بازار ملتهب یاقوت سفید/ فروشندگانی که انتظار انفجار در بازار برنج را دارند/ صف شلوغ نانوایی‌ها و برنجی که از سفره‌ها حذف می‌شود

کشاورزان به دنبال سود سال گذشته اند. آنها گمان داشته و دارند که برنج در سال جاری نیز همانند سال گذشته پرفروش شده و جهشی دو برابری را تجربه خواهد کرد. این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

بازار ملتهب یاقوت سفید/ فروشندگانی که انتظار انفجار در بازار برنج را دارند/ صف شلوغ نانوایی‌ها و برنجی که از سفره‌ها حذف می‌شود

به گزارش خبر فوری، قیمت برنج در دو سال جاری دچار  نوسانات فراوانی شده است. برنج که قوت غالب خانواده های ایرانی بوده و هست، در چند سال اخیر با جهش های قیمت وحشتناکی مواجه شد. برنج هاشمی گیلان تا چند سال قبل کیلویی ۱۲ هزار تومان فروخته می شد اما حالا به کیلویی ۱۵۰ هزارتومان رسیده است. این تغییر نرخ عجیب و پُر سروصدا باعث تغییراتی در بازار این کالا شده است که آینده خرید و فروش آن را در دست داشته و آن را به مسیر نامشخصی می برد.

مهمترین تاثیر جهش قیمت برنج افزایش مجدد تعداد کشاورزان است. بررسی خبرنگار خبرفوری نشان می دهد تعداد کشاورزان منطقه صومعه سرا، فومن، ماسال و شهرهای مرکزی گیلان در سال ۱۴۰۱ بسیار بیشتر شده است. قیمت برنج در سالهای ۹۷ و ۹۸ به نسبت تورم بسیار پایین بود. این اتفاق و روند باعث شد بسیاری از کشاورزان به علت کم سود بودن کاشت برنج، زمین های کشاورزی خود را رها کرده و به کارهای دیگری مانند کاشت و فروش چوب یا پرورش ماهی یا باغداری روی بیاورند.

با این حال، اتفاقات سال ۱۴۰۰ باعث آشتی کشاورزان با زمین های کشاورزی شد. قیمت برنج در سال ۱۴۰۰ با جهش بی‌سابقه ای روبه‌رو شد. برنج حدودا ۴۰ هزار تومانی در شهریور و مهر ۱۴۰۰ با قیمت ۸۰ یا ۹۰ هزار تومان فروخته شد. این قیمت در زمستان بالاتر هم رفت و به ۱۰۰ هزار تومان هم رسید. این اتفاق سود کلانی را نصیب برنج فروشان و ایضا کشاورزان کرد و همین اتفاق باعث شد کشاورزان مجددا با برنج آشتی کرده و به شالیکاری روی بیاورند.

بررسی های خبر فوری نشان می دهد که نه‌تنها زمین های کشاورزی مجددا فعال شده اند، بلکه برخی از زمین های کاشت درخت هم به زمین کشاورزی تبدیل شده و میزان فروش و خرید زمین شالیکاری نیز چند برابر شده است.

برنج و انتظار  کشاورزان برای جهش بزرگ قیمت

کشاورزان به دنبال سود سال گذشته اند. آنها گمان داشته و دارند که برنج در سال جاری نیز همانند سال گذشته پرفروش شده و جهشی دو برابری را تجربه خواهد کرد. این اتفاق تاکنون رخ نداده است. برنج هاشمی کشت اول در شهریور ماه ۱۴۰۱ در مبداء (گیلان) حدود ۱۲۰ هزار تومان به ازای یک کیلوگرم معامله شد. قیمت فعلی هر کیلوگرم برنج هاشمی اصل در تهران بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. این سود اگرچه نسبتا خوب است اما برنج فروشان را راضی نکرده است. آنها به دنبال سود بیشتری هستند و می خواهند برنج خود را با نرخ بیشتری بفروشند.

این اتفاق باعث شده بسیاری از کشاورزان و برنج فروشان محصول خود را نگه داشته و آن را نفروشند. کشاورزان و برنج فروشان عمده منتظرند که قیمت این کالای ارزشمند مانند سال پیش، بعد از عرضه محصول کشت دوم، بالا رود. به همین دلیل، برنج خود را نگه داشته اند. 

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج پیشتر درباره آخرین وضعیت بازار برنج به روزنامه «ایران» گفته بود: بعد از جهشی که در نرخ برنج از سال گذشته رخ داد، برنجکاران اولویت خود را در حفظ منافع شان درفروش محصول قرار دادند و به همین علت دیگر تمایل به فروش محصول با هر قیمتی ندارند در نتیجه کشاورزان از اواخر مردادماه شالی‌های خود را به بازار عرضه نکردند و منتظر بالا رفتن بیشتر قیمت‌ها هستند.

علیزاده شایق با اشاره به اینکه کشاورزان سود درنظر گرفته‌شده برای فروش برنج را قبول ندارند، گفت: برنجکاران با تعیین سود ۲۰ درصدی موافق نیستند بلکه مدعی هستند باید سود ۵۰ درصدی برای فروش برنج توسط دولت تعیین شود. به همین علت متأسفانه کشاورزان به کمتر از این میزان سود تمایلی نشان نمی‌دهند اما در عین حال دولت هم تعیین ارقام بالا برای برنج را به نفع مصرف کننده نمی‌داند.

چند کشاورز در گفتگو با خبرنگار خبر فوری تاکید کرده اند که دولت سعی دارد نرخ فروش برنج را پایین تر از حد معمول بیاورد و آنها به خاطر همین موضوع فروش برنج را متوقف کرده اند. بسیاری از فروشندگان نیز معتقدند به علت شرایط تحریمی و اوضاع بد اقتصادی احتمالا با انفجار قیمت ها در ماه های آینده مواجه خواهیم بود. این بدبینی به اقتصاد در آینده باعث شده عرضه برنج کاهش پیدا کرده و به آینده موکول شود.

صف های شلوغ نان و برنجی که از سفره ها حذف می شود

اگرچه ممکن است کشاورزان در برخی موارد حق داشته باشند اما بررسی ها نشان می دهد که افزایش قیمت برنج باعث آسیب دیدن شدید سفره مردم شده است. این آسیب حتی خود را در شهرهای کوچک شمالی که منبع اصلی تامین برنج هستند، نشان می دهد. صف های نانوایی های شهرهای شمالی تا چند سال قبل بسیار خلوت بود اما حالا با صف های طولانی و شلوغ نان مواجه می شویم. بسیاری از ساکنان شهرهای شمال توانایی خرید یا تامین برنج را نداشته و بر خلاف سنت خود، به مصرف نان روی آورده اند. یکی از اهالی شهر صومعه سرا در گفتگو با خبرنگار خبر فوری تاکید دارد که خرید برنج برای کسانی که زمین کشاورزی ندارند، بسیار سخت است و به دلیل قیمت پایین‌تر انواع نان، مردم به مصرف بیشتر نان و حذف برنج از سفره ‌شان روی آورده اند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 31
  • بازنشسته
    1

    لعنت بر اين نادانى ها وسياست هاى من در آورى كه باعث خجالت وشرمنده گى از زن وفرزند شده ايم ،مگر چقدر عمر مى كنيم كه اينگونه بايد تاوان بدهيم براى چه؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      در این شرایط حساس کنونی ناراحت نشوید دولت توانا شبانه روز در حال کار است مانند چهل سال گذشته مشکلات در حال رفع است،،،، زارت بعضی از مردم لباس کهنه بر تن میکنند خاک بر سر مسئولین از آمار فروش مواد غذایی خبر ندارن بی غیرتها دق نمی کنین

  • ناشناس
    1

    پراید کیلویی چند؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • 0

      جون انسان کیلویی چند؟؟؟!!!

  • ناشناس
    1

    مملکت صاحاب نداره که

    نظرات شما -
    • 1

      سرشون تو آخور پول نفته و مردم به چشمشان حقیر میایند.

    • یکی از مردم
      0

      اختیار دارید کل مملکتو صاحب شدند با تمام داراییش اختیار مردم هم افتاده دستشون دیگه چه جوری صاحب بشن

  • ناشناس
    5

    چرا فقط می گوییدسود ، قیمت بذر ، کود ،سم ، آب ، ادوات کشاورزی و دستمزد نیروی کار متخصص با سال قبل یکی است ؟ امسال دلار ۳۶ تا ۳۹ هزار تومان ملاک است . قیمت زمین خوب بالای ۲۵۰ هزار تومان شده است .فقط قیمت آپارتمان، اجاره ، موبایل ، تن ماهی، گوشت و مرغ، خودرو ،پوشاک ،کرایه تاکسی- مترو _ اتوبوس ، میوه و... باید زیاد بشه ؟
    گرانی همه متصل به هم است .

  • ناشناس
    1

    مختصر و مفید : و دولت بی کفایت و بی لیاقتی که اگر نبود همه چیز بهتر از این بود قطعا

  • anvari
    3

    سلام
    کاش این اظهار نظر با تحقیق بیشتر و منصفانه صورت میگرفت اکثریت کشاورزان سال گذشته و امسال با توجه به هزینه های بالای تولید برنج مجبورند محصولات خودشان را همان ابتدای فصل برداشت به فروش برسانند .سال گذشته شلتوک به قیمت 16تا 18 هزار تومان از کشاورزان خریداری شد. و سود اصلی به جیب دلالانی رفت که از افزایش قیمت خبر داشتند و برای کشاورز فقط افزایش بیش از سه برابری هزینه از هزینه کود و سم و کارگر گرفته تا قبض آب کشاورزی که خود دولت 3 برابر نمود.

  • 3

    شاید ندانید برنجکاری یکی از سخت ترین کارها در بخش کشاورزی می باشد قسمت اعظم درآمد برنج هزینه کاشت سال بعد می شود با توجه به جو راه افتاده در بازار نسبت به قیمت برنج هزینه ها هم به شدت افزایش یافته است که در این گزارش مغفول ماند در واقع سود کشاورز تغییری پیدا نکرد.

  • سیاوش سلطان
    1

    تولید داخل باید از محل یارانه دلار ۴۲۰۰ بهره بگیرد نه اجناس وارداتی ، به هر حال قیمت تمام شده و سود منصفانه ملاک بازار است نه تمایل دولت یا اشخاص ، کمی خردمندانه بنگریم ، تیشه به ریشه تولید نزنید که خدا تیشه به ریشه شما می زند.
    یلف خرها گورشان را گم کنند .
    درود به کشاورزان با بصیرت 🌹👍

  • ناشناس
    1

    در عوض موشک داریم و یه عده می گویند فلان شخص را مثل سگ قلاده به گردن اسیر خواهیم کرد!!!.

  • ناشناس
    1

    برنج می خواین چیکار؟ خدا رو شکر کنید موشک نقطه زن و موشک نمیدونم هایپر چی چی دارید.

  • ناشناس
    2

    دین اسلام تان را کاملا دیدیم تشکر می کنم از اجنبی ها

    نظرات شما -
    • علی
      5

      چه ربطی به دین داره؟

  • شایان
    1

    خدا لعنت کند باعث و بانی فقر و بدبختی مردم را

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      داداش فعلا که ما داریم لعنت و نابود میشیم

  • سیدعلی
    3

    آقای رییسی بایه خداحافظی همه روخوشحال کن اومدی چیکارخودتم میدونی

  • ناشناس
    0

    به جای برنج باکیفیت هاشمی و طارم ایرانی، اگر به لحاظ تمکن مالی توانستیم برنج بی کیفیت هندی و پاکستانی می خریم و می خوریم و اگر نتوانستیم برنج را مانند گوشت قرمز و ماهی و لبنیات و میوه از سبد غذایی خود حذف می کنیم تا به سوء هاضمه و کمبود پروتئین و ویتامین ها و انواع بیماری ها دچار شویم!!!

  • کیومرث
    0

    افتخار کنید به این کثافت کاری و خیانت و جنایت ! همه دست به قلمهائی که خیانت کردند در حق این مردم

  • ایرانیم
    0

    برنج و گوشت و مرغ از سفرهارفت آنقدر درآمد هست که کرایه خانه بدیم وبخورو نمیر بشتر طلاق به خاطر فقر نداری

  • ناشناس
    9

    مديريت يك كشور در حالت عادي بسيار سخت است حال شما بحران هاي اقتصادي و تشنج هاي سياسي كه معمولا ما هم هميشه در آن حضور فعال داريم جاي خود
    دوران دولت قبل بخاطر بعضي تسامع ها با بعضي غربي ها كه ريشه در همين كنترل معيشتي داشت بسيار تحت فشار بي انصافانه تندرو ها قرار مي گرفت كه حال پس از به قدرت رسيدن گروه مقابل كه موجب رضايت آقايان است عنان كار بنوعي از دست ايشان خارج گرديد كه بدانند در گوشي نشتن و انتقاد نمودن هنر نيست بايد مرد عمل بود

    نظرات شما -
    • 1

      دولت وکیل وصی نمیخواد شما تونستی از مردم ستمدیده زبان بسته دفاع کن .

  • ناشناس
    1

    خیلی جالبه برنج ایرانی غیرقابل صادرات از برنج خارجی وارداتی با هزینه حمل بالا وگمرکی، بیشتر قیمت دارد البته برنج خارجی هم قیمت بسیار بالایی درکشوردارد

  • میردهقان
    10

    کسانی که بخاطر سود بیشتر دست طمع به مایحتاج مردم میبرند خائن به ملت شهید پرور ایران و کشورند ایجاد گرانی باعث فقر مردم و بی دینی و در نتیجه باعث فساد و هرزگی و دزدی خواهد شد در نظامی که قانون مدیریت نشود و برای همه یکسان نباشد چنین مشکلاتی پیش خواهد آمد کشور آزاد کشوریست که مردم آن از لحاظ سطح زندگی دارای امکانات بهتری باشند در ساختار زندگی و جایگاه زندگی مستقل باشند حکمرانان آن کشور نسب به مردم رئوف و بخشش و ملاحظه داشته باشند اگر این چیزها در یه کشور وجود داشته باشد میتوان گفت پیشرفت جامعه رو به بالا است وگرنه بغیر این باشد کشور ویرانه ای بیش نیست هدف از آزادی استقلال فکری و فردی و شخصی است نه بی حجابی و بی عفتی حجاب پوششی است چون غنچه ای در غلاف زمانی که آن غلاف باز شود شاید ظاهر زیبای داشته باشد اما برای چند لحظه بیش نخواد بود همانگونه که آفتاب عطر بوی گل را از بین میبرد بی حجابی عفت و جایگاه زن را از بین میبرد

    نظرات شما -
    • 2

      معلومه زیاد پای منبر نشستی گیج میزنی !

  • ناشناس
    1

    نمیتوانیم بر رنج بخرید جان فدای عدس اگر نان باشد

  • ناشناس
    1

    نان با پنیر هم قیمت برنج ؟

  • ناشناس
    0

    سیمان هم 35درصد گران شد

  • Amir
    0

    تورا خدا اینطور نگید،ممکنه مسئولین خجالت بکشند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها