سلتوس، پسر هرکول به ایران رسید!/ قیمت و مشخصات

بالاخره از راه رسیدند! خودروهای وارداتی را می‌گوییم. بالاخره بعد از مدت‌ها کش و قوس و گمانه‌زنی، نخستین محموله خودروهای وارداتی هفته پیش به ایران رسیدند و واردات خودرو وارد فاز عملی شد.

سلتوس، پسر هرکول به ایران رسید!/ قیمت و مشخصات

محصولات برند کیا، نخستین خودروهایی بودند که بعد از چهار سال وقفه، مهمان کشورمان شدند. از مدل «پگاس» و «سراتو» در کلاس کامپکت‌های اقتصادی گرفته تا «سونت» و «سلتوس» در کلاس کراس‌اوورهای متوسط. در این بین «سلتوس» را باید جذاب‌ترین مدل کیا برای بازار ایران دانست. یک محصول جدید که اتفاقا در بازارهای جهانی نیز از محبوبیت خوبی برخوردار است.

برادر کوچک‌تر اسپورتیج!

تقریبا همه ما «کیا اسپورتیج» را می‌شناسیم یا دستکم اسمش به گوش‌مان خورده. کراس‌اوور معروف کیا که سال ۲۰۰۷ به ایران آمد و تا سال ۲۰۱۷ جزو محبوب‌ترین خودروهای بازار بود. اسپورتیج به واسطه قیمت رقابتی و آپشن‌های پرشمار توانست به سرعت در دل مشتریان ایرانی جا باز کند و سهم عمده‌ای از بازار شاسی‌بلندهای سایز متوسط را از آن خود سازد.

حالا که به‌واسطه قوانین من درآوردی و اوضاع وخیم قیمت‌ها، شانس اسپورتیج برای موفقیت در ایران ناچیز بوده، واردکننده وطنی کیا به سراغ برادر کوچک‌تر اسپورتیج یعنی سلتوس رفته. سلتوس (Seltos) در ادبیات کهن یونان نام «پسر هرکول»، چهره اساطیری یونان است. طراحی این کراس‌اوور را باید ادامه‌دهنده زبان طراحی جدید کیا دانست که اکنون به مرز پختگی رسیده.

طراحی ظاهری سلتوس کاملا جوان‌پسند بوده و به راحتی نمره قبولی می‌گیرد. این موضوع در بازار ایران که سال‌هاست از محصولات خوب خارجی محروم مانده، بیشتر صدق می‌کند. در داخل کابین هم با یک طراحی مدرن مواجه هستیم که یک سروگردن بالاتر از رقبای چینی قرار می‌گیرد.

البته از آنجا که سلتوس، صرفا برای بازار کشورهای در حال توسعه طراحی شده، باید منتظر ماند و دید که از چه کیفیتی برخوردار است. آیا همان کیفیت متریال به‌کارگرفته شده در مدل‌های اسپورتیج و سورنتو را دارد یا به جهت صرفه‌جویی، از مواد ارزان‌تری استفاده شده؟! نکته قابل توجه در خصوص سلتوس، پلتفرم مدرن آن بوده که با فاصله ۲۶۱۵ میلیمتری بین دو محور، فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

سلتوس، پسر هرکول به ایران رسید! +(قیمت و مشخصات)

پسر هرکول چه قدرتی دارد؟

مهندسان کیا، طیف متنوعی از پیشرانه‌های کم‌حجم را برای سلتوس در نظر گرفته‌اند. از پیشرانه ۴/۱ لیتری تا پیشرانه ۶/۱ لیتری تنفس طبیعی و توربو و دست آخر ۲ لیتری تنفس طبیعی. پیشرانه‌های ۶/۱ لیتری تنفس طبیعی و توربو و ۲ لیتری این خودرو می‌توانند به ترتیب ۱۲۱، ۱۷۵ و ۱۴۷ اسب بخار قدرت تولید کنند.

ضمن آنکه یک پیشرانه ۶/۱ لیتری دیزلی نیز با قدرت ۱۳۴ اسب بخار ‌روی سلتوس قابل سفارش است. آنطور که از شواهد امر پیداست، مدل‌های وارداتی به ایران مجهز به پیشرانه ۶/۱ لیتری تنفس طبیعی و جعبه‌دنده ۶ سرعته خودکار هستند. هرچند امیدواریم در فازهای بعدی واردات، شاهد عرضه نسخه ۲ لیتری نیز باشیم. حداکثر سرعت مدل‌های وارداتی به ایران ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۲/۱۱ ثانیه اعلام شده است.

سلتوس، پسر هرکول به ایران رسید! +(قیمت و مشخصات)

سلتوس با چه قیمتی می‌آید؟

اما سلتوس با چه قیمتی به دست مشتری ایرانی خواهد رسید؟ در شرایطی که ممکن است قیمت دلار در زمان نگارش این گزارش و لحظه مطالعه آن توسط شما، یعنی در کمتر از یک روز، بیش از هزار تومن تغییر کرده باشد(!) و خودروهای بورس همچون ۲۰۷ و پراید قیمت مشخصی در بازار ندارند، پاسخ به سوال بالا، غیرممکن است! هنوز هیچ کس نمی‌داند خودروهای وارداتی از جمله سلتوس با چه قیمتی به دست مشتریان ایرانی می‌رسند. اما با توجه به قیمت پایه سلتوس در بازارهای جهانی، تصور قیمت ۱/۵ میلیارد تومانی برای این کراس‌اوور دور از ذهن نیست.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • رابی
    0

    خب یک معلم یا کارگر تا آخر عمرش هم نمی تواند چنین خودرویی بخرد.این در حالی است که حقوق ماهیانه بعضی از معلمان در کشورهای اروپایی بالای ۱۵ هزار یورو است.

  • یه بدبخت از ایران
    0

    لطفا خودرو وارد نکنید .... وقتی که قشر ضعیف جامعه ( کارگر و کارمند ) توان خرید یک پراید را هم ندارد .... چرا وارد می کنید ..... عدل علی کجاست ......؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    خوشا بحال کشورهای عربی منطقه که بی عرضه ترین مسئولین را دارند !!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها