین انجمن‌های رمزارز ایران، روسیه و ترکیه انجام شد. محورهای کاری این کنفرانس انتقال تجربه در خصوص بهره‌برداری از فرصت‌ها و رفع چالش‌های پیش روی بلاک‌چین است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • آر ام چارتس
    0

    عالی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها