نکات طلایی خرید بلیط قطار را بدانید!

سفر با قطار، یکی از روش‌های محبوب مسافرت برای بسیاری از خانواده‌هاست. در سفر با قطار می‌توانید از مناظر اطراف لذت ببرید و همچنین در فضایی بزرگ استراحت کرده و قدم بزنید.

نکات طلایی خرید بلیط قطار را بدانید!

خرید بلیط قطار نیز بسیار ساده است و به دلیل نرخ مصوب، نیازی نیست قیمت بلیط‌های مختلف را مقایسه کنید. اما پیش از تصمیم برای سفر با قطار بهتر است نکات طلایی خرید بلیط قطار را بدانید! در ادامه با ما همراه باشید تا با هم به بررسی نکات مهم پیش از خرید بلیط قطار بپردازیم.

 

مزایای سفر با قطار چیست؟

یکی از مهم‌ترین مزایای سفر با قطار، قیمت به صرفه آن است. به طوری که به عنوان مثال قیمت بلیط هواپیما تهران مشهد در برخی فصول پرتقاضا، حدودا یک میلیون و 900 هزار تومان است ولی اگر بخواهید همین مسیر را به وسیله قطار طی کنید، این مقدار تا 400 هزار تومان نیز کاهش می‌یابد؛ افزون برآن هزینه رزروهتل هم هست. از جمله برخی از دلایل دیگری که استفاده از قطار را انتخاب بهتری نسبت به اتوبوس و هواپیما می‌کند می‌توان به امکان لذت بردن از مسیر و امنیت بالای سفر با قطار اشاره کرد.

شاید تا به حال به این نکته توجه کرده‌اید که وقتی مسافری بلیط هواپیما رزرو می‌کند، کنسلی کم‌تری به همراه دارد. دلیل این امر به خاطر آن است که معمولا کسانی سفر با هواپیما را انتخاب می‌کنند که از سفر خود مطمئن هستند و احتمال کنسلی برای لغو بلیط سفر خود را کم می‌دانند. اگر شما هم در این گروه قرار دارید، پس بهترین راه این است که با قطار سفر کنید.

قفغفقغ

نکات لازم پیش از خرید بلیط قطار

پیش از خرید بلیط قطار باید مواردی را مد نظر داشته باشید تا خرید لذت‌بخشی را تجربه کنید. در ادامه برخی از این نکات آورده شده است:

درباره شرکت‌های ریلی، اطلاعات کسب کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید بلیط قطار باید به آن توجه داشته باشید نوع قطار است. قطارهایی که به نام شرکت‌های مختلف ریلی، مسافرین را به مقاصدشان می‌رسانند، امکانات متفاوتی ارائه می‌دهند. اگر می‌خواهید قطاری سوار شوید که بهترین‌ها را ارائه کند، امکانات هر قطار را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. برای اغلب ما مهم است که چه نوع قطاری را انتخاب کنیم و برای خرید بلیط آن اقدام کنیم. معمولا نوع قطار مهم‌ترین عاملی است که باعث تردید ما به هنگام خرید بلیط است. برای آن که در موقع مسافرت با قطار تصمیم درستی بگیرید و در قطاری با بهترین امکانات و مناسب‌ترین هزینه، بلیط خریداری کنید توصیه می‌کنیم در مورد انواع قطار شرکت‌های ریلی در کشور، اطلاعات کسب کنید. برخی از شرکت‌های ریلی مشهور به شرح زیر هستند:

  • فدک
  • رجا
  • مهتاب
  • بن ریل

پیش از رزرو بلیط قطار از هر یک از این شرکت‌ها، کمی درباره آن‌ها مطالعه کنید تا ببینید کدام شرکت برای شما مناسب‌تر است.

 

بودجه خود برای سفر را تعیین کنید

از دیگر عواملی که در هنگام خرید بلیط قطار باید مورد توجه قرار داده شود، هزینه آن است. معمولا کسانی که می‌خواهند در قطاری با بهترین امکانات و خدمات، بلیط خریداری کنند، باید هزینه بالایی برای این مورد پرداخت کنند. این یک امر بدیهی است که در قطارهایی با امکانات کم، هزینه‌ای که دریافت می‌شود بالا نیست و مسافرین نیازی نیست هزینه بالایی برای خرید بلیط پرداخت کنند. بنابراین لازم است که پیش از انتخاب بلیط، معین کنید که چه مقدار از بودجه خود را به بلیط قطار اختصاص می‌دهید تا دچار سردرگمی نشوید.

نوع بلیط را با توجه به نوع سفر خود انتخاب کنید

هحهخح
قطارها به ‌صورت کلی به دو دسته سالنی و کوپه‌ای تقسیم می‌شوند. قطارهای کوپه‌ای دارای تخت خواب هستند. اینگونه می‌توانید در طول مسیر استراحت کنید. برای مسیرهای طولانی که نیاز به استراحت مسافران است، اکثر قطارها به‌ صورت کوپه‌ای هستند. این قطارها هم دارای دو نوع ۴ و ۶ تخته هستند. از نظر مساحت تقریباً تفاوتی بین این دو کوپه نیست. پس می‌توانید حدس بزنید که راحتی بیشتری را در قطارهای ۴تخته تجربه خواهید کرد. به همین خاطر قطارهای ۴ تخته از قطارهای ۶ تخته گران‌تر هستند.

 

نوع دیگر قطارها، سالنی هستند. قطارهای سالنی شباهت زیادی به اتوبوس دارند. البته با این تفاوت که حتی در قطارهای سالنی، امکاناتی بیشتر از اتوبوس در اختیار مسافران قرار می‌گیرد. قطارهای سالنی برای مسافت‌های کوتاه مناسب هستند. قیمت بلیط قطار سالنی از قطارهای کوپه‌ای کم‌تر است. البته برخی انواع قطارها هستند که عمدتاً تعداد آن‌ها بسیار کم است و کوپه‌هایی بدون تخت دارند. این نوع قطار تلفیقی از قطارهای سالنی و کوپه‌ای است.

انتخاب نوع سالن نیز در هزینه بلیط قطار بی‌تاثیر نیست. اگر نمی‌خواهید هزینه زیادی برای خرید بلیط صرف بکنید، می‌توانید در قسمت‌هایی که به صورت سالنی است بلیت قطار خریداری کنید. در صورتی که می‌خواهید در طی سفر راحت باشید و استراحت کنید توصیه می‌کنیم برای خرید بلیط در کوپه‌های قطار اقدام کنید. در کوپه‌های خصوصی حریم شخصی بیشتر از سالن‌های قطار احساس می‌شود.

فرض کنید مثلاً شما یک خانواده سه نفره هستید و با یک خانواده سه نفره دیگر در یک کوپه شش نفره قرار داده می‌شوید! خب این موضوع شاید برای تمام مسافران خوشایند نباشد. به همین خاطر امکان رزرو کوپه دربست برای مسافران در نظر گرفته شده است. به این ترتیب برای مثال اگر خانواده‌ای سه نفره هستید، می‌توانید با پرداخت هزینه یک بلیط اضافی، کوپه‌ای ۴ نفره را به ‌صورت دربست رزرو بکنید. به این ترتیب فرد دیگری در کوپه شما حضور نخواهد داشت. این گزینه را می‌توانید هنگام خرید آنلاین بلیط قطار در سفرمارکت انتخاب کنید.

به تعداد ستاره قطار توجه کنید

هنگامی که مثلاً قیمت بلیط قطار گیلان یا قیمت بلیط قطار مشهد را بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که قیمت قطارهای مختلف با هم تفاوت دارند. این تفاوت قیمت به دلایل مختلفی بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تعداد ستاره قطار است. قطارها نیز بر اساس میزان و کیفیت خدمات خود، دارای ستاره کیفیتی هستند. برای مثال برخی قطارها ۵ ستاره و برخی دیگر ۳ ستاره هستند. هرچه تعداد ستاره‌های قطار بیشتر باشد، قیمت بلیط آن نیز گران‌تر خواهد بود. البته بر اساس تعداد ستاره، خدماتی بهتر را در اختیار شما قرار می‌دهند. فراموش نکنید که قیمت قطارها بر اساس ستاره نیز طبق نرخ مصوب است و قطارهایی با تعداد ستاره مشترک، هم‌قیمت هستند.

قطارهای ۵ستاره جزو گران‌ترین انواع قطارها هستند. برای مثال قیمت بلیط قطار اصفهان در قطار ۵ ستاره فدک از همه قطارها بیشتر است. پس اگر می‌خواهید سفری آرام و لوکس را تجربه کنید، باید قطارهای ۵ ستاره را تهیه کنید. یافتن این قطارها نیز کار دشواری نیست. زمانی که مبدا و مقصد را در موتور جستجوی سفرمارکت مشخص می‌کنید، مشخصات کامل تمام قطارها همراه با ستاره کیفیتی آن‌ها به نمایش در می‌آید. بر اساس بودجه و شرایط خود می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید و خرید خود را انجام دهید.

غعفغعفغع

پیش از خرید، درباره شرایط استرداد بلیط مطالعه کنید

استرداد بلیط قطار هم به‌ صورت حضوری و غیرحضوری انجام می‌شود. فقط کافیست در مورد شرایط آن اطلاعات کافی داشته باشید. اگر به ‌صورت حضوری خرید کرده باشید، باید برای استرداد بلیط به مراکز حضوری مراجعه کنید. اگر خرید خود را به صورت آنلاین و از سفرمارکت انجام داده‌اید امکان استرداد آنلاین با مقداری جریمه فراهم است.

 

با کمک سفرمارکت، مناسب‌ترین بلیط قطار را انتخاب و خریداری کنید

سفرمارکت به عنوان بازار مجازی سفر و موتور جستجو انواع بلیط قطار و هواپیما، در چند ثانیه می‌تواند بلیط همه قطارهایی که به مقصد مورد نظر شما وجود دارند را در یک جا به صورت مقایسه‌ای نمایش دهد. در نتیجه دیگر نه لازم است در سطح شهر به دنبال مراکز فروش حضوری بلیط قطار باشید و نه لازم است که نگران قیمت مناسب یا بررسی نکردن انواع قطارها باشید. چون هر نوع بلیط قطاری که در بازار سفر و گردشگری هست در سفرمارکت پیدا خواهید کرد.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها