8 سوغات قم که باید در سفر خود امتحان کنید

یکی از چیزهایی که هیچ وقت از ذهن انسان پاک نمی‌شود خاطرات هستند. از یک میهمانی ساده تا یک مسافرت چند روزه، تمام دقایق و لحظات‌شان باعث لبخندمان می‌شود. مسافرت و گردش در شهرهای مختلف از دلنشین‌ترین خاطرات انسان در طول عمر محسوب می‌شوند.

8 سوغات قم که  باید در سفر خود امتحان کنید

اما سفر ما زمانی کامل می‌شود که از شهری که از آن دیدن می‌کنیم، چیزی به عنوان سوغات برای دوستان و آشنایانمان به یادگار ببریم. شهر قم، یکی از شهرهای معنوی و گردشگری کشور ایران محسوب می‌شود که هرساله میزبان زائران زیادی از سراسر نقاط ایران و جهان است. سوغات ایران به طور کلی در دو دسته‌ی خوراکی‌ها و صنایع دستی تقسیم بندی می‌شوند. در این مطلب با 8 سوغات قم که باید در سفر خود امتحان کنید آشنا می‌شویم.

 

سوهان، شیرینی سوغات قم

اولین و پرطرفدارترین خوراکی و سوغات قم، سوهان آن است. این شیرینی در اصل یک نوع حلوای سخت و چسبنده است که به دلیل همین خاصیت، سوهان نام‌گذاری شده است. ماده‌ی اصلی ترکیب این شیرینی خوش‌مزه، جوانه گندم است. در واقع سوهان ترکیبی از گندم، پسته تازه، روغن، هل، زرده تخم مرغ، پسته، زعفران و تهیه می‌شود. سوهان در بسیاری از شهرهای دیگر نیز تولید می‌شود، اما سوهان قم مغذی‌تر است. سوهانی که در شهر اصفهان تولید می‌شود بافت نرم‌تر و لطیف‌تری نسبت به سوهان قم دارد. این سوهان در انواع متنوع سوهان کنجدی، سوهان عسلی، سوهان لقمه‌ای، سوهان آجیلی و سوهان گزی در قم عرضه می‌شود که افراد با ذائقه‌های مختلف می‌توانند از این تنوع استفاده کنند. مسافرانی که با بلیط قطار مشهد قم برای زیارت حرم حضرت معصومه (س) به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند از برند های خوب و معروف این محصول مانند سوهان ساعدی نیا و سوهان خودکار قم خرید کنند.

سوهان عسلی و سوهان گزی قم

سوهان عسلی بیشتر مواقع همراه با چای و نوشیدنی‌های گرم سرو می‌شود. این شیرینی خوش‌مزه تقریبا شبیه به پولکی اصفهان است که گردشگران از آن به عنوان سوغات قم استقبال زیادی می‌کنند. سوهان گزی نیز از پرطرفدارترین شیرینی‌های قم به شمار می‌رود. بافت این سوهان نرم‌تر و مغز آن با گز پر شده است. طعم این سوهان یکی از لذیذترین خاطرات سفر شما خواهد بود.

ققیسبطیبی

حلوا ارده، سوغات شهر قم

حلوا یکی از خوراکی‌های شیرین است که در بیشتر شهرها کشورمان با طعم‌های مختلف تهیه می‌شود. اما به غیر از سوهان که از سوغات مهم قم به شمار می‌رود، مسافرانی که با بلیط قطار تهران قم به این شهر سفر می‌کنند، این خوراکی خوشمزه را به عنوان یکی از سوغات خوراکی قم خریداری می‌کنند، حلواها از سوغاتی‌های اصیل قم است. یکی از انواع حلواهای قمی، حلوا ارده است، که ارزش غذایی بالایی دارد. این خوراکی بیشتر در وعده صبحانه سرو می‌شود. حلوا ارده از روغن کنجد یا همان ارده، گردو، آرد گندم، مغز بادام، شکر یا شیره کشمش، گلاب، پودر پسته، کره و زعفران تهیه می‌شود. این حلوا طبع گرم و کالری بالایی دارد و بهتر است افرادی که رژیم دارند از آن استفاده نکنند.

انجیر آردی، سوغات قم

اگر در بازار قم قدم بزنید، می‌بینید که حلقه‌های نسبتا بزرگ انجیر آردی در بعضی از فروشگاه‌های سوغاتی قم وجود دارند. این محصول، یکی از خوراکی‌ها و خشکبارهای شهر قم است که مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد. برای تهیه این خوراکی لذیذ، انجیرهای تازه را در آرد غوطه‌ور می‌کنند و به نخ می‌زنند تا پس از طی فرآیند خشک شدن، برای فروش آماده شود.

لیبلیب

شکلات پیچ زنجبیلی

یکی دیگر از سوغاتی های معروف شهر قم شکلات پیچ های زنجبیلی آن است که می توانید آن ها را در مغازه های اطراف حرم به وفور مشاهده کنید. این شکلات خوشمره در اطراف حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد نیز به وفور یافت می شود. این شکلات طعم زنجبیلی بخصوصی دارد که بسیار ترد و خوشمزه است. مرغوبیت این کالا را از تازه بودن و تردی آن می توان تشخیص داد، دقت داشته باشید که هنگام خرید شکلات پیچ ها بوی ماندگی و زرد رنگ نباشند.

نان کسمه، بهترین سوغات شهر قم

نان کسمه یکی از خوراکی‌های لذیذ شهر قم است که در تنورهای سنتی پخته می‌شود. آرد، تخم مرغ، زرد چوبه، زعفران و شیره ازترکیبات این نان خوشمزه است. علت نام‌گذاری این نان به کسمه، شکل گرد مانند کلوچه‌ای آن است. بهترین و خوش‌مزه‌ترین نان کسمه، پر از زنجبیل و زعفران و هل است و بر روی آن کنجد پاشیده می‌شود که گاه به آن کلوچه زنجبیلی نیز می‌گویند. گردشگرانی که با خرید بلیط قطار به قم سفر می‌کنند، به عنوان سوغات می‌توانند این خوراکی را خریداری ‌کنند. یکی از کسمه‌پزی‌های معروف قم در محله شاه حمزه، روبروی پامنار، میان آذر و چهارمردان قرار دارد که می‌توانید برای خرید نان کسمه به آن سر بزنید.

فرش، از بهترین صنایع دستی قم

قم و روستاهای اطراف آن، یکی از مناطق تولید صنایع دستی معروف ایران هستند که برای کسب درآمد و رواج فرهنگ هنر این منطقه، با تولید محصولاتی مانند فرش و قالی هنر خود را به نمایش می‌گذارند. قالیبافی هنر دیرینه این شهر است که استقبال زیادی از آن شده است. فرش قم از جمله فرش‌های دست‌بافت ایرانی است که در دنیا به عنوان فرشی نفیس و ارزشمند شناخته می‌شود. اگر به دنبال سوغات باارزش هستید، قالی ابریشم قم پیشنهاد خوبی است. تفاوت فرش ابریشم قم با سایر فرش‌های ابریشم، تاروپود خالص ابریشم آن است. در بافت این فرش از نخ ابریشم‌ بسیار ظریف استفاده می‌شود. برای خرید فرش قم می‌توانید به بازار قم مراجعه کنید.

تلاکتالت

مرواربافی، سوغات باستانی قم

از معروف‌ترین صنایع دستی شهر قم، بافت حصیری آن است که به مرواربافی شناخته می‌شود. ترکه مورد استفاده به نام مروار در اطراف تهران، ملایر، کرج و… به عمل می‌آید. این نوع ترکه برای تهیه مروار ابتدا به چند قسمت تقسیم می‌شوند، سپس با آب جوش شسته و لایه رویی آن گرفته می‌شود و برای خشک شدن آماده می‌شود. سپس از این ترکه‌ها برای ساخت انواع سبد و ظروف استفاده می‌شود. این صنعت دستی می‌تواند هدیه خوبی برای آشنایان از سفر شما باشد. برای خرید مرواربافی می‌توانید به فروشگاه‌های صنایع‌دستی دستینه یک در خیابان دورشهر، نبش کوچه 10 و صنایع‌دستی دستینه دو در گلزار شهداء، 30 متری روحانی، 18 متری کوثر، نبش کوچه چهار، پلاک 2 مراجعه کنید.

خرمهره قم

خرمهره محصول سرامیکی است که قدمتی 6 هزار ساله دارد. خرمهره یا مهره‌های فیروزه‌ای از نوع سفال و سرامیک هستند و از جمله صنایع‌دستی منحصربه‌فرد و سوغات قم محسوب می‌شود. برخی از اروپایی‌ها به این سوغات معروف قم «مهره شانس» می‌گویند. در این سال‌ها از خرمهره، روی گلیم، جاجیم، شیشه، کاشی، آیینه و جاکلیدی هم استفاده می‌شود که باعث زیبایی بیشتر آن‌هاست. امروزه این مهره‌ها به دلیل رنگ آرامش‌بخش و نقش‌ونگاری که دارند محبوب هستند و به عنوان سوغات از شهر قم خریداری می‌شوند.

در انتها

آشنایی با فرهنگ و صنایع دستی شهرهای مختلف ایران یکی از موضوعات جذاب برای گردشگران و مسافرانی است که به شهرهای قدیمی و باستانی مانند قم سفر می کنند. قم با داشتن جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی بسیار و همچنین سوغات مخصوص، در بین شهرهای گردشگری ایران قرار گرفته است. در این مقاله با سوغات قم، انواع خوراکی‌ها و صنایع آشنا شدیم. در صورت کسب اطلاعات درباره خرید بلیط قطار و رزرو هتل می‌توانید به وبسایت یوتراوز مراجعه کنید.  

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها