موارد تأثیرگذار بر قیمت مخزن آب کدام است؟

امروزه مخازن پلی اتیلن آب کاربرد گسترده‌ای به منظور نگه‌داری، ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آب دارند. افراد در شرایط مختلف از این مخازن استفاده می‌کنند تا نیازهای خود را برطرف نمایند.

موارد تأثیرگذار بر قیمت مخزن آب کدام است؟

با توجه به نیازهای متفاوت به مخازن آب، افراد برای انتخاب این مخازن، عوامل مختلفی را مورد بررسی قرار می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان به: قیمت، ابعاد، ضخامت مخزن و مدل مخزن اشاره نمود. در این مطلب قصد داریم، قیمت مخزن آب را که به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر انتخاب و خرید مخزن آب است، را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی قیمت مخازن آب، تحت تأثیر عوامل گوناگونی بوده که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم نمود.

 

شرکت تولیدکننده

یکی از عواملی که تأثیر بسیاری بر روی قیمت مخازن دارد، شرکت سازنده آن‌ها است. شرکت‌های سازنده مخازن پلی‌اتیلن، با توجه به اعتباری که در زمینه تولید این مخازن دارند، میزان قیمت متفاوتی برای تولیدات خود در نظر می‌گیرند. اصلی‌ترین دلیل تفاوت قیمت‌ مخازن شرکت‌های مختلف، نحوه تولید آن‌ها است. طبیعتاً نحوه تولید نیز، تأثیر مستقیم بر روی کیفیت و قابلیت‌های مخازن دارد. همین موضوع، باعث تبدیل شرکت سازنده مخازن پلی‌اتیلن، به یک مؤالفه مهم برای تعیین قیمت مخزن آب پلی اتیلن شده است.

ضخامت مخازن

زمانی که از ضخامت مخزن آب پلی‌اتیلن صحبت می‌کنیم، در واقع در حال ذکر تعداد لایه‌های آن مخزن هستیم. چراکه این مخازن، از نظر ضخامت یا تعداد لایه به‌کار رفته در بدنه‌ آن‌ها دارای تنوع هستند. به عبارت دیگر مخازن پلی‌اتیلن، انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • مخزن یک‌لایه
  • مخزن دولایه
  • مخزن سه‌لایه
  • مخزن چهارلایه
  • مخزن چهارلایه فوم‌دار

تفاوت این مخازن، تنها در تعداد لایه به‌کار رفته است. اما همین لایه اضافی، در اصل وظیفه جلوگیری از ورود نور به درون مخازن را به عهده دارد. مخازن سه‌لایه و چهارلایه به دلیل دارابودن یک لایه مشکی رنگ، از ورود نور که عامل اصلی جلبک‌زدن مخازن است، قیمت متفاوتی با مخازن یک‌لایه دارند. درنتیجه هرچه مخزن از ضخامت بیشتری برخوردار باشد، مزایای بیشتر و قیمت بالاتری خواهد داشت.

سبسیب

نوع مخازن

همانطور که گفتیم مخازن پلی‌اتیلن تنوع مدلی زیادی دارند که برای نمونه می‌توان به مخازن عمودی، افقی، بیضی، قیفی، زیرپله و ... اشاره نمود. دلیل این تنوع در طرح و مدل، نیازهای گوناگونی است که برای افراد مطرح هستند. برخی از افراد برای استفاده از مخازن آب محدودیت مکانی دارند که برای این افراد، بهترین مخزن، مخزن آسانرو یا زیرپله است. این تنوع باعث شده تا افراد با توجه به محدودیت‌هایی که دارند، بتوانند مخزن متناسب با نیاز خود را تهیه نموده و از آن استفاده کنند. طبیعتاً مدل‌های مختلف مخازن، قیمت یکسانی ندارند و درنتیجه نوع و مدل مخزن، یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت مخزن آب، خواهد بود.

ظرفیت مخازن

مخازن آب پلی‌اتیلن علاوه بر تنوع گسترده از نظر مدل و طرح، ظرفیت‌های متنوع و گوناگونی دارند. معمولاً هرچه ظرفیت مخزن بیشتر باشد؛ قیمت آن گران‌تر است. چراکه مخازن درکنار ظرفیت بالا، ابعاد بزرگ‌تری خواهند داشت و این ابعاد بزرگ‌تر، نیازمند مواد اولیه بیشتری هستند.

میزان عرضه و تقاضا

میزان عرضه و تقاضا یک مفهوم ابتدایی در اقتصاد است که دلیل افزایش یا کاهش قیمت انواع کالاها را با توجه به میزان عرضه و میزان تقاضا به خوبی شرح می‌دهد.

رزطزطر

قیمت مواد اولیه

یکی از بزرگ‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت مخزن آب، قیمت مواد اولیه است. هرچه موادی که برای تولید مخزن استفاده می‌شوند قیمت بالاتری داشته باشند، مخازنی که تولید می‌شوند گران‌تر خواهند بود و با کاهش قیمت این مواد، هزینه مخازن نیز کاهش می‌یابد.

نو یا بازیافتی‌بودن مخازن

مخازن پلی‌اتیلن یا از مواد اولیه باکیفیت دست اول و یا از مواد اولیه بازیافتی تولید می‌شوند. متأسفانه در برخی موارد افراد سودجو برای کسب سود بیشتر، مخازن دست دوم را تحت عنوان مخازن نو به مشتریان معرفی می‌نمایند. مخازنی که بازیافتی هستند، از نظر قیمت، ارزان‌تر و از نظر کیفیت، درجه پایین‌تری نسبت به مخازن نو دارند. معمولاً افرادی که قصد نگه‌داری آب شرب در مخازن دارند، به سمت مخازن بازیافتی نمی‌روند. چراکه این مخازن در صورت استفاده‌شدن به عنوان مخزن نگه‌دارنده آب، سلامت افراد را تهدید می‌کنند.

سخن پایانی

همانطور که اشاره نمودیم، مخزن آب پلی‌اتیلن که جزء پرکاربردترین نوع مخازن است؛ از نظر قیمتی، نوسانات بالایی را تجربه می‌کند. این نوسان قیمتی، تحت تأثیر عوامل گوناگونی بوده که عبارتند از:

  • شرکت تولیدکننده
  • ضخامت مخازن
  • نوع مخازن
  • ظرفیت مخازن
  • میزان عرضه و تقاضا
  • قیمت مواد اولیه
  • نو یا بازیافتی‌بودن مخازن

ثقفثقفق

موارد گفته شده، تأثیر بسیاری بر روی قیمت این مخازن دارند و هرکدام از آن‌ها، می‌توانند روی کاهش یا افزایش قیمت مخزن آب، اثر بگذارند. همچنین باید این نکته را ذکر کنیم که با توجه به این موارد و شرایط کنونی، بهتر است هر زمان که قصد خرید مخزن آب را داشتید نسبت به قیمت آن‌ها اطلاعات کسب نمایید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها