بازار ارز به تغییر رئیس بانک مرکزی واکنش مثبت نشان می‌دهد؟

به گفته کارشناسان خبر تغییر رئیس کل بانک مرکزی می تواند در بازار ارز تاثیرگذار باشد و اجرای سیاست‌های جدید، بازار را به سمت ثبات پیش خواهد برد.

بازار ارز به تغییر رئیس بانک مرکزی واکنش مثبت نشان می‌دهد؟

از هفته‌های گذشته خبر تغییر در کرسی ریاست بانک مرکزی به گوش می‌رسید خبری که بار‌ها به اشکال مختلف و به صورت قاطعانه در گفتگو با رسانه‌ها تکذیب شد. اما بالا رفتن تب نرخ دلار بر این زمزمه‌ها دامن زد تا این که دیروز با رأی اعتماد هیئت دولت آقای محمدرضا فرزین به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی معرفی شد.

رئیس کلی که با یکی از چالش‌های مهم اقتصادی این روز‌های کشور یعنی افزایش افسار گسیخته نرخ ارز مواجه است و به گفته کارشناسان این انتظار وجود دارد که با این انتصاب و برنامه‌های آقای فرزین این بازار کمی آرام گیرد.

آقای فرزین نیز در اولین مصاحبه خود با رسانه ملی با اشاره به وظیفه بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز گفت: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم و نرخ ارز است و سیاست ارزی جدید ما، سیاست تثبیتی نرخ ارز خواهد بود. تلاش می‌کنیم نیاز‌های اصلی را در بازار نیما تامین کنیم و بازار آزاد را کوچک و نرخ ارز آزاد را به نیمایی نزدیک کنیم.

به دنبال ایجاد ثبات در بازار ارز هستیم

فرزین تاکید کرد: به مردم و فعالان اقتصادی می‌گویم به سیاست گذار اقتصادی اعتماد کنند. حتما تلاش خواهیم کرد تا پاسخ این اعتماد را داده و ثبات را در بازار ارز برقرار کنیم.

اما در گام نخست و به دور از سیاست‌های تیم جدید بانک مرکزی به گفته کارشناسان خبر انتصاب آقای فرزین بی تاثیر بر بازار ارز نخواهد بود.

در خصوص چگونگی اثر گذاری خبر انتصاب آقای فرزین بر بازار ارز ، کارشناس امور بانکی آقای حجت الله فرزانی می‌گوید: قطعا از نظر روانی به لحاظ شوک وارد شده به بازار ارز این خبر بسیار تاثیر گذار خواهد بود و این اثر گذاری از همان لحظه که خبر مخابره شد قابل مشاهد بود و نرخ دلار کاهشی شد.

او می‌گوید: اما این که این اثر گذاری می‌تواند ادامه دار باشد به نحوه مدیریت بازار ارز توسط سیاست‌های آقای فرزین و اظهار نظرهایشان باز می‌گردد.

فرزانی افزود: به عنوان کارشناس اقتصادی توصیه‌ای که به آقای فرزین در قامت رئیس کل بانک مرکزی می‌توان کرد این است که با توجه به این که منابع ارزی در اختیار بانک مرکزی است باید عرضه و تقاضای بازار ارز به تعادل برسد و این تعادل به این که بانک مرکزی بتواند به درستی و در زمان مناسب در بازار ارز مداخله کند باز می‌گردد. مورد دیگر این که بحث نرخ ارز به کنترل نقدینگی برمی گردد باید دید سیاست‌های تیم جدید در مقایسه با رئیس قبلی چگونه است؟ در کل در صورتی که نقدینگی کنترل نشود سیاست‌های سرکوب ارز پاسخگو نخواهد بود.

رئیس کل جدید بانک مرکزی از تصمیمات خلق الساعه خودداری کند

فرزانی در ادامه افزود: نکته دیگر این که توصیه می‌شود از تصمیم گیری‌های خلق الساعه دوری کند و در مصاحبه‌ها توجه و دقت لازم را داشته باشند تا سیگنال‌های منفی به بازار ندهد چیزی که در دوره‌های قبل مشاهده می‌شد.

دیگر کارشناس امور بانکی آقای بالسینی بیان کرد: خبر انتصاب آقای فرزین را باید به فال نیک گرفت واقعیت این است که از زمان انتصاب آقای صالح آبادی مخالفت‌های کارشناسی زیادی وجود داشت.

او می‌گوید: مخالفت‌ها نسبت به انتصاب آقای صالح آبادی دلایل مختلفی داشت به طور مثال فردی که رئیس کل بانک مرکزی می‌شود باید عالم به حوزه اقتصاد از جهات مختلف باشد.

بانک مرکزی باید به دنبال ثبات اقتصادی باشد

بالسینی افزود: بانک مرکزی باید به دنبال سیاستی باشد که اقتصاد را به ثبات برساند که ممکن است آن سیاست به نفع یک بازار هم لزوما نباشد. زمانی که آقای صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی شدند دلار حدود ۲۶ هزار تومان بود، اما اکنون متاسفانه این نرخ به  بالای ۴۰ هزار تومان رسیده است در چنین شرایطی انتصاب فردی که تجربه مدیریت در حوزه بانکی را دارد، در سطح کلان مدیریت کرده (سابقه موفق در بحث هدفمندی یارانه ها) و تحصیلات مرتبط دارد می‌تواند مفید باشد البته که بنا بر سخنان رئیس جمهور نیاز است که کارشناسان مشورت‌های لازم را بدهند.

بالسینی در ادامه مطرح کرد: هر رئیس کل بانک مرکزی باید دو هدف جدی حفظ ارزش پول ملی و کمک به رشد اقتصادی کلان با سیاست‌های گذاری پول را دنبال کند که اگر این اتفاق رخ دهد می‌تواند انتظار داشت نرخ ارز که به شدت متاثر از تورم است کنترل شود به نظر با انتصاب آقای فرزین انتظار ثبات در بازار ارز رقم خواهد خورد البته که نیازمند سیاست‌های جدی در این حوزه است.

حالا باید منتظر ماند و دید که واکنش بازار ارز به تغییر مدیریت بانک مرکزی چه خواهد بود؟ البته که به گفته کارشناسان تعیین سیاست‌های دقیق، صحیح و قابل عملیاتی شدن در حوزه ارز باید در اولویت باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • س
    0

    فردا واکنش افزایش اش را نشان میدهد احتمالا تنها هنرش این باشد که سود بانکی را ۲۵٪ بکند ، گرچه همین الان بانک ملی ۲۳٪ کرده

  • l
    0

    بعيد مي دانم با آمدن ايشان اتفاق خاصي بيافتد و قيمت ارز كاهش چنداني نخواهد داشت و تنها يك شوك به بازار وارد مي شود كه پس از يك هفته به ثابت مي ماند.

  • حامد
    0

    یاد شعاری ازشعارهای قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی افتادم، زمانی که شاه قافیه را باخته بود و پشت سرهم نخست وزیر عوض می کرد، مردم شعارمی دادند: "ما می گیم شاه نمی خوایم پالان خر عوض می شه"
    الان هم تا مشکلات ساختاری حل نشود، باتغییرمهره ها مشکلی حل نخواهد شد.

  • نامید ازآینده
    0

    مردم باای دلار چطور زندگی کنند به نظر شماچکار کنند چرا شماها احساس نمی کنید زندگی مردم روز به روز نابودتر میشه چرایک فکر اساسی نمی کنید از سال ۹۷تا حالاها هرروز دلارگران وگرانتر می کنید

  • ناشناس
    0

    براساس محاسبه تورم ایران و آمریکا قیمت اصلی دلار از سال 84 تا امروز زیر 23 هزار تومان هست اما دولت روحانی در سال 97 دلار که کمتر از 8 هزار تومان بود کرد 12 هزار تومان سال بعدش هم که 14 هزار تومان سال بعد آن هم 23 هزار تومان و دلاری که باید زیر 17 هزار تومان تحویل دولت فعلی میداد در نرخ 25 هزار تومان داد و عملا دست دولت را بسته وقتی 3 سال بالاتر از نرخ اصلی بوده و تحویل گرفته و این یعنی باید این دولت روی نرخ 25 هزار تومان سال 1400 تمرکز کند و دلار از مرداد سال قبل تا الان 33 هزار تومان ارزش دارد و دلار 42 هزار تومانی می آید روی همین حوالی و به خاطر شرایط بازار بالاتر رفته همانندسال قبل زنان آذرماه و بعد امد پایین چون روش دولت قبل که کاسبی کند از دلار آزاد دنبال نمی کند و بالاتر از حد خودش نگه دارد
    ببینید چه فاجعه ای بود دولت قبل که نمونه نداشت در تاریخ دولت ها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها