بحران نفت به پایان خود نزدیک شده‌است؟

تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه یک بحران بزرگ در بازار ایجاد کرد، قیمت نفت و گاز به بالاترین حد در چند دهه گذشته رسید، قیمت زغال سنگ نزدیک به ۷۰ درصد رشد کرد، قیمت جهانی گندم بیش از ۶۰ درصد افزایش یافت و قیمت فلزات صادراتی روسیه مانند نیکل، پالادیوم و آلومینیوم به طور قابل توجهی افزایش یافت.

بحران نفت به پایان خود نزدیک شده‌است؟

در همین حال، یورو برای اولین بار در بیش از دو دهه اخیر به دلیل ترس از اینکه جنگ باعث ایجاد یک بحران اقتصادی جهانی شود، به زیر برابری با دلار سقوط کرد.

با این حال، اکنون نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این اختلال ممکن است به پایان برسد، زیرا قیمت‌های نفت خام، گاز طبیعی و مواد غذایی همگی به سطح قبل از جنگ بازگشته‌اند و یورو افزایش ۷ درصدی را در برابر دلار تجربه کرده‌است.

بازگشت قیمت انرژی به سطح قبل از جنگ

قیمت بنچمارک نفت در ماه مارس تنها چند هفته پس از حمله روسیه به اوکراین به کمتر از ۱۳۰ دلار در هر بشکه رسید. روسیه دومین صادرکننده بزرگ نفت خام بود و تحریم ها علیه این کشور عرضه را کاهش داد و قیمت ها را بالا برد. اما قیمت نفت از ماه ژوئیه در حال کاهش مداوم بوده و در حال حاضر در حدود سطح قبل از جنگ ۸۰ دلار در هر بشکه معامله می شود.

به طور عمده، قیمت نفت در ماه‌های اخیر به دلیل ترس از رکود و افزایش نرخ بهره در بسیاری از اقتصادهای توسعه‌یافته کاهش یافته است. بدتر شدن وضعیت در اوکراین همچنین می‌تواند سیگنال‌های نزولی را به بازار در نتیجه کندی اقتصاد جهانی ارائه دهد.

این نگرانی وجود دارد که قیمت نفت به دلیل افزایش موارد کووید در چین کاهش بیشتری پیدا کند. فعالیت‌های تولیدی چین در ماه دسامبر برای سومین ماه متوالی کاهش یافت و احتمال کاهش تقاضای نفت در ماه‌های ابتدایی سال جدید را افزایش داد.

چین در سال ۲۰۲۲ به دلیل این سیاست سختگیرانه کویید صفر، سرعت رشد اقتصادی خود را کاهش داده است. برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته، رشد چین در سال ۲۰۲۲ احتمالاً به رشد جهانی یا کمتر از آن خواهد رسید. که قبلا هرگز اتفاق نیفتاده است.

بحران نفت به پایان خود نزدیک شده‌است؟

با توجه ب آنچه گفته شد برنت احتمالاً در زمان مناسب شاهد نزول بیشتر به سمت قیمت ۶۳.۰۲ خواهد بود، جایی که ما اطمینان بیشتری نسبت به کف باثبات تر و ظهور مرحله تثبیت خواهیم داشت.

یک سیگنال نزولی دیگر؛ بازارهای آتی نفت خام رو به عقب رفته اند. Contango و Backwardation اصطلاحاتی هستند که معمولاً در بازارهای آتی کالا استفاده می شوند.

بازار کنتانگو بازاری است که در آن قراردادهای آتی با قیمت واقعی معامله می شوند. به عنوان مثال، اگر قیمت قرارداد نفت خام WTI امروز ۶۰ دلار در هر بشکه باشد اما قیمت تحویل در ۶ ماه ۶۵ دلار باشد، آنگاه بازار در حالت کانتانگو قرار دارد.

در سناریوی معکوس، فرض کنید قیمت قرارداد نفت خام WTI امروز ۶۰ دلار در هر بشکه باشد اما قیمت تحویل شش ماهه پایین تر از خط ۵۵ دلار باشد، آنگاه گفته می شود که بازار در حال رکود است.

کنتانگو وضعیتی است که در آن بازار معتقد است قیمت آتی گرانتر از قیمت لحظه ای فعلی است، در حالی که گفته می شود عقب ماندگی زمانی رخ می دهد که بازار پیش بینی کند قیمت آتی کمتر باشد. بنابراین، وضعیت فعلی به این معنی است که معامله گران نفت معتقدند که قیمت برنت به کاهش خود ادامه خواهد داد.

برخی پیش‌بینی می‌کنند که اگر جهان به طور کامل از محدودیت‌های کووید خارج شود، تقاضای جهانی نفت در سال آینده می‌تواند تا ۴ درصد افزایش یابد.

پیر اندوراند، تاجر صندوق تامینی، به بلومبرگ گفته است که تقاضای نفت ممکن است در سال ۲۰۲۳ بین ۳ تا ۴ میلیون بشکه در روز افزایش یابد که با تغییر به نفت از گاز کمک می کند.

به همین ترتیب، برخی از تحلیلگران بر این باورند که بسیاری از بادهای مخالفی که رشد قیمت نفت را در سال جاری کوتاه کرده است، از جمله سیاست چین در برابر کووید صفر و انتشار هماهنگ شده SPR توسط چندین دولت، دیگر در سال ۲۰۲۳ وجود نخواهد داشت.

همراه با تحریم های نفتی روسیه. و گاز، باید قیمت نفت افزایش یابد. وی همچنین پیش‌بینی کرده است که بخش انرژی به دلیل تقاضای بالا برای ذخایر نفت و گاز، عملکرد بهتری نسبت به سایر بخش‌های بازار داشته باشد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • 🐜
    1

    چین کمونیستی سرزمینی که امروز خردجال آنجا متولد شده سرزمین شیاطین سرخ دوستان روسیه آدم کش

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها